• Bonusmamman14

    Får inte kalla mig mamma?!

    Okej, så en snabb fråga.

    Har ett bonusbarn på 5 år som de senaste månaderna har börjat kalla mig mamma istället för mitt namn eller ?bonusmamma?. Detta är något som kommit helt självmant från barnet och ingenting som blivit ?påtvingat? då jag själv blev tvingad att kalla min mammas nya för pappa som barn.

    Dock har barnets mamma nu fått reda på detta och verkar ha problem med det. Vi har på flera sätt fått veta att hon sagt till barnet att INTE kalla mig för mamma. Hon har även erkänt detta.

    Min tanke är då, kan man inte vara glad för att ens barn har en ny människa i sitt liv som den känner sådan tillit och trygghet och har sån bra relation till att den kan kalla personen mamma? Hur hade ni andra reagerat om ert barn kallade barnets andres förälders nya för mamma/pappa?

    Har inga egna biologiska barn men hade jag varit mamman hade jag blivit superglad om mitt barn kände den tryggheten med den nya partnern.

  • Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!
  • 1234568
    Bjoer skrev 2019-04-02 08:45:05 följande:

    Fast det du skriver stämmer helt enkelt inte. Mamma/pappa är inte en skyddad titel, det finns ingen som har rätt till den och det finns inget som gör att andra inte har rätt att använda den. Dessutom har mamma flera betydelser, där vårdnadshavare är en. En annan är den som fött barnet och en tredje är en vuxen kvinna i den familj barnet bor hos som tar hand om barnet. Betydelsen av "mamma" beror helt enkelt på hur folk använder ordet.

    Dessutom är jag väldigt tveksam till att mamma ens används som term inom juridiken, utan där används troligen ett mer formellt språkbruk, som t.ex. vårdnadshavare. Så din poäng faller på två sätt: Dels att det är irrelevant vad juridiken säger och dels för att juridiken troligen inte ens säger det du påstår.


    Usch vad fel. Mamma blir du när du föder ett barn. Vårdnashavare blur du när du har hand om barnets ärenden. Bonus mamma/styvmamma blur du när du sköter om din makes barn i ert hem.

    barn har en mamma, kvinnan som födde barnet.
  • Bjoer
    1234568 skrev 2019-04-02 10:57:06 följande:
    Usch vad fel. Mamma blir du när du föder ett barn. Vårdnashavare blur du när du har hand om barnets ärenden. Bonus mamma/styvmamma blur du när du sköter om din makes barn i ert hem.

    barn har en mamma, kvinnan som födde barnet.
    Så ett adopterat barn ska inte kalla sina adoptivföräldrar för mamma/pappa?
  • BurningDiamond
    1234568 skrev 2019-04-02 10:57:06 följande:
    Usch vad fel. Mamma blir du när du föder ett barn. Vårdnashavare blur du när du har hand om barnets ärenden. Bonus mamma/styvmamma blur du när du sköter om din makes barn i ert hem.

    barn har en mamma, kvinnan som födde barnet.
    Skrämmande att folk i dagens samhälle är så trångsynta.
  • möjligt

    En lite öppen fråga till er som tycker att det helt och hållet ska lämnas till barnet att vad det kallar sina närstående. Jag har både stött på och hört om barn där de i början när pappa har en ny flickvän sett henne som och talat om henne som en sorts extra storasyster.

    Skulle ni vara okej med att barnet gjorde den definitionen? Den är ju egentligen inte heller så långt bort. Eller om barnet alltid saknat en mormor/farmor och det var titeln det plötsligt gav er, skulle det kännas ok?

    För mig skulle det personligen kännas jätte jättefel på grund av de då implicerade släktskapen med pappan eller mamman men med resonemanget att barnet får definiera och titel och släktskap är helt orelevanta i sammanhanget så borde ju de också accepteras, eller?

    Jag betonar igen att jag tycker att mammatiteln kan förtjänas av och ges till en bonusmamma men att det är något man ska vara försiktig med och man ska ha samtalat ordentligt om det med barnet innan.

  • Anonym (Gigi)
    Bjoer skrev 2019-04-02 11:02:49 följande:

    Så ett adopterat barn ska inte kalla sina adoptivföräldrar för mamma/pappa?


    Det där är faktiskt så dumt sagt. Det finns en tendens hos vissa människor att vilja förminska det faktum att en kvinna bär och föder barn. Vi kvinnor är unika med det och det finns en viss avundsjuka hos en del att det är så. Vissa är glada att de slipper gå igenom det, vissa är avundsjuka.

    Även adopterade barn har någon som burit och fött dem. För vissa blir det betydelsefullt att få veta vem det är och finna sina rötter. För andra gör det detsamma. Men självklart finns där en mamma och en pappa som funnits där som de uppfostrande och ansvariga föräldrarna. Det kan du däremot inte jämföra med vad som avser en bonusförälder i allmänhet.

    Att jämföra med adoptivföräldrar är bara så dumt.
  • Bjoer
    Anonym (Gigi) skrev 2019-04-02 11:34:14 följande:
    Det där är faktiskt så dumt sagt. Det finns en tendens hos vissa människor att vilja förminska det faktum att en kvinna bär och föder barn. Vi kvinnor är unika med det och det finns en viss avundsjuka hos en del att det är så. Vissa är glada att de slipper gå igenom det, vissa är avundsjuka.

    Även adopterade barn har någon som burit och fött dem. För vissa blir det betydelsefullt att få veta vem det är och finna sina rötter. För andra gör det detsamma. Men självklart finns där en mamma och en pappa som funnits där som de uppfostrande och ansvariga föräldrarna. Det kan du däremot inte jämföra med vad som avser en bonusförälder i allmänhet.

    Att jämföra med adoptivföräldrar är bara så dumt.
    Det var inte det jag gjorde. Det var ett direkt svar på "Mamma blir du när du föder ett barn." och  "barn har en mamma, kvinnan som födde barnet." för att visa att det inte är enda tillfället då "mamma" används korrekt.
  • 1234568
    Bjoer skrev 2019-04-02 11:02:49 följande:

    Så ett adopterat barn ska inte kalla sina adoptivföräldrar för mamma/pappa?


    När jag sktev inlägget så visste jag redan att exskt det där skulle komma upp.

    Alltid någon besserwisse.

    Självklart är en adoptivmamma ett barns mamma. Där har ju den biologiska mamman avsagt sig alla rättigheter. Men det finns ju även där en adoptiv mamma och en biologisk mamma.

    Bonusmammor är däremot inte berättigade till titeln "mor/mamma". Dom har varken fött barnet eller adopterat det.

    För ett litet barn kan det vara svårt att förstå dessa begrepp, det är vuxnas ansvar att förklara vem man kallar vad.
  • Anonym (Gigi)
    möjligt skrev 2019-04-02 11:30:17 följande:

    En lite öppen fråga till er som tycker att det helt och hållet ska lämnas till barnet att vad det kallar sina närstående. Jag har både stött på och hört om barn där de i början när pappa har en ny flickvän sett henne som och talat om henne som en sorts extra storasyster.

    Skulle ni vara okej med att barnet gjorde den definitionen? Den är ju egentligen inte heller så långt bort. Eller om barnet alltid saknat en mormor/farmor och det var titeln det plötsligt gav er, skulle det kännas ok?

    För mig skulle det personligen kännas jätte jättefel på grund av de då implicerade släktskapen med pappan eller mamman men med resonemanget att barnet får definiera och titel och släktskap är helt orelevanta i sammanhanget så borde ju de också accepteras, eller?

    Jag betonar igen att jag tycker att mammatiteln kan förtjänas av och ges till en bonusmamma men att det är något man ska vara försiktig med och man ska ha samtalat ordentligt om det med barnet innan.


    Nu tillhör jag inte dem som tycker att man lämnar det helt och hållet till barnet men jag tänker ändå ge mitt svar. Jag tror att man behöver ha i åtanke att du inte vet vad framtiden bär med sig. Att börja definiera sin flickvän som storasyster kan bli märkligt när man någon gång i framtiden skaffar barn. En storasyster kan aldrig ha samma ansvar som din pappa och begreppen blir incestuösa.
    Om man sen växer upp och upplever att ens pappas flickvän mer har känts som en storasyster än en mamma så må det vara hänt men man behöver ju inte uttryckligen kalla sig det.
    Min "bonus" undrade ett tag i början vad hen skulle kalla mig. Vi tyckte "pappas sambo" och [mitt namn]. Inte konstigare än så. Men sen kom det fram att mamman hade kallat mig för plastmamma. Det gillade jag inte alls. Jag vill inte att hon ska definiera för sitt barn att jag är något jag inte är. För det första låter "plast" nedlåtande, som att jag inte är riktig. För det andra vill jag inte att hon ska antyda att jag har någon roll som jag inte har åtagit mig att ha. Jag tror att detta gjorde bonusen förvirrad. Just då kunde jag ändå känna mig lite smickrad över att hon på något sätt hade benämnt mig med "mamma", men idag, när jag vet vilka krav hon har haft, så vill jag bara att hon ska ta det och stoppa det någonstans där solen inte når.
  • Brumma
    möjligt skrev 2019-04-02 11:30:17 följande:

    En lite öppen fråga till er som tycker att det helt och hållet ska lämnas till barnet att vad det kallar sina närstående. Jag har både stött på och hört om barn där de i början när pappa har en ny flickvän sett henne som och talat om henne som en sorts extra storasyster.

    Skulle ni vara okej med att barnet gjorde den definitionen? Den är ju egentligen inte heller så långt bort. Eller om barnet alltid saknat en mormor/farmor och det var titeln det plötsligt gav er, skulle det kännas ok?

    För mig skulle det personligen kännas jätte jättefel på grund av de då implicerade släktskapen med pappan eller mamman men med resonemanget att barnet får definiera och titel och släktskap är helt orelevanta i sammanhanget så borde ju de också accepteras, eller?

    Jag betonar igen att jag tycker att mammatiteln kan förtjänas av och ges till en bonusmamma men att det är något man ska vara försiktig med och man ska ha samtalat ordentligt om det med barnet innan.


    Är det någon här som anser att det är HELT upp till barnet? De flesta har väl skrivit att man samtalar med barnet?

    Men, utöver det - jag anser inte att det är helt fritt nej, utan orden hör i viss mån ihop med den roll personen har för barnet. En mamma, pappa, bonusförälder har - kan ha - en föräldraroll. Därav benämningen "mamma/pappa". En farmor/morfar osv har inte samma roll, inte heller en syster så nej, det hade inte varit samma sak.

    Men mina barn har tex valt att kalla min mammas nan för morfar/namnet (lite olika) för han har samma ROLL som deras biologiska morfar. Tycker morfar det är jobbigt? Vet faktiskt inte, kanske - men det är upp till barnen där.

    Ungefär som när ngn i tråden drog till med att det isåfall vore ok att mannens kollega kallade sig "hans fru" - det är som att jämflra äpölen och päron.. Hade kollegan flyttat ihop med mannen, de började dela ekonomi, ansvar för hemmet och ha sex - DÅ hade hon haft en sådan roll ;)

    Ja, jag tycker släktskap och titel är orelevanta men det som definieras är rollen - och rollen byts inte ut till en farmor eller syster när det är barnets förälders partner det handlar om. Sen att min son ibland kallar mormor för mamma är för att han behöver någon i den ROLLEN när jag är där, inte för att han ser mormor som sin mamma ;)
  • Brumma
    1234568 skrev 2019-04-02 12:05:45 följande:

    När jag sktev inlägget så visste jag redan att exskt det där skulle komma upp.

    Alltid någon besserwisse.

    Självklart är en adoptivmamma ett barns mamma. Där har ju den biologiska mamman avsagt sig alla rättigheter. Men det finns ju även där en adoptiv mamma och en biologisk mamma.

    Bonusmammor är däremot inte berättigade till titeln "mor/mamma". Dom har varken fött barnet eller adopterat det.

    För ett litet barn kan det vara svårt att förstå dessa begrepp, det är vuxnas ansvar att förklara vem man kallar vad.


    Och vem bestämmer vilken vuxens åsikt som är "rätt"? Du?

    Vem bestämmer vem som är berättigad vad? Du?

    Du kan ha en ÅSIKT men sorry - det gör det inte till allmän lag att följa ;)
Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!