• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • weeme

    Grattis Blomman!!

    Nu har jag varit på KUB och fått se sötnosen snurra runt och gäspa och sträcka på sig. Så underbart. Är precis enligt beräkning på dag 11+4, alltså såg min gyn fel.

    Här får man gå till vecka 41 och inte får man KUB heller, att jag fick det var ett misstag påpekade hon. Så olika det kan vara..

    Ha en bra helg!

  • HRE

    Trappa ner Prednisolon, jippee!

    Min väninna som ger mig dropp åker bort 2 veckor på tisdag. Dr. D. skrev inget om nytt dropp. Jag fick dropp i tisdags och om jag väntar tills hon är tillbaka har det gått 3 veckor. Känns väldigt länge så funderar på om jag ska ta dropp på måndag innan hon åker.

  • JZ79

    Bullenochgrisen: 25 år och gravid genom äd i vecka 35. BF 19 Juli. Inga tidigare IVF försök, blev gravid på första försöket med äd ( ett två dagars embryo) via ks Huddinge. Medicin vid ET: Lutinus och Progynon. Har hittills haft en bra graviditet, mådde pyton til vecka 17 men efter det så har allting rullat på Med värden och blodtryck, inga direkta gravidkrämpor förutom sammandragningar. Väntar en flicka :)

    MillaQ2, 43 år, flera MF efter "naturlig" befruktning, 1 MF v 8 efter IVF m egna ägg, 2 ÄD utan graviditet (en färsk, en frusen), gravid på 3e ÄD (frusen) IVF Riga, (Levaxin denna gång) BF 31/7, planerat snitt 22/7, moderkaka långt ner plus ett tidigare snitt. Har två pojkar 11,14 år. Min nuv sambo har inga barn.Det tog tre år för oss att komma hit (v33 nu) men hade flera dödsfall i familjen som troligen förlängde tiden. Vet ej kön på denna, är bara lyckliga för ett barn oavsett :)

    Snart lycklig, 49 år, tidigare återfört 26 st embryon med egna ägg, endast ett tidigt missfall, gravid vid 1:a ÄD (Aten, Life Clinic, Dimitri), stark immunsupport, bf 13/8 ändrat till planerat snitt omkring den 23/7 pga av placenta previa=täcker för hela utgången, ett barn, vet ej kön. Inga barn sedan tidigare. Sambo två vuxna barn sedan tidigare.

    HRE, 46 år - väntar tvillingar! 6 IVF med egna ägg och 3 ÄD, gravid på 4:e. Tidigt dubbelmissfall IVF nr 2. Försökt bli gravid i 4 år, först med pojkvän och nu själv. Fått donerat ägg av min syster. BF 22 november, men har bestämt de kommer i oktober;.)

    JZ79, 36 år, gravid efter 5 års längtan och kämpande.. Vi har både manlig och kvinnlig faktor som gjort vi inte blir gravida. 2 ivf på Sahlgrenska utan ET. 1 ÄD i Åbo och sedan till slut hysto och dubbeldonation hos Penny. BF 12 januari 2016. Inga barn sedan tidigare, första gången gravid någonsin :)

    Kopiera och fyll gärna på


  • Snart lycklig
    HRE skrev 2015-06-13 00:10:42 följande:

    Trappa ner Prednisolon, jippee!

    Min väninna som ger mig dropp åker bort 2 veckor på tisdag. Dr. D. skrev inget om nytt dropp. Jag fick dropp i tisdags och om jag väntar tills hon är tillbaka har det gått 3 veckor. Känns väldigt länge så funderar på om jag ska ta dropp på måndag innan hon åker.


    Ja, visst är det skönt att få börja trappa ned Prednisolon. Vilket dos har du tagit? Jag är nu nere på 12,5 mg (tog 30 mg lång tid). Hoppas få trappa ned till 10 mg efter bp på måndag.

    Jag skulle ta ett dropp för säkerhets skull innan din väninna reser bort.
  • HRE

    Snart Lycklig - jag har tagit 25 mg. Är inte så orolig för nedtrappningen nu, mest för de sista mg. Har haft svårt att sluta innan - vaknade och längtade efter kortison,,,,!

  • Redan47

    Oj, längtar efter, vad är det för sug du får då hRE ? Jag är nedtrappad till 10mg, kommer förmodligen ligga kvar på den nivån... Kommer ta en dialog m reumatolog för att se, spec Mvc menar att dosen är så låg, viktigt att mina smärt skov hålls på mattan oxå, balansgång. Jag vill gärna prova att fasa ut helt...
    Hur går det med fragmin sprutandet då, ff super blå?

    Weeme grattis skönt med kub att få visshet o se livet! Ja konstigt att det är då olika. Här Östergötland erbjuds alla.
    Och ni andra var ni är visst är det häröigt att vi kommit så långt!!!! Kram

  • HRE

    Redan, jag var bara värsta junkien! Kände att jag behövde kortison helt enkelt! Men man får gå cold turkey helt enkelt, haha! Det har dock inte varit så varje gång så kan också bero på hur man mår i övrigt.

    Jag är så glad och lycklig nuförtiden så jag undrar var all gråt tar vägen. Jag får snart se en sorglig film eller något!

  • Snart lycklig
    weeme skrev 2015-06-12 22:23:03 följande:

    Grattis Blomman!!

    Nu har jag varit på KUB och fått se sötnosen snurra runt och gäspa och sträcka på sig. Så underbart. Är precis enligt beräkning på dag 11+4, alltså såg min gyn fel.

    Här får man gå till vecka 41 och inte får man KUB heller, att jag fick det var ett misstag påpekade hon. Så olika det kan vara..

    Ha en bra helg!


    Grattis till lyckat KUB! Konstigt att det är så olika inom olika landsting?!?
  • Missne

    Bullenochgrisen: 25 år och gravid genom äd i vecka 35. BF 19 Juli. Inga tidigare IVF försök, blev gravid på första försöket med äd ( ett två dagars embryo) via ks Huddinge. Medicin vid ET: Lutinus och Progynon. Har hittills haft en bra graviditet, mådde pyton til vecka 17 men efter det så har allting rullat på Med värden och blodtryck, inga direkta gravidkrämpor förutom sammandragningar. Väntar en flicka :)

    MillaQ2, 43 år, flera MF efter "naturlig" befruktning, 1 MF v 8 efter IVF m egna ägg, 2 ÄD utan graviditet (en färsk, en frusen), gravid på 3e ÄD (frusen) IVF Riga, (Levaxin denna gång) BF 31/7, planerat snitt 22/7, moderkaka långt ner plus ett tidigare snitt. Har två pojkar 11,14 år. Min nuv sambo har inga barn.Det tog tre år för oss att komma hit (v33 nu) men hade flera dödsfall i familjen som troligen förlängde tiden. Vet ej kön på denna, är bara lyckliga för ett barn oavsett :)

    Snart lycklig, 49 år, tidigare återfört 26 st embryon med egna ägg, endast ett tidigt missfall, gravid vid 1:a ÄD (Aten, Life Clinic, Dimitri), stark immunsupport, bf 13/8 ändrat till planerat snitt omkring den 23/7 pga av placenta previa=täcker för hela utgången, ett barn, vet ej kön. Inga barn sedan tidigare. Sambo två vuxna barn sedan tidigare.

    HRE, 46 år - väntar tvillingar! 6 IVF med egna ägg och 3 ÄD, gravid på 4:e. Tidigt dubbelmissfall IVF nr 2. Försökt bli gravid i 4 år, först med pojkvän och nu själv. Fått donerat ägg av min syster. BF 22 november, men har bestämt de kommer i oktober;.)

    JZ79, 36 år, gravid efter 5 års längtan och kämpande.. Vi har både manlig och kvinnlig faktor som gjort vi inte blir gravida. 2 ivf på Sahlgrenska utan ET. 1 ÄD i Åbo och sedan till slut hysto och dubbeldonation hos Penny. BF 12 januari 2016. Inga barn sedan tidigare, första gången gravid någonsin :)

    Missne: 44 år, gravid efter 12 års kämpande. Har gjort många IVFer i Sverige som ej lyckats. Immunologisk utredning våren 2014 hos Dr D visade på immunologiska orsaker. Första ÄD på AVA Riga i april 2015 lyckades. En av två fastnade. BF 15 januari 2016.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus