• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Missne

    Blomman: Stort grattis till din lilla prinsessa. Så underbart det måste vara.

    Apropåkortisonsug så känner jag också att jag mår mycket bättre nr jag äter det än annars så jag tror att jag behöver detta tillskott. Kanske inte riktigt den höga dos jag tar nu, 20 mg, men 10 åtminstone. Så vi får se hur det blir när man ska trappa ner. I vilken vecka har ni börjat trappa ner kortison?

  • JZ79
    Weeme, grattis till lyckat KUB. Jag bor i Västra Götalands regionen och där får alla över 35 år gratis KUB...Min bm skickade remiss ( jag blir snart 36 år) eftersom jag önskade det trots äd, men när jag ringde för att boka tid till kub och nämnde äggdonationen för att få veta om de behövde båda ägg- och spermadonatorns ålder fick jag höra att då få jag inte det gratis eftersom det är unga ägg. Snopet. Jaja..vi hade bestämt oss för KUB, mest pga att vi vill se Pyret igen så nu får vi göra det privat. Mycket märkligt med dessa skiftande regler landstingen har..

    Missne, jag ska trappa ner kortison i vecka 10. Äter bara 10 mg så det är inte så lång nedtrappning.
  • weeme
    JZ79 skrev 2015-06-14 16:37:50 följande:
    Weeme, grattis till lyckat KUB. Jag bor i Västra Götalands regionen och där får alla över 35 år gratis KUB...Min bm skickade remiss ( jag blir snart 36 år) eftersom jag önskade det trots äd, men när jag ringde för att boka tid till kub och nämnde äggdonationen för att få veta om de behövde båda ägg- och spermadonatorns ålder fick jag höra att då få jag inte det gratis eftersom det är unga ägg. Snopet. Jaja..vi hade bestämt oss för KUB, mest pga att vi vill se Pyret igen så nu får vi göra det privat. Mycket märkligt med dessa skiftande regler landstingen har..

    Missne, jag ska trappa ner kortison i vecka 10. Äter bara 10 mg så det är inte så lång nedtrappning.
    Bor ju också i VG regionen! Nya regler tydligen. Jag hade alltså tur för en gångs skull.

    Så konstigt att det varierar med igångsättningar, KUB och allt annat i samma land, ska man behöva skriva sig någon annan stans för att få bättre vård (var det nu skulle vara).

    I morgon går jag in i vecka 13, heeeeelt ofattbart!
  • zaq1234

    Ny vecka!! Vad mycket som kommer hända i juli här på tråden, spännande!!

    Vad händer denna vecka då? Själv har jag inget bokat, nästa koll på mvc nästa måndag.

  • Frk Röd

    Jag ska på mitt första ultraljud på onsdag. Ska bli spännande och se om det är ett eller två barn. Sen börjar jag med nedtrappning av östrogen i morgon. Ska bli skönt att börja fasa ut alla dessa mediciner.

  • Blomman701

    Nu är vi hemma med vårt pyre! Ett dygn av kaos men lättnad att det funkat fint att lämna bb! Magen är tillbaka på icke-fungerande läge, men katrinplommonjuice ska nog hjälpa. Är så kär i vår lilla dotter, trodde det skulle ta tid men hjärtata svämmar över! Hoppas det är ok att jag stannar kvar i denna tråd som kanske kan få en spinn-off när fler prinsar och prinsessor tittat ut. :)

  • ahavamaria

    Ahavamaria: 43 år. Embryodonation, frysåterföring. Beräknad bf 4/5-15, dottern kom 21/4. Piss o skit tillstånd i stort sett hela graviditeten, men en oerhört smidig o lättvindig vaginal förlossning. Har genetisk syster född 15/4 2012. Den graviditeten var väldigt bra, men förtidig bf och igångsättning gjorde mos av mig. Ava Clinic Riga barn. BB Näl, båda gånger mycket nöjd med personal och resurser.

    Bullenochgrisen: 25 år och gravid genom äd i vecka 35. BF 19 Juli. Inga tidigare IVF försök, blev gravid på första försöket med äd ( ett två dagars embryo) via ks Huddinge. Medicin vid ET: Lutinus och Progynon. Har hittills haft en bra graviditet, mådde pyton til vecka 17 men efter det så har allting rullat på Med värden och blodtryck, inga direkta gravidkrämpor förutom sammandragningar. Väntar en flicka :)

    MillaQ2, 43 år, flera MF efter "naturlig" befruktning, 1 MF v 8 efter IVF m egna ägg, 2 ÄD utan graviditet (en färsk, en frusen), gravid på 3e ÄD (frusen) IVF Riga, (Levaxin denna gång) BF 31/7, planerat snitt 22/7, moderkaka långt ner plus ett tidigare snitt. Har två pojkar 11,14 år. Min nuv sambo har inga barn.Det tog tre år för oss att komma hit (v33 nu) men hade flera dödsfall i familjen som troligen förlängde tiden. Vet ej kön på denna, är bara lyckliga för ett barn oavsett :)

    Snart lycklig, 49 år, tidigare återfört 26 st embryon med egna ägg, endast ett tidigt missfall, gravid vid 1:a ÄD (Aten, Life Clinic, Dimitri), stark immunsupport, bf 13/8 ändrat till planerat snitt omkring den 23/7 pga av placenta previa=täcker för hela utgången, ett barn, vet ej kön. Inga barn sedan tidigare. Sambo två vuxna barn sedan tidigare.

