• Svar på tråden Tvillingar sommaren 2010 del 2
  • Buddha74
    Emilia O skrev 2010-03-10 11:01:42 följande:
    Förresten.... hoppas att alla hittar hit!! Känns inte som vi fått med oss alla här eller.... sen e det ju klart, alla skriver ju inte varje dag.... Nu är här många i tråden som redan har barn, men jag funderar på det här med föräldrarutbildning...Man blir ju erbjuden sånt... Men både jag och min man känner att det inte är något vi vill gå på!! Missar man något?? Har ju hört av andra väninnor och så att man inte missar nåt alls... Jag kan nog känna att jag kan läsa mig till mycket... va säger ni??Är det någon som ska gå på Tvillingklubbens utbildning som BARA handlar om twins?? Hade lite funderingar kring detta men jag undrar om det ger något??
    Vad är denna föräldrautbildningen egentligen? Jag har ju en son, men han föddes i Norge så jag har varit igenom allt i Oslo. Men jag kan inte komma ihåg att vi hade någon form för föräldrautbildning överhuvudtaget. Var på ngn kurs angående förlossningen, där man bland annat fick se en förlossningsfilm. Men inget annat. Är det den sk. föräldrautbildningen?

    Har bara varit hos BM på inskrivningen ännu, denna sk föräldrautbildning kommer kanske i slutet av graviditeten? Men som sagt, så undrar jag hur mycket utbildning man behöver när man har barn redan. 

    Därimot tänkte jag gå på infoträff på Försäkringskassan, jag är ju helt grön med detta att ta ut FP. (Eller grön och grön,  jag gör det nu ibland med sonen, men det är ju bara ngn extra dag om jag ska vara ledig från jobbet säg en fredag tex). Har inte pejling på hur man smartast ska ta ut FP från dag 1. Sen är det kanske extra tips om man får tvillngar? Någon som varit på den infoträffen på Försäkringskassan någon gång?
  • Ecorelle
    Emilia O skrev 2010-03-10 11:01:42 följande:
    Förresten.... hoppas att alla hittar hit!! Känns inte som vi fått med oss alla här eller.... sen e det ju klart, alla skriver ju inte varje dag.... Nu är här många i tråden som redan har barn, men jag funderar på det här med föräldrarutbildning...Man blir ju erbjuden sånt... Men både jag och min man känner att det inte är något vi vill gå på!! Missar man något?? Har ju hört av andra väninnor och så att man inte missar nåt alls... Jag kan nog känna att jag kan läsa mig till mycket... va säger ni??Är det någon som ska gå på Tvillingklubbens utbildning som BARA handlar om twins?? Hade lite funderingar kring detta men jag undrar om det ger något??
    Jag gick ju på den där "utbildningen" både med första och andra barnet mest för att träffa andra blivande föräldrar. Jag vet inte om jag lärde mig något som jag inte redan visste dock, allt är också så fokuserat på själva födseln att många känner att det är den som är slutmålet och sedan står där handfallna med en liten bebis och inte har någon aning om vad de ska göra då.
      Tvillingutbildning tror jag inte finns här på ön, men jag ska nog bli medlem i allafall i ST, har bara inte kommit mig för att bli det ännu, . Dessutom vet jag inte om de ger sådan information som jag vill ha i alla fall.
  • 6 Små Älsklingar
    Emilia O skrev 2010-03-10 11:01:42 följande:
    Förresten.... hoppas att alla hittar hit!! Känns inte som vi fått med oss alla här eller.... sen e det ju klart, alla skriver ju inte varje dag.... Nu är här många i tråden som redan har barn, men jag funderar på det här med föräldrarutbildning... Man blir ju erbjuden sånt... Men både jag och min man känner att det inte är något vi vill gå på!! Missar man något?? Har ju hört av andra väninnor och så att man inte missar nåt alls... Jag kan nog känna att jag kan läsa mig till mycket... va säger ni?? Är det någon som ska gå på Tvillingklubbens utbildning som BARA handlar om twins?? Hade lite funderingar kring detta men jag undrar om det ger något??
    Ja jag ska gå på tvillingklubbens utbildning på tisdag
  • 6 Små Älsklingar

    Igår var jag på vattenjympa för gravida, det var första gången av 5.
    Det kändes lite i ben och armar men det var så skönt att känna sig lätt igen, men det var värre när jag klev upp och blev en flodhäst igen .-D

    Under tiden som vattenjympan var så hade min bm ringt och lämnat ett meddelande, jag har gbs i urinen igen så hon skulle skicka recept på kåvepenin

    Receptet kom idag och även min fortsatta sjukskrivning som gäller ända till den 6 juni

  • Sara 84

    Nu har jag hittat hit också... Jag var på TUL i måndags och det var jättekul att se småtrollen igen{#lang_emotions_heart} Uppskattad vikt på dom var 927 och 935 så det känns jätteskönt att dom är jämnstora. Tyckte mig se en snopp på tvåan också! {#lang_emotions_smile} De säger ju inget här i Jönköping så det är roligt att få gissa lite.

