• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • acinna

    Ting81: Så tråkigt! Jag beklagar verkligen, men du är välkommen hit!

    Utomkvedes är egentligen alltid farligt, eftersom risken att äggledaren brister är stor och att då får man inre blödningar. Men hade de tyckt att det var allvarligt hade de inte skickat hem dig med beskedet att ta blodprov om två dagar igen, men får du ont så åk till sjukhuset direkt!!! 

    Jag är förvånad över att de inte såg något foster eftersom du hade ett relativt högt hcg-värde. De brukar kunna se fostret när hcg:t är över 1000. Mitt såg de inte trots 7 VUL, 5 läkare och ett hcg på nära 1600...

    Eftersom de inte är säkra själva så kan de inte ge dig så mycket information. De vill att du ska ta ett nytt hcg för att se om du följer normalkurvan eller inte. Är det ett X så har du de tre alternativen; cellgift, titthål eller större operation. Oftast använder de något av de två första alternativen om äggledaren inte spruckit.

    Får du cellgift och det fungerar att driva ut fostret så får du behålla äggledaren, men får ungefär 3 månader ni inte får försöka bli gravida på igen för att medicinen ska gå ur kroppen.
    Får du titthålsoperation så avgör de när de ser hur det ser ut om äggledaren är skadad eller inte. Är den inte skadat öppnar de den och tömmer ut fosterresterna, men är den skadad tar de bort hela äggledaren.
    Spricker äggledaren så tar de bort den under en större operation där de också måste stoppa blödningen.

    Själv fick jag titthålsoperation och fick behålla äggledaren. Efter 2,5 veckor var mitt hcg nere under 5 och vi får starta om redan efter första mens. Jag hade inte heller ont, utan var stel i vänstersidan till och från i 4 veckor. Jag hann på den tiden med att få diagnoserna: pågående missfall, MA (missed abortion) och sedan X (utomkvedes).

    Jag hoppas du fått lite mer svar på dina funderingar! Och har du mer undringar så ställ frågorna! Lycka till! 

  • Rondellen

    Ting81.

    Jag ahr varit i precis samma sits som du! JAg fick i slutändan plocka bort den äggledaren det satt i. I efterhand har läkarna sagt att det är det bästa för då är den garnaterat dåliga äggledaren borta. Den blir nämligen skadad oavsett. Dessutom är det så att man oftast har en äggstock som är mer aktiv. Därför är det större risk att det fastnar på ena sidan. DÄremot är det så att om en äggledare är borta så tar den andra över. Alltså har du ägglossning på ex höger sida så plockar vänster äggledare upp ägget istället. Fertilitetn är alltså precis samma. 

    Det har gjorts massa studier på detta på Sahlgrenska sjukhuset. Sök på internet så kan du läsa om det själv.

    Jag ahr gått igenom både ditt pendlande mellan hopp och förtvivlan för att så småningom få det hela bekräftat samt fått göra en operation. Nu ett år senare är jag hoppfull och positiv igen. Jag har fått ett missfall efter vilket så klart gjorde mig mycket ledsen men det bekräftade att min vänstra äggledare fungerar. Spolningar har också bekräftat detta. 

    Pga att min sambo har cancerhistorik så får vi extrahjälp trots att läkarna är tämligen säkra på att vi kan bli gravida naturligt. Min sambo har haft testikelcancer, och rekommenderas helt enkelt inte vänta för länge. Så nu står vi i kö till IVF med behandlingsplanering 2:e november,

    Många många styrkekramar tilld ig. Det är en fruktansvärd sits du är i, men tro mig, hoppet är långt ifrån borta och du kommer se ljuset! Du får gärna i inboxa mig, jag stöttar gärna om du vill prata mer.

    Stor kram! 

  • RaraS

     


    Hej Ting81!

    Förstår du är orolig! Vilken vecka är du i?

    Själv fick jag göra en titthålsoperation i måndags för utomkvedshavandeskap och ta bort vänster äggstock. Inget att oroa sig för om det är det du får göra men än då länge kan man ju hoppas på det bästa!

    Jag har förstått det som att det är svårt att se skillnad på symptomen, på tidigt missfall och utomkveds. Du har ju rätt så högt hcg så det låter som att de borde ha sett fostret på ultraljudet om det hade hade funnits i livmodern. De kan inte alltid se äggstockarna och äggledarna på VUL. Nu "hoppas" de nog att det är ett tidigt missfall och att de på tisdag ser att ditt hcg har minskat. Har det istället ökat och de fortfarande inte ser det i livmodern så är det nog ett utomkveds och då beror det på hur långt det är gånget om du kan behandlas med cellgift eller operation.

    Men, om du får ondare! Och om du känner av den där "tarmvreden" igen så tveka in om att åka igen!
    Det kan vara farligt om det går för långt, då finns det risk att äggledaren kan spricka och börja blöda i buken. Så känn efter och tveka inte att åka in om det gör för ont! ....själv hade jag ont och började käka alvedon för jag stod inte ut med växtvärken av livmodern, som jag trodde det var...när jag ringde och frågade barnmorskan om hur ont livmodern ska göra när den växer så skickade hon mig till gyn direkt och det blev operation bara 4 timmar efter att jag kom dit för risken att äggledaren kunde spricka.

    Så lyssna på din kropps signalar och sedan får vi hoppas att ditt hcg är lägre på tisdag! 

  • Ting81

    Tack för era svar! Jag känner mig lite klokare, så tusen tack. Jag har inte fått mer blödningar under kvällen och känner ingen form av smärta. Det förbryllar mig...jag vågar knappt gå och sova, tänk om jag inte känner om det händer ngt?!

    RaraS - jag tror v 5 enligt mina egna beräkningar.  

    Tack till Frikadellen och acinna för era svar. Jag ska försöka att blunda en stund nu, men allt känns så overkligt från + till total sorg och förskräckelse... usch :( 

  • Sunflower Sthlm

    Här har det varit febril aktivitet hela helgen ser jag, har nu läst ikapp. Glad Vi renoverar hus för tillfället så det blir inte så mycket tid för FL på helgerna.

    Välkomna ni alla nya som dykt upp. Jag fick mitt x konstaterat den 31 aug, fick en spruta metatraxat 1 sep så om någon har några frågor om det så hojta till.

  • Sunflower Sthlm

    Leana:
    Tänker på dig idag och hoppas att allt går så bra det kan.

    Jag tycker också det är skönt att kunna "prata av sig" här med er, trots att vi inte känner varandra egentligen. Det är skönt att prata med andra som är i samma sits.

  • lia27
    Ting81 skrev 2010-10-10 22:19:29 följande:
    Tack för era svar! Jag känner mig lite klokare, så tusen tack. Jag har inte fått mer blödningar under kvällen och känner ingen form av smärta. Det förbryllar mig...jag vågar knappt gå och sova, tänk om jag inte känner om det händer ngt?!

    RaraS - jag tror v 5 enligt mina egna beräkningar.  

    Tack till Frikadellen och acinna för era svar. Jag ska försöka att blunda en stund nu, men allt känns så overkligt från + till total sorg och förskräckelse... usch :( 
    när mitt hcg låg på ca 1000 kunde dom inte heller se ngt i livmodern....inte heller vid 2500
    Hoppas det löser sig för dig...
  • angio101

    Ting81: Inte för att oroa dig alltför mycket, men man behöver inte blöda ut via slidan vid ett X, jag blödde endast ut i buken då mitt X hann spräcka ägglearen (v7+nånting), MEN jag hade ordentligt ont i magen, som tarmvred, och över hela magen, inte bara på ena sidan.

    Så vare sig du får ytterligare en blödning eller ökade smärtor (som sagt, behöver inte vara båda två) kontakta gyn.

    Och till alla nya här; Det är hemskt vad ni har gått/går igenom, men jag har verkligen blivit hjälpt av den här tråden, inga frågor har varit "för dumma" att besvaras.

    Och ja, det går att bli gravid efter ett X, sitter nu i v25 och har en livlig krabat som slår kullerbyttor i magen.

  • Sunflower Sthlm

    Har en fundering kring det här med spolning av äggledare efter X. Ni som gjort det, hur länge efter X:et gjorde ni själva spolningen? Jag fick lite svävande tidsspann av mina läkare och idag när jag ringde för att fråga så fick jag en tid efter nästa mens, vilket bara är lite mer än en månad sedan mitt hcg var nere på noll. (Men dock över två månader sedan jag fick mitt x konstaterat). Vet inte om sköterskan jag pratade med förstod min fråga riktigt.

    Så, hur länge fick ni vänta innan ni fick era äggledare spolade? Fick ni någon uppmaning om hur länge ni skulle vänta efter x:et?

  • RaraS
    angio101 skrev 2010-10-11 09:58:00 följande:
    Och ja, det går att bli gravid efter ett X, sitter nu i v25 och har en livlig krabat som slår kullerbyttor i magen.
    Åh, så kul att höra att det går finfint att bli gravid efter ett x! (Själv har jag bara en äggledare sedan en vecka tillbaka...) Tror det är det jag är mest orolig för faktiskt, att inte kunna få barn... Vi får väl se efter kroppen har läkt ihop sig...

    Upplevde du att det var svårare att bli gravid efter operationen? Jag har läst 60% procent fertilitet jämfört med innan på någon sida och på andra sidor står det att det inte behöver vara någon skillnad sedan innan operationen för att den andra äggledaren fångar upp ägg från den andra äggstocken.

    Och Ting81:
    Om du är i vecka 5 så är det nog inte kris ännu...äggledaren ska nog inte spricka i alla fall. Förhoppningsvis får du bra besked imorgon! Vi håller tummarna!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3