    HRE, 46 år - väntar tvillingar! 6 IVF med egna ägg och 3 ÄD, gravid på 4:e. Tidigt dubbelmissfall IVF nr 2. Försökt bli gravid i 4 år, först med pojkvän och nu själv. Fått donerat ägg av min syster. BF 22 november, men har bestämt de kommer i oktober;.)

    JZ79, 36 år, gravid efter 5 års längtan och kämpande.. Vi har både manlig och kvinnlig faktor som gjort vi inte blir gravida. 2 ivf på Sahlgrenska utan ET. 1 ÄD i Åbo och sedan till slut hysto och dubbeldonation hos Penny. BF 12 januari 2016. Inga barn sedan tidigare, första gången gravid någonsin :)

  • ahavamaria

    kommer jag o klantar till listan.... Bot o bättringsförsök !!
    Ahavamaria: 43 år. Embryodonation, frysåterföring. Beräknad bf 4/5-15, dottern kom 21/4. Piss o skit tillstånd i stort sett hela graviditeten, men en oerhört smidig o lättvindig vaginal förlossning. Har genetisk syster född 15/4 2012. Den graviditeten var väldigt bra, men förtidig bf och igångsättning gjorde mos av mig. Ava Clinic Riga barn. BB Näl, båda gånger mycket nöjd med personal och resurser.

    Bullenochgrisen: 25 år och gravid genom äd i vecka 35. BF 19 Juli. Inga tidigare IVF försök, blev gravid på första försöket med äd ( ett två dagars embryo) via ks Huddinge. Medicin vid ET: Lutinus och Progynon. Har hittills haft en bra graviditet, mådde pyton til vecka 17 men efter det så har allting rullat på Med värden och blodtryck, inga direkta gravidkrämpor förutom sammandragningar. Väntar en flicka :)

    MillaQ2, 43 år, flera MF efter "naturlig" befruktning, 1 MF v 8 efter IVF m egna ägg, 2 ÄD utan graviditet (en färsk, en frusen), gravid på 3e ÄD (frusen) IVF Riga, (Levaxin denna gång) BF 31/7, planerat snitt 22/7, moderkaka långt ner plus ett tidigare snitt. Har två pojkar 11,14 år. Min nuv sambo har inga barn.Det tog tre år för oss att komma hit (v33 nu) men hade flera dödsfall i familjen som troligen förlängde tiden. Vet ej kön på denna, är bara lyckliga för ett barn oavsett :)

    Snart lycklig, 49 år, tidigare återfört 26 st embryon med egna ägg, endast ett tidigt missfall, gravid vid 1:a ÄD (Aten, Life Clinic, Dimitri), stark immunsupport, bf 13/8 ändrat till planerat snitt omkring den 23/7 pga av placenta previa=täcker för hela utgången, ett barn, vet ej kön. Inga barn sedan tidigare. Sambo två vuxna barn sedan tidigare.

    HRE, 46 år - väntar tvillingar! 6 IVF med egna ägg och 3 ÄD, gravid på 4:e. Tidigt dubbelmissfall IVF nr 2. Försökt bli gravid i 4 år, först med pojkvän och nu själv. Fått donerat ägg av min syster. BF 22 november, men har bestämt de kommer i oktober;.)

    JZ79, 36 år, gravid efter 5 års längtan och kämpande.. Vi har både manlig och kvinnlig faktor som gjort vi inte blir gravida. 2 ivf på Sahlgrenska utan ET. 1 ÄD i Åbo och sedan till slut hysto och dubbeldonation hos Penny. BF 12 januari 2016. Inga barn sedan tidigare, första gången gravid någonsin :)

    Missne: 44 år, gravid efter 12 års kämpande. Har gjort många IVFer i Sverige som ej lyckats. Immunologisk utredning våren 2014 hos Dr D visade på immunologiska orsaker. Första ÄD på AVA Riga i april 2015 lyckades. En av två fastnade. BF 15 januari 2016.

  • ahavamaria

    Hej på er!

    Roligt att läsa om era graviditeters framskridande. Det blir ju en hel drös att följa. Måste skriva att jag inte saknar det tillståndet det minsta för satan i gatan vad jag hade det pyrt under senaste graviditeten. Genast efter förlossningen mådde jag 100% bättre och jag åt som en svältfödd punkterad elefant, för uppstötningarna var de sista veckorna så grova att jag knappt fick i mig något. I v 34 fick ligistfostret för sig att nu var det dax att titta ut, men det sattes stop för det med Bricanyl, till mitt personliga förtret (bra för lillan att bo kvar, men en plåga för mej då hon inte var stilla utan satt i system att göra slarvsylta av mig inifrån). Här är en resumé över hur skedde vad...

    Kvällen den 20/4 runt åttasnåret gick vattnet, äntligen. Jag ringde till Näl och rapporterade och sen gick jag o la mej. Förra förlossningen startade på samma vis så jag tänkte att sova e min grej och åka först nästa dag. Min säng är alltid att föredra framför en sjukhusbinge. Man är ju obekväm som det är liksom... Vid ett gick det inte att ligga ner längre så jag kved mig ner i soffan och satt där och surade fram till två drygt då jag inser att vill man föda barn utefter motorvägen ja då stannar man kvar hemma. Jag började ordna barnvakt, väcka min privata sjuksköterska och aktivera sambon. Värkarna var rätt täta när vi väl kom oss iväg och det var inte nån lätt match att ta sig upp till förlossningen. Vid ankomst var jag öppen 2 cm, och lite lustgas på det hjälpte typ inte alls för det blev bara värre o värre. Eländet gjorde att jag snabbt skickade mina rosa tylldrömmars förlossning åt helvetet o begärde total smärtlindring, helst ks... Tyvärr fick jag nöja mig med lite futtig ketogan för jag hade på supersnabb tid nått 10 cm öppning och det var bara att köra igång. Nu kände jag mig snuvad på smärtlindring och var säker på att jag skulle stryka med i sviterna och la ner allt vad barnfödsel hette och där hängde barnets huvud halvägs ute medan jag deklarerade för inblandade mellan benen att jag hade rast från detta. Man är väl inte klok under rådande omständigheter, hahaha. Bm höll koll på barnets hjärta och jag vilade i en 8 minuter och sen drog undersköterskan igång med sin slavdrivare naziröst och piskade igång mig. Så då kom lillan ut, 7.23, härliga glada dryga tre kg, en halvmetare som sparkade järnet och åt som en liten spädgris omedelbums. Mamma grät av lycka och allt var frid o fröjd förutom efterbörden som satt fast som berget. Doktor fick rycka in och mecka ut den med hjälp av cytotec och akupunktur, och ingen insats från mej, jag hade väl rast eller nått, hahaha. Jag förlorade två liter blod, men sprack inte. Jag hade inte ont efteråt och var som sagt vrålhungrig nöjd tvåbarns mor som bara ville hem och blev hemsläppt efter ett dygn. Förra dottern kom förtidigt och hade problem med andningen och vi blev kvar på neo och jag blev sjuk och hade känslosammanbrott till höger o vänster och det var allmänt omöjligt att ta sig hem så detta var som plåster på såren att kunna lämna sjukhuset så fort. Det är fantastisk personal och otroligt god vård vi fått, men visst vill man inte ta upp nån plats där om det går att få komma hem o rå om sig själv. Blek o anemisk, men vid gott mod och med en prinsessa som stolt tog hem sin mamma och sin prinsessa till lilla syster kom vi hem och det har gått jättebra. Babyn har ingen tillväxtkurva, hon har ett streck räkt upp och har passerat 5kg med råge. Go o glad e hon och smajlar till när jag säger a a a attjoooo!! Väldigt lik sin stora syster så jag kan se att de inte har sjabblat ihop embryona i frysen där borta, dessa två flickor är verkligen helsyskon och jag har därmed fått min dröm i uppfyllelse och min plan gick i lås. Det kallar jag att bli helnöjd. Nu kan jag bara njuta av att vara en komplett serviceinrättning och se på medan de två tar sig.

    Blodtrycket gick ner till lågt/normalt efter förlossningen. Ska passa mig noga för kortison hädanefter. Håret har växt tillbaka, så jag har ett kraftigt underhår på några centimetrar, ser ut som en byfåne ungefär. Nu väntar jag bara på att jag ska tappa hår igen, som man oftast gör en tid efter förlossningen och sen se helt rubbad ut i barret.  Jag har ff sårskorpor kvar i hårbottnen från bältrosen. Blodvärdet har jag fått upp till redig nivå och nu kan jag börja träna lite. Jag har tappat bra med vikt redan och nu behövs det bara tajtas upp lite runt mage.

    Så var det med det....

    Wemee, jag fick inte heller nått KUB, vare sig första,-11,eller andra, -14, men jag yrkade att få slippa för jag ville inte försätta mig i oro och väntan och som sagt äggen var ju unga så de var värda sitt pris...Tror att jag hade fått betala själv om jag velat. Gott att du slank igenom då :)

    Nu ska jag fortsätta med att följa era graviditeter och hoppas på sommarvärme.

  • Redan47

    Fint att höra av er ahava och blomman! Vi behöver få höra att bebisar kommer o mår bra oxå!
    Blomman klart du ska fortsätta bidra till oss!

    Zaq, ja denna vecka 17(16+2) är det läkbesök för mig på spec Mvc, Mvc bm besök på torsdag mitt andra blir det då.
    Ja kära nån va bebisar det blir i juli!!!!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus