• Lully Hill

    45 år och planerar IVF

    Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

    Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

    I denna tråd spirar hoppet för oss!

    Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

    Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

    Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

    Kramar från Lully 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

    Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

    Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

  • Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • finafina
    Lully Hill skrev 2011-11-04 07:43:09 följande:
    jag har plussat!!!!
    WOOOOOOOW GRATTIS!!!!! VILKA FANTASTISKA NYHETER Glad
  • myran6801

    Grattis grattis kära Lully!!!!!!! Underbart, så glad för din skull!!!!! Kram kram

    Ego, gick åt pipan denna gång oxå. Började småblöda redan i onsdags och nu är nog syndaflden här snart. Har varit på tjänsteres i ett par dar vilket varit jobbigt. Kram

  • callimero
    Lully Hill skrev 2011-11-04 14:11:45 följande:
    Åh gumman!! Trist! Styrkekram!

    Ladda nu för IVF om du känner för det, skit i jobbet. Blir du gravid och har börjat nytt jobb, so what. Jorden går inte under för det, snarare tvärtom . Du får ta en liten olägenhet på jobbet men det får det vara värt! Om du vill skall du inte låta dig hindras av jobbet!

    Kram
    Tack rara!

    Jag struntar i om jag blir gravid på nya jobbet. Det är själva behandlingen som jag inte kommer få ihop med nytt jobb, högt tempo och tjänsteresor utomlands.

    Sitter nu med mens på full fart efter två kvällar med småspottings och funderar på att ta en läskig chans att hinna köra en IVF innan jag börjar den 21a nov. Och då med utlandsresa direkt. Det är på håret...

    Jag har i snitt avverkat den korta metoden med sista dagen räknat som ET på:
    4 försök - 13 dagar
    3 försök - 15 dagar
    2 försök - 14 dagar
    1 försök - 18 dagar

    Så det skulle kunna funka men bara inte CFC håller på och skjuter på ET om det är helg. De säger de har öppet alla dagar men jag har sett att de ibland gör ET på dag 3 för att slippa helg.
  • Lully Hill

    Tack finafina och Myran! Kram på er!!
    Åh så trist Myran, fan oxå!!  Ge inte upp vännen, vila lite så kommer du igen sen med en IVF ska du se. Kanske ta en konsultation med CFC innan och diskutera justering av medicinen eller metoden. Kram.

    Nu har jag uppdaterat min presentation så ni som är intresserade att läsa om immunbehandlingen jag fått hittar info där!

     


    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero
    Lully Hill skrev 2011-11-04 14:20:11 följande:
    Jamen, det är väl inte konstigt om ingen över 43 blivit gravid! DE GÖR JU INTE IVF PÅ KVINNOR ÖVER 43 I SVERIGE!! Dessutom är vi ju så få, vi gamlingar ! "Alla" kvinnor har ju redan fått barn innan de blir så här gamla. Man kan inte dra alla över en ålderskam.

    Dessutom finns det kvinnor utomlands som är äldre och fått barn med egna ägg, Det är väl ingen statistik som de insnöade IVFläkarna i Sverigen ens ids att titta på. Finns den statistiken ens offentlig, och hur gammal är den i så fall? Från 90-talet kanske?. 

    Nä, jag testade inte FSH innan sprutstart. Dr D ville det men CFC nämnde inget om det så jag körde på. Jag hoppades på bra värden. Jag hade liksom itne tid att vänta. Tiden går ju.  Jag hade ätit 7Keto, d-vitamin, rosenrot, folsyra och omega 3 innan.
    Jag tror det kan vara idé för oss äldre att ta en period innan och stärka upp oss med lite tillskott och sedan köra. Jag vet inte.
    Javisst, precis vad jag frågat. "Hur kan ni veta det när ni förbjuder alla över 43 att försöka?" Svaret var mummel i skägget. "Ja, men jag vet de facto kvinnor ni nekat som bytt klinik och lyckats. Hade de följt er dom hade de fortfarande varit barnlösa." "Det vet vi inget om." Vilken j-la attityd rent ut sagt.

    Enligt min åsikt handlar det om att bli av med besvärliga fall och att värna om statistiken snarare än individen. Så raljerar de om att det är etiskt att upplysa kvinnor om fakta och inte genomföra lönlösa behandlingar. Ungefär som att ingen är vid sina sinnes fulla bruk att fatta egna beslut kring vad man orkar psykiskt, fysiskt och ekonomisk kontra den chans man som individ har. 

    Jag har ätit allt det där förutom Rosenrot Lully, men vågar inte lägga till det nu ifall jag börjar spruta.
  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-05 10:47:18 följande:
    Javisst, precis vad jag frågat. "Hur kan ni veta det när ni förbjuder alla över 43 att försöka?" Svaret var mummel i skägget. "Ja, men jag vet de facto kvinnor ni nekat som bytt klinik och lyckats. Hade de följt er dom hade de fortfarande varit barnlösa." "Det vet vi inget om." Vilken j-la attityd rent ut sagt.

    Enligt min åsikt handlar det om att bli av med besvärliga fall och att värna om statistiken snarare än individen. Så raljerar de om att det är etiskt att upplysa kvinnor om fakta och inte genomföra lönlösa behandlingar. Ungefär som att ingen är vid sina sinnes fulla bruk att fatta egna beslut kring vad man orkar psykiskt, fysiskt och ekonomisk kontra den chans man som individ har. 

    Jag har ätit allt det där förutom Rosenrot Lully, men vågar inte lägga till det nu ifall jag börjar spruta.
    Hej vännen!
    Jag har haft samma diskussioner och jag är också övertygad om att det är statistiken man är rädd om. Det är också förklaringen varför de inte heller gör IVF på låg AMHare tror jag.

    Om du inte blir för stressad nu innan nytt jobb så kör på. CFC får lova att du får komma på helgen om det är aktuellt. Men hur gjorde du nu sist, sprutade du hela fasen fram till ÄL? Jag tänkte att om man fått massa hormoner skall man inte då vila en cykel. Men det har du säkert koll på!

    Blir det någon dags fördröjning med ET så får du ju vara sjuk första dagen på jobbet Eller ring dem dagarna innan och säg att du skall göra en bökig undersökning just denna dag och måste vara ledig.

    Jättetrist men sånt händer faktiskt! Det har hänt flera gånger på mina arbetsplatser att nyanställda råkar vara sjuka första dagarna. Litet omak men det är inget man minns efter några dagar.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero
    Lully Hill skrev 2011-11-05 10:59:09 följande:
    Hej vännen!
    Jag har haft samma diskussioner och jag är också övertygad om att det är statistiken man är rädd om. Det är också förklaringen varför de inte heller gör IVF på låg AMHare tror jag.

    Om du inte blir för stressad nu innan nytt jobb så kör på. CFC får lova att du får komma på helgen om det är aktuellt. Men hur gjorde du nu sist, sprutade du hela fasen fram till ÄL? Jag tänkte att om man fått massa hormoner skall man inte då vila en cykel. Men det har du säkert koll på!

    Blir det någon dags fördröjning med ET så får du ju vara sjuk första dagen på jobbet Eller ring dem dagarna innan och säg att du skall göra en bökig undersökning just denna dag och måste vara ledig.

    Jättetrist men sånt händer faktiskt! Det har hänt flera gånger på mina arbetsplatser att nyanställda råkar vara sjuka första dagarna. Litet omak men det är inget man minns efter några dagar.
    Nej jag hann ju aldrig börja spruta denna gång då mensen inte dök upp. Sen var ju follikel och slemhinna redan för utvecklade för att börja. Jag tog Menopur en kväll innan mitt andra VUL, men konstaterade där att det inte var någon idé att fortsätta. Iof tog jag Ovitrelle men vet ej hur mycket den stökar till i kroppen.

    Jag kan definitivt inte vara sjuk första dagen då jag åker direkt med närmsta teamet på resa utomlands i 3 dagar.
  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-05 11:03:25 följande:
    Nej jag hann ju aldrig börja spruta denna gång då mensen inte dök upp. Sen var ju follikel och slemhinna redan för utvecklade för att börja. Jag tog Menopur en kväll innan mitt andra VUL, men konstaterade där att det inte var någon idé att fortsätta. Iof tog jag Ovitrelle men vet ej hur mycket den stökar till i kroppen.

    Jag kan definitivt inte vara sjuk första dagen då jag åker direkt med närmsta teamet på resa utomlands i 3 dagar.
    Jag tror inte det stökat till så mycket i kroppen. Borde isf ha lugnat ner sig nu. 

    Jisses, verkar vara ett spännande nytt jobb du får!! Spännande! Jag förstår att det blir lite stressigt och att du inte kan vara borta.

    Men, kan CFC inte frysa ägget om du inte hinner med ET nu. Såg på deras hemsida att de nu erbjuder tjänsten att förvara ägg hos dem. Fattade det som att inge ET krävs utan man gör IVF fram till ÄP, sedan fryses de. Vet ej om befruktning skett också. Kanske värt att kolla. 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero
    Lully Hill skrev 2011-11-05 12:04:06 följande:
    Jag tror inte det stökat till så mycket i kroppen. Borde isf ha lugnat ner sig nu. 

    Jisses, verkar vara ett spännande nytt jobb du får!! Spännande! Jag förstår att det blir lite stressigt och att du inte kan vara borta.

    Men, kan CFC inte frysa ägget om du inte hinner med ET nu. Såg på deras hemsida att de nu erbjuder tjänsten att förvara ägg hos dem. Fattade det som att inge ET krävs utan man gör IVF fram till ÄP, sedan fryses de. Vet ej om befruktning skett också. Kanske värt att kolla. 
    Ja det är ett kul jobb. Har haft liknande innan, men nackdelen är att det varit oerhört svårt att få ihop med behandlingar. Jag har där jag jobbat ett tag då "blivit sjuk" en hel vecka runt där jag beräknat ÄP och ET. Men nu är det nytt jobb med en massa nya moment där jag måste gå parallellt med den jag ersätter innan hon slutar så jag hinner sätta mig in i allt.

    Kanske de kan frysa ja. Det vore ett alt att ta chansen att få fram ägg medans de finns.
  • myran6801

    Kalimero, vilken jobbig situation med nytt jobb o svårt att planera. Men kanske ska du försöka att inte vara för planerad utan helt enkelt köra på bara ( jag vet låter enkelt.....) Men egentligen är jag nog inte rätt person att råda eftersom jag är kass på att tänka på mig själv. Hur du än väljer att göra så finns jag här som stöd o vill du prata hör av dig. Kram M

Svar på tråden 45 år och planerar IVF