• malush

    För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring

    Jag ska föda mitt första barn i sommar och söker andra som har lite samma tankar kring förlossningen som jag har. Jag söker alltså er som aktivt vill förbereda er på en förlossning utan medicinsk smärtlindring. {#lang_emotions_sunny}

    Mina tankar just nu kretsar kring dyktekniken..

    {#lang_emotions_flower} Vill att detta ska vara en tråd där vi kan stötta varandra på ett positivt sätt och inte känna oss dumma med våra olika funderingar {#lang_emotions_flower}

    Vore även kul att höra från er som redan fött och under graviditeten förberedde er på en förlossning utan medicinsk smärtlindring. Hur gick det för er? {#lang_emotions_smile}


    Bf ♥100723♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 23:36

    MS = medicinsk smärtlindring
  • Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring
  • Southern Belle
    Mandragora skrev 2010-02-17 00:10:32 följande:
    Vad glad jag är över den här positiva tråden! Trots att det bara är en vecka kvar till BF känner jag mig lugn. Jag är ganska inställd på att förlossningen lär ske några dagar efter BF-datumet och att jag kommer att känna mig himla trygg när det väl är dags.Jag har en fråga till er, om det finns några vill säga, som har upplevt OERHÖRDA SMÄRTOR i samband med andra saker (alltså inte i samband med förlossningar). Går det att jämföra? Hur uppfattade ni känslorna under förlossningen?Som liten drabbades jag nämligen av blindtarmsinflammation och så småningom brast den. Jag hade infernaliska smärtor i kroppen som växte och växte och upplevelsen pågick under ett dygn ungefär. Där fanns ingen chans till återhämtning. Där fanns heller ingen förståelse inför vad som hände och därmed spände jag mig ännu mera. Jag var livrädd. Alltså har det blivit som så att jag genom dyktekniken och kunskapen om förlossningen liksom jämför dessa två med varandra. Självklart är det helt olika smärtor och händelser men ändå. Jag är ganska säker på att jag inte kommer att tro att jag skall gå sönder eller dö på grund av vad som sker när jag föder barn oavsett hur det kommer att kännas.
    Mellan mitt andra och tredje barn fick jag problem med gallstenar. Jag hade flera jobbiga anfall som gjorde vidrigt ont. Efter titthålsoperationen tillstötte kompliktioner som gjorde att min bukhinna blev inflammerad. Under en veckas tid låg jag på sjukhus med våldsamma plågor. Jag fick morfinspruta efter morfinspruta men det hjälpte knappt. Det dröjde ytterligare flera veckor innan jag kunde gå upprätt och röra mig obehindrat pga smärtan. Det fanns inget som helst positivt med den smärtan. Det var en plåga och jag hade utan tvekan hellre fött barn varje dag istället!

    Att föda innebär ofta kraftig smärta men om man kan släppa rädslan är födandet en obeskrivligt häftig upplevelse! Att känna en ny liten människa glida ut i världen är obetalbart!
  • Southern Belle
    malush skrev 2010-02-17 00:13:51 följande:
    Om du menar mig så är det ju ändå 5 månader kvar Southern BelleTack för alla superbra tips!!Jag tror att min kille kommer vara världens bästa stöd. Han har full förståelse för att jag vill föda utan medicinsk smärtlindring och han har en fantastisk förmåga att "känna av" och ta bort smärta från mig, fysisk såväl som psykisk.
    Vad härligt! Jag önskar er en fantastisk upplevelse där ni får uppleva att ni föder ert barn tillsammans!
  • Krake

    Just det ja, ljuda är en mycket bättre beskrivning/översättning på 'tönen' än att 'sjunga'. Det är alltså ingen skönsång jag syftar på utan det där primala


    Ska också försöka fixa 'Föda utan rädsla', kanske kan beställa den eller få ngn i Sverige att köpa och skicka.
  • Kryssarinnan
    Krake skrev 2010-02-17 05:12:13 följande:
    Just det ja, ljuda är en mycket bättre beskrivning/översättning på 'tönen' än att 'sjunga'. Det är alltså ingen skönsång jag syftar på utan det där primala
    Jag tänkte ge ett tips till!

    Under profylaxkursen och på mvc-kursen fick vi lära oss att när man krystar så ska man inte skrika för då släpper man ut kraften genom munnen. Använd det tänket konstruktivt!

    När jag inte fick krysta - för att det gick fort och av sig självt, mina reflexer var bra och jag skulle slappna av snarare än trycka på - då släppte jag ut all luft och ljudade istället. Och jag tyckte att det funkade utmärkt både för att hålla nere krystandet och för att släppa ur sig en massa känslor som där och då var på sin höjdpunkt.

    Jag lät verkligen som draken Katla, och det känns både häftigt och nästan lite pinsamt så här i efterhand. Jag är glad att min man som sagt var beredd på det och tyckte att det var jättehäftigt att se min kropp arbeta så; naken och svettig och stönande och vrålande av styrka men inte av rädsla.

