• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-05-26 22:08:04 följande:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8Bo8j/polisen-fler-minderariga-gar-med-i-kriminella-gang

    Allt fler minderåriga går med i kriminella gäng

    [...]

    - Det är en hårresande hög siffra. Det visar att vi måste ta denna situation på högsta allvar, säger Jale Poljarevius, underrättelsechef på Polisregion Mitt.

    Artikelförfattaren har dock kastat om siffrorna. Antalet minderåriga som går med i kriminella gäng har ökat med 32% på ett år - i Polisregion Mitt - medan det är den totala gängkriminaliteten som har ökat med 14% i samma region.
    Vad tror du behöver ske för att förhindra att detta sker? Tror du att det är skärpta straff som den brunblå alliansen föreslår eller är det fler sociala insatser och åtgärder för att bryta segregationen i utsatta områden och i skolan (som regeringen föreslår)?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-05-27 08:03:27 följande:
    Vad tror du behöver ske för att förhindra att detta sker? Tror du att det är skärpta straff som den brunblå alliansen föreslår eller är det fler sociala insatser och åtgärder för att bryta segregationen i utsatta områden och i skolan (som regeringen föreslår)?
    I första hand tror jag på en tappa hakan-satsning på vår polis. Om skärpta straff innebär att plocka bort så kallade straffrabatter så tror jag även på skärpta straff.

    Sedan kan det finnas drastiska åtgärder som helt enkelt är nödvändiga för att nå ordningsmålen men det är ingenting jag tror på som så. Sådant kan innebära långa fängelsestraff, sänkt straffålder och en polis med större - möjligtvis brutalare - befogenheter i aktuella sammanhang (det vill säga yrkeskriminalitet men även vid potentiellt dödliga upplopp, kan tilläggas).

    Väldigt lite av det här är önskvärt i sig men medicin som har stått alldeles för länge tenderar att smaka extra bittert.

    Det går inte att ha en situation där folk känner att de kan kriga mot polisen redan med stenar. Än mindre går det ha en situation där folk vinner sådana strider.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-05-27 17:03:20 följande:
    I första hand tror jag på en tappa hakan-satsning på vår polis. Om skärpta straff innebär att plocka bort så kallade straffrabatter så tror jag även på skärpta straff.

    Sedan kan det finnas drastiska åtgärder som helt enkelt är nödvändiga för att nå ordningsmålen men det är ingenting jag tror på som så. Sådant kan innebära långa fängelsestraff, sänkt straffålder och en polis med större - möjligtvis brutalare - befogenheter i aktuella sammanhang (det vill säga yrkeskriminalitet men även vid potentiellt dödliga upplopp, kan tilläggas).

    Väldigt lite av det här är önskvärt i sig men medicin som har stått alldeles för länge tenderar att smaka extra bittert.

    Det går inte att ha en situation där folk känner att de kan kriga mot polisen redan med stenar. Än mindre går det ha en situation där folk vinner sådana strider.
    Lägg till det att så fort det handlar om individer som inte är svenska medborgare så måste de ut ur landet efter avtjänat straff.
    Blå och gul
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2022-05-27 17:32:24 följande:
    Lägg till det att så fort det handlar om individer som inte är svenska medborgare så måste de ut ur landet efter avtjänat straff.
    Uh, ja, det är beklämmande att det ens behöver tilläggas men du har rätt och nog behöver det tilläggas.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-27 17:03:20 följande:
    I första hand tror jag på en tappa hakan-satsning på vår polis. Om skärpta straff innebär att plocka bort så kallade straffrabatter så tror jag även på skärpta straff.

    Sedan kan det finnas drastiska åtgärder som helt enkelt är nödvändiga för att nå ordningsmålen men det är ingenting jag tror på som så. Sådant kan innebära långa fängelsestraff, sänkt straffålder och en polis med större - möjligtvis brutalare - befogenheter i aktuella sammanhang (det vill säga yrkeskriminalitet men även vid potentiellt dödliga upplopp, kan tilläggas).

    Väldigt lite av det här är önskvärt i sig men medicin som har stått alldeles för länge tenderar att smaka extra bittert.

    Det går inte att ha en situation där folk känner att de kan kriga mot polisen redan med stenar. Än mindre går det ha en situation där folk vinner sådana strider.
    Det har visat sig att medicinen du förespråkar också har en bitter smak.  En del förklarar den bittra smaken med att det är en subkultur  - som har sig själva att skylla.

    Men det är i alla fall ett sätt för en del att rättfärdiga sina självuppfyllande åtgärder. 

    I verkligheten är det mer komplext än det du ger uttryck för - det behövs mer kunskap och åtgärder som är förankrade i vetenskap och beprövade metoder.  Det räcker inte med att klämma åt de som det gått för långt för för att stoppa utanförskap och organiserad brottslighet 
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-05-27 17:46:42 följande:
    Det har visat sig att medicinen du förespråkar också har en bitter smak.  En del förklarar den bittra smaken med att det är en subkultur  - som har sig själva att skylla.

    Men det är i alla fall ett sätt för en del att rättfärdiga sina självuppfyllande åtgärder. 

    I verkligheten är det mer komplext än det du ger uttryck för - det behövs mer kunskap och åtgärder som är förankrade i vetenskap och beprövade metoder.  Det räcker inte med att klämma åt de som det gått för långt för för att stoppa utanförskap och organiserad brottslighet 
    Ja, till och med en extra bitter medicin som jag skrev.

    Vad är dock bittert med specifikt tappa hakan-satsningar på polisen och slopade straffrabatter?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-05-27 17:03:20 följande:
    I första hand tror jag på en tappa hakan-satsning på vår polis. Om skärpta straff innebär att plocka bort så kallade straffrabatter så tror jag även på skärpta straff.

    Sedan kan det finnas drastiska åtgärder som helt enkelt är nödvändiga för att nå ordningsmålen men det är ingenting jag tror på som så. Sådant kan innebära långa fängelsestraff, sänkt straffålder och en polis med större - möjligtvis brutalare - befogenheter i aktuella sammanhang (det vill säga yrkeskriminalitet men även vid potentiellt dödliga upplopp, kan tilläggas).

    Väldigt lite av det här är önskvärt i sig men medicin som har stått alldeles för länge tenderar att smaka extra bittert.

    Det går inte att ha en situation där folk känner att de kan kriga mot polisen redan med stenar. Än mindre går det ha en situation där folk vinner sådana strider.
    Jag antar att du attraheras av M och KDs förslag om omvänd bevisbörda, visitationszoner och möjlighet att utvisa utländska medborgare utan att de bevisats begå något brott? Förslag som inte bedöms som särskilt effektiva och som inte lever upp till grundläggande västerländska rättsprinciper.

    www.svt.se/nyheter/utrikes/kriminologen-inga-belagg-for-att-hardare-tag-fungerat-i-danmark

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2022-05-28 10:52:41 följande:
    Jag antar att du attraheras av M och KDs förslag om omvänd bevisbörda, visitationszoner och möjlighet att utvisa utländska medborgare utan att de bevisats begå något brott? Förslag som inte bedöms som särskilt effektiva och som inte lever upp till grundläggande västerländska rättsprinciper.

    www.svt.se/nyheter/utrikes/kriminologen-inga-belagg-for-att-hardare-tag-fungerat-i-danmark
    Det är nog den typen av förslag som Kristdemokraternas tidigare rättspolitiska talesperson Peter Althin betraktar som helt galna och som fått honom att lämna kristdemokraterna. 

    www.svt.se/nyheter/inrikes/kandisadvokaten-hoppade-av-kd-sagar-ebba-busch-helt-galet

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • RebeckaZ70

    Hur många gånger kan egentligen Peter Althin hoppa av KD?
    Det är alltså 7 år sedan han hoppade av efter att ha blivit ratad till förmån för Ebba Busch.
    Regeringens hantlangare på SVT ställer gärna upp när Aftonbladets ledarsida är upptagna med annat.
    Allt för att försöka sänka KD under 4%


    Patetiskt.


    Another wild hearted woman
  • Flash Gordon

    Och så ungefär två-tre decennier gamla klipp med Ulf Ekman som talar i tungor från SVT:s arkiv.

    Ulf Ekman är alltså, så vitt jag vet, inte ens medlem i KD och än mindre innehar han någon post i partiet

    Skrattande


    Blå och gul
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna