• Bonusmamman14

    Får inte kalla mig mamma?!

    Okej, så en snabb fråga.

    Har ett bonusbarn på 5 år som de senaste månaderna har börjat kalla mig mamma istället för mitt namn eller ?bonusmamma?. Detta är något som kommit helt självmant från barnet och ingenting som blivit ?påtvingat? då jag själv blev tvingad att kalla min mammas nya för pappa som barn.

    Dock har barnets mamma nu fått reda på detta och verkar ha problem med det. Vi har på flera sätt fått veta att hon sagt till barnet att INTE kalla mig för mamma. Hon har även erkänt detta.

    Min tanke är då, kan man inte vara glad för att ens barn har en ny människa i sitt liv som den känner sådan tillit och trygghet och har sån bra relation till att den kan kalla personen mamma? Hur hade ni andra reagerat om ert barn kallade barnets andres förälders nya för mamma/pappa?

    Har inga egna biologiska barn men hade jag varit mamman hade jag blivit superglad om mitt barn kände den tryggheten med den nya partnern.

  • Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!
  • Anonym (Gigi)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-04-02 10:51:51 följande:
    Jag rackar inte ner på barnens mamma i det här fallet. Hon har ju satt gränsen när hon sagt till barnen att hon inte vill att dom kallar mig mamma så jag tvivlar starkt på att de kallar mig mamma när de pratar med henne när de är hos henne. Så hos henne pratar de nog om mig i mitt namn. Jag tror att de bara använder ordet mamma ibland just till mig när de är hos oss. Förstår du vad jag menar? Men jag kan iofs inte veta, jag skriver tror. Min poäng i det här är nog bara varför ska jag ta bort något positivt för barnen, dvs att de ibland säger ordet mamma till mig. 
    Jag tror att jag förstår vad du menar. Jag tror också att det är okej att de kallar dig mamma ibland. Om du korrigerar dom ibland, eller pratar med dom om det ibland, jag kan inte se någon poäng i att korrigera varje gång om det är något som bara sker. Så länge du är medveten, inte ser prestige i det och inte heller faller för smickret, för det kan nog vara lätt att känna sig smickrad och gärna spela vidare på det. Men jag tror att det är bra att alla vet var de har varandra, må så vara att de råkar säga "fel" ibland. Vore ju tråkigt om du skulle korrigera dom varje gång också, tänker jag. Och du blir ju inte heller arg för att mamman korrigerar dom hemma hos henne. Hur kommer du att göra den dag ni befinner er på samma plats allihop och de råkar säga "mamma" till dig där?
  • Anonym (Men..)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-04-02 08:07:49 följande:

    Och det är exakt det vi gjort till barnen och de ser mig fortfarande som deras andra mamma. Om du hade läst mitt inlägg och inte blivit så provocerad direkt. Jag tar absolut inte bort titeln mamma från deras mamma. Hur kan du gå taket för att mina bonusbarn jämställer mig med deras mamma?

    Och dumförklara inte barn. Dom om några är smarta individer och i deras värld är många saker väldigt enkla till skillnad från oss vuxna.


    I mammans ögon är hon den enda mamman. Du är en bonusmamma eller viktig vuxen. Genom att du tillåter barnets feluppfattning om konceptet "mamma" dvs att den skiljer sig från verkligheten så gör skapar du en osämja mellan dig och barnets mamma på barnets bekostnad. Du kanske vinner barnets favör men samhället ser dig som orsaken till varför barnet förlorar kontakt med sin mamma och det är så det skulle kunna tolkas vid en utredning. Ja det är mammans fel i grund och botten att hon stör sig på det men det är inom rimlighetens gränser. Det finns alltså fog för att hon ska störa sig på det.

    Det gör dig indirekt ansvarig för eventuell tvist eller ökad klyfta mellan barnet och mamman. Du vill ha makten men tar inte ansvaret. Tyvärr är det något du kommer att behöva acceptera om du faktiskt vill att barnet har en bra kontakt med sin mamma. Det är inte mamman som ska tvingas till att rätta sig efter dina värderingar utan tvärt om, för det handlar om hennes barn. Mamman har högre rang än dig när det gäller allt som rör barnet. Hon skulle till och med kunna yrka att för barnets säkerhet så är det bäst att ni två inte har kontakten för du skapar en klyfta mellan ett barn och dess mamma. Hon skulle kunna ta det till en rättegång och hör och häpna, Inte helt orimligt att hon skulle kunna vinna med en god jurist på sin sida. Allt för att du resonerar som du gör. Är du verkligen barnets mamma så stå för det. Kämpa för det. Är du inte barnets mamma, men som en mamma. Förklara för barnet att du inte är mamma, och borde inte kalla dig för det. Lika lite som ett barn inte ska kalla en snäll granne, moster, lärare för mamma. Ni är viktiga vuxna. Inte mammor eller pappor. Viktiga vuxna som är SOM en mamma eller pappa. Det är en skillnad på de sakerna och uppenbarligen stör det exet. Du tar inte till dig titeln för barnets skull utav du uppsakligen gör det utav illvilja att förminska mammans värdering kring det.

    Du går inte in och tycker det är okej att som dagisfröken bli kallad för mamma. Som gör precis alla dessa saker som du anser gör dig till en mamma. Att bara älska och finnas där för ett barn i ditt hem gör dig inte till en mamma eller pappa.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Men..) skrev 2019-04-02 13:03:57 följande:

    I mammans ögon är hon den enda mamman. Du är en bonusmamma eller viktig vuxen. Genom att du tillåter barnets feluppfattning om konceptet "mamma" dvs att den skiljer sig från verkligheten så gör skapar du en osämja mellan dig och barnets mamma på barnets bekostnad. Du kanske vinner barnets favör men samhället ser dig som orsaken till varför barnet förlorar kontakt med sin mamma och det är så det skulle kunna tolkas vid en utredning. Ja det är mammans fel i grund och botten att hon stör sig på det men det är inom rimlighetens gränser. Det finns alltså fog för att hon ska störa sig på det.

    Det gör dig indirekt ansvarig för eventuell tvist eller ökad klyfta mellan barnet och mamman. Du vill ha makten men tar inte ansvaret. Tyvärr är det något du kommer att behöva acceptera om du faktiskt vill att barnet har en bra kontakt med sin mamma. Det är inte mamman som ska tvingas till att rätta sig efter dina värderingar utan tvärt om, för det handlar om hennes barn. Mamman har högre rang än dig när det gäller allt som rör barnet. Hon skulle till och med kunna yrka att för barnets säkerhet så är det bäst att ni två inte har kontakten för du skapar en klyfta mellan ett barn och dess mamma. Hon skulle kunna ta det till en rättegång och hör och häpna, Inte helt orimligt att hon skulle kunna vinna med en god jurist på sin sida. Allt för att du resonerar som du gör. Är du verkligen barnets mamma så stå för det. Kämpa för det. Är du inte barnets mamma, men som en mamma. Förklara för barnet att du inte är mamma, och borde inte kalla dig för det. Lika lite som ett barn inte ska kalla en snäll granne, moster, lärare för mamma. Ni är viktiga vuxna. Inte mammor eller pappor. Viktiga vuxna som är SOM en mamma eller pappa. Det är en skillnad på de sakerna och uppenbarligen stör det exet. Du tar inte till dig titeln för barnets skull utav du uppsakligen gör det utav illvilja att förminska mammans värdering kring det.

    Du går inte in och tycker det är okej att som dagisfröken bli kallad för mamma. Som gör precis alla dessa saker som du anser gör dig till en mamma. Att bara älska och finnas där för ett barn i ditt hem gör dig inte till en mamma eller pappa.


    För info, jag försöker inte vinna något. Varför tror du jag gör detta till en tävling? Det jag gör varannan vecka när jag har valt att bo med två barn så är det att se till att de växer upp med lyckliga minnen, i harmoni och blir fina människor. Jag struntar faktiskt fullkomligt i deras mamma. Jag bryr mig om barnen.
  • Brumma
    Anonym (Men..) skrev 2019-04-02 13:03:57 följande:

    I mammans ögon är hon den enda mamman. Du är en bonusmamma eller viktig vuxen. Genom att du tillåter barnets feluppfattning om konceptet "mamma" dvs att den skiljer sig från verkligheten så gör skapar du en osämja mellan dig och barnets mamma på barnets bekostnad. Du kanske vinner barnets favör men samhället ser dig som orsaken till varför barnet förlorar kontakt med sin mamma och det är så det skulle kunna tolkas vid en utredning. Ja det är mammans fel i grund och botten att hon stör sig på det men det är inom rimlighetens gränser. Det finns alltså fog för att hon ska störa sig på det.

    Det gör dig indirekt ansvarig för eventuell tvist eller ökad klyfta mellan barnet och mamman. Du vill ha makten men tar inte ansvaret. Tyvärr är det något du kommer att behöva acceptera om du faktiskt vill att barnet har en bra kontakt med sin mamma. Det är inte mamman som ska tvingas till att rätta sig efter dina värderingar utan tvärt om, för det handlar om hennes barn. Mamman har högre rang än dig när det gäller allt som rör barnet. Hon skulle till och med kunna yrka att för barnets säkerhet så är det bäst att ni två inte har kontakten för du skapar en klyfta mellan ett barn och dess mamma. Hon skulle kunna ta det till en rättegång och hör och häpna, Inte helt orimligt att hon skulle kunna vinna med en god jurist på sin sida. Allt för att du resonerar som du gör. Är du verkligen barnets mamma så stå för det. Kämpa för det. Är du inte barnets mamma, men som en mamma. Förklara för barnet att du inte är mamma, och borde inte kalla dig för det. Lika lite som ett barn inte ska kalla en snäll granne, moster, lärare för mamma. Ni är viktiga vuxna. Inte mammor eller pappor. Viktiga vuxna som är SOM en mamma eller pappa. Det är en skillnad på de sakerna och uppenbarligen stör det exet. Du tar inte till dig titeln för barnets skull utav du uppsakligen gör det utav illvilja att förminska mammans värdering kring det.

    Du går inte in och tycker det är okej att som dagisfröken bli kallad för mamma. Som gör precis alla dessa saker som du anser gör dig till en mamma. Att bara älska och finnas där för ett barn i ditt hem gör dig inte till en mamma eller pappa.


    Men människa - är du på riktigt?

    Hör du inte vad du säger?

    Om mamman förlorar kontakten med sina barn pga att barnet då o då kallar sin bonusmamma för mamma är det INGEN - förutom inskränkta människor som du - som lägger det ansvaret på bonusmamman. Ingen.. Om mamman skapar en klyfta mellan sig och sitt barn ligger ansvaret på HENNE - ingen annan.

    Dina tankar om lag, jurister, vårdnad och föräldraskap är tamejfan helt upp åt väggarna. Ok att du har rätt till dina åsikter men sluta komma med ppståenden när du mycket tydligt har noll koll. Det blir bara... sorgligt.
  • möjligt
    Brumma skrev 2019-04-02 12:36:56 följande:

    Är det någon här som anser att det är HELT upp till barnet? De flesta har väl skrivit att man samtalar med barnet?

    Men, utöver det - jag anser inte att det är helt fritt nej, utan orden hör i viss mån ihop med den roll personen har för barnet. En mamma, pappa, bonusförälder har - kan ha - en föräldraroll. Därav benämningen "mamma/pappa". En farmor/morfar osv har inte samma roll, inte heller en syster så nej, det hade inte varit samma sak.

    Men mina barn har tex valt att kalla min mammas nan för morfar/namnet (lite olika) för han har samma ROLL som deras biologiska morfar. Tycker morfar det är jobbigt? Vet faktiskt inte, kanske - men det är upp till barnen där.

    Ungefär som när ngn i tråden drog till med att det isåfall vore ok att mannens kollega kallade sig "hans fru" - det är som att jämflra äpölen och päron.. Hade kollegan flyttat ihop med mannen, de började dela ekonomi, ansvar för hemmet och ha sex - DÅ hade hon haft en sådan roll ;)

    Ja, jag tycker släktskap och titel är orelevanta men det som definieras är rollen - och rollen byts inte ut till en farmor eller syster när det är barnets förälders partner det handlar om. Sen att min son ibland kallar mormor för mamma är för att han behöver någon i den ROLLEN när jag är där, inte för att han ser mormor som sin mamma ;)


    Det är många som skriver i tråden att man ska låta barnet själv definiera sina relationer och inte lägga in några värderingar.

    Jag personligen håller inte alls med, jag tycker att barnet får lov att ha åsikter och synpunkter men att det är upp till de vuxna att vägleda och besluta baserat på vad som är lämpligt.

    Jag kan hålla med dig om att titlarna hör ihop med olika roller men från barnets perspektiv så tror jag att en bonusförälder kan hamna i olika kategorier. Att det naturligtvis ska vara en mamma/pappa roll omfattar ju långt ifrån alla relationstyper. En pappas yngre flickvän som barnet ser som en rolig lekkamrat utan föräldrabördan med regler och ansvar kan säkerligen kännas mer som en härlig äldre syster. Och det känns som ett typiskt exempel där de vuxna troligtvis sätter en gräns och säger nej och vägleder till någonting annat just för att vi ser att det inte är lämpligt, vi ser de bristerna i helheten som barnet inte är medvetet om.

    Eller att mamma skaffar en mycket äldre pojkvän, särbo, som är snäll och trevlig och barnet besöker då och då, vi vuxna ser att det inte är lämpligt att barnet benämner honom morfar/farfar även om barnet kanske skulle tycka det spontant passade.

    På samma sätt gör vi vuxna en lämplighetsbedömning, även om den är omedveten, när barnet delar ut en ny titel. Om du inte korrigerar så har du med din tystnad godkänt och dömt att det känns lämpligt(nu talar jag om de fallen där man inte har ett öppet samtal med barnet och verkligen diskuterar det hela), och frågan i tråden blir med den logiken VEM behöver ge sitt godkännande till en ny titel? VEM får bedöma lämpligheten? VEM/VILKA har vetorätt?

    Jag försöker bara sätta det i ett större perspektiv

    Det är inte så svartvitt att barnet får definiera helt själv och det är inte heller nödvändigtvis bara bonusmamman som har något att säga till om. I slutändan är hon inte vårdnadshavare som ska ta beslut för barnets räkning, även om man får Hoppas att vårdnadshavaren tar beslut som de anser är i barnets bästa intresse

    Om barnet som bara bor varannan helg börjar kalla pappans nya flickvän sen ett par månader för mamma så är det upp till de vuxna att bedömma rimligheten och korrigera om det ser att det är nödvändigt
  • Anonym (JW)

    Självklart inte, för du är inte mamma till barnet. Hade du accepterat om en annan kvinna kallade din partner för sin pojkvän och älskling? Kanske dessutom lagt upp lite bilder på facebook, och annan social media, från när de varit ute och käkat, haft picknick osv. där hon skrivit saker som "jag och min älskling var ute och åt bla bla bla" eller "min älskade pojkvän, älskar dig" etc.? (Nu kanske inte du lägger upp bilder med barnet på det sättet men jag vet att det finns många bonusföräldrar, bonusmammor framförallt, som gör detta). Allt medan din partner inte säger ifrån överhuvudtaget ens när du ber om det utan fortsätter låta henne göra så med motiveringen att "hon vill kalla mig det för hon tycker jag känns som hennes pojkvän, och då ska hon få kalla mig det". Troligtvis inte, och även om du mot förmodan skulle vara okej med detta kan jag garantera att en stor majoritet inte skulle vara det. Det är ingen normal grej som de flesta skulle acceptera.

  • möjligt

    Kortfattat försöker jag uttrycka att det inte är konstigt att mamman HAR en åsikt kring detta. Att man kanske tycker hon kanske har FEL åsikt gör inte att det är orimligt för henne att HA en åsikt. Sen faller det snarare bland alla fallgroparna med bonusfamiljer att man inte har någon(eller väldigt liten) bestämmanderätt över sina barn när de är hos den andra vårdnadshavaren men det är en annan fråga. För om barnets pappa hade uttryckt och sagt till barnet att han inte ville att det skulle säga mamma till bonusmamman borde bonusmamman inte respektera det iså fall?

    Sen blir väl detta extra känsligt eftersom det är en titel man adopterar från just biomamman. Hade ni bett barnet att kalla bonusmamman för pappa istället så tror jag spontant inte biomamman hade haft några problem med det

  • Bjoer
    möjligt skrev 2019-04-02 13:17:31 följande:
    ... frågan i tråden blir med den logiken VEM behöver ge sitt godkännande till en ny titel? VEM får bedöma lämpligheten? VEM/VILKA har vetorätt?
    Alla iblandade är med och bedömer lämpligheten och ingen har vetorätt. Problemet här i tråden är ju folk som tycker det är självklart åt ena eller andra hållet när det beror helt på situation. Lever ens biomamman? Bor barnet bara hos nya familjen? Är det varannan vecka? Varannan helg? Har de precis träffats? Är förhållandet tänkt att bli seriöst? Etc. etc.

    Jag gjorde tidigare jämförelsen med att kalla en kollega för älskling. Det var inte för att visa att det var fel att kalla bonusmammam för mamma, utan för att illustrera hur det kan kännas hos biomammam när man så tydligt blir ersatt, om även inte fullt ut. Så givetvis får och kommer hon ha känslor. Men de är inte de enda känslorna som räknas. Man måste se på hela situationen för att kunna avgöra vad som är rimligt.
  • Anonym (Gigi)
    möjligt skrev 2019-04-02 13:41:32 följande:

    Kortfattat försöker jag uttrycka att det inte är konstigt att mamman HAR en åsikt kring detta. Att man kanske tycker hon kanske har FEL åsikt gör inte att det är orimligt för henne att HA en åsikt. Sen faller det snarare bland alla fallgroparna med bonusfamiljer att man inte har någon(eller väldigt liten) bestämmanderätt över sina barn när de är hos den andra vårdnadshavaren men det är en annan fråga. För om barnets pappa hade uttryckt och sagt till barnet att han inte ville att det skulle säga mamma till bonusmamman borde bonusmamman inte respektera det iså fall?

