• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Rutgers
    themia skrev 2015-05-19 22:10:22 följande:
    Kärnkraften är ingen hållbar teknik. Den innebär en ofantlig och ofantligt dyr anläggning på ett ställe, med avancerade, och därför sårbara, driftsystem och är beroende av ett sårbart distributionsnät.

    Framtiden finns i lokal elproduktion, små anläggningar i form av solceller, vindkraft, biogas, geotermisk energi mm.
    I kombination med energisnåla hus och s.k. smarta elnät kan i princip varje fastighet bli självförsörjande på el.
    Jag talar inte om science fiction, denna utveckling pågår för full landet runt.

    Industrin klarar sig på vattenkraften
    Är du medveten om att vintertid går praktiskt taget  all produktion från kärnkraften till uppvärmning av bostäder, ett enormt slöseri?

    Därtill kommer det faktum att det idag är så gott som omöjligt att investera i kärnkraft och få pengarna tillbaka. Därför byggs ingen kärnkraft.
    Att den är dyr står dock i relation till att den producerar mycket. Priset per kw/h är det som räknas.

    Sårbart och farligt? Kolla du upp hur många som dött i olika energiproduktioner och du kommer bli förvånad. Vattenkraft är enormt farligt...

    Med tanke på att MP är ett storstadsparti så låter "lokal elproduktion" enbart patetiskt. Bygg du vindkraftverk *I* Stockholm inte utanför och så det blir egenförsörjande. Jag lovar, du kommer iaf få debatten om invandring att helt och hållet bli tyst....

    De flesta vill väl inte ha minusgrader hemma. Men vad tvingar dig? De flesta av oss andra tycker om när det är plusgrader.

    Att det är omöjligt att investera i kärnkraft kan ha att göra med att det mesta är förbjud att forska i. Tro faan att de som vill sysla med det flyttar till Frankrike.

  • kenneth768768
    themia skrev 2015-05-19 22:10:22 följande:
    Är du medveten om att vintertid går praktiskt taget  all produktion från kärnkraften till uppvärmning av bostäder, ett enormt slöseri?
     
    Nu förstod jag inte hur du menade med att det är slöseri med att bostäder värms. V.v utveckla.

    Sen undrar jag också, är det verkligen så att produktionen från kärnkraften skickas i speciella ledningar för att värma hus, medan t.ex vindkraften går till nånting nyttigare?


  • Rataxes
    kenneth768768 skrev 2015-05-19 23:00:55 följande:

    Nu förstod jag inte hur du menade med att det är slöseri med att bostäder värms. V.v utveckla.

    Sen undrar jag också, är det verkligen så att produktionen från kärnkraften skickas i speciella ledningar för att värma hus, medan t.ex vindkraften går till nånting nyttigare?


    Om man leker med tanken att man kunde styra eldistributionen så att MP-clownerna bara fick vindkraft och solenergi...?
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • Mentat
    themia skrev 2015-05-19 22:10:22 följande:
    Är du medveten om att vintertid går praktiskt taget  all produktion från kärnkraften till uppvärmning av bostäder, ett enormt slöseri
    Personligen anser jag det vara synnerligen nyttigt att få värme i mitt hus på vintern, det är då jag behöver den. Du menade kanske att denna uppvärmning kunde ske på annat sätt? För all del, vilket då?
  • Linnea1994
    themia skrev 2015-05-19 22:20:06 följande:
    Billigaste?
    Säkraste?
    Renaste?

    Du måste vara religiös
    Jag antar att du tycker det är vackert med alla vindkraftverk som nu syns ute
    i naturen i stora delar av landet!
    Förfasas själv hur alla enorma kraftverk som nu har tagit över utsikten i hela Gbg:s skärgård....
  • Linnea1994

    Förtroende förstärks ju inte direkt av MP det jag hörde i en utfrågning av Åsa R på tv för ett par dagar sedan:
    Reportern: "Vad tror du om "det och det" i budgeten"?
    ÅR: "Jag har inte så bra koll på ekonomi men det blir nog bra i slutändan"

    Suck!!!

  • Tom Araya
    themia skrev 2015-05-19 22:10:22 följande:
    Kärnkraften är ingen hållbar teknik. Den innebär en ofantlig och ofantligt dyr anläggning på ett ställe, med avancerade, och därför sårbara, driftsystem och är beroende av ett sårbart distributionsnät.
    De flesta typer av energiproduktionsanläggningar är kostsamma att anlägga i förhållande produktionskapacitet.
    Kärnkraft producerar annars energi till förhållandevis låg kostnad.
    Distributionsnätet är väl detsamma oavsett sätt att producera!?
    themia skrev 2015-05-19 22:10:22 följande:
    Framtiden finns i lokal elproduktion, små anläggningar i form av solceller, vindkraft, biogas, geotermisk energi mm.
    I kombination med energisnåla hus och s.k. smarta elnät kan i princip varje fastighet bli självförsörjande på el.
    Jag talar inte om science fiction, denna utveckling pågår för full landet runt.
    Den framtiden kan vi förhåll oss till när den är aktuell....vi är inte där än....
    themia skrev 2015-05-19 22:10:22 följande:
    Industrin klarar sig på vattenkraften
    Är du medveten om att vintertid går praktiskt taget  all produktion från kärnkraften till uppvärmning av bostäder, ett enormt slöseri.
    Slöseri med värme? Förklara dig.
    Har du en källa på detta?
    themia skrev 2015-05-19 22:10:22 följande:
    Därtill kommer det faktum att det idag är så gott som omöjligt att investera i kärnkraft och få pengarna tillbaka. Därför byggs ingen kärnkraft.
    Ja, för att politiker har med skatter gjort det olönsamt.

    Om vi istället ökade vår elproduktion med både kärnkrtaft och förnyelsebara energikällor så skulle vi kunna sälja så mycket energi att Europas kolkraftverk får lägga ner, vore inte det bra för miljön?





  • themia
    Rutgers skrev 2015-05-19 22:51:03 följande:
    Att den är dyr står dock i relation till att den producerar mycket. Priset per kw/h är det som räknas.

    Sårbart och farligt? Kolla du upp hur många som dött i olika energiproduktioner och du kommer bli förvånad. Vattenkraft är enormt farligt...

    Med tanke på att MP är ett storstadsparti så låter "lokal elproduktion" enbart patetiskt. Bygg du vindkraftverk *I* Stockholm inte utanför och så det blir egenförsörjande. Jag lovar, du kommer iaf få debatten om invandring att helt och hållet bli tyst....

    De flesta vill väl inte ha minusgrader hemma. Men vad tvingar dig? De flesta av oss andra tycker om när det är plusgrader.

    Att det är omöjligt att investera i kärnkraft kan ha att göra med att det mesta är förbjud att forska i. Tro faan att de som vill sysla med det flyttar till Frankrike.
    Är det priset/kWh som gäller? Det hade jag ingen aaaaning om!

    Kärnkraften är en så dyr teknik att det idag inte går att få kostnadstäckning om inte kWh-priset ökar betydligt.

    Sårbart ja, ett kärnkraftverk som tvingas stänga innebär et avsevärt avbräck i elproduktion. Det är dessutom ett förstklassigt mål för krigshandlingar eller terrorism.
    Men farligt har jag inte påstått - i varje fall inte så länge det fungerar.
    Hitta inte på.

    Lokal elproduktion är perfekt för små orter där elförbrukningen till största delen utgörs av direktverkande el. I storstäder är fjärrvärme det mest energieffektiva.
    Vindkraftverk i städer? Knappast, men solceller och/eller solvärme kan installeras i princip på varje hustak.

    Nej, jag vill inte ha minusgrader hemma.

    Det är inte förbjudet att forska om kärnkraft, men troligen är det mindre intressant att investera i kärnkraftsforskning när alternativen blir allt billigare, och et i rasande fart.
  • themia
    kenneth768768 skrev 2015-05-19 23:00:55 följande:
    Nu förstod jag inte hur du menade med att det är slöseri med att bostäder värms. V.v utveckla.

    Sen undrar jag också, är det verkligen så att produktionen från kärnkraften skickas i speciella ledningar för att värma hus, medan t.ex vindkraften går till nånting nyttigare?
    Det är slöseri att värma bostäder med direktverkande el.

    (Jag utgår från att din andra fråga är seriöst menad)

    El som skickas in i elnätet kan tas ut var som helst i landet, ungefär som när man sätter in pengar på en bank och tar ut dem i annan bank.
     
  • themia
    Rataxes skrev 2015-05-20 06:18:48 följande:
    Om man leker med tanken att man kunde styra eldistributionen så att MP-clownerna bara fick vindkraft och solenergi...?
    Och lyckas som vanligt inte prestera en intelligent tanke.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?