• Nilsotto

    Nekad som familjehem

    Förstår såklart att det är noggrant för säkerhetsskull. Men är det rimligt att bli nekad som familjehem där den ena föräldern har diabetes, haft sedan denne var yngre än 5år och har alltså levt med det hela livet och sällan haft några "besvär" eller "varit sjuk pga det". Och den andra föräldern äter ssri preparat och har gjort sedan tiotals år tillbaka och därmed har svårt att sluta även om denne vill. Det är alltså två människor som ändå är stabila i sina tillstånd och väl medveten om sin sjukdom.. men som pga detta blir nekad som familjehem?! Är det ens rimligt?

    Och isåfall kan man ju undra vad en hel utredning var bra till, hade väll räckt att be om en titt i sjukhusjournalerna för att döma ut dom isåfall?

  • Svar på tråden Nekad som familjehem
  • trotty
    När ett barn/ ungdom hamnar i ett familjehem är det inte för att föräldrarna har diabetes!
    Nej troligen inte.

    I detta fall är jag oroad över att de som söker som faniljehem har ett beroende!
    Tror inte att bruk av SSRI betraktas som beroende.

    Jag har diabetes - det skulle alltså göra mig olämplig som förälder?!?
    Att ha diabetes gör dig inte per definition olämplig som förälder, troligtvis inte olämplig som familjehem heller. Men det ställs andra krav på familjehem än på föräldrar. Eftersom en myndighet tar ett barn från en familj och placerar i en annan så ställer man kraven lite högre (borde göra i alla fall) och då kanske diagnoser som diabetes, som potentiellt kan innebära risk för medvetslöshet, gör att man inte anses lämplig.

    Familjehemsplacerade barn kan också vara sköra, traumatiserade och ha andra behov än egna barn och det ställer högre krav på de vuxna i ett familjehem än i en vanlig familj med egna barn. 

    Jag & min man sköter våra 2 tonåringar UTMÄRKT!
    Det tror jag säkert att ni gör. Men det har ingenting med trådstarten att göra. Trådstarten gäller för det första inte dig och din man, utan helt andra personer och för det andra personer som ansökt om att vara familjehem och i den utredningen inte bedömts lämpliga.
  • enola

    Gällande SSRI: Det fungerar så att det hjälper cellerna att behålla sertralinet längre. Det är en hjälp som vissa behöver livet ut för att må bra. Det handlar inte om att man är beroende av medicinen utan att kroppen helt enkelt inte klarar av att på egen hand fixa en tillräckligt hög sertralinnivå. Därför kan man må hur bra som helst med medicin, men återfaller i depression när man slutar. En person som är frisk när hen tar medicin löper inte större risk att hamna i en ny depression än vad en frisk person utan medicin gör, så länge hen fortsätter med sin medicin. Att det skulle göra personen olämplig som familjehem tycker jag låter rätt orimligt. 

  • Anonym (T)
    enola skrev 2017-07-11 13:47:19 följande:

    Gällande SSRI: Det fungerar så att det hjälper cellerna att behålla sertralinet längre. Det är en hjälp som vissa behöver livet ut för att må bra. Det handlar inte om att man är beroende av medicinen utan att kroppen helt enkelt inte klarar av att på egen hand fixa en tillräckligt hög sertralinnivå. Därför kan man må hur bra som helst med medicin, men återfaller i depression när man slutar. En person som är frisk när hen tar medicin löper inte större risk att hamna i en ny depression än vad en frisk person utan medicin gör, så länge hen fortsätter med sin medicin. Att det skulle göra personen olämplig som familjehem tycker jag låter rätt orimligt. 


    Sertralin är ett läkemedel. Seratonin är den signalsubstans (bland flera andra) som finns i hjärnan.
  • Nilsotto
    Rainbow gg skrev 2017-07-11 11:28:52 följande:

    Hur kommer det sig att du tänker att kommunen bestämt sig i förväg om att de inte ska bli familjehem?


