• Lady Dahmer

    Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

    Jag är gravid för andra gången och tänker således ganska mycket på min kommande förlossning. Och jag tänker en hel del på förra vändan.

    Det är ju så mycket man egentligen inte har en jävla aning om och jag tänkte lista mina egna överraskningar:

    1. Avslaget: Wft? Det slemmar och blöder och äcklar och STINKER från snipperiet i typ två månader. Man skulle kunna tro att en ökenråtta krypit upp och dött om man ska bedöma den odör som ångade från snippan under denna tid. Rutten död råtta. I dubbel bemärkelse. Sen som en biverkning på det fick man som det så fint kallas "obalans i underlivet". (Tack gud för de där vaginalgeggan man kan köpa på apoteket. Fixade råttan på nolltid.)

    Detta LÄSTE jag om ca 2 veckor (!) innan jag födde. Inte en föraning hade man. Ingen varning. Ingen som berättade. Köpte hem always ultra slim eller va fan de nu heter, förberedde mig liksom lite inför detta mystiska avslag. Överraskning #2. Avslaget är inte som mens. Fick skicka maken på apoteket för att införskaffa de största vuxenblöjor han kunde hitta. Härligt. Vuxenblöja.

    2. Bruten/knäckt svanskota. VA FAN?! Detta kom som en total överraskning. Snacka om att känna sig helt tagen på sängen då jag dan efter vaknade och upptäckte att jag inte kunde sitta utan att vråla. De efterföljande tre och en halv månaderna var lika illa de med. Fick halvligga 24/7. Glöm att kunna gå. Grät av värk på kvällarna. Skulle ha köpt en badring att sitta på om jag vetat, men nej. Inte ett pip om detta.

    3. Värkarna. Jag väntade mig mensvärk x 100 typ. Kramper i MAGEN. I livmodern. Nej. Bajsnödig är ledordet. Det kändes ungefär som att jag var "havande" med en fem kilos bajskorv som tryckte på i röven. Precis så. Ingen magvärk, bara ett rövtryck som hette duga. En timme innan jag skulle börja krysta: Kan jag få lavemang? Läkarn ba: Du, det är lite för sent att tänka på det nu va?

    4. Efterföljande toalettbesök. Att kissa efteråt var det skönaste jag upplevt. Vad jag inte visste då var att man förlorar krystförmågan efter förlossningen. Detta upptäckte jag dagen efter då jag var bajsnödig. Jo. jag var det. Jag erkänner. Jag ville bajsa. Men tji fick jag! Jag satte mig på toan, tänkte att jag skulle "hjälpa till" lite och...... ingenting. Nej. Man kan inte krysta. Jag blev sittandes, Helt chockad. Och nödig. Och inget hände. Det var bara att ge upp och dra på sig brallorna igen. Det tog tre dagar innan korven till slut kom ut av sig själv. Tre ångestfyllda NÖDIGA dagar.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)
  • Yoshii
    URmama skrev 2010-02-18 19:20:28 följande:
    Min dotters navelsträng var oxå för kort därför hon åkte jojo ut och in ur mig så länge tills jag tog i och krystade ut henne. Eftersom jag stod på alla 4 så fick jag inte upp henne på bröstet förrän 1 hel timme efter ännu en grej som jag trodde alla fick.
    Varför tog det en hel tim?? {#lang_emotions_surprised}
  • mariamitsu

    Oj oj, så jobbigt hade jag faktiskt inte! Avslaget var som mens efter 3 dagar och höll i sig i 4 veckor. Kroppen klarade det hela bra (gjorde mycket yoga innan) och på tal om att skita, drack jag lactulos dagligen på slutet av grav, dels för att jag var hård i magen av järntabletter och dels för att jag ville vara "lättskiten" efter att barnet kommit!

  • URmama
    Love3 skrev 2010-02-18 19:22:51 följande:
    Varför tog det en hel tim??
    För jag hade en praktikant usk som råkade ta ur min slang (vad den nu heter) lite slarvigt på handen så det forsade blod överallt+ att när pappan skulle klippa navelsträngen så kom det en blodsprätt där med och jag var tvungen att resa på mig och de skulle torka och fixa till sängen så jag skulle kunna ligga i en ren säng. Innan dess så vart jag sydd men skruttan låg hos pappan och hade det bra så länge och inget av det jag gick igenom var hemskt då jag hade min fokus på den bilden med pappan och dottern. Ser det ännu framför mig ibland så härlig bild!
  • Yoshii
    URmama skrev 2010-02-18 19:27:25 följande:
    För jag hade en praktikant usk som råkade ta ur min slang (vad den nu heter) lite slarvigt på handen så det forsade blod överallt+ att när pappan skulle klippa navelsträngen så kom det en blodsprätt där med och jag var tvungen att resa på mig och de skulle torka och fixa till sängen så jag skulle kunna ligga i en ren säng. Innan dess så vart jag sydd men skruttan låg hos pappan och hade det bra så länge och inget av det jag gick igenom var hemskt då jag hade min fokus på den bilden med pappan och dottern. Ser det ännu framför mig ibland så härlig bild!
    Oj ja okej.

    Ja det är en underbar bild man har på näthinnan!! {#lang_emotions_laughing}
  • amalie79

    Men det måste ju vara någon som pratar om det för jag har hört talas om allt som står i TS och jag har inga barn! Är det för att jag hänger för mycket på FL då?? :{#lang_emotions_smile}

  • URmama
    amalie79 skrev 2010-02-18 19:53:48 följande:
    Men det måste ju vara någon som pratar om det för jag har hört talas om allt som står i TS och jag har inga barn! Är det för att jag hänger för mycket på FL då?? :
    Kan vara Sen så kommer jag ihåg att man "filtrerade" rätt hårt när alla mammor,syskon,vänner,arbetskollegor och svärmor skulle dra sina förlossningshistorier från 60-talet och framåt för alla vill berätta SIN historia så är det.
    Killarna har sina lumpenminnen och vi våra förlossningar
  • nollåtta

    Vet inte om någon skrivit det men HEMMOROJDER. Fy fan min stackars röv. Har blivit storkonsument av xyliproct efter graviditet och förlossning.

  • nollåtta

    Och den där jävla amningen! Mina tuttar blödde! Och ungen sög som en jävla igel och jag bara grät och grät för det var så hemskt. Ville ta livet av mig. Höll ut i tre hemska månader och började sen med tillägg. Såhär ett par år efter tänker jag dock på det som det inte vore så farligt och funderar på att amma nästa kid längre..

    Nåt annat då. Hade en rätt lätt förlossning och vart inte sydd så jag slapp nog en del ont, men jag kommer ihåg den där vidriga känslan av att allt höll på att ramla ut när jag reste på mig. Trodde jag skulle skita ut mig tarmarna när jag satt på toan, lyckades bajsa dagen efter förlossningen. Värsta ever.

  • KatjaKaj

    Det som gjorde absolut mest ont var när dom satte kateter utan den här bedövningen dom brukar använda.
    Fruktansvärt var det , fick även kateter en gång lite senare fast MED bedövning och då kändes det inte.

    Annars önskar jag väl att någon berättat att dom verkligen måste rota runt där nere när barnet väl är ute.
    Jag trodde liksom att när barnet väl var ute så var fissen Off Limits men nej då för då skulle det kollas efter sprickor och allt vad BM nu sa att hon tvunget skulle kolla.

  • mammaflickan
    SötFlöt skrev 2010-02-18 18:50:28 följande:
    hahaha! samma sak hände mig, hon nådde bara till min mage *asg*
    haha jaa så lagom roligt då, men nu kan jag ju skratta. Då var jag helt säker på att dom var i maskopi med varandra o ville skydda mig från nåt hemskt, lustgasad o dan som man kan va o få ihop det.
Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)