• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Rockan
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-23 10:07:28 följande:
    jasså? Så jultraditionen har inget med kristendomen att göra?
    Sättet vi svenskar firar jul på har faktiskt ingenting med kristendomen att göra, nej. Vad man firar har ändrats, men inte hur. De flesta traditionerna kring firandet har "ärvts" från Midvinterblotsfirandet, som funnits sen mycket längre tillbaka. Detsamma gäller de flesta andra "kristna" högtiderna också.
  • Maline
    sasssyy skrev 2010-04-23 09:18:38 följande:
    fast det är ju en anglosaxisk tradition och jag tycker faktiskt den symboliserar något helt annat än "ägandet".. man lämnar ju sin familj för att starta en ny egen familj. För mig ligger det lite pyskologi i det hela också, man gör det till en ceremoni att ens första familj inte längre är ens primärfamilj utan man går in i något annat något nytt och att fadern är bryggan däremellan.
    Ja, men det gör ju det hela ännu skummare i mina ögon. Om man är 30+ och efter moget övervägande beslutar att gifta sig med  en människa man levt ihop med i år innnan bröllopet så har man i praktiken redan lämnat sina föräldrars familj och skapat sig en egen familj?? Jag kan faktiskt inte se någon positiv symbolism i att bli släpad till altaret av sin far den dag man ska gifta sig i stället för att gå fram tillsammans med den man gifter sig med. MEN Victoria gör som hon vill.
  • Ulf Harrys Farsa
    Rockan skrev 2010-04-23 10:09:32 följande:
    Sättet vi svenskar firar jul på har faktiskt ingenting med kristendomen att göra, nej. Vad man firar har ändrats, men inte hur. De flesta traditionerna kring firandet har "ärvts" från Midvinterblotsfirandet, som funnits sen mycket längre tillbaka. Detsamma gäller de flesta andra "kristna" högtiderna också.
    så kyrkan har tagit över julotta och kyrkpjäser om jesus från hedningarna? coolt... undrar om dom vet det.
  • CallGirl
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-23 10:16:13 följande:
    så kyrkan har tagit över julotta och kyrkpjäser om jesus från hedningarna? coolt... undrar om dom vet det.
    Hur många svenskar firar jul genoma tt gå till kyrkan?
  • Johan01
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 09:45:22 följande:
    Rom byggdes inte på en dag, vet du. Det spelar ngen roll om du personligen förkastar en hävdvunnen betydelse, när majoriteten av befolkningen tycker annorlunda. De allra flesta som vet något om historiken kring brudöverlämningen är emot den. De enda som tycker att det är något fint och gulligt verkar vara ffa kvinnor vars enda erfarenhet av bröllopsceremonier är Hollywoodfilmer. Jag anser att en kronprinsessa som säger sig ha stort symbolvärde för folket har ett stort ansvar att ta reda på bakgrunden till de traditioner hon väljer att stödja. Faktum är att hennes val kommer att få stor betydelse för trenderna i bröllopsvärlden, och det är synd och skam om ännu fler hakar på överlämningstrenden utan att reflektera över den ursprungliga innebörden. Förresten, om man tycker att pappa skall överlämna bruden när hon gifter sig första gången - borde det då inte vara hennes exmake som överlämnar henne vid ett andra äktenskap?
    Så saker och ting kan aldrig få ändra betydelse menar du? Det finns många saker, symbolvärden, som ändrat betydelse under årens lopp. Vissa till det bättre, och andra till det sämre. Nej rom byggdes absolut inte på en dag, men det brinner ner på en natt. Så bara för att saker och ting HAR sett ut på ett visst sätt, är inte det en anledning till att det ska se ut på samma sett till tidernas slut.
  • Melly

    Men alltså jag är feminist men jag tycker att det är helt ok att Vickan går in med sin pappa om hon vill. Jag gick in med min pappa när jag gifte mig. För mig så var inte symboliken alls att min pappa "överlämnade" mig utan att för mig så var symboliken att jag gick ifrån min gamla familj till att få en egen ny familj.

    Symbolik kan faktiskt ändras. Förr så symboliserade en vit brudklänning att bruden måste vara oskuld. Så är det ju inte längre som tur är Är väl ingen nuförtiden som tycker att det är ojämställt att ha en vit brudklänning eftersom att förr så symboliserade det kravet på att bruden måste vara oskuld?

    På samma sätt är det med att bruden går in med sin pappa om det är vad hon vill och om brudgummen är ok med det. Förr så symboliserade det att kvinnog var omyndiga men nu så symboliserar det att kvinnan lämnar sin gamla familj där hon var sina föräldrars barn till att hon får en egen familj.

    Och Svenska kyrkan har ju ändrat sina regler många gånger eller hur? Länge så kunde en vigsel isvenska kyrkan bara äga rum mellan en kvinna och en man, nu så kan två personer utav samma kön vigas som tur är. Om dom kunde ändra på det så kan dom väl ändra på det där med vem som bruden går in med oxå

  • Joual

    Eftersom Vickan och Daniel ska ha en kyrklig vigsel är svaret självklart: ingen brudöverlämning. Det är inte Svenskkyrklig sed, och dessutom en sunkig tradition.

    Hade de valt en borgerlig vigsel hade de varit fria att utforma den som de vill, men de vill ju gifta sig i kyrkan.

  • Melly
    Joual skrev 2010-04-23 10:24:32 följande:
    Eftersom Vickan och Daniel ska ha en kyrklig vigsel är svaret självklart: ingen brudöverlämning. Det är inte Svenskkyrklig sed, och dessutom en sunkig tradition. Hade de valt en borgerlig vigsel hade de varit fria att utforma den som de vill, men de vill ju gifta sig i kyrkan.
    Fast att seder i svenska kyrkan kan ju faktiskt ändras Om många brudar vill gå in med sina pappor så kommer det att bli ett tryck på svenska kyrkan att ändra på den traditionen och tillåta det. Precis som dom tackochlov har ändrat på traditionen att en vigsel bara kan ske mellan en kvinna och en man och inte mellan två utav samma kön.
  • Kokomo

    Men nej! Inte nog med att det är en jävligt sunkig, omodern och på alla sätt larvig tradition, det passar väl dessutom osedvanligt dåligt med brudöverlämning på just detta bröllop? Victoria är ingen blyg liten viol som behöver sin pappas och mans "stöd", hon är Sveriges blivande regent för tusan! Om någon skulle bli överlämnad på detta bröllop så är det väl Daniel som är den som verkligen gifts in till en ny position i livet. Dessutom har Victoria och Daniel väl så vitt jag förstår valt varandra på lika villkor och att då välja en tradition som så tydligt speglar hur det brukade vara förr i tiden där kungen valde lämplig gemål åt sina barn känns bara jävligt ogenomtänkt.

  • talamod
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-23 10:16:13 följande:
    så kyrkan har tagit över julotta och kyrkpjäser om jesus från hedningarna? coolt... undrar om dom vet det.
    Alla religioner anammar högtidsdagar, traditioner från föregående regerande religion. Det är bara historiekunskaper om man nu bemödat sig att läsa på. Romarna övertog från grekerna, Kristna från Romare. I norden övertog kristna högtidsdagar från vikingaseder. Osv.  Å klart att kyrkan vet om detta...vad trodde du? Det gör en högtid varken bättre eller sämre, det är som sagt historiekunskaper.
    Ett vanligt bruk är att t.o.m. bygga templet/kyrkan/moskén på exakt samma plats som den föregående dominerande religionen. Ett smidigt sätt att föra över en utspelad religion/religion man vill spela ut. Använd det folk känner igen och tycker om är konceptet.
    Detaljer kan ju vara nytt.
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 BF 30/5-10 ♪♫
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?