• Hedblomster

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Sommar15
    LinneaWookie skrev 2019-02-12 16:35:01 följande:

    Hmm på vår klinik har det varit så att om ÄL innefaller så att ET/FET måste ske på  en helg (ÄL+5 dagar i vårt fall då vi haft 5-dagars) så kommer labbpersonal+gyn dit och gör det även om det inte är öppet egentligen. 

    Vi gjorde ett FET i naturlig cykel direkt efter mitt missfall (missfallet kom i v9 efter ett ET), men oavsett så går det ju bara om man verkligen lyckats hitta hormontoppen så man kan se exakt vilken dag ÄL skedde. Efter det misslyckade FET lyckades jag inte tajma nästa ÄL-topp så då fick jag hoppa över en cykel. 

    Denna gång var jag dock väldigt ihärdig med teststickorna så det gick bra.


    Så bra att de har öppet på helgen! Jag pratade med dem och de sa att man kan styra äl lite med ovitrelle så de kollar innan med vul, plus stickorna såklart som man får ta. Så är inte lika orolig längre att det inte ska bli insättning... men sååå segt att vänta så länge. Man har ju redan väntat flera år liksom! Tror min äl blir imorgon så då är det en hel månad kvar till nästa o insättning. Håller tummarna att det ska gå bra för er nu!
  • Loviisa89
    Mect skrev 2019-02-12 17:58:58 följande:

    Så tråkigt! :(

    Jag fick börja om med sprutor redan igår kväll...


    Vad skönt att ni fick börja med nytt försök direkt så iallafall :)
  • Ärdetminturnu
    mulin skrev 2019-02-12 02:02:00 följande:

    Hej! Alltid kul att ha människor med liknade erfarenheter som en själv att bolla med. Jag ska också börja mitt första försök alldeles strax, inväntar min mens som troligtvis startar på onsdag, så vi ligger nästan exakt lika. Hos oss är det sambons spermier som inte är nog många som är problemet, har försökt i flera år men hsr varit tvungen att vänta in min ålder hittills varit för låg.


    Ja då blir det nog start precis samma dag, kul! För oss är det en trolig kombination av att spermiernas koncentration (inte antal dock) är låg (osäker på vad det betyder egentligen) och jag har aningen få ägg. Jag har inte fått utslag för ÄL varje månad, kanske beror på lågt äggantal. Ska bli otroligt skönt att få professionell hjälp.
  • mulin
    Ärdetminturnu skrev 2019-02-12 21:59:46 följande:

    Ja då blir det nog start precis samma dag, kul! För oss är det en trolig kombination av att spermiernas koncentration (inte antal dock) är låg (osäker på vad det betyder egentligen) och jag har aningen få ägg. Jag har inte fått utslag för ÄL varje månad, kanske beror på lågt äggantal. Ska bli otroligt skönt att få professionell hjälp.


    Fick min mens en tag tidigare än förväntat, så startar imorgon med första sprutan. Följer gärna dina steg när vi ligger så lika :). Okej, skönt att ha den biten avklarad iaf och fått orsaken. Hur är Era känslor med att dra igång nu då? Själv känner jag mest oro hela tiden, att slutresultatet på resan inte blir som vi tänkt oss. Dumt att oroa sig för det innan man ens startat första försöket så jag hoppas oron lägger sig lite med tiden.
  • Edlf

    Ni som har plussat innan er testdag, ringde ni till kliniken direkt eller avvaktade ni till testdagen? :)

  • LLW
    Miiee skrev 2019-02-13 08:08:59 följande:

    Hej allihopa. Är det någon som blivit sövd när det är dax för äggplock?


    Hej! Jag har blivit sövd båda gångerna. Det är inget kliniken gör i vanliga fall men jag får så otroligt ont av en vanlig gynundersökning och spolningen var vidrig för mig, så jag bad att få bli sövd och de fixade det.

    Fick komma in rätt tidigt på dagen och blev sövd orecis innan plocket. Så himla skönt. Minns ingenting och hade bara ont en stund efter jag vaknade.
  • BK1986
    regina87 skrev 2019-02-12 09:02:27 följande:

    Hej! Är det vanligt att mensen bir försenad när man sprayar med suprecur? Eller att det inte kommer någon blödning g alls ?


    En blödning borde nog komma. Du borde be om ett UL! Första gången jag körde långa protokollet fick jag två cystor på äggstockarna som de var tvugna att punktera. Dom ?äter upp? allt det man sprayar. Kan ju vara nåt sånt?
  • LLW
    Edlf skrev 2019-02-13 06:58:02 följande:

    Ni som har plussat innan er testdag, ringde ni till kliniken direkt eller avvaktade ni till testdagen? :)


    Du måste vänta till testdagen. Min klinik registrerar ingenting förens testdagen, oavsett när du får plus. Dom sätter ju datumet av en anledning så dom vill att man hör av sig då och inte innan.
  • H@llon

    Det är vanligt att mensen blir sen men den ska komma. Min klinik rekommenderade ett graviditetstest om man inte fått mensen på 14 dagar. Jag sprayade med Synarela men det är nog samma sak som gäller.


    regina87 skrev 2019-02-12 09:02:27 följande:

    Hej! Är det vanligt att mensen bir försenad när man sprayar med suprecur? Eller att det inte kommer någon blödning g alls ?


Svar på tråden IVF vintern 2018/2019