• Lady Dahmer

    Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

    Jag är gravid för andra gången och tänker således ganska mycket på min kommande förlossning. Och jag tänker en hel del på förra vändan.

    Det är ju så mycket man egentligen inte har en jävla aning om och jag tänkte lista mina egna överraskningar:

    1. Avslaget: Wft? Det slemmar och blöder och äcklar och STINKER från snipperiet i typ två månader. Man skulle kunna tro att en ökenråtta krypit upp och dött om man ska bedöma den odör som ångade från snippan under denna tid. Rutten död råtta. I dubbel bemärkelse. Sen som en biverkning på det fick man som det så fint kallas "obalans i underlivet". (Tack gud för de där vaginalgeggan man kan köpa på apoteket. Fixade råttan på nolltid.)

    Detta LÄSTE jag om ca 2 veckor (!) innan jag födde. Inte en föraning hade man. Ingen varning. Ingen som berättade. Köpte hem always ultra slim eller va fan de nu heter, förberedde mig liksom lite inför detta mystiska avslag. Överraskning #2. Avslaget är inte som mens. Fick skicka maken på apoteket för att införskaffa de största vuxenblöjor han kunde hitta. Härligt. Vuxenblöja.

    2. Bruten/knäckt svanskota. VA FAN?! Detta kom som en total överraskning. Snacka om att känna sig helt tagen på sängen då jag dan efter vaknade och upptäckte att jag inte kunde sitta utan att vråla. De efterföljande tre och en halv månaderna var lika illa de med. Fick halvligga 24/7. Glöm att kunna gå. Grät av värk på kvällarna. Skulle ha köpt en badring att sitta på om jag vetat, men nej. Inte ett pip om detta.

    3. Värkarna. Jag väntade mig mensvärk x 100 typ. Kramper i MAGEN. I livmodern. Nej. Bajsnödig är ledordet. Det kändes ungefär som att jag var "havande" med en fem kilos bajskorv som tryckte på i röven. Precis så. Ingen magvärk, bara ett rövtryck som hette duga. En timme innan jag skulle börja krysta: Kan jag få lavemang? Läkarn ba: Du, det är lite för sent att tänka på det nu va?

    4. Efterföljande toalettbesök. Att kissa efteråt var det skönaste jag upplevt. Vad jag inte visste då var att man förlorar krystförmågan efter förlossningen. Detta upptäckte jag dagen efter då jag var bajsnödig. Jo. jag var det. Jag erkänner. Jag ville bajsa. Men tji fick jag! Jag satte mig på toan, tänkte att jag skulle "hjälpa till" lite och...... ingenting. Nej. Man kan inte krysta. Jag blev sittandes, Helt chockad. Och nödig. Och inget hände. Det var bara att ge upp och dra på sig brallorna igen. Det tog tre dagar innan korven till slut kom ut av sig själv. Tre ångestfyllda NÖDIGA dagar.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)
  • Kitty82
    k girl skrev 2010-02-18 15:10:16 följande:
    FÖr mig var katetern världens bästa uppfinning när jag var så trött att jag inte orkade gå på toa...
    Ohh, fyy, jag tyckte det gjorde jätteont{#lang_emotions_frown}
  • annanka
    Sencha skrev 2010-02-18 14:55:11 följande:
    det gjorde min tvåa också, men jag tyckte inte direkt att det gjorde ont.
    Mitt under värken? I så fall är du en stålkvinna!!!
    I min värld är alla en ponny som äter regnbågar och bajsar fjärliar
  • Lingling11
    Kitty82 skrev 2010-02-18 15:08:10 följande:
    Har fött ett barn och visste inte att det var så viktigt att kissa hela tiden...gud vad dom tjatade. Kom inget så dom tog en kateter, gjorde så himla ont men kunde ta lustgas samtidigt, som tur va!! Sen efter förlossningen va det dax att kissa igen...med det gick inte. Då "hotade" barnmorskan med kateter igen, och då jäklar kissade jag! 
    Dum fråga, men varför är det så viktigt att kissa hela tiden?
  • Vintersjäl

    Någon kunde gärna informerat om att vissa får kissa på en pottliknande sak efter förlossningen! Bm ledde mig in till toaletten ett par timmar efter förlossning, satte någon pottliknande sak på toan och lämnade mig (med halvöppen dörr samtidigt som folk sprang förbi utanför... hääärligt ) och bad mig hojta till när jag hade kissat färdigt.
    Jodå, sagt och gjort! Bara det att jag fan inte hade någon aning om vart jag skulle slänga toapappret, "pottan" blockerade ju hela toaletten! Kommer såhär i efterhand inte ens ihåg hur jag löste problemet...

  • Svala

    Jag håller med om en hel del här. Även om jag tycker att jag nog hade en enkel förlossning utan smärtlindring.

    Avslaget var avskyvärt!
    Efteråt när BM klämmer på magen gör det mer ont än själva förlossningen.
    Hemoroiderna har ingen sagt att är så jobbiga.

    Jag är ingen bitter människa MEN en sak kommer jag att vara bitter över hela mitt liv!
    Strax efter förlossningen när jag låg på britsen och precis hade fått duscha av mig så gav mig BM först en liten spruta i ena skinkan. Det var inte så farligt. Men sen skulle jag få någonslags tabletter För att minska på blödningen gissar jag, jag var inte helt med där, men 2 st tabletter var det.
    BM trycker plötsligt upp tabletterna i RÖVEN!
    Först den ena och sen den andra. Jag skrek! Hon kunde väl ha använt glidmedel åtminståne!! Man är nyduschad och lite sträv i huden, för att inte tala om hur svullen och öm man är 1 timme efter förlossningen. Jag skrek så högt att det nog hördes över hela BB!

    Efteråt när jag smågnällde om detta till BM som hade varit med på själva förlossningen (en annan BM alltså) så tittade hon förvånat på mig och sa:
    I analen? Men.... man brukar ju sätta dom under tungan!!!

    Gaah! Under tungan!!!????? Tack så helvete!

  • k girl
    Lingling11 skrev 2010-02-18 15:24:22 följande:
    Dum fråga, men varför är det så viktigt att kissa hela tiden?
    Därför att barnet har svårare att sjunka ner när kissblåsan är full.
  • Sencha
    annanka skrev 2010-02-18 15:21:32 följande:
    Mitt under värken? I så fall är du en stålkvinna!!!
    Nä, ingen stålkvinna Jag hade så j-a ont under värkarna!
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Lingling11
    k girl skrev 2010-02-18 15:26:57 följande:
    Därför att barnet har svårare att sjunka ner när kissblåsan är full.
    Ok, ja det låter ju ganska självklart då du säger det :)
  • Linda1976

    Haha, lysande ts!!


    Och en påminnelse till mig själv att OM det någon gång ev skulle bli en 2:a så ska kräva snitt, om jag så ska bosätta mig på MVC för att få igenom det.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Phlippan87
    mammahaj skrev 2010-02-18 14:53:59 följande:
    Det är såå många som skriver att det gör såå pnt att bli sydd efteråt? hur kommer det sig. ja menar klart att det är "total manglat" där nere men får man inte bedövninG? (snälla säg att man får bedövning....) //en lite mindre naiv förstföderska to be
    jag kände bara när tråden drogs igenom, inte ett dugg ont bara lite udda känsla
    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)