• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • MissMurrig
    trädis skrev 2010-04-26 15:50:30 följande:
    nu kanske jag har fel, men är det inte enbart den statliga inkomstskatten som går till kungafamiljen? i så fall är det långt ifrån hela svenska folket som betalar för bröllopet...
    Ok då. Men det är inte BARA deras bröllop iaf!
  • Ulf Harrys Farsa

    Ska ni dra upp apanaget i denna tråd också?
    11:-/skattebetalare/år cirkus, har man inte råd med det bör man flytta till en diktatur.

  • nummerfem
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-26 18:12:56 följande:
    Ska ni dra upp apanaget i denna tråd också? 11:-/skattebetalare/år cirkus, har man inte råd med det bör man flytta till en diktatur.
    Det handlar inte bara om storleken på apanaget. Det handlar om ATT de får apanaget och vill bryta mot ett av villkoren för att få apanaget. Svårare än så är det inte.
    crede quod habes, et habes
  • Gung Ho
    nummerfem skrev 2010-04-26 19:05:10 följande:
    Det handlar inte bara om storleken på apanaget. Det handlar om ATT de får apanaget och vill bryta mot ett av villkoren för att få apanaget. Svårare än så är det inte.
    Jo, men det kan royalister inte förstå på ett konceptualistisk stadie.
  • Bedan

    Nej, är det en svensk kronprinsessas bröllop och VI svenska folket betalar för det tycker jag att hon ska följa svenska seder. Det där med att gå in i kyrkan är inget feministiskt påhitt som kommit på senare år, det har i Sverige praktiserats i århundraden för att symbolisera att brudparet gifter sig av egen fri vilja och inte blir tvingade.

  • nummerfem
    Add3 skrev 2010-04-26 23:09:22 följande:
    Jo, men det kan royalister inte förstå på ett konceptualistisk stadie.
    Det har du nog rätt i :)
    crede quod habes, et habes
  • Ulf Harrys Farsa
    nummerfem skrev 2010-04-26 19:05:10 följande:
    Det handlar inte bara om storleken på apanaget. Det handlar om ATT de får apanaget och vill bryta mot ett av villkoren för att få apanaget. Svårare än så är det inte.
    fast betala 6000:-/dag för mördare och folk som förgripit sig på barn är helt okej.
    Snåla Svensson.... suck
  • Gung Ho
    Bedan skrev 2010-04-26 23:16:39 följande:
    Nej, är det en svensk kronprinsessas bröllop och VI svenska folket betalar för det tycker jag att hon ska följa svenska seder. Det där med att gå in i kyrkan är inget feministiskt påhitt som kommit på senare år, det har i Sverige praktiserats i århundraden för att symbolisera att brudparet gifter sig av egen fri vilja och inte blir tvingade.
    Det grundläggande problemet är väl snarare att VI, svenska folket, betalar för bröllopet till att börja med. Har vi väl accepterat detta (eller iaf inte brytt oss tillräckligt för att avskaffa det) så bryr jag mig inte om smådetaljer kring ceremonin. Det kommer helt enkelt väldigt långt ned på min prioriteringslista över felaktigheter i samhället som måste rättas till.
  • MissMurrig
    Add3 skrev 2010-04-26 23:46:53 följande:
    Det grundläggande problemet är väl snarare att VI, svenska folket, betalar för bröllopet till att börja med. Har vi väl accepterat detta (eller iaf inte brytt oss tillräckligt för att avskaffa det) så bryr jag mig inte om smådetaljer kring ceremonin. Det kommer helt enkelt väldigt långt ned på min prioriteringslista över felaktigheter i samhället som måste rättas till.
    Fast smådetaljer och smådetaljer... Det är ju hennes jobb att representera Sverige fullt ut, inte bara "Nu kan alla se att jag är Svensk och fin, men traditioner är inte så noga- betala nu!" 
    Hon behöver inte jobba som prinsessa, bara att abdikera, så får hon ha SIN dag och göra som HON vill på bröllopet, fast då får hon ju betala kalaset själv... 
  • AnnaLüceraMehr

    Men detta är ju knappast något nytt och har dessutom varit omdebatterat i media tidigare. Präster har länge vägrat gå med på vigslar där brudpar vill göra detta.

    Varför ska man gå in med sin pappa? Och sedan ska han lämna över sin dotter till maken? Jag förstår inte varför man inte vill gå in tillsammans som det brudpar man är...

Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?