• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Selis

    Hotspot? Är det typ en belamrad yta? Jag kör fortfarande med att bädda sängen, hålla rent på köksbordet och på diskbänken, samt köra en maskin tvätt om dagen. En skön känsla har infunnit sig. Små nya vanor har åstadkommit en märkbar förändring i mig. Nu ser jag min röriga hall och tänker "Det kommer...., babysteps!".

    Det viktigaste är ju att vi mår bättre.

    Jag är just nu sjukskriven för utmattningssymptom och de här babystepsen ger mig dagliga rutiner att hålla fast vid hur jag än mår.

  • Chianti
    Selis skrev 2012-01-18 12:24:27 följande:
    Hotspot? Är det typ en belamrad yta? Jag kör fortfarande med att bädda sängen, hålla rent på köksbordet och på diskbänken, samt köra en maskin tvätt om dagen. En skön känsla har infunnit sig. Små nya vanor har åstadkommit en märkbar förändring i mig. Nu ser jag min röriga hall och tänker "Det kommer...., babysteps!".
    Det viktigaste är ju att vi mår bättre.
    Jag är just nu sjukskriven för utmattningssymptom och de här babystepsen ger mig dagliga rutiner att hålla fast vid hur jag än mår.
    Ja exakt, det är en yta som tycks dra till sig saker som inte ska vara där. :)
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Ms H
    Selis skrev 2012-01-18 12:24:27 följande:
    Hotspot? Är det typ en belamrad yta? Jag kör fortfarande med att bädda sängen, hålla rent på köksbordet och på diskbänken, samt köra en maskin tvätt om dagen. En skön känsla har infunnit sig. Små nya vanor har åstadkommit en märkbar förändring i mig. Nu ser jag min röriga hall och tänker "Det kommer...., babysteps!".
    Det viktigaste är ju att vi mår bättre.
    Jag är just nu sjukskriven för utmattningssymptom och de här babystepsen ger mig dagliga rutiner att hålla fast vid hur jag än mår.

    Hotspot är ett ställe som tenderar att bli belamrat med saker hela tiden. För min del är det skänken i hallen, där jag lägger allt jag har med mig när jag kommer in genom dörren, allt som ska lämnas till någon, allt jag inte vet vad jag ska göra med för tillfället, och så vidare.

    Bra att det funkar med dagliga rutiner för dig under sjukskrivningen. Själv har jag fått inse att jag måste ge upp det här städandet, också på grund av sjukdom. Eller, time out ska jag nog kalla det, för jag hoppas att jag kan återuppta tänket snart igen. Har nyligen börjat arbeta 25% efter månader av sjukdom, och det tar så pass mycket på krafterna att jag knappt rör mig ur soffan efter att ha jobbat mina två timmar om dagen. Jag måste helt enkelt acceptera att pastakastrullen står odiskad och hoppas att jag har ork nog att ta tag i sånt senare eller att nån vänlig själ (typ syrran) kommer förbi och hjälper mig lite ibland. Fortsätter dock att försöka ställa ner i diskmaskinen direkt (när det funkar), slänga skräpet istället för att lägga det på bänken, osv. Åh vad jag vill bli frisk nu!!
  • Neelah
    Fiamedbarn skrev 2012-01-18 15:45:20 följande:
    Vad sjutton gör ni av alla era kvitton som ni vill spara?
    Så himla många kvitton är det nu inte jag vill spara, men vi har en låda i köket som vi kallar "viktiga lådan" är vi lägger sånt.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Tallkotte12

    Vi har en burk, typ större syltburk till kvitton. Den rymmer inte alltför mycket så man måste. rensa den ibland.

  • Tallkotte12

    Eller så gör man som min överordentliga pappa och sätter in kvittona i en pärm...

  • sys
    Tallkotte12 skrev 2012-01-18 16:37:27 följande:
    Eller så gör man som min överordentliga pappa och sätter in kvittona i en pärm...
    Det där skulle passa mig, tycker att det är riktigt snyggt när man har pärmar på rad :P Har min ekonomi i pärmar med åren på ryggen, det räcker för mig. Kanske skulle ha en som heter "Kvitton" också *hmm* Som det ser ut nu har jag en plastmapp som "flyttar" från förra årets pärm till detta året enbart för att jag ska veta var de är, och där är inte ens alla kvitton *hmm*

    En del idéer på vad jag ska ta itu med hemma när jag är klar med uppsatser till skolan!
    we begin our lives when we die
  • Tallkotte12
    Blå Flygare skrev 2012-01-18 11:44:03 följande:
    Det är samma vi har. Har aldrig handlat på ebay, hur funkar det? 
    Jag ska kolla med min man vart det var vi beställde dom ifrån! Det var ett utländskt företag (USA eller england tror jag) och man kunde betala med tex. PayPal, fast pris var det, ingen budgivning och sånt krångel. Återkommer med info!
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!