• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Lindis1974

    Hej Millan

    Förstår du är orolig men tänk så liten risken är. Bra att du ska ta det lugnt i helgen. Tror inte det är något annat direkt att tänka på.
    Under min grav. hade jag nästan inga symptom alls så det kan variera massor.
    Det jag minns från MKP är att man skulle vara kvar på akkis i 20-30 minuter efteråt och vila.
    Skriv och berätta hur det gick.
    Stor kram

  • Yenealems mamma

    Vi gjorde abort i vecka 17, berättelsen finns i en egen tråd. Jag vet hur det känns. Nu är det en månad sedan, min mens har kommit tillbaka och jag lossar hår. Men vart vi är på väg efter det här vet jag inte. Ibland skiner solen och det känns helt ok, sedan plötsligt rasar världen samman och jag bara gråter. Ibland är jag bara molande nedstämd och inget känns roligt i livet.

    Så inte är du ensam. Kram. 

  • Lindis1974
    Yenealems mamma skrev 2011-07-21 14:20:14 följande:
    Vi gjorde abort i vecka 17, berättelsen finns i en egen tråd. Jag vet hur det känns. Nu är det en månad sedan, min mens har kommit tillbaka och jag lossar hår. Men vart vi är på väg efter det här vet jag inte. Ibland skiner solen och det känns helt ok, sedan plötsligt rasar världen samman och jag bara gråter. Ibland är jag bara molande nedstämd och inget känns roligt i livet.

    Så inte är du ensam. Kram. 
    Stor kram
    Var kan man läsa din berättelse? Våra kan du läsa här om du orkar.
  • Yenealems mamma
    Lindis1974 skrev 2011-07-21 14:33:27 följande:
    Stor kram
    Var kan man läsa din berättelse? Våra kan du läsa här om du orkar.
    Tack. Ja, jag ska försöka hitta dem bland alla inläggen. Min är en egen tråd under Änglarummet. Vår lilla flicka var det visst tråden heter.
  • Lindis1974
    Yenealems mamma skrev 2011-07-21 14:45:39 följande:
    Tack. Ja, jag ska försöka hitta dem bland alla inläggen. Min är en egen tråd under Änglarummet. Vår lilla flicka var det visst tråden heter.
    Ja jag hittade den.
    Hoppas du finner styrkan och orkar skaffa ett barn till.
    Vi håller på för fullt men har paus över sommaren då vi gör IVF och dem har sommarstängt.
  • Kattflickan

    Yenealems mamma: Jag läste precis din tråd! Vad jobbigt du har haft det! Det är ju fortfarande så nyligen så jag förstår om du är helt knäckt. Fick du nånsin reda på vad som var fel? 

    När man är uppe i det så tror man nästan inte man ska överleva, men sen plötsligt en dag börjar allt se ljusare ut och man kommer tillbaka till livet igen. För mig är det nu nästan 10 månader sen aborten. 

    Millan 

  • Lise W

    Millan: Inga tunga lyft (kanske självklart) men jag tog inga lyft alls resten av veckan när jag var iväg o så mycket vila.
    Vi håller tummar o kramar om.

    O alla vi andra, vi finns i våra tankar.

  • Yenealems mamma

    Millan, ja vi vet nog vad som var fel. Jag skriver inte gärna så detaljerat på webben, men kan skriva i PM till de som vill veta närmare. Lite klarare blir det kanske ännu efter obduktionssvaret, men redan nu kunde de nog ganska exakt säga. Obduktionen kan kanske visa på ytterligare fel som inte syntes i ultrat, men det som syntes var nog inte roligt.

    Ja, jag väntar på att allt ska se ljusare ut, för den dagen måste ju komma.
     

  • Yenealems mamma

    Jag läste så mycket jag just nu orkade av era tunga berättelser. Det är skönt att känna igen sig, men tungt att tänka att så många är ensamma och sorgsna, har skuldkänslor och mår dåligt. 

    Jag vill berätta att jag var såå rädd på förhand för att se den lilla, att det skulle vara hemskt. Men för den som hittar hit i tråden någon dag vill jag säga att välj absolut att se barnet. Minnet av henne är de enda vackra minnena från sjukhuset. Sorgliga ja, men jag har fått se henne och hålla i henne. Vår lilla flicka var så vacker, liknade massor min man. Och jag kan se hennes ansikte framför mig då jag är ledsen, det är konkret. Så talade jag med henne, sjöng för henne och sa farväl, förklarade att jag så gärna ville att hon skulle stanna och att jag skulle ha älskat henne. Jag satt två timmar med henne i famnen, tvättade själv av henne och tog sedan foton för min man och för mig själv att se på, andra också, men det är nog inte så många som sagt att de vill se hennes foton. Det är liksom inte rumsrent att visa foton på ett dött foster, varför är det så? Varför ska man mitt i sin egen stora sorg behöva tänka på om någon annan blir lite illa till mods?

    Hon var ca 20 cm och rymdes i min hand. Såg ut som en sovande liten, helt perfekt utanpå. Problemen var inuti.

    Jag har valt att säga till de flesta som visste att jag var gravid att det var ett missfall. Jag har nog själv dåligt samvete över aborten fast jag vet att det var det enda möjliga beslutet. Så jag skulle inte orka med att någon annan skulle säga något otrevligt om beslutet. Några få vet hela sanningen. Och de som inte visste att jag var gravid får inte veta något alls.

    Kramar till er alla. Det är trevligt att ni finns har för forumet fast jag förstås skulle önska att ingen skulle behöva gå igenom något sånt här. 

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort