• malush

    För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring

    Jag ska föda mitt första barn i sommar och söker andra som har lite samma tankar kring förlossningen som jag har. Jag söker alltså er som aktivt vill förbereda er på en förlossning utan medicinsk smärtlindring. {#lang_emotions_sunny}

    Mina tankar just nu kretsar kring dyktekniken..

    {#lang_emotions_flower} Vill att detta ska vara en tråd där vi kan stötta varandra på ett positivt sätt och inte känna oss dumma med våra olika funderingar {#lang_emotions_flower}

    Vore även kul att höra från er som redan fött och under graviditeten förberedde er på en förlossning utan medicinsk smärtlindring. Hur gick det för er? {#lang_emotions_smile}


    Bf ♥100723♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 23:36

    MS = medicinsk smärtlindring
  • Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring
  • flizis

    Mountains: själv funderar jag på om jag måste sitta på en pall nästa gång jag lyssnar på denna skiva, lyckas somna varje gång. Kommer ungefär till slutet av själva avslappningsövningen sedan sussar jag så gott, missar nog de sista 20-15 min. Hoppas det är som mrs coon säger att man tar in det i alla fall.

  • Mountains
    flizis skrev 2010-03-17 20:19:52 följande:
    Mountains: själv funderar jag på om jag måste sitta på en pall nästa gång jag lyssnar på denna skiva, lyckas somna varje gång. Kommer ungefär till slutet av själva avslappningsövningen sedan sussar jag så gott, missar nog de sista 20-15 min. Hoppas det är som mrs coon säger att man tar in det i alla fall.
    Hehe, pall är nog bra för då kan man knappast somna plus att det ör bra att kunna slappna av i olika ställningar!
  • LillSkruttet

    Har inte läst alla inlägg, utan enbart trådstarten. Jag väntar mitt andra barn i slutet på augusti, så det blir väl mer mot hösten till, än sommaren, men jag tänkte iallafall dela med mig av mina erfarenheter i samband med första förlossningen och mina tankar kring min andra, kommande, förlossning.

    Min inställning när jag väntade första barnet var att jag tar all smärtlindring som jag känner att jag vill ha och kan få. Gick inga direkt förberedande kurser, det enda jag faktiskt gick på var gravidyoga. Var MYCKET skeptisk till att andningen skulle funka som smärtstillande. Gick på yogan för att mjuka kroppen och röra på mig liiite iallafall.

    Värkarna startade kl 2 på natten och jag vandrade runt här hemma hela natten och andades mig igenom dem. Funkade riktigt bra. På morgonen vid halv 8 åkte vi till förlossningen. Kom in och det visade sig att jag var öppen 6-7cm så vi fick stanna kvar. Så långt hade det funkat jättebra att bara andas när värkarna kom. Men min BM försökte få mig att testa lustgas. Jag testade.....och höll på att tuppa av. Det enda som hände var att jag (ståendes) kände hur jag förflyttades långt bort och slutade andas, dock fortfarande med samma känsla av värken. Föll bakåt, så sambon fick fånga mig. INGEN bra idé med lustgas. Jag fortsatte andas mig igenom värkarna. Fortfarande funkade det kanonbra (var vid det laget rätt förvånad över effekten av att andas! ).
    Sen kom min BM och sade att om jag ville ha epidural så fick ajg ta det nu innan narkosläkaren gick från förlossningen.....så, jag sade att ok då. Fick epidural och fick också en timme helt utan värkar. Sen kom krystvärkarna och tjopp så var lilltjejen ute, kl 11 på fm.

    Kände i efterhand att BM mer eller mindre försökte få mig att ta smärtlindring hela tiden och min känsla är att jag nog hade kunnat fixa det minst lika bra helt utan smärtlindring (dock med andningen!).

    Så min tanke nu är att försöka fixa förlossning nummer 2 utan medicinsk smärtlindring. Ska försöka att fokusera på andningen och jobba mig igenom det hela på det viset. Jag hoppas och tror att det ska funka bra.

