• weirdo

    varför kan man inte släppa ilskan mot förlossningspersonal en månad efter förlossning?

    Jag födde mitt barn mer än en månad sen nu. Jag hade alltid velat ha kejsarsnitt men p g a vestibulit valde att köra vaginalt (det tar bort den brukar man tro). Och kanske av ren nyfikenhet. I alla fall, så gick jag på Aurora och träffade läkare och kurator. Hela paketet! Mer än smärta (d finns smärtlindring för det), var jag orolig över att personalen skulle vägra mig smärtlindring eller ta beslut över mitt huvud.  De lovade att personalen var mycket proffsig och att de tog inga beslut över huvudet, och att jag skulle kunna få både tidig epidural och pudendusblockaden för att ta bort udden av båda öppningskedet och utdrivningsskedet. Att det sen fanns även en spruta man brukar ge när man syr, och den kunde man lägga innan för att inte känna den där svinont av när man spricker när huvudet går ur. 

    Väl där, fick jag epidural i normaltid för förstföderska (vid 4-5 cm), och sen när jag var öppen bad jag om pudendusblockad, men de började skjuta upp det mer o mer o sa "vi får se".. tills det var för sent och jag skrek efter det och var rabiat, skrek efter polisen och hjälp och kände mig enormt utsatt och maktlös och kunde inte gå därifrån. Barnet kom o d var bra med han och jag hade en andragradsbristning så inget märkvärdigt. Jag bedövades endast när jag skulle sys för att jag skrek på dem igen annars hade de säkert skitit i det med.

    Nu går jag runt och hyser enorm agg, får intrusiva minnen, kan inte släppa det, har pratat med typ alla läkare, ringer dem konstant ibland gråter jag förtvivlat på dem, ibland får jag träffa läkare men ingen säger varför. Istället fick jag remiss till psykolog för att hantera detta. Ska det vara såhär!?!? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-03 14:05
    2014-05-03
    På psykiatriska avdelningen har jag fått en diagnos av PTSD. Denna pärs har såklart röjt upp minnen av gamla övergrepp som jag helst hade sluppit såhär i samband med denna lyckliga stunden.

    Jag mår fortfarande bra det mesta av tiden, tills jag får jättejobbiga momenter när jag slappnar av under dagen. Minnen av hur det vara att ligga där, känna sig maktlös, överkörd, under stor smärta, att önska sig att någon kunde komma o rädda mig men ingen kom... det utlöser jättestarka reaktioner, jag svettas, blir yr, vill gråta alternativt leta upp barnmorskorna och misshandla dem svårt i 12 timmar som de gjorde med mig, sen samlar jag mig och letar efter svar på hur det blev såhär och vad jag kunde gjort för att värja mig alt. få ett annorlunda resultat. Jag går och undrar vad som hänt på avdelningen efter att detta hände.

    Jag hade fått en tid för att höra från den ansvarige läkaren, vad hon ansåg hade hänt och varför. Men när jag kom dit med barn och killen, fick vi höra att hon var sjuk så vi fick åka hem igen o sen skulle VI ringa för att få en ny tid.

    Jag har i skrivaren en anmälan till IVO för felbehandling enl lex maria. Jag har fått diagnostiserade skador för detta, så jag tänker skicka nu. Jag orkar inte längre vänta på att först höra läkarens version, eller höra någon ursäkt från avdelningens ansvarige. Hon sa att "det var tråkigt att jag upplevde det så". Jag funderar på att starta/leta upp nån politiskt demonstration eller initiativ och börja engagera mig.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-22 10:08
    Äntligen fått träffa läkare och höra vad exakt som hände från henne. Hon fanns med i förlossningsrummet endast i slutet och upplevde att jag verkade känna en stark ångest som var absolut mycket utöver det vanliga eller accepterbara.

    Hon hade pratat i efterhand med BM och gav mig äntligen följande förklaringen:

    1. Jag hade faktiskt gjort allt rätt enligt det de förespråkar själva i termer av att läsa på, kontakta och prata med Aurora, samt bestämma med en läkare hur bäst smärtlindra utifrån det och skriva ett mycket tydlig förlossningsbrev

    2. de upptäckte inte mig som RIKTIGT förlossningsrädd = i behov av extrastöd så att ingen var förberedd

    3. BM hade aldrig lagt en sån blockad för att de numera inte längre tränas att lägga den MEDANS man föder, endast efter.

    4. Aurora och läkaren struntade i att meddela detta, utan sa att alla kan lägga en sån

    5. BM ville inte erkänna detta, utan körde över min vilja och sket i att tillkalla äldre BM som fanns på plats och som hade tränats även för det.

