• Anonym (?)

    Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

    Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

    Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

    Vad anser ni om namnen?

  • Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • fluu

    Varför skulle det inte vara "kul" att heta samma som ett ord? Så länge vi inte pratar om ett ord med negativ betydelse då. Sen bör man ju också ta med att de flesta namn inte betyder dessa ord egentligen. De kommer av annat och så.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Lucifer Djävelsson)

    jaha och vem har sagt att kristna namn är bättre då?

    Maria, Johannes, Lukas, Josef osv. 

    Tänk och ge ett sånt namn till nån som är ateist va?  

    Hur sjukt är inte det då? 

    *ironi*

  • Anonym (Mia)
    Anonym (diii) skrev 2014-08-14 21:46:48 följande:
    Varför skulle man inte kunna ge sitt barn namnet Lucifer?
    Öhh. . . för att det över hela välden förknippas med Satan, så klart. Vad trodde du, att jag inte gillar namn som börjar på L, eller?!
  • fluu

    Håller dock med om Lucifer och liknande namn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (?)
    fluu skrev 2014-08-14 21:47:32 följande:

    Varför skulle det inte vara "kul" att heta samma som ett ord? Så länge vi inte pratar om ett ord med negativ betydelse då. Sen bör man ju också ta med att de flesta namn inte betyder dessa ord egentligen. De kommer av annat och så.


    Men, hur kul är det:

    Dag - vart har du natt då?
    Liv - kommer död snart eller?
    Inga - inga alls, eller vadå?
  • Anonym (diii)
    Anonym (Mia) skrev 2014-08-14 21:48:18 följande:
    Öhh. . . för att det över hela välden förknippas med Satan, så klart. Vad trodde du, att jag inte gillar namn som börjar på L, eller?!
    Men satan är ju bara en sagofigur? Så vad spelar det för roll?
    Sen är Lucifer en fallen ängel, att folk blandar ihop det med satan rör sig mest om okunskap.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (?) skrev 2014-08-14 21:49:44 följande:
    Men, hur kul är det:

    Dag - vart har du natt då?
    Liv - kommer död snart eller?
    Inga - inga alls, eller vadå?
    Fast det du beskriver är ju dåligt uppfostrade barn Eller ve och fasta, socialt handikappade vuxna.

    Ingen med normal hyfs säger något av det du räknade upp.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (diii) skrev 2014-08-14 21:51:02 följande:
    Men satan är ju bara en sagofigur? Så vad spelar det för roll?
    Sen är Lucifer en fallen ängel, att folk blandar ihop det med satan rör sig mest om okunskap.
    Det spelar väl ingen roll om det är okunskap. Konnotationen sitter! Den kommer barnet att få dras med, oavsett om det är rätt eller fel. Fatta!

    Det handlar inte om ifall Satan finns eller inte, eller om vem han är. Det handlar om hur det påverkar barnet. Här och internationellt. Och påverkar gör det! Läs på.
  • Anonym (diii)
    Anonym (Mia) skrev 2014-08-14 21:55:04 följande:
    Det spelar väl ingen roll om det är okunskap. Konnotationen sitter! Den kommer barnet att få dras med, oavsett om det är rätt eller fel. Fatta!

    Det handlar inte om ifall Satan finns eller inte, eller om vem han är. Det handlar om hur det påverkar barnet. Här och internationellt. Och påverkar gör det! Läs på.
    Låter märkligt, så om det finns en negativ fördom så ska man alltså bejaka den?

Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?