    Sen blir väl detta extra känsligt eftersom det är en titel man adopterar från just biomamman. Hade ni bett barnet att kalla bonusmamman för pappa istället så tror jag spontant inte biomamman hade haft några problem med det


    Hahaha, vilken intressant tanke :D att kalla sig pappa!

    Det är ju faktiskt så att upp till en viss ålder är alla kvinnor "mammor" och alla män "pappor". Men sen är det ändå skillnad på "min mamma" och andras mammor.

    Men jag tror det ligger något i det du säger. Jag skulle nog tyckt det var lika knäppt, som varför krångla till det, varför inte bara använda namnet, men då hade jag kanske ändå känt mer att det där är upp till dom om pappan tycker att hans nya tjej också får kallas för pappa. Eller om han hade en ny kille. Men jag skulle också vara mån om att se hur barnet själv ser på vad "pappa" betyder.
  • Brumma
    möjligt skrev 2019-04-02 13:17:31 följande:

    Det är många som skriver i tråden att man ska låta barnet själv definiera sina relationer och inte lägga in några värderingar.

    Jag personligen håller inte alls med, jag tycker att barnet får lov att ha åsikter och synpunkter men att det är upp till de vuxna att vägleda och besluta baserat på vad som är lämpligt.

    Jag kan hålla med dig om att titlarna hör ihop med olika roller men från barnets perspektiv så tror jag att en bonusförälder kan hamna i olika kategorier. Att det naturligtvis ska vara en mamma/pappa roll omfattar ju långt ifrån alla relationstyper. En pappas yngre flickvän som barnet ser som en rolig lekkamrat utan föräldrabördan med regler och ansvar kan säkerligen kännas mer som en härlig äldre syster. Och det känns som ett typiskt exempel där de vuxna troligtvis sätter en gräns och säger nej och vägleder till någonting annat just för att vi ser att det inte är lämpligt, vi ser de bristerna i helheten som barnet inte är medvetet om.

    Eller att mamma skaffar en mycket äldre pojkvän, särbo, som är snäll och trevlig och barnet besöker då och då, vi vuxna ser att det inte är lämpligt att barnet benämner honom morfar/farfar även om barnet kanske skulle tycka det spontant passade.

    På samma sätt gör vi vuxna en lämplighetsbedömning, även om den är omedveten, när barnet delar ut en ny titel. Om du inte korrigerar så har du med din tystnad godkänt och dömt att det känns lämpligt(nu talar jag om de fallen där man inte har ett öppet samtal med barnet och verkligen diskuterar det hela), och frågan i tråden blir med den logiken VEM behöver ge sitt godkännande till en ny titel? VEM får bedöma lämpligheten? VEM/VILKA har vetorätt?

    Jag försöker bara sätta det i ett större perspektiv

    Det är inte så svartvitt att barnet får definiera helt själv och det är inte heller nödvändigtvis bara bonusmamman som har något att säga till om. I slutändan är hon inte vårdnadshavare som ska ta beslut för barnets räkning, även om man får Hoppas att vårdnadshavaren tar beslut som de anser är i barnets bästa intresse

    Om barnet som bara bor varannan helg börjar kalla pappans nya flickvän sen ett par månader för mamma så är det upp till de vuxna att bedömma rimligheten och korrigera om det ser att det är nödvändigt


    Definiera sina relationer men den man ger ett attribut har självklart ngt att säga till om - jag vurmar ju för att barn och bonusförälder tillsamman skall få hitta sin relation, utan inblandning från föräldrarna.

    Jag håller med om att ditt exempel är en bra situation att "belysa" där föräldrarna - och den unga "nya" - bör gå in och samtala med barnet. Men även här faller "roller" in - för även om pappas nya KÄNNS mer som en äldre syster, och det är helt ok, så är pappans nya inte i en systerroll i familjen som helhet, utan pappans partner. Likaså mammas äldre särbo - i "familjen" är det fortfarande rollen som mammas partner som är huvudrollen.

    Vem som har vetorätt? Främst de två inblandade parterna, här barnet och TS. Enligt mig då ;)
Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!