• JakobK

    Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?

    Med idéer från en annan tråd ("Alla män är potentiella våldtäktsmän") så startar jag här en tråd där vi kan diskutera och ge förslag på vad som kan göras för att minska antalet våldtäkter i samhället.


     
  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?
  • Anonym (gottegris)
    Asirna skrev 2016-05-03 02:38:32 följande:

    Till dig som skrev "båda har ett ansvar"

    Det var inte mitt fel att jag blev våldtagen, de var förövaren som jag trodde var en vän till mig, men istället en kväll våldtog han mig mot min vilja. Han lyssnade inte på vad jag ville.

    Så det funkar inte som du tror.
    Man väljer inte att bli våldtagen, man blir det mot sin vilja. Om du hade vett i huvudet skulle du inte skriva som du gjorde.


    Jag tycker det beror på vilken typ av våldtakt det rör sig om, som jag skrev ovan. Det är inte alltid svart-vitt.
  • Asirna
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-03 02:52:58 följande:
    Jag tycker det beror på vilken typ av våldtakt det rör sig om, som jag skrev ovan. Det är inte alltid svart-vitt.
    I mitt fall var det helt mot min vilja och jag hade gjort det mycket klart för mig att det inte skulle vara något sex. 
    Men inte fan brydde sig förövaren om det, han sket i det jag hade sagt och gjorde som han själv ville.

    Men sedan får man heller inte utnyttja någon för de är fulla, när de inte vet vad de gör.
  • Anonym (gottegris)
    Asirna skrev 2016-05-03 03:03:20 följande:
    I mitt fall var det helt mot min vilja och jag hade gjort det mycket klart för mig att det inte skulle vara något sex. 
    Men inte fan brydde sig förövaren om det, han sket i det jag hade sagt och gjorde som han själv ville.

    Men sedan får man heller inte utnyttja någon för de är fulla, när de inte vet vad de gör.
    Det låter som att i ditt fall var det helt och hållet förövarens ansvar. 
    Men det där nar folk är fulla.. det är svårt. Jag har haft sex när jag varit dyngtankad och sedan inte kommit ihåg det på morgonen. Då har jag ju inte gett samtycke, men inte känner jag mig våldtagen för det. 
    Har även varit med om det omvända, att tjejen inte minns och inte uttryckligen sagt ja till sex.
  • Asirna
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-03 03:13:23 följande:
    Det låter som att i ditt fall var det helt och hållet förövarens ansvar. 
    Men det där nar folk är fulla.. det är svårt. Jag har haft sex när jag varit dyngtankad och sedan inte kommit ihåg det på morgonen. Då har jag ju inte gett samtycke, men inte känner jag mig våldtagen för det. 
    Har även varit med om det omvända, att tjejen inte minns och inte uttryckligen sagt ja till sex.
    Men t.ex. när man är full så vet man också vad man gör, man vågar bara gör mer med alkohol i blodet än vad man hade gjort nykter.

    Men en sak jag tycker är riktigt fult är när tjejer påstår de har blivit våldtagna, när killen inte har gjort någon våldtäkt.
  • Voodoodoll
    Tow2Mater skrev 2016-05-03 02:22:48 följande:
    Det finns ju kvinnor som inte ens själva är säkra på om de blivit våldtagna eller inte. Så om de inte ens själva kan definiera vad som hänt, hur ska mannen alltid kunna vara så helt säker på vad som händer, speciellt om han får tvetydiga signaler?

    En del historier finns ju t ex här på FL om du letar; "blev jag våldtagen?"
    Ja. Det är gott om män som normaliserar denna slags "hoppsan-sex". Kanske samma som de som tvingar sig till den?

    Min syster var med om en klockren våldtäkt för några månader sedan. Killen höll till och med polisgrepp på henne och hon sa nej och sluta och att hon inte vill upprepade gånger. Han bad om ursäkt för vad han gjort dagen efter. Hon reagerade inte ens över att ha blivit behandlad så. Hon mådde dåligt under tiden och ville inte men efteråt var det bara "äh en gång till då". Hon hade blåmärken överallt och kunde knappt gå. Men nä. Hon var inte våldtagen. Det "blev bara lite fel för killen". Fast hon sa nej. Fast hon inte ville. Fast han tvingade.

