• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    mr babelino skrev 2018-02-10 23:55:51 följande:
    öga för öga. intressant
    De har vi väl debatterat tidigare? tit-for-tat och öga-för-öga alltså
    Padirac skrev 2018-01-07 21:46:17 följande:
    Den avgörande skillnaden är att den ena kommenterar åsikter och den andra kommenterar personer. Att kommentera personer kan vara personliga påhopp. 

    Det har alltså inte med höger eller vänster att göra. 

    Att en del hånar pk, elit osv och andra ropar Skrikhöger på samma sätt är inte mer än 'tit for tat' - det får både du och jag tåla, sen får var och en tala för sin sak komma med motargument.
     
  • mr                babelino
    Padirac skrev 2018-02-11 00:06:26 följande:
    De har vi väl debatterat tidigare? tit-for-tat och öga-för-öga alltså
    Padirac skrev 2018-01-07 21:46:17 följande:
    Den avgörande skillnaden är att den ena kommenterar åsikter och den andra kommenterar personer. Att kommentera personer kan vara personliga påhopp. 

    Det har alltså inte med höger eller vänster att göra. 

    Att en del hånar pk, elit osv och andra ropar Skrikhöger på samma sätt är inte mer än 'tit for tat' - det får både du och jag tåla, sen får var och en tala för sin sak komma med motargument.
     
    Så långt inga konstigheter.

    Det märkliga är när man blir anklagad för att vara nazist och angreppet får stå kvar. Samtidigt blir man själv avstängd för absolut ingenting.

    Men ej heller detta är något konstigt. Forumet är extremt vänstervridet och vi kan ju se att högerdebattörer stängs av en efter en.

  • Abegayle70
    mr babelino skrev 2018-02-11 00:38:10 följande:
    Så långt inga konstigheter.

    Det märkliga är när man blir anklagad för att vara nazist och angreppet får stå kvar. Samtidigt blir man själv avstängd för absolut ingenting.

    Men ej heller detta är något konstigt. Forumet är extremt vänstervridet och vi kan ju se att högerdebattörer stängs av en efter en.
    Det handlar om hur man uttrycker sig. Jag är höger och har aldrig blivit avstängd, tror inte ens att jag fått något inlägg bortmodererat.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • mr                babelino
    Abegayle70 skrev 2018-02-11 00:43:34 följande:
    Det handlar om hur man uttrycker sig. Jag är höger och har aldrig blivit avstängd, tror inte ens att jag fått något inlägg bortmodererat.
    Ja, som högerdebattör handlar det om hur man uttrycker sig. Vänsterdebattörerna kommer undan med t.ex nazistanklagelser.

    Det är lätt hänt att man uppfattar vänsterns angrepp som tillåtna och går man över gränsen för vad en högerdebattör får skriva. Så enkelt är det.
  • Padirac
    mr babelino skrev 2018-02-11 00:38:10 följande:
    Så långt inga konstigheter.

    Det märkliga är när man blir anklagad för att vara nazist och angreppet får stå kvar. Samtidigt blir man själv avstängd för absolut ingenting.

    Men ej heller detta är något konstigt. Forumet är extremt vänstervridet och vi kan ju se att högerdebattörer stängs av en efter en.

    Nu var det inte det jag skrev - jag jämförde din känslighet för påhopp trots att du själv stod för såna med en kille jag en gång i tiden var kamrat med. 

    Han ansåg sig ha rätt att säga och behandla andra illa, men grät när han själv fick lite mothugg. Det var jämförelsen.  Att killen sen var nazist är en annan historia, så vitt jag förstått är du inte nazist. 

    Det är alltså tit for tat eller öga för öga som den killen inte tålde.

    Det finns en del teorier om hur 'tit for tat ska spelas' för att skapa ömsesidigt utbyte istället för krig, tillåt första och andra påhoppet, kommer det fler efter det så svarar man med samma mynt eller en lite högre valör och påtalar varför. Om motspelaren sedan inte klarar av att hålla sig till neutral behandling så kommer man att bli överkörd om man själv backar från att 'tit'a'

    Så behandlades kamraten tills han förstod att det inte funkade - han kände sig förföljd och orättvist behandlad. Alla tänkte bara på sig och ingen på honom...Gråter
  • Padirac
    mr babelino skrev 2018-02-11 00:48:48 följande:
    Ja, som högerdebattör handlar det om hur man uttrycker sig. Vänsterdebattörerna kommer undan med t.ex nazistanklagelser.

    Det är lätt hänt att man uppfattar vänsterns angrepp som tillåtna och går man över gränsen för vad en högerdebattör får skriva. Så enkelt är det.
    Abegayle70 skrev 2018-02-11 00:43:34 följande:
    Det handlar om hur man uttrycker sig. Jag är höger och har aldrig blivit avstängd, tror inte ens att jag fått något inlägg bortmodererat.
    Ja, det är inget fel i att vara höger eller högerdebattör.  Det är som du säger en fråga om vilka gränser som passeras. När känslorna styr så blir det lätt fel. Oavsett vilken färg man har eller inte har då man debatterar.

  • Abegayle70
    Padirac skrev 2018-02-11 00:56:05 följande:
    Abegayle70 skrev 2018-02-11 00:43:34 följande:
    Det handlar om hur man uttrycker sig. Jag är höger och har aldrig blivit avstängd, tror inte ens att jag fått något inlägg bortmodererat.
    Ja, det är inget fel i att vara höger eller högerdebattör.  Det är som du säger en fråga om vilka gränser som passeras. När känslorna styr så blir det lätt fel. Oavsett vilken färg man har eller inte har då man debatterar.

    Så är det, mina känslor far iväg med mig ibland, men inte så jag låter det bli grova personangrepp, några personangrepp har jag gjort mig skyldig till, inte ens jag är perfekt.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • K Markatta

    Nytt Sverigereportage i utländsk media:

    www.nytimes.com/2018/03/03/world/europe/sweden-crime-immigration-hand-grenades.html

    Hand Grenades and Gang Violence Rattle Sweden's Middle Class

    ... Weapons from a faraway, long-ago war are flowing into immigrant neighborhoods here, puncturing Swedes' sense of confidence and security.

    ... Part of the reason is that Sweden's gang violence, long contained within low-income suburbs, has begun to spill out. In large cities, hospitals report armed confrontations in emergency rooms, and school administrators say threats and weapons have become commonplace. Last week two men from Uppsala, both in their 20s, were arrested on charges of throwing grenades at the home of a bank employee who investigates fraud cases.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna