• Anonym (förbannad)

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • Tom Araya
    Wittra skrev 2013-01-09 18:47:19 följande:
    Är du verkligen helt omedvetande om hur elaka ungar kan vara mot varandra och hur utsatt man blir som naken? Hur pikarna kan börja hagla över en ? En vuxen person i duschutrymmet hade antagligen kunnat säga ifrån på skarpen så ingen behövde få elaka kommentarer om sina nakna kroppar. Du verkar helt oförmögen att ta in att folk haft fruktansvärda upplevelser av skolduschandet och även att alla här inte vill visa sig nakna i gemensamma duschar. 

     
    Detta är inget problem som är isolerat till enbart dusch i skola.
    Lös problemet istället för att fokusera på ett enskilt symtom.
  • Tom Araya
    Wittra skrev 2013-01-09 18:49:38 följande:
    Men du går väl inte naken till skolan eller jobbet? Problemet här ligger ju just i att behöva klä av sig. Inte att omge sig med människor eller utföra sysslor i grupp. 
    Grundproblemet här är bristande självförtroende, nakenhetsskam och mobbing, det orsakar i sig tur långt fler problem än bara obehag av att duscha med andra, om man ser på skolbarn i stort.
  • giftfri
    Anonym skrev 2013-01-10 10:36:14 följande:
    Nu får du fan ta och ge dig, tycker du att dina funderingar platsar i den här tråden?



    Javisst passar dom här i allra högsta grad, det är NI som krävar att allt möjligt skit ska skattefinansiereras, men inte fattar att det inte finns några pengar för t.ex duschdrapperier..
    Å jag å den tysta majoriteten kommer att göra allt för att det aldrig ska avsättas skattepengar till några heller, desutom kommer vi att jobba stenhårt för att minoriteters udda förmåner avskaffas så länge vi inte har pengar till ALLA för det nödvändigaste.. 
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Tom Araya
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-09 19:11:45 följande:
    Håller med!! Hur kan man vara så naiv/blåögd/blind/döv/världsfrånvänd att man inte har koll på vad som kan förekomma i ett duschrum på högstadiet?? Majoriteten härinne har ju negativa erfarenheter i bagaget. Jag orkade inte leta upp ditt inlägg men självklart fattar väl jag med att kostnaderna blir stora om man skall göra om varenda våtutrymme i varenda gymnastiksal i hela Sverige. Dock måste ju något göras med tanke på att elever uppenbarligen mår dåligt över duschtvånget!!

    Instämmer med vad någon här skrev tidigare; duschutrymmen för vuxna har i princip ALLTID duschväggar eller liknande. Varför skall vi tvinga barn till att trängas 10 stycken i ett litet duschrum?! Känns ju som typ femtiotal.
    Det förekommer mellanväggar i duschar även i simhallar och skolor och så ser det även ut på många arbetsplatser så skillnaden är inte stor.
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-09 19:11:45 följande:
     Vad vinner man på att barnen "lär sig duscha tillsammans"? Gör det dem till friare och mer "naturliga" individer? Eh, nä, tror inte så. Jag tror inte heller att vi uppmuntrar till någon slags skam eller prydhet om vi ger våra barn liiite mer valfrihet när det gäller dusch efter gympan.
    Där tror jag precis tvärt om.
    De flesta klarar det de vant sig vid utan problem.

  • giftfri
    Anonym skrev 2013-01-10 10:31:37 följande:
    Men då så, vad klagar du över?

    Pengar finns, det är en fråga om prioritering. En del gillar att vara nakna med andra och uppskattar kultur. Andra sätter personlig integritet framför.

    Nej det finns inga pengar, den prioritering du talar om finns inte längre, den fanns när jag var ung, men inte nu lägre då vi betalar för så mycket onödigt minoritetsskit med våra skattepengar, så det enda som går att göra är att dra ner ännu mer på basverksamheten, d.v.s skola, vård, omsorg å infrastruktur., å vad det har lett till vet vi alla.., men visst.., tycker du vi kan/ska försämra ytterligare inom dom områdena, så kämpa på för dina duschdraperier.

    Min å den tysta majoritetens prioritering kommer dock alltid att ligga på basverksamheten, samhällets ryggrad, för knäcker vi den, är inte dina duschdraperier nåt som kan rädda oss.. 
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Tom Araya
    La Lola skrev 2013-01-09 19:54:41 följande:
    Frivilligt att gå till badhuset alltså.
    duscha efter gympan tvingas många barn göra.
    Ja, vi är ju elaka nog att "tvinga" barnen att gå till skolan och delta på lektioner i idrott mm, vi kanske ska upphöra med alt detta "tvång" som vissa känner obehag för!?
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-09 20:16:12 följande:

    det står inte i någon läroplan att man måste DUSCHA.
    Nej, det hör till de mycket mer självklara och elementära principer om hygien.
  • giftfri

    En väldigt enkel fråga till er som tycker det är viktigare att lägga skattepengar på minoritetsfrågor typ duschdraperier, än att värna om basverksamheterna..

    Hur mycket går er kommun i plus, i rena skattepengar, hur mycket pengar har ni att avsätta utan att  ni måste låna eller dra ner på basverksamheterna..

    De kommuner som uppvisar ett plus i sin verksamhet kan såklart överväga om det ska avsättas pengar till åtgärder för minoriteter, men går kommunen med underskott, ja då är det definitivt inte försvarbart utan ansvarslöst att prioritera bort delar av kärnverksamheterna.. 


    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Wittra
    Tom Araya skrev 2013-01-10 10:56:57 följande:
    Grundproblemet här är bristande självförtroende, nakenhetsskam och mobbing, det orsakar i sig tur långt fler problem än bara obehag av att duscha med andra, om man ser på skolbarn i stort.

    Ja så måste det vara, alla som inte vill duscha inför andra människor lider av dåligt självförtroende. Någon annan orsak är ju helt otänkbar
  • Tom Araya
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-09 21:48:29 följande:
    Giftfri kanske anser att det är duschdraperiernas fel att vi har sjukdomar, svält och krig i världen.
    Faktum är ju att större delen av världen hade tyckt det var lyx med den allra enklaste utformningen av svenskt skolduschutrymme.
Svar på tråden samduschning