    De tänker jag inte gå in på här utan det har hänt saker tidigare som gör att vi tappat förtroendet för kommunen det gäller.
  • Nilsotto
    enola skrev 2017-07-11 13:47:19 följande:

    Gällande SSRI: Det fungerar så att det hjälper cellerna att behålla sertralinet längre. Det är en hjälp som vissa behöver livet ut för att må bra. Det handlar inte om att man är beroende av medicinen utan att kroppen helt enkelt inte klarar av att på egen hand fixa en tillräckligt hög sertralinnivå. Därför kan man må hur bra som helst med medicin, men återfaller i depression när man slutar. En person som är frisk när hen tar medicin löper inte större risk att hamna i en ny depression än vad en frisk person utan medicin gör, så länge hen fortsätter med sin medicin. Att det skulle göra personen olämplig som familjehem tycker jag låter rätt orimligt. 


    Precis så jag menar.. det behöver lixom inte vara något dåligt att man äter medicin.
  • enola
    Anonym (T) skrev 2017-07-11 14:09:10 följande:
    Sertralin är ett läkemedel. Seratonin är den signalsubstans (bland flera andra) som finns i hjärnan.
    Förlåt, naturligtvis. Det vet jag mycket väl. Är bara väldigt trött i skallen just nu.
  • NomenNescio

    Låter inte som om diabetes och ssri är det som utredare borde fokusera mest på.
    När jag tänker på de rubriker som var för ett par år sedan om alla fosterbarn som blir utsatta för övergrepp så känns det lite skevt att fokusera så mycket på två sjukdomar som verkar vara medicinerade och under kontroll.

  • Nilsotto
    Rainbow gg skrev 2017-07-11 11:45:15 följande:

    Men hur vet du att det är så och inte bara så som de säger?

    Såhär tänker jag, det är antingen som du säger men utredarna har hittat andra brister/hinder men familjens fokus hamnar på just medicinerna för det är det som de kan ta till sig och därför också det de berättar om. Eller så är det inte som du tror, det finns kanske en pågående depression eller ett beroende av medicinen vilket inte ses som lämpligt. Med tanke på den stora brist på familjehem vi har så tror jag verkligen inte att utredarna och socialnämnden bestämt sig i förväg om att de inte ska få bli familjehem.

    Att ssri skulle behövas för balans i kroppen och inget annat skulle enkelt styrkas av läkarjournaler och intyg vilket gör att jag tvivlar på att du har hela sanningen.


    Ja de är sant. Att det där med att ssri behövs för balans och inget annat kan styrkas av läkaren kan jag se, det är ju till deras fördel. Men då kan man ju tycka att soc borde vara intresserad av all fakta innan dom dömer ut någon pga vad man äter för medicin och inte.. men de kan vara något att använda :)
  • enola
    Anonym (T) skrev 2017-07-11 14:09:10 följande:

    Sertralin är ett läkemedel. Seratonin är den signalsubstans (bland flera andra) som finns i hjärnan.


    Ser att jag skrev sertralin istället för seratonin på två ställen till och med. Jaja, jag är ju konsekvent i mina felskrivningar i alla fall...
  • Nilsotto
    NomenNescio skrev 2017-07-11 14:26:22 följande:

    Låter inte som om diabetes och ssri är det som utredare borde fokusera mest på.

    När jag tänker på de rubriker som var för ett par år sedan om alla fosterbarn som blir utsatta för övergrepp så känns det lite skevt att fokusera så mycket på två sjukdomar som verkar vara medicinerade och under kontroll.


    Ja precis! Så jag känner med.. jag hade förstått mer om man nyss fått diabetes och man inte kunde hantera den ännu eller om man kanske ofta blev sjuk och inte kan ta hand om sig.. men om man haft det i över 40 år och vet vad de handlar om och är stabilt borde de inte vara ett hinder.. och lika med ssri medicinen som ändå är under kontroll och uppsikt..
Svar på tråden Nekad som familjehem