• Anonym

    Så jävla trött på mina kolleger !!!! Jag måste jobba ännu en julafton !!!

    Fan vad less jag blir !!! Jag har precis fått besked att jag inte får semester på julafton.
    Som vanligt har alla småbarnsföräldrar lagt in om föräldraledigt och där kan chefen inte neka ledighet.Och några ordinarie måste jobba.Vi kan inte lämna verksamheten åt enbart vikarier säger min chef.
    Jag har jobbat  många julaftnar på raken  nu så jag hade verkligen hoppats på ledigt i år.
    Jag har inga barn och kommer inte heller att få några men jag vill väldigt gärna fira julafton med mina syskon och deras härliga ungar.
    Jag vet att mina kolleger har lagen på sin sida så det behöver ingen upplysa mig om men jag blir frustrerad i alla fall.Och jag har talat om för min chef vad jag tycker om det här men får inget gehör.
    Piss !!! 

  • Svar på tråden Så jävla trött på mina kolleger !!!! Jag måste jobba ännu en julafton !!!
  • Anonym (minns)
    Anonym (minns) skrev 2010-12-06 14:33:37 följande:
    Min mamma arbetade alltid julafton när jag var liten. Medans hon jobbade så köpte vi den fulaste kvarlämnade granen och klädde den, firade maten och gjorde iordning därhemma. Sen började det egentliga firandet när hon kom hem.
    Kan det vara något? Nu när du ändå måste jobba. Prata med syskon om det går att ordna något liknande.

    (Alla vi syskon köper alltid den fulaste granen vi kan hitta, det har liksom blivit en grej av det hela efter alla dessa jular.)
    fiXade maten ska det vara förstås
  • Anonym (också arg)

    Åh vad orättvist!! Lider verkligen med dig! Gud vad irriterad jag blir på alla föräldrar som tar föräldraledigt och bara skiter i sina kollegor..grrrrrrrrrr... Varför ska vi ta sån hänsyn till dom bara för att de är föräldrar? Som om folk utan barn inte har ett liv? På mitt jobb är det också såhär... Man ska man täcka upp och vara förstående så fort dom måste hämta barnen på dagis eller vad det nu är. Hos oss är vi nästan halva personalstyrkan på Lucia för att alla föräldrar har fjäskat till sig ledighet från chefen. Men tänk om jag också vill fira Lucia? Jag kanske vill gå på Luciakonsert med min kille? Tror ni det skulle godkännas? Knappast.

  • vinterblomma

    Kan bara hålla med, har en massa småbarnsföräldrar på jobbet som kör samma sak. På sex år har jag fått semester i juli en gång. För de kan lägga (och gör det) in f-ledigt om de inte får semester precis när de vill ha det. Som andra sagt, bara för man inte har egna barn betyder inte det att man inte har en familj man vill träffa.

    Vid jul kör jag en annan sak. Har 60 mil till familjen så det blir väldigt svårt för både chef och kollegor att påstå att jag kan arbeta 23 dec, behöver den som resdag. Är så lyckligt lottad att vi inte arbetar helgdagarna. Men det blir inte många dagar jag kan vara borta och med två resdagar blir det inte mycket kvar av helgen. Vi måste ju bemanna.

  • Anonym

    Det är fler än jag som jobbat många julaftnar på raken.Och det är inte bara jag som är less på detta.
    Vi har vikarier men alla vill inte jobba julafton.Vilket är förståeligt.Och för chefen får vi inte lämna över till enbart vikarier.Så några ordinarie måste jobba.
    Jag jobbar 7-16.Sedan har jag 1,5  timmes bilkörning till mina syskon och föräldrar.Så visst blir det lite julafton i alla fall. 
    Förra julen var det på förslag att dela upp julafton på mindra kortare pass.Men dom som var helt lediga ville inte och dom som tog föräldraledigt ville inte heller.Så det var helkört.
    Jag hoppas att vi inte kommer att byta schema för i så fall är jag ledig nästa julafton.Alltid något att se fram emot !!!! 

  • jådåsåatt

    Kan du inte prata med chefen? Om föräldrarna får förtur på julen borde du få det på sommaren. De kommer nog inte vara så sugna på att ta ut föräldraledighet över julen om det innebär att de får välja semesteveckor sist.

  • Anonym

    Bara för att jävlas hade jag nog blivit "sjuk" just runt jul....

    Eller om du känner någon som har barn, som du kan vabba för om det behövs, då kan inte företaget neka dig heller... och vem som helst får vabba ett barn, så länge inte föräldrarna tar fp just de dagarna...

    Men jag har dubbelmoral, vi är sådana personer som fp vid jul just för att vi kan...
    Dock så är det orättvist att systemet är uppbyggt som det är, bara för att man inte har barn, betyder inte det att man inte vill fira jul med sina nära...

  • Livisu
    jådåsåatt skrev 2010-12-06 23:03:22 följande:
    Kan du inte prata med chefen? Om föräldrarna får förtur på julen borde du få det på sommaren. De kommer nog inte vara så sugna på att ta ut föräldraledighet över julen om det innebär att de får välja semesteveckor sist.
    Det tycker jag är en bra idé.
    Visst borde man få ta föräldraledigt men de är ju så genomskinligt att många tar f-ledigt istället för semester. Det är bara termen som är utbytt.
  • Anonym

    Fy då! Det där hände jämt mig förr också, bara för att jag inte har barn fick jag inte semeter när det var Jul på flera år.. Tog tillslut upp det med chefen och sa att även om jag inte hade barn så är jag trots att jag då var runt 25 någons barn och eftersom det är ca 40 mil mellan mig och min familj träffas vi nästan aldrig!
     Det blev faktiskt ändring så, nu brukar vi ta vartannat år om nu någon inte frivilligt vill byta..

  • Anonym (frisk men sjuk)

    Hade jag varit du och ställt upp så många år på rad så skulle jag bli väldigt sjuk mitt på självaste julaftonsmorgon :)

  • Tezz i
    Anonym (frisk men sjuk) skrev 2010-12-07 00:39:31 följande:
    Hade jag varit du och ställt upp så många år på rad så skulle jag bli väldigt sjuk mitt på självaste julaftonsmorgon :)
    Jag med... Magsjuk, 40 graders feber och illamånede
Svar på tråden Så jävla trött på mina kolleger !!!! Jag måste jobba ännu en julafton !!!