• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Jaynee
    Kräfta2009 skrev 2010-04-23 10:46:45 följande:
    Härligt, hoppas det är helt borta!!! Ja hittills har det gått och rätt håll för mig! Men jag vågar inte ta ut nåt i förskott, mitt hcg har pendlat så mycket fram och tillbaka sista veckorna.  Jag har dessutom hela tiden känningar på vänster sida. I bland som molvärk och ibland hugger det till. Jag blödde inte så länge, bara ca 2 dygn, vet inte om det är bra eller dåligt....
    Jag hade känningar ett par tre veckor i båda äggledarna efter OP, lite molvärk och ibland högg det till (precis som du beskriver det), vet inte varför, nu känns det ingenting. Blödde gjorde jag ganska mycket, men inte så länge, tre kanske fyra dagar.

    Hade inte du blött i mest på insidan? I så fall kanske mycket hade kommit ut redan och kroppen har absorberat bort det själv?

    Det kommer gå fint, jag antar att du får gå på fler efterkontroller tills dom ser en fint fallande hcg-kurva eller kanske tills det ligger på noll. Du är i goda händer, men jag förstår dig i din ängslan. Kändes som att hela världen skulle rasa när mitt hcg stigit ena gången jag var in.

    Jag håller alla tummar och tår för dig! {#lang_emotions_wink}
  • Jaynee
    Lappgeten skrev 2010-04-23 12:46:23 följande:
    Jag måste höra hur ni mår efter utomkvedet. Jag är så fruktansvärt trött, helt slut dygnet runt. Jag opererades för 1,5 månad sen men gick med det i två månader innan. Skallen tog det hela ganska bra och jag har inte sörjt över att det inte blev ett barn utan allt har mest varit fysikt. Men jag är så trött att jag ibland gråter av ren utmattning och det bruka jag inte göra.. Var/är ni trötta och matta efter allt strul?
    Kan inte det vara ett tecken på depression? Jag vill absolut inte vara negativ eller så, men du kanske inte kan sätta fingret på vad du känner och har så mycket olika känslor att du bara blir matt. En annan sak kan vara hormonerna, man blir ju trött i början av en graviditet just för omställningen. Nu kanske det blev dubbelt upp för att det först började stiga och sen ska sjunka ner igen. Bara teorier, men lite tankebanor att leka med.
  • Lappgeten

    Ja jag och min man har funderat på om det är en depression, fast den är fysikt och inte pykiskt för i skallen mår jag bra. Det måste nog vara hormonerna som spökar, hade  16 000 i hcg så det blev nog en stor omställning för kroppen två gånger.
    Men jag måste få tillbaka min ork igen, har ju gård att sköta och nu börjar det hårda arbetet med den...
    Har bokat in en massagebehandling nästa vecka där jag berättat vad som hänt för att se om det går att få ordning på kroppen så.
    Har ni andra fått någon uppföljning för sjukhuset? Jag har inte hört ett pip sen operationen därifrån.

  • Kräfta2009
    Lappgeten skrev 2010-04-23 14:54:32 följande:
    Ja jag och min man har funderat på om det är en depression, fast den är fysikt och inte pykiskt för i skallen mår jag bra. Det måste nog vara hormonerna som spökar, hade  16 000 i hcg så det blev nog en stor omställning för kroppen två gånger. Men jag måste få tillbaka min ork igen, har ju gård att sköta och nu börjar det hårda arbetet med den... Har bokat in en massagebehandling nästa vecka där jag berättat vad som hänt för att se om det går att få ordning på kroppen så. Har ni andra fått någon uppföljning för sjukhuset? Jag har inte hört ett pip sen operationen därifrån.
    Togs äggledaren bort? Om den gjorde det så tror jag inte man brukar få gå på uppföljning. Om den däremot är kvar så brukar man få göra hgc kontroller tills värdet är ok.