    Nästa gång jag föder barn ska jag släppa ut mer smärta och frustration ur munnen redan i tidigare stadier. Det är som en pysventil! Men vi moderna människor är nog lite återhållsamma tyvärr.

    Fast det är nog bättre att ljuda något i stil med "möööööö" eller "aaaarrgghh" istället för "aiiii aiiii" för jag tror inte att det är bra att höra sig själv skrija Aj av smärta, det kan nog förstörka känslan. Och tänk på avslappningen, så att inte det inte blir ett forcerat skrik och spänningar av det hela.
  • Bubbelgummet

    Jaså, om 5mån, då kommer jag troligtvis föda bara ett par månader efter dig om allt går bra, är väldigt tidigt ännu

  • malush
    Southern Belle skrev 2010-02-17 00:40:07 följande:
    Vad härligt! Jag önskar er en fantastisk upplevelse där ni får uppleva att ni föder ert barn tillsammans!
    Tack {#lang_emotions_sunny}

    Jag kommer säkert komma på fler frågor till dig, tycker det är skithäftigt med doulor {#lang_emotions_smile}
    Bf ♥100723♥
  • malush
    Bubbelgummet skrev 2010-02-17 08:48:01 följande:
    Jaså, om 5mån, då kommer jag troligtvis föda bara ett par månader efter dig om allt går bra, är väldigt tidigt ännu
    Å vad spännande {#lang_emotions_laughing} vi måste hålla denna tråden levande så vi kan dela med oss av allt både under förberedandet och efter!
    Bf ♥100723♥
  • mrs coon

    Här är en till som vill föda utan medicinska preparat...
    Främst därför att jag inte gillar mediciner, men också för att jag tror på att jag kan klara det ändå. Det är en föreställning jag har haft i många år, då vi varit ofrivilligt barnlösa och nu äntligen har en liten IVF-bebis på gång.

    Jag är dock en "sådan" som förbereder mig genom att läsa allt jag kan komma över och håller just nu på att fundera över om vi ska gå en profylaxkurs eller inte.. Jag tror inte så mkt på föräldrakursen även om jag kommer ge den en chans..

    Det troliga är att jag så småning om kombinerar ihop "min egen metod" tillsammans med maken (som fortfarande tycker att det är långt borta - trots att det "bara" är 4 månader kvar.. )

    Jag gillade tipset om att man inte ska förbereda sig för mkt på att vara hemma länge - vilket har varit precis mina tankar.. Nu börjar jag tänka även på situationer där det kanske går fort..

    En fundering jag har som är lite oroande är dock att vi har ca 30 minuter till sjukhuset och maken har ca 30-40 minuter hem från jobbet. Grannen som oftast är hemma har inget körkort och vi bor "utanför" kartan så det lär vara lite svårt att både få taxi och ambulans att hitta hit... Så om det går fort, blir jag nog lite stressad!! :-s

    Då jag föder upp katter så har jag varit med om flera kattförlossningar och känner mig därför trygg i förloppet, kissarna är otroliga när de föder sina bebisar!! ;-D

  • Tonx
    mrs coon skrev 2010-02-17 11:32:04 följande:
    Här är en till som vill föda utan medicinska preparat... Främst därför att jag inte gillar mediciner, men också för att jag tror på att jag kan klara det ändå. Det är en föreställning jag har haft i många år, då vi varit ofrivilligt barnlösa och nu äntligen har en liten IVF-bebis på gång. Jag är dock en "sådan" som förbereder mig genom att läsa allt jag kan komma över och håller just nu på att fundera över om vi ska gå en profylaxkurs eller inte.. Jag tror inte så mkt på föräldrakursen även om jag kommer ge den en chans.. Det troliga är att jag så småning om kombinerar ihop "min egen metod" tillsammans med maken (som fortfarande tycker att det är långt borta - trots att det "bara" är 4 månader kvar.. ) Jag gillade tipset om att man inte ska förbereda sig för mkt på att vara hemma länge - vilket har varit precis mina tankar.. Nu börjar jag tänka även på situationer där det kanske går fort.. En fundering jag har som är lite oroande är dock att vi har ca 30 minuter till sjukhuset och maken har ca 30-40 minuter hem från jobbet. Grannen som oftast är hemma har inget körkort och vi bor "utanför" kartan så det lär vara lite svårt att både få taxi och ambulans att hitta hit... Så om det går fort, blir jag nog lite stressad!! :-s Då jag föder upp katter så har jag varit med om flera kattförlossningar och känner mig därför trygg i förloppet, kissarna är otroliga när de föder sina bebisar!! ;-D
    Det där är en mardröm för mig, att det ska gå fort. Mycket därför jag stannar hemma nu. Hade jag haft din tidsram att följa andra förlossningen så hade jag förvisso hunnit till sjukhuset, men jag hade hamnat i ett inferno av fruktansvärt smärtsamma värkar i bilen. Inget kul. :/

    Djurförlossningar är ju samma lika, har varit med och förlöst en del föl som vi fött upp. Också riktigt häftigt
Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring