• Dietist Viveca Annell

    KICKSTART start 5 september

    Välkomna alla nya medlemmar på Allévos viktresa!


     


    Har du påbörjat din viktminskning med en Kickstartperiod? Berätta hur det går, hur du mår och upplever Kickstartperioden.


     


    Jag finns här och ger information och svarar på frågor om Kickstart.


     


    www.allevo.nu kan du läsa mer om Allévometoden.

  • Svar på tråden KICKSTART start 5 september
  • anouk86

    Hej Viveca!

    Jag kommer fr.o.m denna veckan lägga till ett mål mat då jag känner att jag vill träna. Annars blir jag tokig. Haha... Med så lite energi blir jag rastlös och hängig på samma gång. Och när man inte ens kan gå ut och jogga på kvällen sitter jag bara och tänker på mat. haha

    Hur är det tänkt att man ska äta? Produkterna är ju med lågt GI, men samtidigt läste jag att man ska följa tallriksmodellen? Är det inte bättre att skippa kolhydraterna?

  • Dietist Viveca Annell
    Pluffsan skrev 2011-09-12 09:06:07 följande:
    Vikten har stått still sen i torsdags. Men 2 kg på en vecka får man väl ändå vara nöjd med. -5 cm på magen. Det är väl också helt okej. Men jag tror också att jag kommer äta ett mål mat om dagen i alla fall. Vilket mål är bästa att byta ut? Kollade lite på eran hemsida lite vad man kan äta och så. Men är det någon fara att använda mer "naturliga" råvaror? Typ bregott istället för lätt och lagom och vanlig grädde istället för matlagningsgrädde osv. Finns det några bra tips på recept?

    Minus 2 kg och –5 cm i midjan är mycket bra resultat på så kort tid! Du ska vara jättenöjd! Viktnedgången går aldrig jämnt utan i etapper. Därför är det så viktigt att hålla kvar vid de nya goda vanorna även när det står still, plötsligt släpper det igen. Väg dig en gång i veckan så blir du mindre besviken.


     


    Jag tycker du ska äta vanlig mat till lunch om det fungerar för dig. Men är middag med familjen ett bättre alternativ så gör du det.


     


    Du kan välja vispgrädde och Bregott men då är det mängden som är viktig att tänka på. 1 dl vispgrädde innehåller 40 g fett och 375 kcal. 1 dl matlagningsgrädde innehåller 15 g fett och 160 kcal.


     


    allevo.nu finns en receptbank med kaloriberäknade recept.

  • anouk86

    Har förersten en kompis som också är sugen på att börja... Men hon vill gärna få tag på jordgubbsmilkshaken. Jag hittar inte den att köpa nånstans? Någon som sett den i ngn webshop?

  • Allévo 123

    Hej jordgubbsmilkshaken finns på Medstop, Kronans Droghandel, ICA Cura och Hälsokostkedjorna. Under v 40 kommer den in på Apoteket Hjärtat också.

  • Dietist Viveca Annell
    Pluffsan skrev 2011-09-12 10:36:01 följande:
    Jag har kollat lite på dom recepten. Men finns det några recept på bröd om man vill baka själv?

     


    Tyvärr finns inga brödrecept i receptbanken. Använd stor del fullkornsmjöl när du bakar bröd och gärna krossade korn av något slag t ex vetekross så får du ett fiberrikt bröd. En liten del socker eller sirap kan ingå för jäsning men undvik när det står dl socker.

  • Dietist Viveca Annell
    anouk86 skrev 2011-09-12 09:11:25 följande:
    Hej Viveca!

    Jag kommer fr.o.m denna veckan lägga till ett mål mat då jag känner att jag vill träna. Annars blir jag tokig. Haha... Med så lite energi blir jag rastlös och hängig på samma gång. Och när man inte ens kan gå ut och jogga på kvällen sitter jag bara och tänker på mat. haha

    Hur är det tänkt att man ska äta? Produkterna är ju med lågt GI, men samtidigt läste jag att man ska följa tallriksmodellen? Är det inte bättre att skippa kolhydraterna?

    Klart du ska börja jogga! Jättebra att sticka ut i löpspåret istället för att tänka på mat. Antingen lägger du till en påse shake per dag eller äter en måltid. Du ska inte helt utesluta kolhydratrika livsmedel men tänka på vilka kolhydrater du äter och håll ned mängden. Välj fullkornsprodukter. Lagom mängd ris och pasta under viktminskning är ca 1,5 dl.

  • anouk86
    Viveca Annell skrev 2011-09-13 08:20:39 följande:

    Klart du ska börja jogga! Jättebra att sticka ut i löpspåret istället för att tänka på mat. Antingen lägger du till en påse shake per dag eller äter en måltid. Du ska inte helt utesluta kolhydratrika livsmedel men tänka på vilka kolhydrater du äter och håll ned mängden. Välj fullkornsprodukter. Lagom mängd ris och pasta under viktminskning är ca 1,5 dl.


