• PGA

    Alternativ till läsk för barn

    Försöker att hålla mina barn ifrån osunda vanor. Jag har dock problem att hitta på bra festliga alternativ till läsk.

    Jag har testat på saft, vatten och mjölk. Allt känns ok då jag inte vill att barnen ska få positiva känslomässiga kopplingar till läsk. Fast dessa alternativ känns tråkiga och saftvär ju dessutom onyttigt.

    Har ni tips på festliga alternativ för läsk?

  • Svar på tråden Alternativ till läsk för barn
  • EnAnonumius
    Furienna skrev 2016-03-31 01:48:37 följande:
    Men de flesta skulle väl ändå att vita bönor och vatten inte är festmat, utan mer något som man äter till vardags, 
    Ja och det är något jag aldrig har hävdat heller att vita bönor är festmat. Vad får du det ifrån?
    Det är signifikant skillnad mellan "ÄR festmat " och "KAN funka"

    Fast jag får ju beklaga din sorg över att du har så kassa tråkiga vänner  så att du måste kompensera det med s.k "rätt typ av MAT och DRYCK" för att kunna få ihop trevliga sammankomster som är mysiga och trevliga kvällar med dem.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Valkyria75

    Om det bara handlar om då och då, så kan man blanda hälften juice och hälften bubbelvatten. Det är verkligen jättegott! Mycket godare än all läsk tycker jag. Köper man en bra juice så är det inte så farligt. Så länge man inte dricker det ofta. Kolsyran tillsammans med juicen är iofs inte så bra för tänderna, men om det bara är nån gång i veckan såntycker jag det är ok. Framför allt om man låter de dricka med sugrör.

  • Flickan och kråkan

    Om man kan tänka sig/det passar med något varmt så är det ju inte så dumt att göra riktig choklad med kakao. Men visst är det socker i. Varm kakao med en gräddklick, slår i alla fall högt här hemma. Lite festliga attiraljer till det i form av paraplyer eller liknande.

  • TeresB
    Rocket Mania skrev 2016-03-30 20:09:37 följande:

    Det är väl nästan hugget som stucket men det är mindre tillsatser i en ekologisk Mer/Festis/Smakis än i Coca Cola. Men min uppfattning är att mindre barn föredrar icke kolsyrat framför läsk. 

    Vi dricker vatten till vardags. Mellan och lilla dricker mjölk ibland. Bubbelvatten är favoriten här och det är det vi dricker till 90% Vi bubblar själva så vi kan välja hur "hårt" kolsyrat vi vill ha det, skulle aldrig köpa vatten på flaska när vi har så fint (och gratis!) vatten i kranen! Men visst finns det kolsyrat vatten som skakar direkt illa. Jag tycker tex Loka citron smakar rävgift och går hellre törstig än tvingar i mig en sådan. Loka överlag har läbbiga bubblor tycker vi.

    Jag har inga problem att hitta ersättare till exempelvis chips eftersom jag inte gillar det alls Där tycker jag faktiskt morots/gurkstavar är godare


    Håller med om att det inte är vettigt att köpa vatten när man har hemma. Varken för ekonomin el miljön.

    Men är man rädd om sina och barnens tänder skall man undvika att dricka hembubblat vatten ofta.
  • TeresB
    EnAnonumius skrev 2016-03-30 20:58:18 följande:

    Jag håller med.

    Det är knappast på "vad man äter och/eller förtär" som skapa rolighetsfaktorn och/eller mysighetsfaktorn. Det är enbart sällskapet det går an på om det skall bli roligt eller mysigt. Behöver man speciell mat och dryck för att få mysighetsfaktorn och rolighetsfaktorn så kanske man skall se över vad det är för typ av vänner man har.

    Som jag skrev till den dära "yeex", är man i rätt sällskap, med bra underbara vänner så kan även en burk vita bönor i tomatsås och ett glas vatten  funka lika bra som en skål snacks eller godis och en grogg/öl/vin och man kan ha en mysig rolig hellyckad kväll ändå.. 


    Så härligt för er!

