• Anonym (Men för livet)

    Men för livet efter normal förlossning

    Med hur många procent tror ni antalet (planerade) kejsarsnitt skulle sjunka med, och med hur många procent tror ni kvinnors förlossningsskräck skulle sjunka med om det skulle finnas en adekvat sjukvård som tog ansvar för den mänskliga fortplantningens baksidor och hjälpte födande kvinnor att få tillbaka normala underliv efter en vaginal förlossning? (Och då menar jag alla födande kvinnor, inte endast dem var ändtarmen har gått sönder eller andra allvarliga komplikationer).

    Jag var livrädd inför min egen förlossning eftersom jag hört sådana skräckhistorier om bristningar och framfall (dvs extremt vanliga "normala" förlossningspåföljder) att jag bönade om kejsarsnitt, men blev övertalad av både barnmorska och läkare och psykolog att vaginal förlossning är det bästa och att man blir ihopsydd vid ev bristning och sen lever man lycklig i alla sina dar. Vilken fruktansvärd lögn!

    Så nu sitter jag här, 2år efter vaginal (helt normal, komplikationsfri) förlossning. Livmodertappen hänger ner i slidmynningen, trots en miljard knipövningar är underlivet så slappt och vidgat att jag kan stoppa in hela handen utan att det känns. Problem med luft och vatten (vid bad) som konstant åker in i underlivet, problem med att tömma tarmen. Mellangården är ca 3cm kortare än tidigare trots att jag blev ihopsydd. Tanken på att jag nånsin kommer kunna ha ett sexliv igen har jag gett upp för länge sedan.

    Jag har ingen slida längre, det är en krater rakt upp i magen och detta anses som något normalt? Blev för fjärde gången hemskickad från Gynekologen med kommentaren "jag tycker det ser bra ut, bara åk hem nu och kniiiiip så mycket du bara orkar, så ofta nu bara kan, i resten av ditt liv".

    Observera att jag inte hade en komplicerad förlossning, och mina problem är tydligen inte ovanliga. Jag vill verkligen inte skrämma någon men känner att jag inte kan tiga om detta då många lider efter "normala" förlossningar. Sedan finns ju solskenshistorier såklart, med mammor som både är tajtare, mer vältränade och känsligare i underlivet än innan VF, men de är inte ämnet för denna tråd.

    Mitt (under)liv är förstört och jag får ingen förståelse eller hjälp av vården.
    Vad ska man göra för att slippa riskera detta handikapp? Att inte skaffa barn överhuvudtaget? Är det enda lösningen? Gråter
  • Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning
  • Anonym (rädd)
    asta66 skrev 2014-06-11 16:21:41 följande:
    Men inte i den omfattning som idag. Hennes åsikt är att barnmorskor antingen inte gör sitt jobb eller har för många förlossningar samtidigt.
    Handlar inte om att barnmorskor inte gör sitt jobb, handlar om att kvinnokroppen inte är gjord för att föda barn utan att få skador i underlivet.
  • asta66
    Anonym (rädd) skrev 2014-06-11 16:23:03 följande:
    Handlar inte om att barnmorskor inte gör sitt jobb, handlar om att kvinnokroppen inte är gjord för att föda barn utan att få skador i underlivet.
    Säger vem? Min mamma har fött tre gånger utan skador.
  • Anonym (rädd)
    asta66 skrev 2014-06-11 16:26:18 följande:
    Säger vem? Min mamma har fött tre gånger utan skador.
    Jaha ok, ursäkta, eftersom din mamma har fött 3 gånger utan skador så måste det ju gälla alla kvinnor i världen. Är du säker på att hon inte har fått skador förresten? Jag inte heller att min mamma fått skador, men en dag vågade jag fråga henne och då kom det fram att hon hade diverse underlivsbesvär.
  • asta66
    Anonym (rädd) skrev 2014-06-11 16:23:03 följande:
    Handlar inte om att barnmorskor inte gör sitt jobb, handlar om att kvinnokroppen inte är gjord för att föda barn utan att få skador i underlivet.
    Inte?
    Anonym (rädd) skrev 2014-06-11 16:31:42 följande:
    Jaha ok, ursäkta, eftersom din mamma har fött 3 gånger utan skador så måste det ju gälla alla kvinnor i världen. Är du säker på att hon inte har fått skador förresten? Jag inte heller att min mamma fått skador, men en dag vågade jag fråga henne och då kom det fram att hon hade diverse underlivsbesvär.

    Jag svarade på ditt inlägg. Och om en kvinnokropp inte är gjord för att föda barn utan skador. Hur kommer det sig att massor med kvinnor gör det utan men för resten av livet???
    Du påstår att det är normalt att få skador efter förlossning. Jag tror inte på det.

    Och alla kvinnors underlivsbesvär har inte att göra med att de fått barn.
  • Anonym (rädd)
    asta66 skrev 2014-06-11 16:34:44 följande:
    Inte?

    Jag svarade på ditt inlägg. Och om en kvinnokropp inte är gjord för att föda barn utan skador. Hur kommer det sig att massor med kvinnor gör det utan men för resten av livet???
    Du påstår att det är normalt att få skador efter förlossning. Jag tror inte på det.

    Och alla kvinnors underlivsbesvär har inte att göra med att de fått barn.
    Om 50 % av alla kvinnor som föder barn får bestående men för resten av livet anser jag att det är vanligt och normalt. Om så passa många kvinnor får skador av det anser jag att kvinnokroppen inte är skapt för att föda barn utan skador. De allra flesta spricker och måste sys. De allra flesta kvinnor måste föda på sjukhus. Det är en risk att föda.
  • asta66
    Anonym (rädd) skrev 2014-06-11 16:39:19 följande:
    Om 50 % av alla kvinnor som föder barn får bestående men för resten av livet anser jag att det är vanligt och normalt. Om så passa många kvinnor får skador av det anser jag att kvinnokroppen inte är skapt för att föda barn utan skador. De allra flesta spricker och måste sys. De allra flesta kvinnor måste föda på sjukhus. Det är en risk att föda.
    Det har blivit det nu för tiden. För att problemet har ökat. För att förlossningsvården blivit sämre. Inte för att kvinnokroppen plötsligt ändrat sig så radikalt. Om du läst mina inlägg så hade du kanske förstått att jag delvis håller med dig. En god vård ger inte skador. Kvinnor ska anmäla sina förlossningsskador som vårdskador. Stå på er eller bli överkörda!
  • Anonym (rädd)
    asta66 skrev 2014-06-11 16:44:27 följande:
    Det har blivit det nu för tiden. För att problemet har ökat. För att förlossningsvården blivit sämre. Inte för att kvinnokroppen plötsligt ändrat sig så radikalt. Om du läst mina inlägg så hade du kanske förstått att jag delvis håller med dig. En god vård ger inte skador. Kvinnor ska anmäla sina förlossningsskador som vårdskador. Stå på er eller bli överkörda!
    Men faktum är att kvinnokroppen är inte skapt för att föda barn utan hjälp. Du säger det själv att en kvinna som föder barn behöver mycket hjälp av vården för att slippa skador. Kvinnokroppen kanske är skapt för att föda barn om hon får  mkt hjälp av vården.
  • asta66
    Anonym (rädd) skrev 2014-06-11 16:49:14 följande:
    Men faktum är att kvinnokroppen är inte skapt för att föda barn utan hjälp. Du säger det själv att en kvinna som föder barn behöver mycket hjälp av vården för att slippa skador. Kvinnokroppen kanske är skapt för att föda barn om hon får  mkt hjälp av vården.
    Kvinnokroppen är gjord för att bära och föda barn. Men varför inte se till att få hjälp för att få det så bra och säkert det går! Jag menade inte att alla kvinnor behöver proffshjälp men varför chansa! Och varför inte kräva en bra vård och anmäla när vården falerar. För varför ska just det sparas på förlossningsvården?
  • Anonym (rädd)
    asta66 skrev 2014-06-11 16:51:32 följande:
    Kvinnokroppen är gjord för att bära och föda barn. Men varför inte se till att få hjälp för att få det så bra och säkert det går! Jag menade inte att alla kvinnor behöver proffshjälp men varför chansa! Och varför inte kräva en bra vård och anmäla när vården falerar. För varför ska just det sparas på förlossningsvården?
    jag skulle inte vilja uttala mig om att kroppen är gjord för någonting som i 50 % av fallen leder till bestående skador.
  • Helly
    asta66 skrev 2014-06-11 16:51:32 följande:
    Kvinnokroppen är gjord för att bära och föda barn. Men varför inte se till att få hjälp för att få det så bra och säkert det går! Jag menade inte att alla kvinnor behöver proffshjälp men varför chansa! Och varför inte kräva en bra vård och anmäla när vården falerar. För varför ska just det sparas på förlossningsvården?
    Det där är och förblir ett korkat påstående. Om kvinnokroppen var "gjord" för att bära och föda barn, då skulle inte var sjunde till var tionde kvinna DÖ av det under naturliga omständigheter.

    Vi överlever i någorlunda utsträckning trots att vi föder barn, men vi är f-n inte gjorda för det.

    Visst håller jag med dig om att man ska kräva en bra vård, men systemet är inte uppbyggt för det och du kan ju själv lycka till med att "kräva" en framfallsoperation inom ett år från din förlossning. KNIIIIIP kommer vården att säga till dig. I åratal.
Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning