• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • oOOo  oOOo
    FDFMGA skrev 2016-04-28 14:48:08 följande:
    Hursomhelst håller jag med Expressens ledare där man menar att Fridolins dumheter är värre än Romsons.
    Håller med. Man förleds lätt att tro att det knappast går att vara dummare än Romson men Fridolin lyckas.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-04-28 14:50:38 följande:
    Håller med. Man förleds lätt att tro att det knappast går att vara dummare än Romson men Fridolin lyckas.
    Ja, och oavsett vad de gör så kommer de att vara en belastning för MP. Jag undrar om de kommer att inse detta och förstå att minst skada gör de om de förklarar att de inte kandiderar till posterna som språkrör längre.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    SmalaSara skrev 2016-04-26 10:06:02 följande:
    Det var inte vad det handlade om; det handlar om att man borde vidtagit åtgärder när man såg varthän det barkade. Byggt ut systemet. Och minskat pull-effekterna. Att människor flyr från krig eller förtryck kan (och bör) vi inte påverka. Men att så oerhört många asylsökande flyr (flydde) från tex Danmark till Sverige är en ganska märklig sak som vi faktiskt kan påverka.
    Enkelt att förstå för de flesta.

    X antal invandrade barn kräver Y antal nya skolor och Z antal nya lärarinnor.

    X antal invandrare kräver Y antal nya läkare och Z antal nya vårdcentraler.

    X antal invandrare kräver Y antal bostäder och kommer att resultera i Z antal nya bidragstagare

    Om vi ska behålla samma kvalitet på skolan och vården och samhället.

    Men var ska pengarna till detta komma ifrån?

    .

    Och egentligen förstod nog även de som styrde då, 2012 och 2013 och 2014, detta. Däremot fanns inte det politiska modet att agera.

    För jag vill verkligen inte tro att man var så korkade att man bara blundade och hoppades att det skulle gå över.

    I vilket fall så är oförmågan/oviljan att agera då kanske ett av de största politiska misslyckanden vi sett i modern tid med enorma konsekvenser för samhället som helhet.

    Så idag har vi till exempel på allvar fått en debatt om att vi är tvungna att ransonera välfärdssamhället för vissa med allt vad som följer på det.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-04-28 14:50:03 följande:
    Där tror jag du tänker helt fel. Även länder som förde en väsentligt mer restriktiv asylpolitik än Sverige har skärpt sina asylregler.
    ...och med det vill du säga?
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-04-26 22:57:50 följande:
    Detta har jag svårt att förstå eftersom orsaken till att det inte längre går är att den varit för generös.
    Tom Araya skrev 2016-04-28 21:30:16 följande:
    ...och med det vill du säga?

    Om du kollar det övre citatet så påstår du att orsaken till att det inte går är att den varit för generös.

    Menar du i så fall att samtliga EU-länder har haft en för generös asylpolitik, det är inte bara Sverige utan såvitt jag kan förstå samtliga EU-länder som infört en hårdare asylpolitik.

    Samtliga länder var oförberedda på att det skulle bli en så dramatisk ökning av antalet flyktingar till Europa.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2016-04-28 20:57:22 följande:
    Enkelt att förstå för de flesta.

    X antal invandrade barn kräver Y antal nya skolor och Z antal nya lärarinnor.

    X antal invandrare kräver Y antal nya läkare och Z antal nya vårdcentraler.

    X antal invandrare kräver Y antal bostäder och kommer att resultera i Z antal nya bidragstagare

    Om vi ska behålla samma kvalitet på skolan och vården och samhället.

    Men var ska pengarna till detta komma ifrån?

    .

    Och egentligen förstod nog även de som styrde då, 2012 och 2013 och 2014, detta. Däremot fanns inte det politiska modet att agera.

    För jag vill verkligen inte tro att man var så korkade att man bara blundade och hoppades att det skulle gå över.

    I vilket fall så är oförmågan/oviljan att agera då kanske ett av de största politiska misslyckanden vi sett i modern tid med enorma konsekvenser för samhället som helhet.

    Så idag har vi till exempel på allvar fått en debatt om att vi är tvungna att ransonera välfärdssamhället för vissa med allt vad som följer på det.
    Oförmågan att agera gjorde att vi fick det här:

    http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/rapport-kraftiga-skattehojningar-kravs-i-kommunerna?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20160428%3Arapport-kraftiga-skattehojningar-kravs-i-kommunerna%3Anyh

    - Utvecklingen från 2018 ser mycket bekymmersam ut. Det är svårt att se hur kommuner och landsting ska klara trycket från den fortsatt kraftigt växande befolkningen utan skattehöjningar, säger Bettina Kashefi.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-04-28 22:14:36 följande:
    Oförmågan att agera gjorde att vi fick det här:

    www.svt.se/nyheter/ekonomi/rapport-kraftiga-s...

    - Utvecklingen från 2018 ser mycket bekymmersam ut. Det är svårt att se hur kommuner och landsting ska klara trycket från den fortsatt kraftigt växande befolkningen utan skattehöjningar, säger Bettina Kashefi.

    Bettina Kashefi på SKL hoppas att den ökade invandringen ska bli en vinstlott för kommunerna och landstingen på längre sikt.


    -Vi har ett stort behov av personal inom vård, skola och omsorg och vi har ett rekryteringsproblem så sköter vi det här bra och ser vi till att människor matchas mot de lediga jobben på ett snabbt och effektivt sätt kan det här bli en riktig vinn-vinn-situation.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-04-28 22:25:35 följande:

    Bettina Kashefi på SKL hoppas att den ökade invandringen ska bli en vinstlott för kommunerna och landstingen på längre sikt.


    -Vi har ett stort behov av personal inom vård, skola och omsorg och vi har ett rekryteringsproblem så sköter vi det här bra och ser vi till att människor matchas mot de lediga jobben på ett snabbt och effektivt sätt kan det här bli en riktig vinn-vinn-situation.


    Det är därför det är så viktigt att politikerna ser såväl realistiskt som positivt på de möjligheter det stora antalet flyktingar kan innebära.

    Så man kan hoppas att skrikhögerns jämmerrop inte ska avskräcka folk från att börja bidra till välfärden. Människor är sig rätt lika, betraktas man som att man kan vara till nytta blir man till nytta, betraktas man som något katten släpat in så blir det så mycket svårare.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-04-28 22:31:33 följande:
    Människor är sig rätt lika, betraktas man som att man kan vara till nytta blir man till nytta, betraktas man som något katten släpat in så blir det så mycket svårare.
    Bland det bästa jag läst i dessa forum. Precis så är det!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?