    Våld och sex emot kvinnors vilja är normaliserat.
  • Rocket Mania
    Tow2Mater skrev 2016-05-03 02:22:48 följande:
    Det finns ju kvinnor som inte ens själva är säkra på om de blivit våldtagna eller inte. Så om de inte ens själva kan definiera vad som hänt, hur ska mannen alltid kunna vara så helt säker på vad som händer, speciellt om han får tvetydiga signaler?

    En del historier finns ju t ex här på FL om du letar; "blev jag våldtagen?"
    Men det är ju för att sådana som du sitter och normaliserar situationerna de blivit våldtagna i. Du tycker hon skulle sagt nej tydligare, du tycker hon skulle slutat vara så otydlig och velig. Gränserna för våldtäkt verkar tänjas. Övertalningssex är också våldtäkt.

    Kvinnorna som frågar här känner sig våldtagna men vet att sexuellt våld blivit så normaliserat att de undrar om det ens är vits att anmäla. Kvinnor som tex vaknar av att killen har sex med dom. Killen de varit tillsammans med i 2 år. Och vissa här på FL förlöjligar kvinnorna med att de minsann skulle äääääälska att vakna med en kuk i analen, det är deras favoritsätt att bli väckta på. Och måste dom vara så fjantiga och tillknäppta, försök att njuta lite nu, var glad att du har någon att ha sex med...

    Patetiskt. 
  • Anonym (gottegris)
    Rocket Mania skrev 2016-05-03 08:15:50 följande:
    Men det är ju för att sådana som du sitter och normaliserar situationerna de blivit våldtagna i. Du tycker hon skulle sagt nej tydligare, du tycker hon skulle slutat vara så otydlig och velig. Gränserna för våldtäkt verkar tänjas. Övertalningssex är också våldtäkt.

    Kvinnorna som frågar här känner sig våldtagna men vet att sexuellt våld blivit så normaliserat att de undrar om det ens är vits att anmäla. Kvinnor som tex vaknar av att killen har sex med dom. Killen de varit tillsammans med i 2 år. Och vissa här på FL förlöjligar kvinnorna med att de minsann skulle äääääälska att vakna med en kuk i analen, det är deras favoritsätt att bli väckta på. Och måste dom vara så fjantiga och tillknäppta, försök att njuta lite nu, var glad att du har någon att ha sex med...

    Patetiskt. 
    Du låter bitter. Hur är övertalningssex våldtäkt? Det är väl en jäkla skillnad på att tvinga och att tjata?
  • Anonym (Eh!)
    Tow2Mater skrev 2016-05-02 01:23:25 följande:

    Flickor/kvinnor kan sluta bete sig som mesar, och istället meddela sig klart och tydligt och inte sända ut "dubbla budskap" som kan misstolkas.


    Fast problemet är ju inte att kvinnor inte klart och tydligt säger nej utan att en del män struntar i att de säger nej!!!
  • Anonym (gottegris)
    Anonym (Eh!) skrev 2016-05-03 08:26:11 följande:
    Fast problemet är ju inte att kvinnor inte klart och tydligt säger nej utan att en del män struntar i att de säger nej!!!
    I vissa fall. I andra fall är det väldigt svårt att vara tydlig. Vid fylla exempelvis.
  • Anonym (Eh!)
    Tow2Mater skrev 2016-05-03 02:22:48 följande:
    Det finns ju kvinnor som inte ens själva är säkra på om de blivit våldtagna eller inte. Så om de inte ens själva kan definiera vad som hänt, hur ska mannen alltid kunna vara så helt säker på vad som händer, speciellt om han får tvetydiga signaler?

    En del historier finns ju t ex här på FL om du letar; "blev jag våldtagen?"
    Fast dessa våldtäkter är ju inte de som är vanligast så varför koncentrera sig på dem?
Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?