• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • klyban
    KillBill skrev 2017-12-08 08:14:18 följande:

    MP är ett socialliberalt parti och står för en politik som rör sig i gränslandet mellan partier som socialdemokraterna, centerpartiet och liberalerna. Det är anledningen till att bägge blocken finner samarbetsområden med miljöpartiet. Sverigedemokraterna däremot är ett värdekonservativt och främlingsfientligt parti med rötterna i nazismen och inga partier vill samarbeta med partier som hyser sådana värderingar.


    Det är rätt lustigt att vissa högerdebattörer vill lasta MP för den invandringspolitik som alliansen ansvarade för under 8 år. Anser dessa högerdebattörer att alliansen var helt handlingsförlamad som konstellation? Varför skulle i så fall någon vilja rösta på denna konstellation igen?


     


    Socialdemokraterna har genom skärpningen av migrationspolitiken visat att det går att få med miljöpartiet på den typen av överenskommelser. Dessutom så är det inte särskilt stor skillnad på centerpartiets och miljöpartiets invandringspolitik (under åren 2007 till 2014 var det inte heller särskilt stor skillnad på miljöpartiets och moderaternas migrationspolitik). 


    Den kan vi pinna på de flesta partier.
    hur många meter var det?
  • optimist63
    KillBill skrev 2017-12-08 08:14:18 följande:

    MP är ett socialliberalt parti och står för en politik som rör sig i gränslandet mellan partier som socialdemokraterna, centerpartiet och liberalerna. Det är anledningen till att bägge blocken finner samarbetsområden med miljöpartiet. Sverigedemokraterna däremot är ett värdekonservativt och främlingsfientligt parti med rötterna i nazismen och inga partier vill samarbeta med partier som hyser sådana värderingar.


    Det är rätt lustigt att vissa högerdebattörer vill lasta MP för den invandringspolitik som alliansen ansvarade för under 8 år. Anser dessa högerdebattörer att alliansen var helt handlingsförlamad som konstellation? Varför skulle i så fall någon vilja rösta på denna konstellation igen?


     


    Socialdemokraterna har genom skärpningen av migrationspolitiken visat att det går att få med miljöpartiet på den typen av överenskommelser. Dessutom så är det inte särskilt stor skillnad på centerpartiets och miljöpartiets invandringspolitik (under åren 2007 till 2014 var det inte heller särskilt stor skillnad på miljöpartiets och moderaternas migrationspolitik). 


    Jag tycker nog att partiet står med till vänster än S.
    Många flummiga förslag som mer hör hemma hos V och tokvänstern.
  • KillBill
    optimist63 skrev 2017-12-08 09:41:35 följande:
    Jag tycker nog att partiet står med till vänster än S.
    Många flummiga förslag som mer hör hemma hos V och tokvänstern.

    Jo jag förstår att du tycker det men jag pratar om fakta. Varför tror du att den förra alliansregeringen samarbetade med MP om MP var vänsterparti? Både C och M har flörtat med MP under den här mandatperioden och det hade inte skett om MP hade varit ett vänsterparti.


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • optimist63
    KillBill skrev 2017-12-08 10:33:38 följande:

    Jo jag förstår att du tycker det men jag pratar om fakta. Varför tror du att den förra alliansregeringen samarbetade med MP om MP var vänsterparti? Både C och M har flörtat med MP under den här mandatperioden och det hade inte skett om MP hade varit ett vänsterparti.


     


    För att få deras röster kanske....
  • KillBill
    optimist63 skrev 2017-12-08 10:46:06 följande:
    För att få deras röster kanske....

    Så du tror att alliansen vill samarbeta med MP (som du betraktar som ett vänsterparti) för att få fler röster? Det har inte slagit dig att MPs politik på en mängd områden ligger nära C och L?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • optimist63

    I vissa miljöfrågor ja, men knappast med flumpolitiken som dom också står för.

  • KillBill
    optimist63 skrev 2017-12-08 12:03:54 följande:

    I vissa miljöfrågor ja, men knappast med flumpolitiken som dom också står för.


    Mp ligger nära C och L även i många andra frågor såsom skolpolitik, företagande etc


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-12-08 11:51:35 följande:

    Så du tror att alliansen vill samarbeta med MP (som du betraktar som ett vänsterparti) för att få fler röster? Det har inte slagit dig att MPs politik på en mängd områden ligger nära C och L?


    Med tanke på hur lätt det är att köra över MP så kan jag förstå att de är en attraktiv samarbetspartner. De tycks, precis som L, sakna all tillstymmelse till verklig ideologisk kompass. Fast man skall kanske inte förvänta sig för mycket av ett parti som skapades av en avhoppare från folkpartiets vänsterflygel.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-12-08 11:51:35 följande:

    Så du tror att alliansen vill samarbeta med MP (som du betraktar som ett vänsterparti) för att få fler röster? Det har inte slagit dig att MPs politik på en mängd områden ligger nära C och L?


    MP vill betrakta sig och betraktas som ett mittenparti, men står väldigt ofta till vänster eller i alla fall står på samma sida som svensk vänster i många frågor.
    C anser jag är en katt bland hermelinerna jämfört med allianspartierna, särskilt efter moderaternas sorti med Reinfeldts grova vänsterflört.
  • KillBill
    nattuw skrev 2017-12-08 17:25:13 följande:

    Med tanke på hur lätt det är att köra över MP så kan jag förstå att de är en attraktiv samarbetspartner. De tycks, precis som L, sakna all tillstymmelse till verklig ideologisk kompass. Fast man skall kanske inte förvänta sig för mycket av ett parti som skapades av en avhoppare från folkpartiets vänsterflygel.


    Då anser du i likhet med mig att det är löjligt att lasta MP för alliansens migrationspolitik 2007 till 2014. Skulle miljöpartiet ha fått sätta agendan för en samlad borgerlighet? Fånigt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Varför hatar folk MP?