    6. Hon sket även i att informera mig om allt detta, utan valde att säga att "snart" och "vi får se sen" i tron att jag skulle lugna ner mig, vilket läkaren förstod resulterade i att jag upplevde att makt över min kropp hade fråntagits och dessutom lektes med

    Läkaren sa att hon hade snackat ordentligt med BM och att detta hade orsakat att nya tag togs i kommunikation med aurora samt att diskutera hur man hanterar patienter som är förlossningsrädda. Hon sa att om jag kör vaginalt nästa gång, skulle jag få planera allting och ha en BM specifikt tilldelat till mig, eller om jag valde kejsarsnitt såklart vore det det bästa.

    Hon beklagade sig jättemycket över vad som hade hänt, verkade genuint förargad att det kunde bli så, och jag vill tro och hoppas att detta inte händer igen. Jag fortsätter min PTSD behandling, det är jobbigt men jag kanske kan bli en bra glad mamma ändå.

  • Svar på tråden varför kan man inte släppa ilskan mot förlossningspersonal en månad efter förlossning?
  • Cornellia
    Anonym (Mio) skrev 2014-04-10 14:01:51 följande:
    Sådana "missar" kan kosta patientförtroende. Och utan patienternas förtroende kan vi inte göra vårt jobb. Enligt socialstyrelsen ansvarar sjuksköterskan för att upprätthålla en god kommunikation mellan sig själv och patienten och de ansvarar även för att bemötandet är empatiskt, professionellt och att de ska lyssna till patienten. Idag ska sjuksköterskor arbeta patientcentrerat vilket innebär att man i större utsträckning ska fråga patienterna vad de vill göra istället för att gå på med vad man själv bestämt att de behöver. Vårdpersonal som av egen bekvämlighet struntar i patienternas autonomi skadar förtroendet för vården och det leder till misstro vid kommande sjukhusbesök där personalen får jobba extra hårt för att mildra konsekvenserna kollegan har ställt till med. Att strunta i patientens önskan när det handlar om patientens informerade val om dennes egen kropp är en form av maktmissbruk och övergrepp. Säg att ts kanske har en bakgrund av övergrepp, blir det plötsligt mindre ok att bestämma fritt över hennes kropp då kanske? Och slutligen finns det rejäla rötägg både hos grundutbildade ssk och hos vubade. Sådana som tror att de är allsmäktiga och därför vet bättre vad deras patienter behöver än patienterna själva. Vad dessa människor behöver? - Ett uppvaknande och en utskrift av ICN´s etiska kod för sjuksköterskor samt ett utdrag av kompetensbeskrivningen. Gärna med lite överstrykningspenna över etiska principer.

    Jaha? Varför säger du det till mig?

  • Anonym (Mio)
    Cornellia skrev 2014-04-10 14:06:39 följande:

    Jaha? Varför säger du det till mig?


    Ja du tycks inte förstå vad barnmorskans "miss" kan ha kostat ts? Du inte ha speciellt bra koll alls på varför ett sådant här agerande från legitimerad vårdpersonal är otroligt illa och att ts faktiskt har full rätt att gå vidare med detta och få en ursäkt. Därför skrev jag detta till dig, i ett tappert försök att banka in lite insikt men jag inser att dörrarna dit är stängda och igenmurade. Trist.
  • Anonym (T)
    Cornellia skrev 2014-04-10 11:19:16 följande:


    Vad har deras miss kostat dig?

    Sen tror ju jag att det finns anledningar till att dom agerade som dom gjorde, jag tror ju personligen inte att det var en "miss" eller att dom gjorde det för att vara elaka.


    På vilket sätt menar du att dom utsatte dig för övergrepp?


    Men om det fanns en anledning så är det väl i så fall väldigt enkelt att berätta den för TS? 
    så är ju saken ur världen, men nej, till och med vissa som hon snackat med håller med om att dom gjort fel och att så ska det inte gå till.. 

    TS kan nog svara själv, men jag kan gissa, smärta och rädsla
    om hon hade fått det hon bad om, när hon bad om det, så hade hon sluppit smärta och rädsla
    det, faktiskt, betyder väldigt mycket för en del

    TS

    Jag födde mitt första barn för 5 veckor sen
    jag upplevde förlossningen som hemsk och traumatisk, trots lustgas och epidural
    men det som stör mig mest är att dom inte har nämnt eller skrivit upp i min förlossningsjournal/journal
    att jag fick en stört blödning efter förlossningen när jag skulle gå på toaletten
    blev en stor pöl med blod på golvet, en sköterska larma, barnmorskor kom springandes och gav mig en brutal livmodermassage som troligen räddade mitt liv
    det står inte om det någonstans!?
    dessutom blev jag lämnad helt ensam i ungefär 20min efter förlossningen, larmknappen var långt bort från mig och ingen direkt sa något, utan dom alla bara gick (min sambo var med våran son hos barnläkaren då) 
    så min son var hos barnläkaren för att han hade fått bajsigt fostervatten i lungorna, jag visste inte om han mådde bra eller vad, jag hade just varit med om det mest smärtsamma och äckligaste upplevelsen i mitt liv och så var jag helt ensam.. 
    INTE OKEJ!
  • Anonym (Psykos)
    weirdo skrev 2014-04-10 11:04:51 följande:
    och oxå, är det bara ja som känt sig överkörd? hur gör andra för att komma över nåt sånt?
    Ta hjälp av en psykiatriker ! 
  • Anonym (T)
    pappapappa12 skrev 2014-04-10 14:03:37 följande:
    Får man fråga TS utan att du tar illa upp: Varför är det så hysteriskt viktigt med maximal smärtlindring? Av min ringa erfarenhet är det bättre att läsa på om smärtan, förstå den och omfamna den. Utan epidural mm så är risken att gå sönder betydligt mindre också.
    hahahaha! bästa

    man kan läsa, förstå och omfamna den så mycket man vill och kan, man kan försöka allt man bara kan, men det hjälper inte alla eller alltid ändå, tyvärr

    den där smärtlindringen kan vara skillnaden mellan att få en förlossningsdepression/psykos/PTSD/hemsk förlossning med dödsångest
    och faktiskt uppleva förlossningen som okej eller kanske i bästa fall jävligt bra
  • Anonym (Therese)

    Jag vet precis vad du känner och har varit med om. Jag har en liknande historia. PTSD heter det. 
    Jag är fruktansvärt traumatiserad av min skräckförlossning. 

    Aurora då jag var livrädd för underlivsskador, har en endometrios och kroniska UVI:er och problem med underlivet som det är. Nekad snitt men får snittkontrakt och fl-plan.

    Blir under denna vidriga förlossning nekad snitt och har en, kort sammanfattat, fruktansvärd förlossning. Dubbelinkontinens och framfall. Och PTSD icke att förglömma. De första fyra månaderna var helt fruktansvärda, jag hade så ont och blödde från tarmen varje dag.  Det allra värsta - jag bad om hjälp, men ingen hjälpte mig.
    Den största frågan är varför man kan låta en annan människa lida så, det kan jag inte förstå.
     

  • pappapappa12
    Anonym (T) skrev 2014-04-10 14:50:50 följande:
    hahahaha! bästa

    man kan läsa, förstå och omfamna den så mycket man vill och kan, man kan försöka allt man bara kan, men det hjälper inte alla eller alltid ändå, tyvärr

    den där smärtlindringen kan vara skillnaden mellan att få en förlossningsdepression/psykos/PTSD/hemsk förlossning med dödsångest
    och faktiskt uppleva förlossningen som okej eller kanske i bästa fall jävligt bra

    Kanske  det. Vetskapen om att man kommer att ha en massa smärtlindring gör dock att smärtan blir ovälkommen och outhärdlig när den väl kommer. Och man kanske har struntat i att måla upp målbilder, mentalt förbereda sig för smärtan och förstå syftet med smärtan (eller vad exakt det är som gör att det gör så ont) eftersom man tänkt sig att man ändå ska ha smärtlindring (och i bästa fall en "smärtfri" förlossning).

