• JakobK

    Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?

    Med idéer från en annan tråd ("Alla män är potentiella våldtäktsmän") så startar jag här en tråd där vi kan diskutera och ge förslag på vad som kan göras för att minska antalet våldtäkter i samhället.


     
  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?
  • Anonym (Eh!)
    Tow2Mater skrev 2016-05-03 02:44:48 följande:
    Om du hade vett i huvudet skulle du forstå att jag addresserar en del av alla de våldtäktssituationer som kan finnas. Varför läser du mina inlägg som att jag talar om alla våldtäktssituationer i det jag skriver?
    Du kunde ju förtydligat det i inlägget där du skrev att båda har ett ansvar i så fall!!!!!!
  • Rocket Mania
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-03 08:24:34 följande:
    Du låter bitter. Hur är övertalningssex våldtäkt? Det är väl en jäkla skillnad på att tvinga och att tjata?
    Jag är inte ett dugg bitter, absolut inte. Däremot tycker jag det är ett viktigt ämne och det är viktigt att folk förstår vad som räknas som våldtäkt och inte. 

    Vilken är skillnaden tycker du? Vilken blir skillnaden för personen som känner att hen måste ha sex med någon fast hen egentligen inte alls vill för att det tjatas, gnagas, förlöjligas osv och någon som tvingas ha sex?
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-03 08:24:34 följande:
    Du låter bitter. Hur är övertalningssex våldtäkt? Det är väl en jäkla skillnad på att tvinga och att tjata?
    En gråzon. Sjukt omanligt att tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och försöka övertala på alla tänkbara sätt för att tjejen till slut ska gå meds på det fast hon inte vill. Det här att män verkar vara så OK med att ha sex fast de vet att den de har sex med inte vill, vad är det? Har män dålig empatikänsla eller är ni något mindre intelligenta?
  • Rocket Mania
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-03 08:28:54 följande:
    I vissa fall. I andra fall är det väldigt svårt att vara tydlig. Vid fylla exempelvis.
    Då är väl lärdomen att man låter bli att ha sex med en såpass full person? Jätteenkelt. Som det där exemplet med te som jag la in. Medvetslösa personer vill inte ha te. Även om de sagt att de vill ha te innan de tuppade av.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-03 08:28:54 följande:
    I vissa fall. I andra fall är det väldigt svårt att vara tydlig. Vid fylla exempelvis.
    = ha aldrig sex med en person som är full. Ha aldrig sex med någon om du inte förstår om personen vill ha sex eller inte. Om du har svårt att tyda signaler när du är full drick inte! Om du vet att du riskerar att begå brott när du är full. Drick inte!
  • Anonym (gottegris)
    Rocket Mania skrev 2016-05-03 08:37:40 följande:
    Jag är inte ett dugg bitter, absolut inte. Däremot tycker jag det är ett viktigt ämne och det är viktigt att folk förstår vad som räknas som våldtäkt och inte. 

    Vilken är skillnaden tycker du? Vilken blir skillnaden för personen som känner att hen måste ha sex med någon fast hen egentligen inte alls vill för att det tjatas, gnagas, förlöjligas osv och någon som tvingas ha sex?
    Det är lite det som är min poäng - att det är en bedömningsfraga från fall till fall. Om min tjej vill ha sex och jag inte är sugen och hon tjatar och jag ger med mig, inte fan har hon våldtagit mig då? 
    Men om tjejen i fråga är 13 eller i beroendeställning eller liknande är det en annan sak. 
    Alla har väl haft sex nån gång fast de inte känt för det menar jag.. Det är helt enkelt inte så svartvitt som du vill få det till.
  • Anonym (gottegris)
    Anonym (Eh!) skrev 2016-05-03 08:38:50 följande:
    En gråzon. Sjukt omanligt att tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och tjata och försöka övertala på alla tänkbara sätt för att tjejen till slut ska gå meds på det fast hon inte vill. Det här att män verkar vara så OK med att ha sex fast de vet att den de har sex med inte vill, vad är det? Har män dålig empatikänsla eller är ni något mindre intelligenta?
    Så detta gäller bara i de fall där det är en man som tjatar på en kvinna? 
  • Anonym (gottegris)
    Rocket Mania skrev 2016-05-03 08:39:34 följande:
    Då är väl lärdomen att man låter bli att ha sex med en såpass full person? Jätteenkelt. Som det där exemplet med te som jag la in. Medvetslösa personer vill inte ha te. Även om de sagt att de vill ha te innan de tuppade av.
    Anonym (Eh!) skrev 2016-05-03 08:40:39 följande:
    = ha aldrig sex med en person som är full. Ha aldrig sex med någon om du inte förstår om personen vill ha sex eller inte. Om du har svårt att tyda signaler när du är full drick inte! Om du vet att du riskerar att begå brott när du är full. Drick inte!
    Om vi båda är fulla då, och ingen av oss vet vad vi gör?

  • Anonym (Eh!)

    Flink sköt ihjäl flera personer. Han åberopade sinnessjukdom och ville dömas till vård. Domstolen dömde dock Flink till fängelse för mord, trots att han agerat sinnessjukt när han begick brottet. Varför? Jo för att han visste att han blev så sinnessjuk när han drack. Det var alltså hans eget ansvar att han blev sån. Han skulle undvikit att bli sån genom att låta bli att dricka.

    Om man vet eller misstänker att man har svårt att tyda om någon vill ha sex eller inte - och alltså riskera att begå brott - när man är full ska man alltså inte dricka!

  • Rocket Mania
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-03 08:43:15 följande:
    Det är lite det som är min poäng - att det är en bedömningsfraga från fall till fall. Om min tjej vill ha sex och jag inte är sugen och hon tjatar och jag ger med mig, inte fan har hon våldtagit mig då? 
    Men om tjejen i fråga är 13 eller i beroendeställning eller liknande är det en annan sak. 
    Alla har väl haft sex nån gång fast de inte känt för det menar jag.. Det är helt enkelt inte så svartvitt som du vill få det till.
    Jag tycker inte man tjatar till sig sex helt enkelt. Det är otroligt lätt att bara respektera ett nej vem det än kommer från. 

    Jag förstår inte varför du är helt ok med att normalisera det du anser vara ett faktum: "Alla har väl haft sex nån gång fast de inte känt för det menar jag" när du i stället borde normalisera "ett nej är ett nej". Mycket enklare och trevligare för alla parter.
Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?