    Hos Oss är maten jätteviktig, vi lagar tillsammans och äter tillsammans. Och det är då viktigt att maten smakar gott är näringsrik och ser fin ut på tallriken.

    Lite som att semester är semester oavsett väder men visst är det lite roligare om det är varmt och soligt på sommaren?

    Sen bör man väl för allas skull undvika spockerstinna eller på annat sätt onyttiga produkter till vardags.
  • Rocket Mania
    Tow2Mater skrev 2016-03-30 22:28:06 följande:
    Skaldjur, grönsaksstavar m dipp, frukt och bubbelvatten ingår hos oss  i vår 'dagliga diet', så vi anser det inte vara direkt "festligt" hos oss att servera det istället för annat sk onyttigare gott. Om det nu inte tillagats på ett mycket annorlunda och "festligare" sätt (vilket vi sällan har varken ork eller lust att göra).
    Fniss, ser framför mig hur ni tar ett par ostron till frukost en tisdag

    Men ja, allt beror väl på vad för typ av liv man har och vilken budjet man har. Vi äter vanlig ekologisk husman i veckorna och kanske lite godare på helgerna eftersom vardagskvällar är så fulltecknade.
  • Furienna
    EnAnonumius skrev 2016-03-31 05:57:27 följande:
    Ja och det är något jag aldrig har hävdat heller att vita bönor är festmat. Vad får du det ifrån?
    Det är signifikant skillnad mellan "ÄR festmat " och "KAN funka"

    Fast jag får ju beklaga din sorg över att du har så kassa tråkiga vänner  så att du måste kompensera det med s.k "rätt typ av MAT och DRYCK" för att kunna få ihop trevliga sammankomster som är mysiga och trevliga kvällar med dem.
    Jag har inga vänner alls, så misslyckad är jag. Men jag tror ändå att olika saker passar vid olika tillfällen. 
  • Tow2Mater
    Rocket Mania skrev 2016-03-31 14:38:23 följande:
    Fniss, ser framför mig hur ni tar ett par ostron till frukost en tisdag

    Men ja, allt beror väl på vad för typ av liv man har och vilken budjet man har. Vi äter vanlig ekologisk husman i veckorna och kanske lite godare på helgerna eftersom vardagskvällar är så fulltecknade.
    Ha ha! Ostron får mig att tänka på TVserien "Naked and afraid"; där de slemmar i sig allt de kan hitta för att överleva. Ostron är inget som nån hos oss alls skulle äta frivilligt :)
    Däremot räkor och musslor ingår i 'vardagsmaten' och sk "husman" hos oss. Inte så ofta hummer och krabba, den senare är ingen heller fortjust i. Hummer är for dyrt att kopa och eventuellt misslyckas med i tillagningen tycker jag, så det äter vi på restaurang om nån känner for det. Inget jag skulle ställa mig hemma och tillaga for att nån vill ha "nåt gott".
  • Rocket Mania
    Tow2Mater skrev 2016-03-31 16:52:57 följande:
    Ha ha! Ostron får mig att tänka på TVserien "Naked and afraid"; där de slemmar i sig allt de kan hitta för att överleva. Ostron är inget som nån hos oss alls skulle äta frivilligt :)
    Däremot räkor och musslor ingår i 'vardagsmaten' och sk "husman" hos oss. Inte så ofta hummer och krabba, den senare är ingen heller fortjust i. Hummer är for dyrt att kopa och eventuellt misslyckas med i tillagningen tycker jag, så det äter vi på restaurang om nån känner for det. Inget jag skulle ställa mig hemma och tillaga for att nån vill ha "nåt gott".
    Jag älskar krabba, det är nog det godaste som finns. Och ostron. Krabba tycker jag är helfestlig eftersom den bara är god några månader om året.

    Hummer gillar jag dock inte speciellt. Svenska kräftor är gott också men det är ju samma som med krabban, ja ännu värre - finns bara några månader på hösten om man inte har eget vatten att fiska i. Musslor tål jag tyvärr inte, det hade annars gått under husman här. 
Svar på tråden Alternativ till läsk för barn