    Okej bra att veta! Igår blev middagen en bit lax, tre gröna sparrisar, fyra broccoliknippen och fyra coctailtomater med lite romsås... Skulle jag kanske lagt till lite bulgur/ris där isf för att göra middagen komplett?
  • Dietist Viveca Annell
    anouk86 skrev 2011-09-13 11:27:42 följande:
    Okej bra att veta! Igår blev middagen en bit lax, tre gröna sparrisar, fyra broccoliknippen och fyra coctailtomater med lite romsås... Skulle jag kanske lagt till lite bulgur/ris där isf för att göra middagen komplett?

    Bra måltid! Lax innehåller mycket av de nyttiga omega 3 fettsyrorna. Ja en liten portion bulgur eller ris kan du komplettera med.

  • anouk86
    Viveca Annell skrev 2011-09-14 09:34:37 följande:

    Bra måltid! Lax innehåller mycket av de nyttiga omega 3 fettsyrorna. Ja en liten portion bulgur eller ris kan du komplettera med.


    Okej. Tack:)
  • Kickiliina

    Kan meddela att jag första veckan tappade -3kg... Förra veckan hade jag en hemsk huvudvärk men vecka nr: 2 känns mycket bättre både i humör och huvudvärk.... Kämpa på nu alla duktiga!!!!


    ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ Lucas & Liam - Mammas Trollungar ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸
  • Dietist Viveca Annell
    Kickiliina skrev 2011-09-14 15:57:10 följande:
    Kan meddela att jag första veckan tappade -3kg... Förra veckan hade jag en hemsk huvudvärk men vecka nr: 2 känns mycket bättre både i humör och huvudvärk.... Kämpa på nu alla duktiga!!!!

    Grattis till dig! Skönt att det går lättare vecka 2. Andra veckan brukar upplevas bättre.
  • Dietist Viveca Annell

    Idag är ni som följt Kickstartprogrammet inne på 11:e dagen och snart är det dags att börja äta vanlig mat igen


     


    Tänk på att ta de mycket försiktigt de första dagarna efter Kickstart. Magen är ovan vid mat efter två veckor på enbart pulver. Fortsätt äta Allévo i kombination med vanlig mat. Nu kan du välja fritt av Allévos produkter (inte bara pulver).


     


    Ät mycket små portioner, ät sakta och tugga maten ordentligt.


     


    Ät grönsaker men undvika de grova grönsakerna som rotfrukter, kål av olika slag de första dagarna. Ät istället mer vattniga grönsaker som tomat, gurka, squash och salladsblad som är lättare för magen.


     


    Koka, ugnsbaka och undvik stekt mat och fet mat.


     


    Förslag på sex dagars upptrappning:


    Dag 1


    Frukost:         
    1 påse näringspulver + vatten


    Mellanmål:     
    1 drink/1 bar  + vatten


    Lunch:               
    100 g kyckling (utan skinn)/ fisk, sallad, tomat, gurka + vatten


    Mellanmål:     
    1 påse näringspulver+ vatten


    Middag:           
    1 drink/1 bar + vatten


    Kväll:                
    1 påse näringspulver


     


     


    Dag 2 -3


    Frukost:           
    1 påse näringspulver+ vatten


    Mellanmål:     
    1 drink/1 bar + vatten


    Lunch:               
    100 g kyckling/fisk, sallad, tomat, gurka+ vatten


    Mellanmål:     
    1 drink/1 bar + vatten


    Middag:           
    2 små potatisar kokta/1,5 dl kokt ris, 100 g kyckling/fisk, sallad, tomat och gurka+ vatten


     


    Kväll:                 
    1 påse näringspulver


     


    Dag 4-6


    Frukost:           
    2 dl lättmjölk/lättfil/lättyoghurt naturell,  0,5 dl basmüsli/fiberrika flingor, 1 frukt


    Mellanmål:     
    1 påse näringspulver


    Lunch:               
    2 små potatisar kokta/1,5 dl kokt ris/2 dl kokt pasta
    100 g kyckling/fisk/magert kött, valfria grönsaker
    1 skiva knäckebröd skrapat matfett + vatten


     
    Mellanmål:     
    1 påse näringspulver


    Middag:           
    2 små potatisar kokta/ 1,5 dl kokt ris/ 1,5 dl kokt pasta, 100 g kyckling/fisk/magert kött, valfria grönsaker + vatten


    Kväll:                 
    1 frukt + vatten


     

  • anouk86
    Dietist Viveca Annell skrev 2011-09-16 09:27:36 följande:
    Trevlig helg alla på Allévos viktresa!
    Tack detsamma! :D
  • Dietist Viveca Annell
    Pluffsan skrev 2011-09-16 13:09:40 följande:
    Tack detsamma! Måste bara fråga ännu mer.. :) Får man äta nötter?

    Under Kickstart ska man inte äta något annat än shaker och ev lite råa grönsaker. Men sedan, efter upptrappning, kan du äta lite nötter. Nötter, mandlar och frön är nyttiga. De innehåller bra fettkvalitet, och gott om mineraler. MEN, fetthalten är hög så det är mycket energi i nötter. Exempel; 1 dl hasselnötter ger nästan 400 kcal och 38 g fett.

Svar på tråden KICKSTART start 5 september