• Webbredaktör Valet 2014

    Valet 2014: Ska föräldraförsäkringen delas lika mellan mamman och pappan?

    Kvoterad föräldraförsäkring, extra pappamånader... Vad tycker du är bäst? Hur vill du att det ska vara? Berätta och diskutera.

    Vår barnreporter, Sigrid (7 år) känd från Melodifestivalen gav sig ut på stan för att ta reda på vad föräldrar tycker. Hon skickade även över frågan till Våga Fråga - studion och Mikael Damberg, (s) som berättar hur han tycker det ska vara.

    Se klippet om vad Socialdemokraterna tycker om kvoterad föräldrarförsäkring här!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Valet 2014: Ska föräldraförsäkringen delas lika mellan mamman och pappan?
  • Anonym (Nej)

    Jag är för ett lika stort uttag av dagar av både pappan och mamman. Men tror mer på morot än piska.
    Att "tvinga" föräldrar att dela helt lika om de inte var vill vara hemma utan ersättning då dagarna tar slut tänker jag bara drabbar barnen genom tidigare förskolestart osv. De familjer där pappan (eller mamman, men det är ju mest pappan) inte vill eller kan ta ut dagar är nog sällan de mest kapitalstarka. Utan de som heller inte kan vara hemma utan ersättningen.
    Jag förutsätter också att det med lika dagar också endast avser sammanboende föräldrar. Eller förväntas ett barn under ett år växelbo för att båda ska ta ut föräldradagar?

  • Sensitiveguy
    fluu skrev 2014-06-05 19:02:35 följande:
    Jag är för en tredelning.

    Samma här! Låt mor- och farföräldrar och kompisar vara med också.
  • Anonym (Dela lika)
    Rataxes skrev 2014-06-05 19:35:09 följande:
    Håller med, det är upp till föräldrarna att avgöra hur de ska fördela föräldraledigheten. Mamman 100% eller 50% var eller pappan 100% (eller hur nu familjekonstellationen ser ut)
    Fast det är inget parti som vill ända det. Det har alltid varit upp till föräldrarna att själv välja, och kommer att så förbli.


  • Sensitiveguy
    Anonym (Dela lika) skrev 2014-06-07 11:31:44 följande:
    Fast det är inget parti som vill ända det. Det har alltid varit upp till föräldrarna att själv välja, och kommer att så förbli.

    Ändå genom ditt namn vill du dela lika...?
  • Anonym (Dela lika)
    Sensitiveguy skrev 2014-06-07 11:33:00 följande:

    Ändå genom ditt namn vill du dela lika...?
    Jag vill att föräldrarpenningen ska delas lika, att varje förälder ska få lika många betalda dagar.

    Jag anser inte att staten ska lägga sig hur folk gör med sin ledighet, men staten ska ge förutsättningar för att jämlikt kunna dela. Men naturligtvis måste varje familj själv få bestämma, och så vitt jag vet har inget parti någonsin sagt att de vill bestämma över ledigheten.

    Man måste skilja på ledigheten och ersättningen. Men många här inne tror att man måste lyda staten till 100%, och det är ju tragiskt, dessutom är det ju ofta så att de som gapar mest om att staten lägger sig i, är de som tror att de måste lyda staten.


  • Baktakt

    Jag är för en individualiserad föräldraförsäkring, MEN det förefaller inte uppmuntra arbetsgivarna att agera tillräckligt för jämställdhet, utan lägger ansvaret på individen. Individen är mer känslig för ekonomiska svängningar och kommer att agera mycket mer kortsiktigt än vad som är lämpligt i det långa loppet, än om stöd inte finns från arbetsgivaren. Därför tycker jag att man borde trycka på arbetsgivarna först och följa efter med föräldraförsäkringen efter hand. Blivande föräldrar måste få känna att de har jobb och tillräcklig försörjning både under graviditet, föräldraledighet och VAB därefter.

  • Sensitiveguy
    Anonym (Dela lika) skrev 2014-06-07 11:43:33 följande:
    Jag vill att föräldrarpenningen ska delas lika, att varje förälder ska få lika många betalda dagar.

    Jag anser inte att staten ska lägga sig hur folk gör med sin ledighet, men staten ska ge förutsättningar för att jämlikt kunna dela. Men naturligtvis måste varje familj själv få bestämma, och så vitt jag vet har inget parti någonsin sagt att de vill bestämma över ledigheten.

    Man måste skilja på ledigheten och ersättningen. Men många här inne tror att man måste lyda staten till 100%, och det är ju tragiskt, dessutom är det ju ofta så att de som gapar mest om att staten lägger sig i, är de som tror att de måste lyda staten.

    Men, för att klargöra, du anser att 50% av ledigheten måste tas ut av pappan för att inte få mindre ersättning? I sådana fall är det ju de fact så att staten genom lagstiftning tvingar en, även om man skulle tycka det är fantastiskt bra om båda föräldrar tar ut hälften var.
  • Sensitiveguy
    Knappamamma skrev 2014-06-07 15:50:54 följande:
    För en 50-50 men ett första steg vore 3/3/3

Svar på tråden Valet 2014: Ska föräldraförsäkringen delas lika mellan mamman och pappan?