    Jag är också väldigt trött, skulle kunna sova nästan dygnet runt. Har ändå bara haft hcg 1300 som högst. Jag tror absolut att det kan vara dina hormoner som spökar, det händer ju ändå en hel del med kroppen!!  För min del är det ganska mycket psykiskt, jag sörjer jättemycket och tycker det känns jättejobbigt emellanåt.
  • Kräfta2009
    Jaynee skrev 2010-04-23 12:49:36 följande:
    Jag hade känningar ett par tre veckor i båda äggledarna efter OP, lite molvärk och ibland högg det till (precis som du beskriver det), vet inte varför, nu känns det ingenting. Blödde gjorde jag ganska mycket, men inte så länge, tre kanske fyra dagar. Hade inte du blött i mest på insidan? I så fall kanske mycket hade kommit ut redan och kroppen har absorberat bort det själv? Det kommer gå fint, jag antar att du får gå på fler efterkontroller tills dom ser en fint fallande hcg-kurva eller kanske tills det ligger på noll. Du är i goda händer, men jag förstår dig i din ängslan. Kändes som att hela världen skulle rasa när mitt hcg stigit ena gången jag var in. Jag håller alla tummar och tår för dig!
    Jo, jag har blött på insidan också, men är osäker på hur mycket. I tisdags hade jag dock inget blod eller vätska i buken .

    När kan man börja gymma? Lyfta tungt osv?
  • nericia77
    Lappgeten skrev 2010-04-23 12:46:23 följande:
    Jag måste höra hur ni mår efter utomkvedet. Jag är så fruktansvärt trött, helt slut dygnet runt. Jag opererades för 1,5 månad sen men gick med det i två månader innan. Skallen tog det hela ganska bra och jag har inte sörjt över att det inte blev ett barn utan allt har mest varit fysikt. Men jag är så trött att jag ibland gråter av ren utmattning och det bruka jag inte göra.. Var/är ni trötta och matta efter allt strul?
    japp jag var dötrött. o jag gick oxå i 2 månader innan det uppdagades ett utomkveds. jag vart sjukskriven i 2 månader efter mitt x. o jag var trött o matt. hoppas du ska må bättre snart.
  • nericia77

    och om du blödde mycket inuti kroppen, så tar det rätt mycket på en kroppsligt. jag gjorde så, o de sa till mig att jag skulle komma vara väldigt seg o trött. o allmänt orkeslös.

  • volvo bm 814

    En liten uppdatering. Plusset var starkt idag på dag 31, men jag känner efter hela tiden. Är det ett nytt x, eller blir det missfall? Tycker inte om molvärken för den var starkare idag. Rädd och nojig.

  • Mammiztill2

    ni som haft X och fått behålla äggledaren, och ni som haft flera X, skulle rekomendera att iaf fråga er Gyn dr att få göra en HSG röntgen, för att få bästa svar på om där är passage och hur de ser ut i era äggledare.
    själv tog de lång tid innan de ens kom på tal, men där fick jag svar att den sista äggledaren var de total stop i.
    Bara ett tips.
    har själv skrivt i denna tråden för länge sen och hängde här mycket 08 början av 09

    men vi fick inte samma möjlighet att kunna försöka av oss själva igen så de har vart tufft.

    Och jag lider med er alla då ja kommer in och läser om er o vad ni går och har gått igenom. Så på så sätt kan jag nu då jag blickar bakåt i backspegeln vara "glad" över att jag fick de svåra beskedet och opererade bort sista äggledaren

  • Stella 78
    volvo bm 814 skrev 2010-04-23 19:18:09 följande:
    En liten uppdatering. Plusset var starkt idag på dag 31, men jag känner efter hela tiden. Är det ett nytt x, eller blir det missfall? Tycker inte om molvärken för den var starkare idag. Rädd och nojig.
    Åh låter ju fantastiskt! Försök att ta en dag i taget nu tills du får göra vul. Vet du ungefär hur långt gången du är? När jag blev gravid i september kunde läkaren se en prick i livmodern i v. 5+4. Nu denna gång var jag på vul 6+1 syntes det mycket tydligt att det satt rätt. Kan dock ta lite längre ibland men snart borde det gå att se om det sitter rätt på dig. Det händer och väer så otroligt snabbt i början.
    Molvärk kan vara något positivt också! Jag hade t.ex. inte molvärk när jag hade mitt X (vet att många har det) däremot hade jag molvärk när det satt rätt och det är för att livmodern börjar anpassa sig för fostret och mycket vanligt. Så tolka inte in för mycket i molvärken! För mig kändes det som mensvärk till och från de första veckorna. 
    Håller tummarna så de vitnar för dig!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3