• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Jinthry
    Etta skrev 2019-06-05 16:04:03 följande:

Hej tjejer! Hur går det för er? Jag går in i v 24 imorn och tycker det böjar bli lite tungt nu, svårt vända mig på bra sätt i sängen och har börjat få halsbränna kvällstid. Och då är det nästan 4 månader kvar... I övrigt har jag mått väldigt bra de senaste veckorna, sen v 21 ungefär, så skönt!

Hej! Idag gick vi in på vecka 20+0! Helt galet att vi redan är halvvägs med tanke på att det känns som att jag precis fick reda på att vi väntade barn :D Jag har även jag fått svårigheter med att sova. Jag är van vid att sova på rygg, och nu när jag försöker mig på det så börjar bebisen sparka, direkt. Det är roligt dock, gör det lätt för min man att känna sparkar på kommando. :) Jag har rätt mycket problem med att böja mig med - känns som att jag klämmer livmodern - inte alls skönt!

Heja oss som kämpar oss igenom detta mirakel!
  • ballerinakakaoreo

Hej tjejer! Hur går det för er? Jag går in i v 24 imorn och tycker det böjar bli lite tungt nu, svårt vända mig på bra sätt i sängen och har börjat få halsbränna kvällstid. Och då är det nästan 4 månader kvar... I övrigt har jag mått väldigt bra de senaste veckorna, sen v 21 ungefär, så skönt!

Går också in i v. 24 imorgon och upplever samma sak vid läggdags. Vet inte alls hur jag ska ligga längre, han sparkar så fort jag lägger mig på sidan eller lägger mig halvt på sidan halvt på mage. Har upplevt att det känns bättre när jag lägger en kudde vid låren/underlivet så det blir som ett mellanrum upp till magen. Känns som jag klämmer honom annars. Sedan vaknar jag mitt i natten av att det är full rulle i magen och att det ilar i urinblåsan, då sparkar han på den och jag måste gå och kissa. Känner mig som en klubbad säl när jag försöker vända mig eller ta mig upp från liggande ställning haha, det är bara till att börja vänja sig Skrattande Annars mår jag kanon!! Har lite foglossning på vänstersidan av nedre ryggen som gör det lite jobbigt att gå/röra sig vissa dagar men för det mesta går det bra och smärtfritt! 
  • Kate000

I morgon blir det v.24 här. Efter rul fick jag nytt datum 3/10 några få dagar tidigare än tidigare uträkning. Jag trodde jag var fri från lergiganen och bara behövde äta ofta... så fel och naivt. Tar 2 tabletter dagligen nu. Nytt på hitt är synbortfall, någon fler? Har varit trött eller förkyld(med bihåleinflammation) när synen spökat. Har också problem med sov positionerna och att vända på mig. Magen tar plats och jag är inte rädd att klämma lillen, men det gör ju ont och tar ju stopp. Ryggen är katastrof... så allt är en utmaning. Ta på sig sockar och knyta skorna... tur det är sommar! ;) Men ärligt är kroppen och huvudet slut på efter allt med illamående och så. Jag vill inte bara gå hemma, men sjukskrivning börjar vara en sak att ta med min läkare snart. Vet redan att jag inte kan jobba mina sista 2 månader.. har redan problem då allt är fysiskt och bli flyttad går inte inom jobbet då jag är mest själv ändå. Man vill ju va sitt bästa jag när det är dax! :D
  • Mia86a

Jag går in i v 22 imorgon så ligger lite efter många andra i tråden, fick bf den 21 oktober vid rul. Nu har magen kommit med besked! Tyckte det inte syntes någonting för två veckig sedan men nu kommer jag behöva berätta för familjen då det blivit lite väl uppenbart att någonting växer där inne. Vi får i alla fall en liten lillebror till familjen <3 Det som är lite trist med magen är att jag inte får igen mina ridbyxor längre, och mjukisbyxor etc är ju inte direkt aktuellt. Men men inte mycket att göra åt! I övrigt kämpar jag på med mina järntabletter, b-vitamin och folsyra. Jag har fått folsyra på recept pga dåliga värden, fler som äter det såhär sent i graviditeten?

• Myprincess19
    Mia86a skrev 2019-06-09 22:04:17 följande:

Jag går in i v 22 imorgon så ligger lite efter många andra i tråden, fick bf den 21 oktober vid rul. Nu har magen kommit med besked! Tyckte det inte syntes någonting för två veckig sedan men nu kommer jag behöva berätta för familjen då det blivit lite väl uppenbart att någonting växer där inne. Vi får i alla fall en liten lillebror till familjen <3 Det som är lite trist med magen är att jag inte får igen mina ridbyxor längre, och mjukisbyxor etc är ju inte direkt aktuellt. Men men inte mycket att göra åt! I övrigt kämpar jag på med mina järntabletter, b-vitamin och folsyra. Jag har fått folsyra på recept pga dåliga värden, fler som äter det såhär sent i graviditeten?

Vi ligger väldigt lika! Är i v21+0 idag, bf 19/10 :) Precis som för dig så hade jag ingen mage för två veckor sedan och nu helt plötsligt så syns det att jag är gravid och inga kläder passar! Jag beställde faktiskt ridbyxor från trainingforpregnants. Grymt sköna! Jag äter bara järntabletter, ingen Folsyra :)
  • Kate000

Jag går in i v 22 imorgon så ligger lite efter många andra i tråden, fick bf den 21 oktober vid rul.

! I övrigt kämpar jag på med mina järntabletter, b-vitamin och folsyra. Jag har fått folsyra på recept pga dåliga värden, fler som äter det såhär sent i graviditeten?

Jag blev tillsagd att äta järn tabletter varannan dag sen v 20. Äter annars gravid kosttillskott (apotekets egna märke) som innehåller mkt folsyra och annat. Tyvärr är deras tabletter stora och svår att svälja för mig men känner att jag behöver dem då jag tyvärr fortfarande har lite problem med maten. Sen blev fisk tydligen ett problem för mig.. så jag tar Omega-3 kosttillskott också... ja tur jag klarar att äta kött igen, så länge det inte åker in i micron för då vänder sig magen på 2 sekunder... komiskt hur känslig man kan bli ;)
  • Scintilla

Jag ligger efter dig ;) Vecka 20+1 i dag med BF 26 oktober. Min mage har varit rejält stor i flera veckor och har har helt gett upp att försöka smyga med den på jobbet. Flera kollegor frågade rakt ut redan för typ tre veckor sedan.

Hur fick du reda på att du behövde äta järn- och folsyratillskott? Jag har inte träffat min barnmorska sedan mitten av april och har inget besök inbokat förrän i mitten av juli. Svårt att veta om alla värden är som de ska :/
  • Scintilla

Fick ni välja att kolla kön på RUL allihop? Vi har gjort NIPT så vi fick veta redan i vecka 11 men trodde vi skulle få det bekräftat och se det med egna ögon på RUL. Men icke! Barnmorskan vägrade blankt att ens titta efter. Tydligen har personalen på förlossningen klagat på att folk får felaktiga besked på RUL som de sedan måste hantera vid förlossningen. Men sist vi gjorde RUL för fyra år sedan var det inga problem, hon kollade så noga hon kunde även om hon inte kunde ge säkert besked pga hur sonen låg.

• Etta
    Scintilla skrev 2019-06-10 19:54:04 följande:

Fick ni välja att kolla kön på RUL allihop? Vi har gjort NIPT så vi fick veta redan i vecka 11 men trodde vi skulle få det bekräftat och se det med egna ögon på RUL. Men icke! Barnmorskan vägrade blankt att ens titta efter. Tydligen har personalen på förlossningen klagat på att folk får felaktiga besked på RUL som de sedan måste hantera vid förlossningen. Men sist vi gjorde RUL för fyra år sedan var det inga problem, hon kollade så noga hon kunde även om hon inte kunde ge säkert besked pga hur sonen låg.

Oj, vilken konstig orsak! Vi fick frågan om ville veta, de sa att de efter att undersökningen är klar tittar efter kön om vi vill. Men när jag var gravid förra gången för fyra år sen fick vi ett helt annat bemötande, bm sa tydligt att det enbart var en hälsoundersökning och inte till för att få reda på kön.
  • Mia86a
    Myprincess19 skrev 2019-06-09 23:26:06 följande:

Vi ligger väldigt lika! Är i v21+0 idag, bf 19/10 :) Precis som för dig så hade jag ingen mage för två veckor sedan och nu helt plötsligt så syns det att jag är gravid och inga kläder passar! Jag beställde faktiskt ridbyxor från trainingforpregnants. Grymt sköna! Jag äter bara järntabletter, ingen Folsyra :)

Åh tack för tipset om ridbyxor, måste jag kolla upp! Jag snubblar lite på dagarna och går in i v 22 imorgon. Haha ja det är helt sjukt hur fort magen poppade fram helt plötsligt, kul att vi är fler som upplever samma sak :)
Svar på tråden BF oktober 2019!