    Men nu skulle vi inte diskutera för- och emot smärtlindring, jag ville ha TS syn på min fråga.
  • Cornellia
    Anonym (Mio) skrev 2014-04-10 14:12:42 följande:
    Ja du tycks inte förstå vad barnmorskans "miss" kan ha kostat ts? Du inte ha speciellt bra koll alls på varför ett sådant här agerande från legitimerad vårdpersonal är otroligt illa och att ts faktiskt har full rätt att gå vidare med detta och få en ursäkt. Därför skrev jag detta till dig, i ett tappert försök att banka in lite insikt men jag inser att dörrarna dit är stängda och igenmurade. Trist.


    Det var ju därför jag frågade ts? För att jag inte riktigt förstår.

    Jag har inte någonstans påstått att hon inte ska gå vidare med det, eller att hon inte förtjänar en ursäkt. Jag tror bara att hon inte bör förvänta sig så stora åtgärder eftersom kvinnors uppleverser kring sina förlossningar marginaliseras, och att det finns en norm idag att man bör tåla rätt mycket under och efter en förlossning.

    Om nu ts vill gå vidare med detta så är det (för hennes egen skull) viktigt att bena ut vad som hänt, och vem som utsatte henne för övergrepp, vilken sorts övergrepp. Framför allt är det nog viktigt att först börja bearbeta sina känslor kring det hela, eftersom det kan vara mycket svårt att framföra kritik på ett sakligt och relevant sätt om man själv är mitt inne i en känslostorm.

  • Wira
    pappapappa12 skrev 2014-04-10 15:25:01 följande:

    Kanske  det. Vetskapen om att man kommer att ha en massa smärtlindring gör dock att smärtan blir ovälkommen och outhärdlig när den väl kommer. Och man kanske har struntat i att måla upp målbilder, mentalt förbereda sig för smärtan och förstå syftet med smärtan (eller vad exakt det är som gör att det gör så ont) eftersom man tänkt sig att man ändå ska ha smärtlindring (och i bästa fall en "smärtfri" förlossning).

    Men nu skulle vi inte diskutera för- och emot smärtlindring, jag ville ha TS syn på min fråga.
    alltså vad är denna skit med att man ska "välkomna smärtan"? varje värk för dig närmare ditt barn - ja men varje värk för dig också närmare pauseringen av dina njurstenar! vi kanske ska skippa smärtstillande vid renovering av frakturer? varje smärtsam vridning är ju ett steg mot att få benet lagat igen? Varje stygn som sys bedövat är ju ett steg mot att få såret förslutet igen! 

    BULLSHIT!

    Är man förlossningsrädd och lider av svåra smärtproblem i underlivet så är det helt naturligt att ytterligare smärta där nere skrämmer livet ur en. Att då börja svamla om "positiv smärta" är bara så otroligt fånigt, speciellt när det kommer från någon som själv aldrig får uppleva smärtan som kommer med en förlossning. Jag har vänner som kört på hippiestilen där de ska älska smärtan och rida på dess vågor och jag vet inte vad, de beskrev ändå smärtan som totalt outhärdlig fram tills de gav upp och bönade och bad efter en EDA.
  • pappapappa12
    Wira skrev 2014-04-10 15:38:57 följande:
    alltså vad är denna skit med att man ska "välkomna smärtan"? varje värk för dig närmare ditt barn - ja men varje värk för dig också närmare pauseringen av dina njurstenar! vi kanske ska skippa smärtstillande vid renovering av frakturer? varje smärtsam vridning är ju ett steg mot att få benet lagat igen? Varje stygn som sys bedövat är ju ett steg mot att få såret förslutet igen! 

    BULLSHIT!

    Är man förlossningsrädd och lider av svåra smärtproblem i underlivet så är det helt naturligt att ytterligare smärta där nere skrämmer livet ur en. Att då börja svamla om "positiv smärta" är bara så otroligt fånigt, speciellt när det kommer från någon som själv aldrig får uppleva smärtan som kommer med en förlossning. Jag har vänner som kört på hippiestilen där de ska älska smärtan och rida på dess vågor och jag vet inte vad, de beskrev ändå smärtan som totalt outhärdlig fram tills de gav upp och bönade och bad efter en EDA.
    Jag håller inte med dig, men detta är fett off-topic så starta gärna en ny tråd om smärtlindring vs ingen smärtlindring vid förlossningar om du vill fortsätta diskutera detta.
Svar på tråden varför kan man inte släppa ilskan mot förlossningspersonal en månad efter förlossning?