• Anonym

    Vi som gjort eller vill göra IVF/PGD för könsbestämning

    Jag läste en tidigare tråd om detta där "anonym (med flicka i magen)" berättade att hon varit i Tjeckien och utfört detta och att det hade lyckats.

    Kan vi hålla denna tråd till oss som vill genomgå IVF för att kunna välja kön. Jag förstår att många upprörs och att man ska vara otroligt glad att man överhuvudtaget kan få en så vacker gåva som ett barn.
    I mitt fall så har jag två söner (en av dem ligger fortf i min mage) som jag är oerhört stolt och lycklig över. Jag har dessutom tre bonusbarn som också de är pojkar. Min sambo och jag vill verkligen ha en dotter och båda två vill det oerhört mycket. Vi har därför aktivt börja leta information om detta.

    När jag idag hittade den tidigare tråden där "anonym (med flicka i magen)" berättade om kliniken i Tjeckien så blev jag nyfiken även på den.
    Jag har redan kontaktat rainsbury clinic i London för prisuppgift och läst en hel del på deras hemsida. Det verkar vara mkt bra. Är det någon som varit där och utfört IVF med könsbestämning?

    Jag vill veta personliga erfarenheter om ni som påbörjat och/eller avslutat detta.
    Även fler som är i min sits som letar information för att hitta bästa sätt för oss.

    Jag måste också fråga, vad är skillnaden på IVF och PGD eller är det samma sak?

    Ni som gjort det, hur många försök krävdes? Måste man betala för alla försök och vad kostar ett försök som blir misslyckat?

    Oerhört tacksam för svar i denna extremt känsliga diskussion.

  • Svar på tråden Vi som gjort eller vill göra IVF/PGD för könsbestämning
  • Anonym (medlemsgrupp)

    Hej.
    Jag hittar inte "mammorsomlangtar". Söker på medlemsgrupper men kan bara söka 6 månader tillbaka och februari är ju nästan ett år sedan. Kan någon hjälpa mig så att jag kan hitta in? Söker jag på rätt ställe?

  • Anonym (dotterönskas)

    Hej!
    Jag hittade mammorsomlängtar, men jag kommer inte in ändå!!
    Skulle behöva att komma i kontakt med någon som har varit utomlands.
    Vill sätta igång snart, men känner att jag skulle behöva lite råd och tips!!

  • Anonym (dotterönskas)
    Anonym (IngenAttPrataMed) skrev 2011-11-08 11:02:56 följande:
    Vi är i planerarstadiet för en cypern-resa, har ingen att prata med. Skulle behöva lite tips och råd från någon som vet. Är det inga aktiva i gruppen mammorsomlangtar längre? Jag blir inte insläppt i varje fall... Någon annan som läser, som har erfarenheter av Cypern? Vad ska vi tänka på?
    Hej!
    Är nyfiken- hur långt har du kommit med ditt planerande. Är själv på gång....men känner också att jag behöver prata med någon och få tips och råd. Är mamma till 4 st pojkar och önskar mig en flicka!
  • Anonym (Jag med)

    Gruppen är för tillfället stängd för nya medlemmar då vi inte vill vara en för stor grupp. Men ansök och skriv då ganska utlämnande om dig och själv och din situation så kanske du släpps in. Annars kanske ni kan starta en ny grupp? Anledningen till att gruppen inte släpper in mer folk är att flera journalister och familjlivsredaktionen hört av sig och vill skriva artiklar. Och vi vill inte någon lämna ut den informationen vi har på sidan.

    Lycka till!

  • Anonym (dotterönskas)

    Okej, jag förstår er!
    Jag har skrivit lite om mig själv tidigare när jag försökte komma in, men ej lyckats komma in ändå.  Men det är helt okej jag får väl försöka starta en egen grupp eller så får vi försöka på egen hand utanstöd från likasinnade.
    Säger Lycka till till er med. Vi kanske syns på någon klinik i Europa eller USA!!

  • Anonym (dotterönskas)

    Har nu startat en ny sluten grupp för oss som längtar efter en dotter eller son och som funderar eller ska eller har gjort pgd utomlands för könsbestämning!! Gruppen heter saknad!!

    Välkomna!!

  • Anonym (dotterönskas)

    skrev visst fel gruppen heter Längtan!!
    Välkomna

  • Fiamedbarn

    Jag önskar att denna tråd ska återuppstå! Jag står i valet och kvalet med att välja klinik för en embryoadoption och jag vill göra ett val av kön genom microsort (ger fler embryon av önskat kön) och PGD. Det är ju inte tillåtet med könsbestämning i Tjeckien och Grekland så jag lutar åt Cypern. Dogus klinik är rätt dyr (7100 euro) men NorthClinic i Cypern är billigare (ca 5200 euro inklusive hotell i flera dagar) men jag tror att kostnad för PGD  och microsorting tillkommer så det kan ju bli i samma klass.

    Ett annat alternativ är ju Unica i Tjeckien där en delad färsk embryodonation kostar 2900 euro (utan PGD). De rekommenderar inte PGD eftersom graviditetschanserna minskar och man får ju inte välja kön, men gör man det med de embryon som skapas borde man ju kunna välja kön om det finns flera... 

    Jag har försökt sökt medlemsskap i er grupp men inte fått någon bekräftelse på att jag kommit med. Vill gärna få möjlighet att diskutera detta inom kort då jag ska försöka välja klinik helst redan denna vecka! 


    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • trött på orättvisor
    Anonym (IngenAttPrataMed) skrev 2011-11-08 11:02:56 följande:
    Vi är i planerarstadiet för en cypern-resa, har ingen att prata med. Skulle behöva lite tips och råd från någon som vet. Är det inga aktiva i gruppen mammorsomlangtar längre? Jag blir inte insläppt i varje fall... Någon annan som läser, som har erfarenheter av Cypern? Vad ska vi tänka på?
    ÅK INTE TILL CYPERN - De tar mycket mer betalt av utlänningar än av sina landsmän dvs turk cyprioter. För det är enbart den Turkiska delen som utför dessa behandlingar. Inte legalt annars Jag kom just därifrån och misslyckades trots att jag fött naturligt och är ung. Lärde även känna två unga tjejer till som ville välja kön, men de har också tråkiga nyheter tyvärr. 5000 EUR fick vi betala, medan en turk cypriot (som jag mötte på (Hotellet, var på samma klinik) avslöjade att hon fick samma beh för halva summan.

    För jävligt, jag är så besviken. Ska försöka en sista gång men i Ukraina denna gång, där får jag betala 1200 EUR för att välja Gender dvs kön.

    Lycka till!!
Svar på tråden Vi som gjort eller vill göra IVF/PGD för könsbestämning