• Lady Dahmer

    Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

    Jag är gravid för andra gången och tänker således ganska mycket på min kommande förlossning. Och jag tänker en hel del på förra vändan.

    Det är ju så mycket man egentligen inte har en jävla aning om och jag tänkte lista mina egna överraskningar:

    1. Avslaget: Wft? Det slemmar och blöder och äcklar och STINKER från snipperiet i typ två månader. Man skulle kunna tro att en ökenråtta krypit upp och dött om man ska bedöma den odör som ångade från snippan under denna tid. Rutten död råtta. I dubbel bemärkelse. Sen som en biverkning på det fick man som det så fint kallas "obalans i underlivet". (Tack gud för de där vaginalgeggan man kan köpa på apoteket. Fixade råttan på nolltid.)

    Detta LÄSTE jag om ca 2 veckor (!) innan jag födde. Inte en föraning hade man. Ingen varning. Ingen som berättade. Köpte hem always ultra slim eller va fan de nu heter, förberedde mig liksom lite inför detta mystiska avslag. Överraskning #2. Avslaget är inte som mens. Fick skicka maken på apoteket för att införskaffa de största vuxenblöjor han kunde hitta. Härligt. Vuxenblöja.

    2. Bruten/knäckt svanskota. VA FAN?! Detta kom som en total överraskning. Snacka om att känna sig helt tagen på sängen då jag dan efter vaknade och upptäckte att jag inte kunde sitta utan att vråla. De efterföljande tre och en halv månaderna var lika illa de med. Fick halvligga 24/7. Glöm att kunna gå. Grät av värk på kvällarna. Skulle ha köpt en badring att sitta på om jag vetat, men nej. Inte ett pip om detta.

    3. Värkarna. Jag väntade mig mensvärk x 100 typ. Kramper i MAGEN. I livmodern. Nej. Bajsnödig är ledordet. Det kändes ungefär som att jag var "havande" med en fem kilos bajskorv som tryckte på i röven. Precis så. Ingen magvärk, bara ett rövtryck som hette duga. En timme innan jag skulle börja krysta: Kan jag få lavemang? Läkarn ba: Du, det är lite för sent att tänka på det nu va?

    4. Efterföljande toalettbesök. Att kissa efteråt var det skönaste jag upplevt. Vad jag inte visste då var att man förlorar krystförmågan efter förlossningen. Detta upptäckte jag dagen efter då jag var bajsnödig. Jo. jag var det. Jag erkänner. Jag ville bajsa. Men tji fick jag! Jag satte mig på toan, tänkte att jag skulle "hjälpa till" lite och...... ingenting. Nej. Man kan inte krysta. Jag blev sittandes, Helt chockad. Och nödig. Och inget hände. Det var bara att ge upp och dra på sig brallorna igen. Det tog tre dagar innan korven till slut kom ut av sig själv. Tre ångestfyllda NÖDIGA dagar.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)
  • Andersson1

    hahahahah! de va länge sen jag skrattade så gott! Känner nästan lite ångest nu över förlossningen men det finns ingen återvändo så det får gå som det går!
    Själv har jag nog definitivt förskönat hela förlossningen i huvudet mest för att minska rädslan och ångesten tror jag. Jag har en bild i huvudet av hur jag direkt efter bebisen ploppat ut, hoppar ur sängen och tar en skön dusch och drar på mig myskläder och hoppar upp i sängen med bebisen i knät och myser. Juste inga smärtor direkt efter knodden kommit. Så det där med att bryta svanskotan får jag gåshud av! kan inte tänka mig värre ben att bryta!!!! Fy stackarn!!
    Nä måste tillbaka och förneka och försköna annars kommer jag inte klara de resterande 3månaderna av graviditeten elle förlossningen!!!

    Tacka gud att jag är ovetande!

    Men tack för att du var så uppriktig!

