• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Joual
    Umbrageous skrev 2010-04-23 13:30:57 följande:
    Vi får absolut, får man inte byter man präst, jag bytte vår präst som var öppet emot homosexuella förhållanden.
    Jag tycker inte att det är bra för någon att det är godtyckligheter som florerar inom Svenska Kyrkan i den här frågan. Det blir lite av "får jag inte för mamma så frågar jag pappa". Enklast vore om Svenska kyrkan hade tydliga regler. Bäst vore om de inte hade vigselrätt öht.
  • Joual

    För övrigt är det inte alltid så enkelt att byta präst. Det handlar om vilka tjänstgöringsscheman som finns i församlingen, och hur många präster det finns att tillgå. Även präster vill ju vara lediga ibland

  • Umbrageous
    Rockan skrev 2010-04-23 13:32:06 följande:
    För mig är det jämförbart med just svastika-exemplet. Brudöverlämning symboliserar för mig en vidrig historia, & något som fortfarande är en verklighet för många. Eftersom jag gärna kritiserar företeelsen kvinnoförtryck vill jag inte att en viktig del av symboliken för kvinnans omyndighet ska bli praxis, eftersom det för mig innebär ett indirekt godkännande.
    Fast du omyndigförklarar folket genom att vilja förbjuda något. Du omyndigförklarar verkligen kvinnan genom att säga "du är inte smart nog att ta egna beslut så vi är tvugna att förbjuda detta"
  • Umbrageous
    Joual skrev 2010-04-23 13:35:04 följande:
    För övrigt är det inte alltid så enkelt att byta präst. Det handlar om vilka tjänstgöringsscheman som finns i församlingen, och hur många präster det finns att tillgå. Även präster vill ju vara lediga ibland
    Fast vi gifte oss inte i vår församling alls, vi bytte från olika församlingar 3 gånger.
  • Rockan
    Umbrageous skrev 2010-04-23 13:36:48 följande:
    Fast du omyndigförklarar folket genom att vilja förbjuda något. Du omyndigförklarar verkligen kvinnan genom att säga "du är inte smart nog att ta egna beslut så vi är tvugna att förbjuda detta"
    Var skrev jag "förbjuda"..?
  • Umbrageous
    Rockan skrev 2010-04-23 13:37:41 följande:
    Var skrev jag "förbjuda"..?
    ingenstans, jag läste helt jävla tokigt {#lang_emotions_foot_in_mouth} *pinsamt*
  • Joual
    Umbrageous skrev 2010-04-23 13:37:29 följande:
    Fast vi gifte oss inte i vår församling alls, vi bytte från olika församlingar 3 gånger.
    Vi gifte oss inte heller i vår församling. Min poäng kvarstår ändå: det är inte självklart att man kan byta präst om man av någon anledning inte gillar den man blir tilldelad.
  • Umbrageous
    Joual skrev 2010-04-23 13:39:38 följande:
    Vi gifte oss inte heller i vår församling. Min poäng kvarstår ändå: det är inte självklart att man kan byta präst om man av någon anledning inte gillar den man blir tilldelad.
    Heh vi bytte datum för att slippa homofob-prästen men, jag förstår din poäng!
  • Rockan
    Umbrageous skrev 2010-04-23 13:39:21 följande:
    ingenstans, jag läste helt jävla tokigt  *pinsamt*
    Tur, för jag vill inte förbjuda så i så fall hade jag skrivit tokigt
    Jag vill bara att det inte ska bli allmän praxis & att folk tänker till lite extra när väljer ett sånt förfarande, för det är en hemsk symbolik bakom det.

    Victoria är dock, enligt lag, bunden till Svenska kyrkans traditionella förfarande, så för henne är det så nära förbjudet det kan bli.
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?