    Det jag ville få fram av det hela var egentligen att jag är sååå imponerad över vad kroppen faktiskt kan fixa utan hjälp. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag masade mig iväg på lördagmorgnarna till gravidyogan och satt och andades tillsammans med andra blivande mammor. Utan yogan hade nog inte andningen kommit lika naturligt. Och den gör UNDERVERK!!

    Så, våga tro att ni fixar det. Fokus inåt på andningen och följ bara med, låt kroppen bestämma. Men tillåt er också att ta hjälp om ni känner att det inte fungerar. Jag hade en rel lätt förlossning, och det är inte alla som har den turen.

    Stort lycka till allihopa!


    Tyra 21/3-2007 och BF 25/8-2010
  • Krake

    Härligt att höra, LillSkruttet! Vad var det för andning ni övade på yogan? (Jag har hattat runt på en massa olika gravid- och icke-gravid-yogakurser och har träffat på olika andningstekniker överallt.) Var det det där med att andas liksom ner i ryggen? Eller cirkulationsandas?

  • LillSkruttet
    Krake skrev 2010-03-17 21:29:19 följande:
    Härligt att höra, LillSkruttet! Vad var det för andning ni övade på yogan? (Jag har hattat runt på en massa olika gravid- och icke-gravid-yogakurser och har träffat på olika andningstekniker överallt.) Var det det där med att andas liksom ner i ryggen? Eller cirkulationsandas?
    Vet inte vad den kallades (jag var ju så helt emot att tro på att andningen kunde funka i det skedet, så jag brydde mig inte så mycket om det. Gjorde mest som de andra bara, och sen när jag behövde den kom den av bara farten. ) men vi försöket att medvetet göra luftröret "bredare" för att få ner mer luft, samt att andas djupa lugna andetag som skulle höras pga all luft som vi andades in och ut. Svårt att förklara. Men det skulle liksom "väsa" av luftpassagen när man vidgade svalget och luftrören och andades.....
    Tyra 21/3-2007 och BF 25/8-2010
  • LillSkruttet
    Krake skrev 2010-03-17 21:39:54 följande:
    Ah, ok, tror jag har stött på det...
    Lite konstig förklaring kanske, men ungefär så gick det till. Vet inte om jag gjorde exakt så på förlossningen, men just det att jag vände fokus inåt och djupandades var liksom det som gjorde att jag kunde hantera värkarna förvånansvärt bra. Tappade fokus 2 ggr under värkarbetet och då kom tårarna. MEn så fort jag hittade andningen och ändrade fokuset så var det ingen fara längre.
    Tyra 21/3-2007 och BF 25/8-2010
  • mammageno

    hej Ana och lillskruttet

    Ana, jag förstår vad du menar med att det känns konstigt att skriva om något så negativt, jag tycker det med, men det är ju logiskt om man ser till att man lämnar det bakom sig då.

    jag tror att det är andning i min yoga, jag skall kolla upp det.

  • Monsterpannkaka

    mammageno:
    Klart du får kopiera. Det är ändå din personliga prägel och dina ord, formuleringar, din ordning som blir det viktiga. Jag tycker det är rätt mycket styrka i "Att" jag har skrivit det, det blir plötsligt tydligt när jag ser det framför mig.
    det här med Rädsla.. Det är samma sak där för min del, att jag behöver verkligen få berätta VAD jag är rädd för. Sen kan jag jobba med Varför.

    Jag är exempelvis jätte rädd för att känna mig utlämnad(Naken) under förlossningen. Att människor ska komma och gå och undersöka och göra vad de vill; att jag ska bli förminskad till ett objekt. Allmän egendom.
    Det gör mig jätterädd och spänd för jag tycker det är hemskt obehagligt. Hela min trygghet och säkerhet i förlossningen bygger på att jag ska ha kontroll och få respekt för det jag känner, tänker och vill - dvs DET som är JAG.

    Smärtan tycker jag är på en helt annan nivå, det är inte alls lika läskigt för mig som att vara utlämnad. Brr!

    Ordet surrender är ett jtäte bra ord för mig också. Att ge sig hän?
    Celine Dion har en sån som heter Surrendet som jag tycker motsvarar känslan ganska tydligt.
    :)

Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring