• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • rednose

    Ni som snackar om kvinnoförtryck och annat... Ni har inte tänkt på att ni oxå utövar visst kvinnofötryck genom att tycka att Vickan inte skulle få välja själv? Att NI skulle ha rätt att säga hur hon ska leva sitt liv? 


    double standards....?
  • Rockan
    rednose skrev 2010-04-23 22:20:54 följande:
    Men sen när då? Det är väl ett fritt land och som nån sa, vill inte prällen viga så så kan man ju gå till en annan.
    Ungefär på samma sätt som en del präster vill viga homosexuella eller inte...
    En annan grej... Alla vigs inte på samma sätt bara för att man vigs i sverige. Vi har katolska kyrkor även här och fler religioner accepteras mellan religionsgränserna så vem är DU att tycka att någon inte har rätt att göra som de vill?

    Sen när då vad?

    Jag kan upprepa mig , Victoria är inte vem som helst. Vore hon nån Svensson som inte var bunden till Svenska kyrkans traditioner av lag & vars bröllop inte är den största mediecirkusen på 30 år så skulle jag visserligen sucka åt att personen inte gjort ett mer kreativt & informerat val, men inte mer än så.
  • Rockan
    rednose skrev 2010-04-23 22:24:02 följande:
    Ni som snackar om kvinnoförtryck och annat... Ni har inte tänkt på att ni oxå utövar visst kvinnofötryck genom att tycka att Vickan inte skulle få välja själv? Att NI skulle ha rätt att säga hur hon ska leva sitt liv?  double standards....?
    Jag vill inte förbjuda nån från att göra nånting, jag önskar bara människor kunde göra lite mer informerade val innan de tar till sig en sed som brudöverlämning.

    Jag säger ingenting om hon samtidigt avsäger sig sitt ämbete. Då kan hon få övertala en präst att göra på hennes sätt.
  • rednose
    Rockan skrev 2010-04-23 22:24:49 följande:
    varför stör det dig överhuvudtaget? Det finns ju jättemånga svenskar som viger sig i svenska kyrkan precis så som Vickan kanske vill. Att pappan lämnar över.
    Varför tycker du inte det hör dit? Uppenbarligen är det ju ok med väldigt många präster?
  • Lady Namárië

    Rednose: Givetvis skulle jag anse det vara rena dumheterna om min blivande man och min pappa satte sig ner och diskuterade sin framtid överhuvudet på mig. jag skulle dessutom bli gravt förolämpad över att bli omyndigförklarad på det viset.

    Och FYI: I egenskap av moderator modererar jag givetvis inte trådar som jag deltar i. Det innebär inte att det är fritt fram att begå regelbrott eller att vara otrevlig bara för att jag råkar vara moderator.


    So say we all
  • Rockan
    rednose skrev 2010-04-23 22:27:44 följande:
    varför stör det dig överhuvudtaget? Det finns ju jättemånga svenskar som viger sig i svenska kyrkan precis så som Vickan kanske vill. Att pappan lämnar över. Varför tycker du inte det hör dit? Uppenbarligen är det ju ok med väldigt många präster?

    Det stör mig därför att 70,000 kvinnor/flickor i världen gifts bort genom tvång varje dag, & brudöverlämning är då ofta en central del. Där är det inte bara en symbolisk handling & att ta till sig ett sånt förfarande är ett indirekt godkännande av den delen av kulturen.

    Att präster går med på det är inte så konstigt, Svenska kyrkan är beroende av vigslar för att överleva. Läs bara vad som skrevs här ovan, när en präst var negativ så hotar man med att byta kyrka, då ändrar de sig. Det betyder inte att det är "okej" med prästerna, de vill bara se en överlevnad av sin kyrka.

    & Återigen, alla Svenssons är inte lagbundna till Svenska kyrkan.
  • rednose
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 22:28:51 följande:
    Rednose: Givetvis skulle jag anse det vara rena dumheterna om min blivande man och min pappa satte sig ner och diskuterade sin framtid överhuvudet på mig. jag skulle dessutom bli gravt förolämpad över att bli omyndigförklarad på det viset. Och FYI: I egenskap av moderator modererar jag givetvis inte trådar som jag deltar i. Det innebär inte att det är fritt fram att begå regelbrott eller att vara otrevlig bara för att jag råkar vara moderator.
    då är det väl tur att ingen varit otrevlig mot dig då? Däremot kan det ju lätt anses som otrevligt att du kallar andras seder och traditioner för dumheter. Eller hur? 
    Hur som helst, bra att du försöker använda ditt moderatorskap på rätt sätt. Tycker för det mesta att familjelivs moderatorer gör ett uselt jobb men kanske är du inte en av de kassa i gänget.
    glad fredag på dig!
  • rednose
    Rockan skrev 2010-04-23 22:34:05 följande:
    varför stör det dig överhuvudtaget? Det finns ju jättemånga svenskar som viger sig i svenska kyrkan precis så som Vickan kanske vill. Att pappan lämnar över. Varför tycker du inte det hör dit? Uppenbarligen är det ju ok med väldigt många präster? Det stör mig därför att 70,000 kvinnor/flickor i världen gifts bort genom tvång varje dag, & brudöverlämning är då ofta en central del. Där är det inte bara en symbolisk handling & att ta till sig ett sånt förfarande är ett indirekt godkännande av den delen av kulturen. Att präster går med på det är inte så konstigt, Svenska kyrkan är beroende av vigslar för att överleva. Läs bara vad som skrevs här ovan, när en präst var negativ så hotar man med att byta kyrka, då ändrar de sig. Det betyder inte att det är "okej" med prästerna, de vill bara se en överlevnad av sin kyrka. & Återigen, alla Svenssons är inte lagbundna till Svenska kyrkan.
    fattar inte att man orkar bry sig så mycket..
    nu är det helg för mig. ska faktiskt plåta ett bröllop imorgon där mamman överlämnar sin dotter. jämställt och bra? Eller är det oxå helknas?
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?