  • lokisse
    andeta skrev 2010-02-18 17:43:23 följande:
    Alla verkar ha haft problem med toalett besökena efteråt? Jag hade fasat för att gå på toan.. mindre än en timme efter att Lia kom ut så var jag sååå jävla pissnödig att jag skrek att jag måste få kissa nuuu! Hade binda och trosor a la landstinget och blödde som en idiot. BM kom in och hjälpte mig att sätta mig upp i sängen (svanskotan är inte bra än idag, varför talar inte MVC om detta????) och drog nå pappersliknande duk mellan benen utanpå trosorna... Jag undrade då i mitt stilla sinne varför? Jag hade ju en mega binda på mig ju.När jag väl kom upp på fötterna så kände jag hur något rann ner och hela underlivet badade i blod och gegga... Trodde att jag kissade på mig men jag klarade mig till toan.. DÄr började få smått panik. Nu kommer det göra ont som fan. Så jag kniper igen ögonen och börjar mummla på en sångtext för att ha ngt att fokusera på. Vipps och det var klart.. Inga problem alls. Jag vart så paff att jag började sjunga på låten rätt ut... "ååååka pendeltåååg"
    kissa var inget problem.. det gjorde jag typ en gang i kvarten...numer tva därimot...*rys*
    Difficile est saturam non scribere
  • mammaflickan

    Nu kom jag på en grej till, när jag födde mitt andra barn så var navelsträngen så kort att de inte kunde ge henne till mig. Då fick jag en hallis att bm o sambon stod o gömde henne för mig för det var nåt fel, jag skrek är nåt fel är nåt fel, de sa säkert nej men jag tyckte bara de försökte undvika mig.
    Navelsträngen kan alltså vara så kort att barnet inte når upp till mamman innan den klipps, om nu inte alla utom jag visste det redan.

  • andeta
    lokisse skrev 2010-02-18 17:53:32 följande:
    kissa var inget problem.. det gjorde jag typ en gang i kvarten...numer tva därimot...*rys*
    Jag har hört skräcdkhistorier om att det ska svida så man funderar om helvetet kommit upp i puppiluran eller liknande.
  • Rulltrappa

    1: att de där eftervärkarna som man trodde var en myt efter första barnet blir en plågsam sanning nästa gång.

    2. att man ska lita på sin instinkt när det kommer till frågan om bästa tidpunkt för att ta sig till förlossningen. hade jag lyssnat på mupparna i telefonen hade det blivit hemmaförlossning. det värsta som kan hända om man kommer in "i onödan" är att man får komma hem igen.

    3. att man kan gå till sängs efter förlossningen relativt nätt om bysten och vakna följande morgon och mer eller mindre se ut som dolly parton.

    4. att det inte nödvändigtvis är sant att man inte får äta under förlossningen. jag proppade i mig som om det gällde livet innan första förlossningen och sen tyckte de att jag var dum som inte ville äta något på sjukhuset. jag var ju proppmätt!

  • Brunello

    INGEN hade berättat för mig att eftervärkarna var SJU gånger JÄVLIGARE än själva förlossningen - jag låg i fosterställning och snyftade när de kom - och inga värktabletter i världen hjälpte... DET hade ingen berättat för mig.

  • lokisse
    Brunello skrev 2010-02-18 18:17:11 följande:
    INGEN hade berättat för mig att eftervärkarna var SJU gånger JÄVLIGARE än själva förlossningen - jag låg i fosterställning och snyftade när de kom - och inga värktabletter i världen hjälpte... DET hade ingen berättat för mig.
    jag viste inte ens om att dom fans.... och hur hela magen drog i hop sig som ett russin varje gang liten skulle amma!!!
    Difficile est saturam non scribere
  • Mrs Noname
    Myngle skrev 2010-02-18 12:00:04 följande:
    Eller så ber du lite snällt, en av alla dessa MANLIGA förlossningsläkare, om ett litet litet snitt.
    Ååååhhh..
    Kan man få det bara så där?
    Bara för att an är så rädd att man kan tänka sig att avstå bara därför..?
  • Yoshii
    Brunello skrev 2010-02-18 18:17:11 följande:
    INGEN hade berättat för mig att eftervärkarna var SJU gånger JÄVLIGARE än själva förlossningen - jag låg i fosterställning och snyftade när de kom - och inga värktabletter i världen hjälpte... DET hade ingen berättat för mig.
    Nej är det något jag aldrig glömmer efter nr2 så är det eftervärkarna!!!

    Fy F*N vad ONT jag hade, fick 2 alvedon men inte hjälpte det!
  • Esther M

    Tack! nu vet jag att jag inte kommer att missa något. Förutom nattsömn. Jag darrar fortfarande av skräck{#lang_emotions_cry}

Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)