• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-01-23 19:52:02 följande:
    Det brukar gå sönder så har du tur så det det som är felet.
    Ja precis, AP har hur många trådar som helst om det. Hoppas att det är just det.

    Nytt fel uppträtt på min 316ti Compact. Hade den inne på service i senhöstas och bad samtidigt om att få handbromsen spänd, spaken tog så himla högt upp.

    Nu känns handbromsen bättre men häromdagen började ett irriterade ljud. TjipTjippTjippTjipp under färd. Som en liten fågel i bromsen. När jag försiktigt drar i spaken under färd kan jag få ljudet att ändra ton, alt försvinna helt. Undrar vad det kan vara. 

    /Puppa
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2014-01-24 08:57:04 följande:
    Ja precis, AP har hur många trådar som helst om det. Hoppas att det är just det.

    Nytt fel uppträtt på min 316ti Compact. Hade den inne på service i senhöstas och bad samtidigt om att få handbromsen spänd, spaken tog så himla högt upp.

    Nu känns handbromsen bättre men häromdagen började ett irriterade ljud. TjipTjippTjippTjipp under färd. Som en liten fågel i bromsen. När jag försiktigt drar i spaken under färd kan jag få ljudet att ändra ton, alt försvinna helt. Undrar vad det kan vara. 

    /Puppa
    Jag vet inte hur det är på din bil, men när jag kollade med BMW-verkstaden så sade de att min 325:a har någon slags mojäng bland fjädrarna i handbromstrumman, som brukar tappa stinget med åren. Jag tror han sade att den har något med automatjustering att göra? (Eller så har jag blandat ihop det med något annat.) Kanske kan en "slapp" sån mojäng göra att backarna börjar ligga emot lite?
  • Pallas

    Helt skamlöst tänker jag gå OT i tråden och fråga om råd angående bilval.

    Jag har upptäckt att BMW:n inte går att använda för att dra ett hästsläp uppför backen från stallet i vinterväglag. Det är ett stort problem och jag överväger att sälja och köpa ngt annat.

    Mina krav:
    * 4-hjulsdrift el motsvarande
    * hög markfrigång
    * bränslesnål (förhållandevis, inga V8:or, alltså)
    * bra vridmoment på låga varv
    * 5-dörrars

    Önskemål:
    * automat
    * rimliga reservdelspriser
    * möjligt att genomföra enklare reparationer och servicar själv (ni vet, bromsar/drivremmar/generator/kylare/startmotor/lampor/olja/filter och sånt crap)

    Budget: 30-40 000 kr.

  • Rataxes
    Pallas skrev 2014-01-25 17:32:20 följande:
    Helt skamlöst tänker jag gå OT i tråden och fråga om råd angående bilval.

    Jag har upptäckt att BMW:n inte går att använda för att dra ett hästsläp uppför backen från stallet i vinterväglag. Det är ett stort problem och jag överväger att sälja och köpa ngt annat.

    Mina krav:
    * 4-hjulsdrift el motsvarande
    * hög markfrigång
    * bränslesnål (förhållandevis, inga V8:or, alltså)
    * bra vridmoment på låga varv
    * 5-dörrars

    Önskemål:
    * automat
    * rimliga reservdelspriser
    * möjligt att genomföra enklare reparationer och servicar själv (ni vet, bromsar/drivremmar/generator/kylare/startmotor/lam por/olja/filter och sånt crap)

    Budget: 30-40 000 kr.
    Subaru Outback är det enda som jag på rak arm kan komma på. Alternativt Subaru Forester.

    Jeep Cherokee med 6:a., Chevy Blazer med V6:a. Bättre reservdelspriser än Subaru.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Rabarbapuppa

    Fullständigt enig med Rataxes.

    Cherokee av äldre snitt. Vad kan gå snett liksom? Inget du inte kan fixa själv, rimligen.

    Subaru har dock erkänt hyfsat snordyra reservdelar. Men bra bilar.

  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2014-01-25 17:24:42 följande:
    Jag vet inte hur det är på din bil, men när jag kollade med BMW-verkstaden så sade de att min 325:a har någon slags mojäng bland fjädrarna i handbromstrumman, som brukar tappa stinget med åren. Jag tror han sade att den har något med automatjustering att göra? (Eller så har jag blandat ihop det med något annat.) Kanske kan en "slapp" sån mojäng göra att backarna börjar ligga emot lite?
    Ptja, kanske det. Vad bra, då kör jag på och sliter ner det lite så att pipandet försvinner med tiden.
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2014-01-25 21:13:22 följande:
    Fullständigt enig med Rataxes.

    Cherokee av äldre snitt. Vad kan gå snett liksom? Inget du inte kan fixa själv, rimligen.

    Subaru har dock erkänt hyfsat snordyra reservdelar. Men bra bilar.
    Mycket Subarudelar kan dock handlas via UK till något bättre priser. De är visst rätt populära där.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Topps

    Haft en mindre bra helg i garaget.


    Det börja bra men gick åt helvete. 


    Fixa i ny maskin i Viggen var inga problem.
    Gå igenom alla bromsar efter som bilen ståt still mer än 11månader
    inga problem heller.
    Slänga på 4 nya vinterdäck gick utan problem det med.
    Byta fläckmotstånd gick snabbare än beräknat.
    Byta diverse lampor och sen ut på provtur inga problem.
    Kör hem bilen hörde ett klonkande ljud när jag kommer hem på dom halvkassa vägarna kl 2 natten till lördag. 


    Upp och jobba kl 7 igen tar in bilen kollar igenom den hittar att en bult till subframen inte är riktigt som den ska. Tillbaka till garaget efter jobbet. Tar ur bulten ser ok ut men byter bara för att. Tittar upp o hålet och det ser bra ut 
    gör rent gängorna med gängsnitt bara för att. lägger tillbaka värktyget på sin plats och av någon anledning har då 
    länkarmen fått för sig att glida ur lite så hålen subframe/länkarm/infästning är inte inline längre. Då det sitter nya polybussningar som är lite hårdare än normalt så var det inte bara att trycka dit den igen men skam den som ger sig. Får dit den nya bulten och får att känna att mutterstycket som sitter svetsat i infällningen har släppt. 
    Det mest idiotiska är att konsolen som skiten sitter i är inte öppen så nu måste jag slita ur inredeningen och mattan så jag kan kapa upp golvet och komma åt och svetsa fast den inifrån. 

    Det är skönt att man inte har tidspress heller då bilfan ska till Årsunda den 27/2-1/3 för att se om jag kan slå mitt 
    hastighets rekord på isen.
    Ska dess utom byta varmvattenberedare i husvagnen och fixa vinterdäck till den. 


    Lägga om en massa isdäck gå igenom alla verktyg, tält, kompressor och allt annat som man måste ha med sig den helgen. 
    Jag vet det är en månad kvar men alla som har bilar som intresse vet att en månad inte är så mycket. 

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-01-23 19:52:02 följande:
    Det brukar gå sönder så har du tur så det det som är felet.
    Dåså, då är jag klar efter en torsdag-kväll i garaget.
    Att komma åt effektsteget till fläkten krävde urmontering av handskfack och en annan panel under detta, samt lite kablage. Sen kunde man flytta ur en luftkanal med lite milt våld, efter det lossade man spjällmotor och därefter spjällhus. Sen kunde man med en del pillande få ur gamla effektsteget.

    Jag monterade min nya från Tyskland, och så återmonterade jag allting. Nu funkar fläkten.

    /Puppa. 
  • Tom Araya
    Pallas skrev 2012-12-12 23:58:59 följande:
    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  
    Bra verktyg kan lösa mycket också.
Svar på tråden Mekarskryt!