• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • ingela0101

    Hej

    Jag ger mig också in i den här gruppen. Jag fick mitt X i februari och opererade bort ena äggledaren. Vi försöker för fullt  nu och hoppas att det ngn gång ska vända.

    Jag vill så gärna bli gravid igen men det känns helt omöjligt. Vi hade försökt i 7 månader innan jag fick mitt X. Men jag får iaf lite hopp av att läsa att det har gått bra för några utav er här inne iaf.

    Jag väntade inte efter operation(titthåls) då min barnmorska sa att enda anledningen till att vänta en menscykel är att då har man ngt datum för mens att gå på, men det är inte farligt på ngt sätt att bli gravid.

  • Stella 78
    Kräfta2009 skrev 2010-04-13 15:47:08 följande:
    Stella 78: Läste i din profil. Vad otroligt jobbigt du måste ha haft det!!!  Jag fick min spruta igår. Tycker också att det sved lite de första timmarna, men nu känner jag ingenting mer än lätt illamående. Fick höra att det kommer att göra ont dag 2-4. Jag hade inte så mycket blod i buken när jag fick sprutan, det mesta hade förvunnit under helgen och  mitt blodvärde var stabilt.  Mitt hcg låg på ca 1100 när jag fick sprutan. Fick höra igår att cellgifterna går ur kroppen fort och att det som är viktigt innan man försöker igen att hcg går ner till 0 och hur fort det går ner. Så det verkade inte vara nån fara för framtida embryo, mer att alla rester ska förvinna. Enligt honom försvinner cellgifterna efter 1 vecka. Halveringstiden är kort. Oroar mig inför framtiden, det har ju ändå blivit ett ärr på äggledaren där ev framtida foster kan fastna...Vi står dock i kö till IVF också. Vilket sjukhus opererades du på? Kram, kram
    JAg opererades på SÖS båda gångerna. 
    Ja, visst har det varit tufft, men nu med ett pyre i v. 23+1 i magen så är det värt varje motgång vi haft! Nu fattar jag inte att vi hållt på i över 3 år utan att bli gravida, komplicerat X och ett antal mf. 
    Så kämpa på! En dag kommer även du känna att det var värt att gå igenom helvetet!
  • nericia77

    Hej på er!

    Kan man hänga på här?

    jag fick ett utomkveds -04, och fick en äggledare bortopererad, därefter vart vi utredda för planering av ivf. Vi vänta sammanlagt efter utomkvedet i 3 år, o vi skulle börja med ivf i mars -08 men i januari -08 så blev jag gravid, o har nu en son. så till alla er, det är skitjobbigt o vänta o hoppas, jag vet hur det är, men helt plötsligt händer det. men nu har ju vi problemet igen, att inget händer, jag blir inte gravid igen. o känner att jag är gärna med i tråden här om det e ok, för man vet ju att man har ev svårt att bli gravid o vill gärna prata med andra som är i liknande situation.

  • Kräfta2009

    Stella 78: Grattis till graviditeten, jätteunderbart!!!

    Har oroat mig hela dagen och halva gården över att jag inte har ont efter cellgifterna. Läkaren sa att jag kommer att få ont i buken och att det brukar börja 2-3 dagen......Undrar nu om sprutan inte hjälpt, om något är helt galet fel!!! Vad tror ni??? Någon annan som inte fick ontSka inte ta hcg-prov förrens på tisdag, långt tills dess.

    Förresten, under sista ultraljudet så var jag öm på höger sida också. Kan två ägg bli befruktade och ett ägg fastna i varsin äggledare? Alltså kan man ha x i båda äggledarna samtidigt? Under alla ultraljud så har man mest fokuserat på vänster sida liksom för det är där jag haft mest ont. Jag är säkert bara överdrivet nojjig, men undrar i alla fall......

    Kram på er!

  • Jaynee
    Kräfta2009 skrev 2010-04-14 15:22:40 följande:
    Stella 78: Grattis till graviditeten, jätteunderbart!!! Har oroat mig hela dagen och halva gården över att jag inte har ont efter cellgifterna. Läkaren sa att jag kommer att få ont i buken och att det brukar börja 2-3 dagen......Undrar nu om sprutan inte hjälpt, om något är helt galet fel!!! Vad tror ni??? Någon annan som inte fick ontSka inte ta hcg-prov förrens på tisdag, långt tills dess. Förresten, under sista ultraljudet så var jag öm på höger sida också. Kan två ägg bli befruktade och ett ägg fastna i varsin äggledare? Alltså kan man ha x i båda äggledarna samtidigt? Under alla ultraljud så har man mest fokuserat på vänster sida liksom för det är där jag haft mest ont. Jag är säkert bara överdrivet nojjig, men undrar i alla fall...... Kram på er!
    Hej igen, eftersom jag inte tagit cellgifter så har jag ingen aning om den delen, det får någon annan svara på. Däremot vet jag att jag också kände av båda äggledarna trots att det var i vänster mitt x satt, och den högra har också spökat nu efteråt trots att hcg värdet går neråt. Tvivlar på att någon har sån maximal otur att det skulle fastna i båda samtidigt, men det är väl inte omöjligt att det kommer ett ägg från varje har för mig att om man får tvåäggstvillingar så kan det väl släppa från båda, eller är jag ute och cyklar? Men som sagt, det kan spöka lite i alla fall, försök att ta det lugnt till blodprovet (lättare sagt än gjort, jag vet, men inte så mycket mer att göra).
  • Stella 78
    Kräfta2009 skrev 2010-04-14 15:22:40 följande:
    Stella 78: Grattis till graviditeten, jätteunderbart!!! Har oroat mig hela dagen och halva gården över att jag inte har ont efter cellgifterna. Läkaren sa att jag kommer att få ont i buken och att det brukar börja 2-3 dagen......Undrar nu om sprutan inte hjälpt, om något är helt galet fel!!! Vad tror ni??? Någon annan som inte fick ontSka inte ta hcg-prov förrens på tisdag, långt tills dess. Förresten, under sista ultraljudet så var jag öm på höger sida också. Kan två ägg bli befruktade och ett ägg fastna i varsin äggledare? Alltså kan man ha x i båda äggledarna samtidigt? Under alla ultraljud så har man mest fokuserat på vänster sida liksom för det är där jag haft mest ont. Jag är säkert bara överdrivet nojjig, men undrar i alla fall...... Kram på er!
    Mycket liten sannolikhet att det fastnat i båda äggledarna på samma gång. Men jag hade eg. inte direkt ont i magen efter cellgifterna utan det berodde på att jag hade så mycket blod i buken som gjorde fruktansvärt ont. De förberedde mig också för att jag skulle få ont och att det var vanligt, men samtidigt sa de att alla inte får ont.
    Jag hade eg. aldrig ont på den sida som X:et satt utan när jag väl hade ont så gjorde det ont överallt och ingenstans. 
    I mitt fall höll det ju på att bli förrädiskt då jag såg min smärta som normal. Det var bara tur att jag hade en kompis på besök när jag fick sådana paniksmärtor som jag fortfarande trodde var normala eftersom jag vägrade åka in. Satt på toaletten för jag inte visste vart jag eg. hade ont. Kompisen ville ringa ambulans men jag sa att hon bara fick ringa sambon. Och när hon väl fick tag i honom på ett möte så ville han prata med mig för att höra på min röst hur ont jag hade (jag är lite väl smärttålig ibland och extremt envis och han har lärt sig när han måste bestämma över mig). Men jag hade så ont så jag bara slängde telefonen i backen och sen hasade mig in till sängen där jag sen tappade medvetandet. Sen var det akutfärd med ambulans in till SÖS.
    Så att ha ont eller ej är omöjligt att säga. Det behöver absolut inte vara så att cellgifterna inte hjälper trots att du inte har ont. 
    Håller tummarna för att ditt hcg sjunkit rejält när du går och kollar nästa gång!
  • Kräfta2009

    Nu har jag fått ont som mensvärk och även börjat blöda. Är det resterna av fostret som stöts ut som en blödning eller vad.......?

  • angio101

    Ja och nej. Din livmoder har ju blivit förberedd på en graviditet med all slemhinneuppbyggnad och allt, så det är nog inte fostret i sig, utan allt omkring som du nu blöder ut, ungefär som vid en normal mens, fast kanske rikligare. Blödde själv ordentligt i 1 1/2 vecka efter mitt X.

    Håller tummarna för dig att allt går bra.

  • Kräfta2009
    angio101 skrev 2010-04-15 13:19:31 följande:
    Ja och nej. Din livmoder har ju blivit förberedd på en graviditet med all slemhinneuppbyggnad och allt, så det är nog inte fostret i sig, utan allt omkring som du nu blöder ut, ungefär som vid en normal mens, fast kanske rikligare. Blödde själv ordentligt i 1 1/2 vecka efter mitt X. Håller tummarna för dig att allt går bra.
    Jag blev verkligen orolig och nojjig igår så jag åkte till gynakuten. Det verkar som ingen läkare har nån riktig koll på vad som händer när man får cellgifter. Jag blir galen över att inte få svar på vissa frågor.

    Det enda hon sa var att det inte var konstigt att jag blödde. Hon kunde se lite vätska i buken och man tog hcg och hb.

    Idag har jag fruktansvärda "menssmärtor" och blöder jättemycket, verkligen som en riklig mens eller mer.
  • Stella 78
    Kräfta2009 skrev 2010-04-15 15:33:27 följande:
    Jag blev verkligen orolig och nojjig igår så jag åkte till gynakuten. Det verkar som ingen läkare har nån riktig koll på vad som händer när man får cellgifter. Jag blir galen över att inte få svar på vissa frågor. Det enda hon sa var att det inte var konstigt att jag blödde. Hon kunde se lite vätska i buken och man tog hcg och hb. Idag har jag fruktansvärda "menssmärtor" och blöder jättemycket, verkligen som en riklig mens eller mer.
    Det låter som det de förberedde mig på när jag fick cellgift. Jag hann dock bara börja blöda lite ymnigt och hade haft lite blod till och från under hela processen med X. 
    Har du fått svar på hcg? Första dagarna kan det stiga lite för att sen sjunka ganska snabbt. Och om du blöder ut slemhinnan så bör hcg sjunka snart. 
    Håller tummarna för att det går bra och att du snart får börja läka ordentligt så ni sen kan prova igen. 
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3