• Farfallos

    Vad är bra med mångkultur?

    Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

    Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

    Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

    Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

    Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

  • Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • nattuv
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 09:18:51 följande:
    Kanske kanske inte, men det är lite som att säga åt Zlatan att lära andra att spela fotboll istället för att låta honom spela. Och dessutom så behöver det ju läras ut av folk som verkligen kan kulturen, så återigen får man nytta av invandrarna och därav mångkulturen.

    Här är ett tips - kontakta större företag och fråga dem vad de tycker.
    Jag jobbar på ett större företag och har gått en kurs. Vilket var både intressant och lärorikt. Och jag kan bara konstatera att det är uppenbart att du inte vet vad du talar (skriver) om.
  • Flash Gordon
    K Kalle skrev 2016-10-06 08:29:35 följande:
    De som våldtog tjejen i rullstol på Gotland var svenskar. Fy fan. Ta ifrån henne rullstolen så att hon inte kommer därifrån och sen tvinga sig på henne.
    Ja visst. Svenskar.

    Alldeles nybakade sådana. De har alltså knappast ens fått uppehållstillstånd än.

    .
    Ska du försöka göra någon slags "mot-anfall" på det inlägg du citerar så bör du åtminstone få fakta rätt och inte som nu dra upp ett fall som bekräftar det andra inlägget.

    Eller så var du ironisk och jag missade ironin.
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-10-06 10:37:32 följande:
    Jag jobbar på ett större företag och har gått en kurs. Vilket var både intressant och lärorikt. Och jag kan bara konstatera att det är uppenbart att du inte vet vad du talar (skriver) om.
    Jo, jag vet precis vad jag talar om. Att det inte är så på ditt företag må vara hänt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Noname00
    K Kalle skrev 2016-10-06 08:29:35 följande:

    De som våldtog tjejen i rullstol på Gotland var svenskar. Fy fan. Ta ifrån henne rullstolen så att hon inte kommer därifrån och sen tvinga sig på henne.


    Var dom verkligen svenskar eller var de bara så att de hade svenskt medborgarskap?
  • FDFMGA
    Farfallos skrev 2016-10-06 08:35:32 följande:
    Det finns ingenting i den mänskliga världen som kan definieras exakt och som alla håller med om, så om man inte vill förstå eller delta i en vettig dialog om företeelser i den mänskliga världen så kan man alltid göra som du nu gjorde - hänvisa till att företeelsen inte är exakt definierad. Du har nu, liksom tidigare, intressanta vinklingar på saker och ting, men du fattar uppenbart inte när du är OT.
    Hm, du är inte bekant med matematiska begrepp som faktiskt såväl är en del av den mänskliga världen och exakta.

    Det som är intressant med begreppet mångkultur och det visar den här tråden tydligt är att avsaknaden av en pregnant definition innebär att diskussionen blir ett exempel på "Tumpar du i kallimallivandra"-syndromet.

    Själv begriper jag inte varför den så ofta blir så oerhört etnocentrisk. Jag jobbar på ett ställe där åtskilliga av medarbetarna skulle beskrivas som främmande element av SD-svansen.

    Jag har så oerhört mycket mer gemensamt i fråga om övergripande kultur- och människosyn än den svans som viftar med Åkesson. Det innebär inte att jag är kulturrelativist i min syn på invandrarkulturer i Sverige - men så anser jag heller inte att Sverige är en mångkultur där det inte finns en överordnade värderingar som bör vara gemensamma för alla subkulturer..
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Bjoer
    Flash Gordon skrev 2016-10-05 16:21:03 följande:
    Du använder kassa jämförelser för att försöka göra den där poängen.

    Eller så ser du ingen skillnad på en affärssituation och en individ som skall kunna överleva i ett samhälle där han/hon inte talar språket.

    Hur tror du att någon som inte kan svenska skall kunna hålla sig informerad om vad som händer i det svenska samhället?
    Tja, om man kan engelska så är det inget problem. Det går väldigt, väldigt bra att klara sig på engelska i Sverige. Så bra faktiskt, att det är svårt för många som kan bra engelska att lära sig svenska eftersom svenskar skiftar till engelska när det går knackigt på svenska. Det är också det här som gör jämförelsen med affärer lustig. Engelska är inte ett språk speciellt många behärskar tillräckligt bra för att göra affärer på hög nivå, eller diskutera tekniska lösningar. När jag har försökt förklara tekniska detaljer för hög management i Kinesiska bolag har vi fått ha med tolk i många fall. Hur mycket tror du försvinner i översättningen där? Minst 50%. Samma med t.ex. Frankrike. Man märker hur det man säger inte går fram för att engelskan helt enkelt är för dålig på andra sidan.

    Så ja, jag ser skillnad. Det är lättare att klara sig i Sverige på bara engelska än det är att göra affärer med vissa länder med bara engelska. Sen beror det givetvis på vilken målsättning vi har. Att bara "klara sig" är en sak, att assimileras är något helt annat.
  • K Kalle
    Tom Araya skrev 2016-10-06 08:51:54 följande:
    + att de har en kristet präglad konservatism som liknar KD's, kanske det jag främst ogillar med partier som SD och KD.
    Samma här. De är nästan tvillingpartier numera.
  • nattuv
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 09:20:16 följande:
    Du menar alltså att saudi är en mångkultuir och att england inte är det? Det är ju precis tvärtom - det är i monokulturer sådant uppstår, och i mångkultur sådant tenderar att upphöra.
    För att det skall uppstå tillräckligt stora spänningar måste det finnas något att jobba med. Religion fungerar oftast bra. Men även andra saker som skiljer två grupper åt duger som grund. Men det måste finnas någon form av motsättning att spela på. Vilket avsevärt underlättas av kulturella skillnader som oftast är enkla att blåsa upp till en eskalerande konflikt.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-03 23:58:26 följande:

    Vad som är bra:


    * Folk med andra erfarenheter, andra idéer, andra tankesätt bidrar med dessa, och kan så bidra till utveckllingen av både samhället och av teknologi samt olika lösningar som företag och samhälle behöver.

    * Folk från andra länder har ofta kontakter kvar i dessa länder, och kan skapa nya handelsvägar som gynnar handeln i Sverige, och som kan bidra till ett bättre diplomatiskt klimat med landet i fråga.

    * Folk som kan flera språk kan tänka på fler sätt, vilket tangerar min första punkt. Fler språk underlättar också handel och diplomati med andra länder.

    * Sverige får en kulturell injektion, något som behövs för att hålla kulturen levande och flexibel. Kulturer som vägrar ta in nytt, och som bara stirrar bakåt, tenderar att förfalla och hamna på efterkälken. Lite som en bitter gubbe eller gumma som minns sin ungdoms dagar, men missar partyt de kunde ha om de bara öppnade dörren.


    Vid granskning har din andra punkt visat sig ha mycket mindre betydelse än vad man tror.

    Inget av detta behöver saknas av att ett samhälle är monokulturellt. Sådant här kommer automatiskt i globalt utbyte och genom invandring och båda dessa exempel kan existera och fungera väl även med ett monokulturellt samhälle.


  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 12:56:50 följande:
    Fel. Dels är japan inte monokulturellt, har aldrig varit, kolla upp ainu till exempel. För det andra - så länge som japan var monokulturellt var landet i hög grad eftersatt. Japan moderniserades i stort sett under tvång från väst, det är alltså mångkulturen som gjorde att landet gick från ett feodalt bondesamhälle till ett modernt industriland. Deras försök till att behålla sin monokultur ledde till deras deltagande i andra världskriget, något som knappast kan ses som positivt.
    På vilket sätt är Japan multikulturellt?
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?