• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-10-05 08:27:52 följande:
    Det är väl inget nytt? Så har det i princip alltid sett ut. När jag växte upp i norra Sverige på 70-talet så tog det minst 1 timme för polisen att komma på plats till orten jag bodde i efter ett larm (om någon polis var ledig för annars tog det längre tid).
    och det är du helt tillfreds med.
  • Rataxes

    KillBill skrev 2017-10-05 08:27:52 följande:
    Det är väl inget nytt? Så har det i princip alltid sett ut. När jag växte upp i norra Sverige på 70-talet så tog det minst 1 timme för polisen att komma på plats till orten jag bodde i efter ett larm (om någon polis var ledig för annars tog det längre tid).
    nattuw skrev 2017-10-05 12:50:07 följande:
    och det är du helt tillfreds med.

    Uppenbarligen.

    Våldsmonopolets nonchalans mot glesbygden bäddar för medborgargarden. Samhällskontraktet är uppsagt från Statens sida.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • anaxo
    History skrev 2015-12-06 15:48:57 följande:

    Men vad är det som kan vara fel när så många onekligen inte tycker sig märka av det teoretiska välstånd som du nu gång på gång försöker visa? För vad är egentligen siffror på papper när många inte känner, ser, märker av det i verkligheten? Är de på något sätt bortskämda? För något måste ju trots allt vara fel när folk i verkligheten inte kan känna igen sig i din statistik och dina siffror. Kan man verkligen som t ex politiker vinna folks sympati på så sätt? Jag menar nu inget illa och vill inte säga eller gå emot dig på något sätt. Nej jag bara undrar i alla vänlighet hur mycket och vad ni vinner på all statistik och siffror som du, ni visar upp när det onekligen inte känns igen hos många? Om en politiker t ex skulle försöka vinna röster och sympatier på detta sätt, så tror jag nämligen det hade fått motsatt effekt.


    Orsaken är att det finns många som vill framföra populistiska vinningar och tillverkar fabricerade trollnyheter och undviker de positiva händelser i vårt Sverige
    så tyvärr så finns det landsförrädare som helst talar illa om vårt land som inte ger några positiva demokratiska framskridande.
  • anaxo
    nattuw skrev 2017-10-05 12:50:07 följande:
    och det är du helt tillfreds med.
    det är bättre du frågar dig vad gör vi tillsammans för att skapa ett tryckt och välmående samhälle där vi hjälpsåt att uppfostra.
    att altid roppa på storebror ska komma är inget samhälle som någon vill önska sig, för det liknar rena rama diktaturen.  
  • anaxo
    Kung Markatta skrev 2017-09-05 09:16:44 följande:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6770039

    I förhållande till folkmängden sker fyra till fem gånger så många skottlossningar med dödlig utgång i Sverige som i Norge och Tyskland, visar en färsk forskningsrapport.

    Sverige ligger snarare i paritet med södra Italien och Mexiko, säger Joakim Sturup, kriminolog och en av forskarna bakom studien.

    - När vi talar med poliser och forskarkolleger utomlands är det svårt att hitta en motsvarighet i andra länder, säger han.


    Innan något land i vårt närområde har fler skjutningar med dödlig utgång än Norge där en Nazist härjade på Uttöja så måste det hända något liknande som i USA där en KKK sköt på publik från ett hotell 
    i och för sig så inträffade det minst en skjutning i Danmark varje natt med nazistiska inlägg?

  • KillBill
    Rataxes skrev 2017-10-05 13:10:07 följande:
    nattuw skrev 2017-10-05 12:50:07 följande:
    och det är du helt tillfreds med.

    Uppenbarligen.

    Våldsmonopolets nonchalans mot glesbygden bäddar för medborgargarden. Samhällskontraktet är uppsagt från Statens sida.

    "Samhällskontraktet" har alltid sett annorlunda ut i Lappland än i övriga Sverige så ditt påstående om att "samhällskontraktet" är uppsagt är felaktigt. I Lappland har man alltid varit tvungen att vänta länge på polis eller ambulans och gravida kvinnor har varit tvungna att resa långa sträckor för att bli förlösta.  


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Konservativ
    Rataxes skrev 2017-10-05 13:10:07 följande:
    nattuw skrev 2017-10-05 12:50:07 följande:
    och det är du helt tillfreds med.

    Uppenbarligen.

    Våldsmonopolets nonchalans mot glesbygden bäddar för medborgargarden. Samhällskontraktet är uppsagt från Statens sida.
    Du som libertarian har väl inget emot medborgargarden. Jag kan inte inse att det skulle vara något fel med det. Fast man undrar ju varför man ska betala 70% i skatt om inte ens polisen fungerar?
  • nattuw
    anaxo skrev 2017-10-05 13:39:09 följande:
    det är bättre du frågar dig vad gör vi tillsammans för att skapa ett tryckt och välmående samhälle där vi hjälpsåt att uppfostra.
    att altid roppa på storebror ska komma är inget samhälle som någon vill önska sig, för det liknar rena rama diktaturen.  
    Jo det är ju så mycket bättre om medborgarna bildar medborgargarden så man slipper ta omvägen via rättsstaten. Det är verkligen en samhällsutveckling att glädja sig åt...
  • Rataxes
    Konservativ skrev 2017-10-05 15:19:00 följande:
    Du som libertarian har väl inget emot medborgargarden. Jag kan inte inse att det skulle vara något fel med det. Fast man undrar ju varför man ska betala 70% i skatt om inte ens polisen fungerar?
    Jag tycker ju att rättsväsende och försvar är det som skatterna främst skall gå till. En del kallar det "nattväktarstaten", Sverige har gått i totalt motsatt riktning, skyhöga skatter som går till en massa ovidkommande och otillräcklig polis och försvar.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Konservativ
    Rataxes skrev 2017-10-06 12:11:35 följande:
    Jag tycker ju att rättsväsende och försvar är det som skatterna främst skall gå till. En del kallar det "nattväktarstaten", Sverige har gått i totalt motsatt riktning, skyhöga skatter som går till en massa ovidkommande och otillräcklig polis och försvar.
    Håller med. Men nu är det som det är. Och därför behövs medborgargarden, grannsamverkan och väktare.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna