• Anonym (Farmo­r)
    Äldre 15 Aug 14:26
    41981 visningar
    255 svar
    255
    41981

    Mitt barnbarn liknar bara sin mamma

    Jag har en svärdotter som jag helt enkelt inte kan med. Jag skulle aldrig i hela mitt liv spenderat så mycket som tio minuter ihop med henne om det inte vore för att jag ibland måste eftersom hon är tillsammans med min son. Tillsammans har de en sjuåring och barnet liknar enbart och uteslutande sin mor. Personligheten är exakt den samma. Som om ungen vore snuten ur son mors spetsiga näsa. 

    Jag älskar min son och jag har inget att göra med vilken fru han valt. Skulle aldrig lägga mig i deras liv på något sätt eller låta dem märka hur illa jag tycker om kvinnan. Jag behandlar förstås också alltid barnet med respekt, trots att jag inte hyser några varma känslor för barnet.

    Problemet är nu att de, både min son och hans fru, vill att jag ska ta hand om barnet mer och mer. De vill att barnet ska sova över med jämna mellanrum och så vidare... Det kräver stor diplomati att ta sig undan deras förväntningar och slippa barnet utan att såra deras känslor och utan att låta dem veta hur jag egentligen känner för kvinnan och barnet.

    Jag har förstås genom åren bjudit till och försökt se några fördelar med både mor och barn, men tyvärr helt utan framgång. De är  inte särskilt älskvärda någon av dem, i mina ögon (i min sons ögon är de såklart det).

    Jag vet redan att jag har rätt till mina känslor och att det inte är fel att inte känna något positivt för andras barn så länge man behandlar dem på ett anständigt sätt, det jag undrar över är i stället hur jag ska hantera de här ständigt uppkommande önskemålen om allt mer engagemang.  

  • Svar på tråden Mitt barnbarn liknar bara sin mamma
  • Anonym (Farmo­r) Trådstartaren
    Äldre 15 Aug 17:19
    #51
    Utropstecknet skrev 2013-08-15 17:15:39 följande:
    Till skillnad från många andra förstår och respekterar jag dina känslor ts. Man kan inte, ovillkorslöst, älska allt och alla bara för att man har släktband. Du respekterar och behandlar din svärdotter och ditt barnbarn med respekt och det är gott så.

    Om jag inte önskade ökat umgänge hade jag vänligen men bestämt tackat nej och sagt "Tyvärr, jag har andra planer".

    Skuldbelägg dig inte för de känslor du hyser, tror att fler känner så men de vågar inte erkänna det för sig själva.
    Ja, det är nog det sättet jag får använda mig av, så gott det går. 
  • Anonym (Farmo­r) Trådstartaren
    Äldre 15 Aug 17:27
    #52
    Anonym (spegelbild) skrev 2013-08-15 17:15:43 följande:
    En sak har jag lärt mig av livet och genom att studera och lära känna olika människor.

    Och det är att de människor du tycker illa om och beteenden du retar dig på, ofta är väldigt likt dig själv - d.v.s. dina egna svaga sidor och tillkortakommanden är samma som personens du ogillar.

    Det stämmer ju också bra med att din son valt en fru som påminner honom om dig som mamma. Så tyvärr är d nog väldigt lik din sons fru till sättet. Men detta ser man ju ytterst sällan själv eller vill erkänna, så du kommer ju bara säga att det absolut inte är så. Vilket bara kommer tyda ännu mer på att det verkligen är så.

    Angående ditt problem så är det nog bäst att vara ärlig och säga att du inte vill umgås lika mycket med dem som de verkar vilja umgås med dig och att du inte har något behov av att träffa barnbarnet ensam. Då löser det sig nog av sig självt, skulle jag tro.
    Ja, det hade ju varit roligt för dig (och mig) om dina empiriska studier hade kommit att omfatta mig och min sons hustru. 
  • Äldre 15 Aug 17:30
    #53

    Min farmor var (och är fortfarande) en av dom viktigaste människorna i mitt liv. Jag växte upp i en kärnfamilj. Hade en farmor och farfar som jag fick vara mycket hos, som lärde mig "grejer" som inte mamma och pappa hade tid med/kunde. Baka, sy, virka, sticka, fiska, spela kort. En "fristad" för mig som barn där jag fick vara precis den jag var.

    Tycker du måste försöka jobba med känslorna TS och du behöver inte ta dig an din sons hustru. Men jag tycker att du ska ge barnet en chans (man behöver inte känna för alla). Men jag är övertygad om att det kommer växa fram tids nog.

    Tycker du ska fundera över några frågeställningar

    -Vad händer om din separerar i framtiden, och din son behöver dig som mamma och barnet behöver stöd?

    -Vad vill du att ditt barnbarn ska ha för bild av dig i framtiden? 

    Det kanske inte alltid blir som man har tänkt sig TS. Du har en viktig roll i ditt barnbarns liv, större än vad du någonsin kan föreställa sig, du kan påverka henne och hennes uppväxt och hjälpa till att prägla henne till en bra människa.....Lyckat till TS.                           

  • Anonym (Maja)
    Äldre 15 Aug 17:57
    #54

    Om det var mitt barn det gällde hade jag uppskattat att du berättat för mig om dina obefintliga känslornför barnet.

    Det känns ju fel att de ska arbeta för en fin kontakt mellan dig och barnet ovetandes om att du inte alls vill ha en sådan kontakt.

    Så tala om för din son att du inte gillar hans barn pch inte vill ha nära kontakt med det men kan tänka dig att träffa barnet ibland.

    Risken finns förstås att din son säger upp kontakten med dig pga av dina känslor men om du verkligen inte har några ömma känslor för barnet tycker jag ändå det är det rätta.

    Annars får du väl vara mer luddig och säga att du inte orkar ha en tätare kontakt för att du har ett så aktivt liv eller så.

    Men var tydlig för sonens skull så han slipper kämpa för nåt han inte kan få.

  • JanaLi­iN
    Äldre 15 Aug 18:38
    #55

    Men hur svårt kan det vara, det är väl bara att säga att du har annat iditt liv som du vill göra, att du gärna träffar barnet ibland men inte oftare än nu. Har du nedsatt kommunikationsförmåga, kan man undra.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 15 Aug 18:47
    #56
    Utropstecknet skrev 2013-08-15 17:15:39 följande:
    Till skillnad från många andra förstår och respekterar jag dina känslor ts. Man kan inte, ovillkorslöst, älska allt och alla bara för att man har släktband. Du respekterar och behandlar din svärdotter och ditt barnbarn med respekt och det är gott så.

    Om jag inte önskade ökat umgänge hade jag vänligen men bestämt tackat nej och sagt "Tyvärr, jag har andra planer".

    Skuldbelägg dig inte för de känslor du hyser, tror att fler känner så men de vågar inte erkänna det för sig själva.

    Håller med. Man älskar inte alla förbehållslöst, så är det bara. Erkänner man inte det så är man bra naiv i sitt känsloliv. Håller umgänget med barnet på en lagom nivå för det är ju inte heller otroligt att varmare känslor växer fram efter ett tag och när barnet är i en annan ålder.
  • Äldre 15 Aug 19:10
    #57

    De kanske ber dig engagera dig mer i barnbarnet för de märker att du drar dig undan. Även om du tror att du kan dölja det, men knappats har klarat av det. Synd för barnet skull att du inte kan se några goda sidor alls. Hur man inte kan hitta en endaste neutral känsla eller gemensamt intresse inför ett barnbarn, sitt eget kött och blod trycker jag är lite... Jag vill inte döma någon men lite "lamt" är väl det närmaste ordet jag kan hitta. Berätta hur barnets far var som lite eller vad han brukade leka med, titta i fotoalbum eller nåt. Läs en bok eller gå på någon utställning. Eller varför inte vidga dina egna vyer och intressera dig för hennes intressen, det kan bli helt nya livserfarenheter för dig. 


  • Anonym (m)
    Äldre 15 Aug 19:16
    #58

    ibland ändras barn rätt mycket under uppväxten och kanske slutar det med att barnet är mycket mer lik sin pappa så småningom. Hur ska du göra då, TS? Tror du att du, när barnet kanske hunnit bli vuxet ska kunna få en bättre relation utan att ha underhållit den speciellt mycket nu? 

  • Anonym (I)
    Äldre 15 Aug 19:20
    #59
    Utropstecknet skrev 2013-08-15 17:15:39 följande:
    Till skillnad från många andra förstår och respekterar jag dina känslor ts. Man kan inte, ovillkorslöst, älska allt och alla bara för att man har släktband. Du respekterar och behandlar din svärdotter och ditt barnbarn med respekt och det är gott så.

    Om jag inte önskade ökat umgänge hade jag vänligen men bestämt tackat nej och sagt "Tyvärr, jag har andra planer".

    Skuldbelägg dig inte för de känslor du hyser, tror att fler känner så men de vågar inte erkänna det för sig själva.

  • Äldre 15 Aug 19:40
    #60

    Jaha,mitt barn liknar bara sin pappa.

    Paranoid much ?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Mitt barnbarn liknar bara sin mamma