• JakobK

    Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?

    Med idéer från en annan tråd ("Alla män är potentiella våldtäktsmän") så startar jag här en tråd där vi kan diskutera och ge förslag på vad som kan göras för att minska antalet våldtäkter i samhället.


     
  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?
  • Rocket Mania
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-03 08:46:08 följande:
    Om vi båda är fulla då, och ingen av oss vet vad vi gör?

    Tja, som en annan person sa här; har man så dåligt ölsinne låter man bli att dricka. Eller så skyller man sig själv när man står anklagad för våldtäkt. Och har förstört någon annans förtroende.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-03 08:46:08 följande:
    Anonym (Eh!) skrev 2016-05-03 08:40:39 följande:
    = ha aldrig sex med en person som är full. Ha aldrig sex med någon om du inte förstår om personen vill ha sex eller inte. Om du har svårt att tyda signaler när du är full drick inte! Om du vet att du riskerar att begå brott när du är full. Drick inte!
    Om vi båda är fulla då, och ingen av oss vet vad vi gör?

    Det är du som försätter dig i en situation där du riskerar att utföra en brottslig handling. Kvinnan har försatt sig i en situation där man riskerar att utsättas för brott, men det är likväl brottslingens ansvar att brottet skedde. Om du viftar med tusenlappar på stan utsätter du dig för risken att bli bestulen, men det är lika brottsligt att stjäla dina pengar för det. Eller tycker du att tjuven i det fallet skulle frikännas?
  • Anonym (gottegris)
    Anonym (Eh!) skrev 2016-05-03 08:46:23 följande:

    Flink sköt ihjäl flera personer. Han åberopade sinnessjukdom och ville dömas till vård. Domstolen dömde dock Flink till fängelse för mord, trots att han agerat sinnessjukt när han begick brottet. Varför? Jo för att han visste att han blev så sinnessjuk när han drack. Det var alltså hans eget ansvar att han blev sån. Han skulle undvikit att bli sån genom att låta bli att dricka.

    Om man vet eller misstänker att man har svårt att tyda om någon vill ha sex eller inte - och alltså riskera att begå brott - när man är full ska man alltså inte dricka!


    Det håller jag med om!
  • LindaSolis

    Jag är lite förbryllad i frågan.

    Visst är det aldrig ett offers fel att ha blivit våldtagen. Lika lite som det är någons fel att ha blivit misshandlad. 

    Men om jag självmant går in i en bar där jag vet att idag är det den värsta motorcykelklubbens årsmöte och går där inne med kläder som visar att jag är anti motorcyklar. Sen kommer jag ut därifrån med brutna ben.

    Har inte jag något ansvar för att jag valde att gå in där? Risken för mig att bli misshandlad måste ju vara 10 ggr så stor mot om jag valt en annan bar. 

    Även om det aldrig är mitt fel att jag blev misshandlad och jag borde ju inte ha blivit det där heller. Men jag måste ju vara bra dum om jag inte inser att det är bra mycket större risk att bli det om jag gör som jag gjorde?

  • Anonym (Eh!)
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-03 08:43:15 följande:
    Det är lite det som är min poäng - att det är en bedömningsfraga från fall till fall. Om min tjej vill ha sex och jag inte är sugen och hon tjatar och jag ger med mig, inte fan har hon våldtagit mig då? 
    Men om tjejen i fråga är 13 eller i beroendeställning eller liknande är det en annan sak. 
    Alla har väl haft sex nån gång fast de inte känt för det menar jag.. Det är helt enkelt inte så svartvitt som du vill få det till.
    Det är klart att hon har. Fast skillnaden är väl att en man kanske inte får stånd om han verkligen inte vill ha sex. Om din tjej tjatar och tjatar och tjatar och tjatar och tjatar och tjatar och tjatar och tjatar och tjatar och tjatar och tjatar och tjatar och förlöjligar dig och på alla möjliga sätt försöker övertala dig och du verkligen inte vill - då har du ju sex mot din vilja (och då har du kanske inte stånd så det blir ju svårare för henne att ha sex med dig mot din vilja).
  • Anonym (Eh!)
    LindaSolis skrev 2016-05-03 09:24:21 följande:

    Jag är lite förbryllad i frågan.

    Visst är det aldrig ett offers fel att ha blivit våldtagen. Lika lite som det är någons fel att ha blivit misshandlad. 

    Men om jag självmant går in i en bar där jag vet att idag är det den värsta motorcykelklubbens årsmöte och går där inne med kläder som visar att jag är anti motorcyklar. Sen kommer jag ut därifrån med brutna ben.

    Har inte jag något ansvar för att jag valde att gå in där? Risken för mig att bli misshandlad måste ju vara 10 ggr så stor mot om jag valt en annan bar. 

    Även om det aldrig är mitt fel att jag blev misshandlad och jag borde ju inte ha blivit det där heller. Men jag måste ju vara bra dum om jag inte inser att det är bra mycket större risk att bli det om jag gör som jag gjorde?


    Jo det har du, men de som misshandlade dig har begått lika mycket brott för det. De får inget lindrigare straff för att du gick in på baren frivilligt. Eller hur?! Du lär inte få några frågor i rätten heller om hur du var klädd, varför du valde just den baren eller om du brukar gilla att bli slagen. Vem vet, du kanske är masochist.
  • JakobK
    LindaSolis skrev 2016-05-03 09:24:21 följande:

    Jag är lite förbryllad i frågan.

    Visst är det aldrig ett offers fel att ha blivit våldtagen. Lika lite som det är någons fel att ha blivit misshandlad. 

    Men om jag självmant går in i en bar där jag vet att idag är det den värsta motorcykelklubbens årsmöte och går där inne med kläder som visar att jag är anti motorcyklar. Sen kommer jag ut därifrån med brutna ben.

    Har inte jag något ansvar för att jag valde att gå in där? Risken för mig att bli misshandlad måste ju vara 10 ggr så stor mot om jag valt en annan bar. 

    Även om det aldrig är mitt fel att jag blev misshandlad och jag borde ju inte ha blivit det där heller. Men jag måste ju vara bra dum om jag inte inser att det är bra mycket större risk att bli det om jag gör som jag gjorde?


    Ja det är sant, men hur mycket ansvar som läggs på offret beror väl då på hur stor risken är att man utsätts för ett brott när man går till ett visst ställe eller agerar på ett visst sätt bland vissa människor? Man kan ju i de allra flesta fall inte veta när man blir våldtagen av någon så därför bör inte ansvaret läggas på offret. 

    Jag tycker man bör skilja på ansvar som läggs på offret, och försiktighetsåtgärder som folk kan ta för att minska risken för brott (som att inte gå ensam i en mörk gränd där många brottslingar bor).  Får känslan av att det blandas ihop ibland. 
  • Anonym (Eh!)
    JakobK skrev 2016-05-03 10:18:47 följande:
    Ja det är sant, men hur mycket ansvar som läggs på offret beror väl då på hur stor risken är att man utsätts för ett brott när man går till ett visst ställe eller agerar på ett visst sätt bland vissa människor? Man kan ju i de allra flesta fall inte veta när man blir våldtagen av någon så därför bör inte ansvaret läggas på offret. 

    Jag tycker man bör skilja på ansvar som läggs på offret, och försiktighetsåtgärder som folk kan ta för att minska risken för brott (som att inte gå ensam i en mörk gränd där många brottslingar bor).  Får känslan av att det blandas ihop ibland. 
    De flesta blir våldtagna av någon de känner i hemmamiljö. Det kan vara ett ex, en kollega, nån som man varit vän med i 10 år.
  • LindaSolis
    Anonym (Eh!) skrev 2016-05-03 10:17:41 följande:
    Jo det har du, men de som misshandlade dig har begått lika mycket brott för det. De får inget lindrigare straff för att du gick in på baren frivilligt. Eller hur?! Du lär inte få några frågor i rätten heller om hur du var klädd, varför du valde just den baren eller om du brukar gilla att bli slagen. Vem vet, du kanske är masochist.
    Jag är inte så säker på det. En rättsperson tror jag skulle vara mycket nyfiken över vad jag hade för avsikter med att springa in med en tröja klädd med anti motorcykel budskap på deras årsmöte. Det är ju hårfint om jag medvetet ville provocera dem eller inte vilket ju borde påverka ett eventuellt straff.
  • Palestrina
    LindaSolis skrev 2016-05-03 10:34:13 följande:
    Jag är inte så säker på det. En rättsperson tror jag skulle vara mycket nyfiken över vad jag hade för avsikter med att springa in med en tröja klädd med anti motorcykel budskap på deras årsmöte. Det är ju hårfint om jag medvetet ville provocera dem eller inte vilket ju borde påverka ett eventuellt straff.
    Det är möjligt att du medvetet provocerar och till synes ber om att få stryk, det betyder inte att det är rätt av dem som provoceras att misshandla dig, eller att de måste reagera med att misshandla dig. Så nej, det är inte ditt ansvar, även om du hade kunnat undvika det genom att stanna utanför. Vuxna människor ska kunna behärska sin impuls att slå, eller våldta, för att de vet att det är fel.
Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?