  • Sara 84
    LizG skrev 2010-03-09 16:51:53 följande:
    4 små älsklingar - jättefina bilder! Blir nästan lite sugen på att göra ett 3d UL nu men jag är osäker om det finns här i stan.. Vi har iaf varit på Ultraljud idag och i min numera stora (ska bli intressant att få sf mått hos bm..) mage ligger det en pojke och en flicka! Allt var bra med de små och vi ligger kvar på BF 8/8. Storebror har blivit informerad om kön och tyckte det var bra med iaf en pojke för då behåller pojkarna majoriteten i huset vilket var väldigt viktigt Har varit o shoppat lite i em och det är skoj att få köpa lite rosa/lila saker denna gång
    Grattis till en av varje {#lang_emotions_smile} Är det många som vet könen på sina små nu? Vilka mer än jag är det som kommer få vara ovetande fram till förlossningen?
  • Tess N

    Hej i tråden!

    Jag har varit på Disneyland i Paris sen i söndags, kom hem tidigare idag. Så jag ska snart läsa ikapp lite tänkte jag

  • Massiveattack

    Hej på er alla,


     


    rapport från tillväxt ultraljudet: allt bra, lika stora ca 680g/man, hon sade att det motsvarade veckorna 24+2 bra. de hade svängt sig litet så att den ena var mer till vänster och den andra mer till höger (sist låg de rakt ovanpå varandra i tvärläge). Båda hade rikligt med vatten och rörde sig massor. Livmodertappen var litet mjuk men kanalen över 4cm så i princip opåverkad. Fick lov att fortsätta jobba tillsvidare, nästa kontroll om 4 veckor. Känns långt dit, men bra att allt var bra.


     


    Jag var hemma och vila igår och har mått mycket bättre sen dess, märker att mitt illamående rätt mycket hänger ihop med hur trörr jag är. Idag mår jag utmärkt!


    6 Små Älsklingar skrev 2010-03-10 14:23:03 följande:
    Igår var jag på vattenjympa för gravida, det var första gången av 5.Det kändes lite i ben och armar men det var så skönt att känna sig lätt igen, men det var värre när jag klev upp och blev en flodhäst igen .-DUnder tiden som vattenjympan var så hade min bm ringt och lämnat ett meddelande, jag har gbs i urinen igen så hon skulle skicka recept på kåvepenin Receptet kom idag och även min fortsatta sjukskrivning som gäller ända till den 6 juni
    Jag har också gått på vattenjympa för gravida några veckor och det är verkligt skönt, mest stretching och avslappning, men väldigt trevligt. Vad jobbigt med gbs i urinen!
    hoppas ni andra också har en bra dag.
  • Emilia O
    Buddha74 skrev 2010-03-10 11:10:17 följande:
    Vad är denna föräldrautbildningen egentligen? Jag har ju en son, men han föddes i Norge så jag har varit igenom allt i Oslo. Men jag kan inte komma ihåg att vi hade någon form för föräldrautbildning överhuvudtaget. Var på ngn kurs angående förlossningen, där man bland annat fick se en förlossningsfilm. Men inget annat. Är det den sk. föräldrautbildningen?Har bara varit hos BM på inskrivningen ännu, denna sk föräldrautbildning kommer kanske i slutet av graviditeten? Men som sagt, så undrar jag hur mycket utbildning man behöver när man har barn redan.  Därimot tänkte jag gå på infoträff på Försäkringskassan, jag är ju helt grön med detta att ta ut FP. (Eller grön och grön,  jag gör det nu ibland med sonen, men det är ju bara ngn extra dag om jag ska vara ledig från jobbet säg en fredag tex). Har inte pejling på hur man smartast ska ta ut FP från dag 1. Sen är det kanske extra tips om man får tvillngar? Någon som varit på den infoträffen på Försäkringskassan någon gång?
    Här nere kan man skriva upp sig på olika kurser efter v 28... men det är nog olika var man bor. Vi skiter nog i det för jag har en känsla av att du kan ta reda på mkt själv... Jag är inte intresserad av att träffa andra blivande föräldrar... har inte det behovet.  Jag har så många kusiner och vänner som är gravida just nu så känner att snack om barn blir det ändå!!!:))

    Jag har bokat in ett möte med Försäkringskassan, men även där är jag skeptisk om vi får ut ngt av det! Har hört andra säga att det inte va bra, dessutom är jag ju anställd i Danmark och därmed utförsäkrad ur FK. Ja, låter konstigt men så är det! Får all min mammaledighet genom danmark. VIlket innebär att min man kommer stå som ensam förälder till våra twins... Så det ställer ju såklart till det och därför tror jag INTE att mötet kommer ge oss något!!! Tyvärr!
    6 Små Älsklingar skrev 2010-03-10 14:20:05 följande:
    Ja jag ska gå på tvillingklubbens utbildning på tisdag
    Snälla, uppdatera mig om det var värt det!! :)))))
  • ufofia

    Hallå alla!! Jag har blivit sjukskriven from för 3 veckor sedan tom 30 april. Därefter har jag ansökt havandeskapspenning. Håller tummarna för att f-kassan beviljar mig sjukpenning nu.
    Oj, vad jag är andfådd idag. Försökte skurade golvet och pratade i telefon samtidigt, men de gick inte. Kunde knappt andas. Jobbigt =/ Har även börjat få hjärtklappning typ 1 gång om dan, kvällstid. Håller i sig kanske en minut, för att sedan släppa.

Svar på tråden Tvillingar sommaren 2010 del 2