• Sheltielife

    BF oktober 2019!

    Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

    Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

    Välkomna hit och grattis till plusset! :D

  • Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Etta
    Jinthry skrev 2019-05-10 21:16:21 följande:

    Vad skönt! Grattis! Valde ni att ta reda på kön?


    Tack! :) Ja, det blir en liten flicka till för oss!
  • D3ssan
    EliS86 skrev 2019-05-09 20:59:08 följande:

    Inte varit inne här på länge men tänkte höra ifall det är någon förstföderska här inne som fortfarande inte känt bebis? Är nu i v18 och känner noll från bebis vad jag vet. Har i dagarna uppmärksammat att livmodern känns tyngre, som en vattenballong som någon bara tryckt in i magen och som ibland trycker på urinblåsan.

    Försöker att inte bli orolig då jag hörde hjärtat förra veckan hos bm men jag hade hoppats iaf känna ett fladder nu...


    Hej :)

    Jag väntar vårt första barn och är i v.17 nu. Jag tycker att jag vid olika tillfällen känt som "bubblor" som snurrar runt i magen. Om jag inbillar mig eller om det är bebis vet jag inte? ???? men har nu inte känt något på någon vecka. Förstår din oro, jag har kommit in i en period nu då jag oroar mig mycket.

    Har din mage vuxit mycket? Jag tycker inte jag fått någon direkt bebismage, det gör en lite orolig. Men vet att det kan dröja till typ v.23 innan magen verkligen syns.
  • EliS86

    Vi har ju gjort kub men då sa de inget om moderkakans placering. Bara att det var en riktigt livlig krabat därinne så det tror jag byggde upp mer förväntningar på att känna tidigt. Oron går i faser och just nu har jag tänkt på annat ett par dar vilket är skönt. Får definitivt besked på RUL om en vecka så får bara ta en dag i taget tills dess!


    ballerinakakaoreo skrev 2019-05-09 23:20:44 följande:

    Har du gjort något ultraljud än? Du kanske har moderkakan i framvägg eller en bakåtlutad livmoder? 


  • EliS86

    Usch stackare som haft så jobbigt med kräkningar! Det måste va otroligt dränerande..jag tror precis som din bm att man inte ska lyssna för mycket på apparna och så är det ju lätt att uppmärksamma alla som skriver när de känner första rörelsen (vilket är jättekul att dela såklart!) men när 10 pers har skrivit det och man själv inte känner något börjar det ju snurra lite tankar i huvudet...

    Träffade en kompis igår som sa att hon kände först i vecka 23 med sin bebis, så skönt att höra hur olika det kan va! Magen växer på mig och blir svårare att dölja, brösten är dubbelt så stora och jag fick höra hjärtat för mindre än ett par veckor sedan så jag försöker fokusera på allt det som talar för att det är precis som det ska vara nu :)


    Kate000 skrev 2019-05-10 06:04:10 följande:

    Jag 18+5 har inte kännt något nämnvärt än. Kan ha varit något igår men osäker. Jag gjorde ett privat ultraljud i v 13, då såg vi hur det sparkades för fullt. Fick då veta att min livmoder ligger så jag kommer troligen känna rörelser sent. Hon sa då också att jag inte skulle bry mig så mycket vad alla appar och dyl säger om när man kan känna sparkar, att några kommer känna det senare. Jag har rul 20 maj.

    Kanske ska säga att min problem mage efter veckor med konstant kräkande fortfarande är i obalans och blåser upp sig till och från, men "balongen" ovanför navel har börjat sjunka ner och nu ser magen äntligen gravid ut istället ^^. Man kan också tydligt känna lillens kokong. Jag har äntligen halverat medicin intaget av lergigan comp och försöker sluta helt. Mår inte illa i samma utsträckning längre.^^ Magkatarr medicinerna får jag duktigt fortsätta med.


  • EliS86

    Grattis till bebis! :) Jag har också hört att rörelser endast är sporadiska fram till vecka 26 ungefär, efter det ska man börja känna något mer dagligen. Att du ens känner nu är nog snarare tecken på att allt är som det ska därinne :) särskilt när du fått höra hjärtat så nyligen. Försöker fokusera på det själv iaf, att hjärtat lät så starkt trots att bm varnade mig innan att vi kanske inte skulle höra något för det är lite tidigt och kan va svårare att hitta (plus att slagen kan va väldigt oregelbundna). När har du RUL?

    Mitt är om en vecka så det har blivit ett delmål med löfte till mig själv om att bara försöka njuta av varje stund av graviditeten och inte oroa mig igenom den om allt ser bra ut då.


    Etta skrev 2019-05-10 07:48:34 följande:

    [quote=79615986][quote-nick]EliS86 skrev 2019-05-09 20:59:08 följande:[/quote-nick]Inte varit inne här på länge men tänkte höra ifall det är någon förstföderska här inne som fortfarande inte känt bebis? Är nu i v18 och känner noll från bebis vad jag vet. Har i dagarna uppmärksammat att livmodern känns tyngre, som en vattenballong som någon bara tryckt in i magen och som ibland trycker på urinblåsan.

    Försöker att inte bli orolig då jag hörde hjärtat förra veckan hos bm men jag hade hoppats iaf känna ett fladder nu...[/

    [quote=79616151][quote-nick]Sc24 skrev 2019-05-09 22:07:47 följande:[/quote-nick]Hej!

    Plussade 14e februari efter att läkare sagt att jag kommer ha extremt svårt att skaffa barn men det gick efter vårt första försök och är nu i v 18+1. Känner mig lite väl sen här men misstänker att jag kände två sparkar i förrigår men har sedan dess inte känt något? Fick höra bebisens hjärtljud igår men man kan inte låta bli att undra varför jag inte känt mer. Nån som känner igen sig?[/

    Som förstföderska kände jag inget förrän v 20, hade då moderkakan i framvägg som fungerar som en stötdämpare. Nu som omföderska kände jag de första rörelserna i v 18, men har gått flera dagar emellan. Enligt 1177 är det först i v 25 man ska känna varje dag eftersom bebisen innan har gått om plats i livmodern. Men man nojar ju så mycket och svårt att inte jämföra sig med andra!


  • EliS86

    Såg detta nu, vad härligt och stort grattis!!!


    Etta skrev 2019-05-10 21:49:12 följande:

    Tack! :) Ja, det blir en liten flicka till för oss!


  • EliS86

    Det kan säkert vara bebis! Jag känner också kurr och bubblande men tycker det är så otillfredsställande när man inte kan säga med säkerhet att något är bebis. Tänker ju att allt därinne möblerats om vilket också kan bidra till mer action i magen utan att det måste vara bebis... men vissa säger att de vet med säkerhet, önskar att jag också kunde göra det!

    Min mage har nyligen kommit fram, blir svårare att dölja men där vet jag att det är så OTROLIGT olika, även det påverkas ju av om moderkakan är i framvägg eller bak och om livmoder växer ?inåt? eller inte. Tror både rörelser och mage kommer senare för väldigt många men i olika forum så hör man ju bara om allas framsteg och får en lite vinklad bild ibland. Även appar skriver ju ofta utifrån när vissa KAN börja känna men det spannet är ju jättestort. Under första trimestern så höll ja mycket oro borta genom att bara tillåta mig oro om jag faktiskt hade faktiska risksymtom som blödningar etc. ska försöka göra det nu med! Det kallas ju spökveckor av en anledning :)


    D3ssan skrev 2019-05-11 09:08:58 följande:

    Hej :)

    Jag väntar vårt första barn och är i v.17 nu. Jag tycker att jag vid olika tillfällen känt som "bubblor" som snurrar runt i magen. Om jag inbillar mig eller om det är bebis vet jag inte? ???? men har nu inte känt något på någon vecka. Förstår din oro, jag har kommit in i en period nu då jag oroar mig mycket.

    Har din mage vuxit mycket? Jag tycker inte jag fått någon direkt bebismage, det gör en lite orolig. Men vet att det kan dröja till typ v.23 innan magen verkligen syns.


  • Etta
    EliS86 skrev 2019-05-12 11:27:11 följande:

    Såg detta nu, vad härligt och stort grattis!!!


    Tack :) Jag känner mig så mycket lugnare efter RUL även om jag fortfarande inte känner speciellt mycket rörelser, bara nån gång per dag/varannan dag eller så och då har jag ändå moderkakan i bakvägg som sagt! Så det är nog väldigt individuellt. Såg ju på RUL att bebisen snurrade runt men kände ingenting alls då, så det beror nog verkligen på var i livmodern de placerar sig också! Tror verkligen inte du har något att oroa dig för! Dessutom tänker jag att det bubblande du känner med största sannolikhet är bebis, så känns det i början!
  • Etta
    Blåsippan84 skrev 2019-05-06 18:01:40 följande:

    Ett tag sedan jag skrev här. Men såg flera som har rul i v:). Jag har mitt på ons. Någon som ska ta reda på kön? Detta är tredje barnet vi väntar. Nr 1 och 2 ville vi absolut inte. Denna gång vill vi båda, haha. Men oj så mkt synpunkter man får på detta. "Man kan ju inte öppna paketet i förväg" osv. Vill så gärna att ta reda på för vår lilla familj ska kunna förbereda oss, men just nu känner jag avsmak till att säga till kollegor osv. Hur ska man göra?

    Vet ju sedan tidigare att man får så konstiga kommentarer när man är gravid. Helt plötsligt blir det ok att säga och fråga alla möjliga saker. "Åh väntar du tvillingar?" "Vilken liten mage du har?" "Oj har du gått upp så mkt?" Klappa på magen fast man knappt känner varandra. Blivit så less på det tidigare ggr och blir lika less denna gång, haha. Nu har jag fått ventilera min frustration ;)


    Blåsippan84 skrev 2019-05-06 18:01:40 följande:

    Ett tag sedan jag skrev här. Men såg flera som har rul i v:). Jag har mitt på ons. Någon som ska ta reda på kön? Detta är tredje barnet vi väntar. Nr 1 och 2 ville vi absolut inte. Denna gång vill vi båda, haha. Men oj så mkt synpunkter man får på detta. "Man kan ju inte öppna paketet i förväg" osv. Vill så gärna att ta reda på för vår lilla familj ska kunna förbereda oss, men just nu känner jag avsmak till att säga till kollegor osv. Hur ska man göra?

    Vet ju sedan tidigare att man får så konstiga kommentarer när man är gravid. Helt plötsligt blir det ok att säga och fråga alla möjliga saker. "Åh väntar du tvillingar?" "Vilken liten mage du har?" "Oj har du gått upp så mkt?" Klappa på magen fast man knappt känner varandra. Blivit så less på det tidigare ggr och blir lika less denna gång, haha. Nu har jag fått ventilera min frustration ;)


    Hoppas ultraljudet gick bra! Tog ni reda på kön? Vi tog inte reda på med första heller men kunde inte låta bli nu! :) Givetvis fick jag en trist kommentar från min pappa om att jag förstört ?det spännande?. Att folk inte kan hålla sig alltså?! Dessutom redan någon som påpekat att jag är ovanligt stor för att bara vara i v20. Tack liksom!
  • Blåsippan84
    Etta skrev 2019-05-12 14:14:46 följande:

    Hoppas ultraljudet gick bra! Tog ni reda på kön? Vi tog inte reda på med första heller men kunde inte låta bli nu! :) Givetvis fick jag en trist kommentar från min pappa om att jag förstört ?det spännande?. Att folk inte kan hålla sig alltså?! Dessutom redan någon som påpekat att jag är ovanligt stor för att bara vara i v20. Tack liksom!


    Vi tog reda på kön, tredje grabben väntar vi :). En i förra v på jobbet undrade om det verkligen bara var 1 i magen, haha. Dessa kommentarer. Inte sa jag till henne att hon nog blivit lite stor om rumpan ;). Men när man är gravid är det helt acceptabelt. Haha. Jag jobbar som sjuksköterska och har arbetskläder, gått upp en storlek så tröjan är som ett tält men magen bultar lite smått ändå så visst jag ser bred ut i dessa kläder. Var på samma sätt förra graviditeten och då var ändå min mage 2 snäpp under "normala kurvan", ändå kom folk med dessa kommentarer, suck.
Svar på tråden BF oktober 2019!