• hoolabandoola88

    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

    Det kan väl inte ha undgått någon att högerpopulismen är på frammarsch över hela världen. Invandringskritik (ibland hat), antiglobalism, protektionism, nationalism osv har varit frågor som dominerat världspolitiken de senaste fem åren och globalt har vi fler högerpopulistiska stats- eller regeringschefer än på mycket länge (Modi i Indien, Bolzonaro i Brasilien, Trump i USA, osv).

    Samtidigt som detta händer har vänstern inte vunnit mark alls utan snarare gått bakåt. Färre personer tycks ansluta sig till vänstergrupperingar, motståndet mot nätverk åt vänster som exempelvis antifa är stort också bland organisationer som inte är höger (t.ex. anonymous) och färre vill befatta sig med frågor som lyfts fram av vänstern (transpersoners rättigheter exempelvis).

    Detta syns tydligt också på internet. På Youtube (världens näst mest besökta hemsida/app) har högerpopulismen dominerat de senaste åren. Den mest kända och populäraste högerpopulisten, Steven Crowder, har 4 miljoner följare på Youtube. Den mest populära vänsterinfluensern, ContraPoints har drygt 700 000 följare, vilket är färre än exempel den mer extrema Paul Joseph Watson. Den enda sidan som vänstern har ett någorlunda stort inflytande är Reddit, men det har ändå långt ifrån samma dignitet som Youtube.

    Så vad har vänstern gjort för fel? Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

  • Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?
  • LuciferIV
    Anonym (Min åsikt) skrev 2019-08-14 17:16:16 följande:

    Fast det där är ju inte sannt, att vissa påstår att man inte får lov at diskkutera invadnringen har ju knappast hindrat just dessa människor från att disskutera det, det är bara dom själva som säger att 'man itne får' - precis som yttrandefrihet och censur dom påstår att man inte får göra något i Sverige samtidigt som dom just gör det dom säger inte går, förstår du?

    Så jag håller inte med dig debatten om ivnandringen förs ju hela tiden, om inte annat så ser vi ju det konstant i trådar oavsett ämne här på Familjeliv men även andra forum-

    Återigen invandringen har och kommer påverka samhället och dess kostnader det är sannt men att föra över egna ev fördomar är ju bara otroligt dumt och tillför inte debatten något, det är otroligt naivt att tro att alla problem dessutom skulle lösas genom ett totalstopp på invandringen tex


    Det är även väldigt svårt att diskutera ämnet här inne, för om man tex länkar till fakta som visar på negativa aspekter, tex BRÅ, så plockas inläggen bort och kontot blockas. Vilket troligen även det här inlägget kommer att leda till.
  • Anonym (H)
    Överste Senap skrev 2019-08-14 15:49:49 följande:

    Ditt problem är att du inte svarar på frågor som ställs till dig. I värsta fall är det pga att du är totalt svarslös.

    Det är pga av sådana som du, samt politiker som glider undan som du som SD fått fäste. Det är ert fel och jag kommer aldrig att förlåta er att de fick fästa pga er svaghet, feghet och strävan efter inte svara på frågor.


    Kan bara ge mitt fulla stöd till din konklusion. Jag skyr SD som pesten och håller helt med att det är pga personer som Klyban som de nåt sådana framgångar.
  • Anonym (Min åsikt)
    LuciferIV skrev 2019-08-14 17:32:39 följande:
    Men om du gör det hamnar du i kylan tillsammans med SD.

    Givetvis blir man inte fängslad (än så länge) för att man är kritisk till vår invandringspolitik, men de som gör det får utstå oerhört mycket hat och hån, och du blir ju inte lpngvarig på tex SVT om du har en öppet kritisk hållning till invandringspolitiken.

    Hani Balif, Katarina Janouch, Ann Heberlain, Rebecca Uvell är några som vågar, och får betala priset för det.

    Hani Balifs bil blev nyligen saboterad tex.
    Det där håller inte längre, vi kan inte utmåla SD som offer längre dom är ansvariga för sin politik som alla andra partier, dom är lika skyldiga att göra eftergifter som andra partier om man vill samarbeta med andra, inget parti kan hålla helt fast vid sina principer om man man vill bidra till att förändra saker. Att sitta i opposition är en gyllene stol där många föredrar att stanna om dom inte får egen makt.

    Det blir också lite dumt om du ska föra in saker som 'än så länge´, för fram din åsikt för du har rätt till den men du blir ju mer tagen på allvar i debatten om du avstår från såna saker för det framstår ju mer som man inbillar sig saker och är rädd att Sverige ska bli dikatatur mm (hade det dessutom sett så illa ut som du försöker påskina hade du inte vågat skriva något sådant det är det enkla svaret)

    Att man har åsikter gör det inte alltid helt rätt, åsikterna blir inte automatiskt sanningar hos andra än redan 'troende', hur man framför sina åsikter däremot avgör om man blir tagen på allvar och lyssnad på hos vanliga människor

    Att sabotera bilar pga av åsikter elelr politisk färg är totalt fel men det är lika fel att ge sig på människor enbart pga av deras hudfärg eller religion, delar du min åsikt här?

    Så för fram debatten på ett bra sätt så blir man tagen på allvar, folk lyssnar mer på saklig opersonlig kritik där man kommer med lösningar som inte färgas av tex fördomar.

    Fanatiker och extrema människor har knapast hjälpt sin sida oavsett om det är vänster, höger, feminism, religion osv
  • Anonym (Min åsikt)
    LuciferIV skrev 2019-08-14 17:35:16 följande:
    Det är även väldigt svårt att diskutera ämnet här inne, för om man tex länkar till fakta som visar på negativa aspekter, tex BRÅ, så plockas inläggen bort och kontot blockas. Vilket troligen även det här inlägget kommer att leda till.
    Jag har aldrig sett att länkar till BRÅ och andra seriösa källor tagits bort, när inlägg tagits bort är det för att man samtidigt fört fram tex åsikter som strider mot forumsregler eller svenska lagar, det är alltså inte länken i sig som är orsaken.

    Länkar man däremot till tex främlingsfientliga sidor så tas det bort direkt,det är vi medlemmar som medvetet eller omdevetet bryter mot dom regler som finns här , är man hemma hos andra följer man dom regler som finns, nu befinner vi oss hos FL och då är det deras regler man följer hemma hos mig gäller mina reglker, lagar däremot måste följas överallt.

    Många länkar dessutom inte heller till fakta utan bara till sidor där mer påståenden och åsikter förs fram.

  • LuciferIV
    Anonym (Min åsikt) skrev 2019-08-14 17:45:29 följande:

    Det där håller inte längre, vi kan inte utmåla SD som offer längre dom är ansvariga för sin politik som alla andra partier, dom är lika skyldiga att göra eftergifter som andra partier om man vill samarbeta med andra, inget parti kan hålla helt fast vid sina principer om man man vill bidra till att förändra saker. Att sitta i opposition är en gyllene stol där många föredrar att stanna om dom inte får egen makt.

    Det blir också lite dumt om du ska föra in saker som 'än så länge´, för fram din åsikt för du har rätt till den men du blir ju mer tagen på allvar i debatten om du avstår från såna saker för det framstår ju mer som man inbillar sig saker och är rädd att Sverige ska bli dikatatur mm (hade det dessutom sett så illa ut som du försöker påskina hade du inte vågat skriva något sådant det är det enkla svaret)

    Att man har åsikter gör det inte alltid helt rätt, åsikterna blir inte automatiskt sanningar hos andra än redan 'troende', hur man framför sina åsikter däremot avgör om man blir tagen på allvar och lyssnad på hos vanliga människor

    Att sabotera bilar pga av åsikter elelr politisk färg är totalt fel men det är lika fel att ge sig på människor enbart pga av deras hudfärg eller religion, delar du min åsikt här?

    Så för fram debatten på ett bra sätt så blir man tagen på allvar, folk lyssnar mer på saklig opersonlig kritik där man kommer med lösningar som inte färgas av tex fördomar.

    Fanatiker och extrema människor har knapast hjälpt sin sida oavsett om det är vänster, höger, feminism, religion osv


    Folk har ju faktiskt dömts för inlägg på facebook som inte varit speciellt anmärkningsvärda, och vår regering har ju även försökt införa lagar som direkt syftar på att inskränka på folkets rätt att yttra sig kritiskt, så visst fog finns ju för oron, även om jag jan hålla med om att det tillägget inte tillför så mycket till debatten.

    Men det ÄR ju faktiskt så att det är oerhört känsligt i Sverige att tala om negativa aspekter av invandringen, och det sociala stigmat kan bli stort av att yttra något kritiskt runt fikarummet eller på sociala medier.

    Har varit med om chefer som kallat in personal på förhör för att man skrivet kritiska (men helt lagliga) inlägg på facebook, och som helt öppet sagt att får han reda på att någon röstar på SD blir det sparken direkt.

    Öppet samtalsklimat? Tror inte det.

    I våra grannländer har man en helt annan öppen debatt om ämnet, och konstaterar också att i Sverige står det inte riktigt rätt till.

    Givetvis är det fel att ge sig på folk pga deras hudfärg (oavsett hudfärg), men var har jag påstått det?

    Men tycker du det är rimligt att hota folj med sparken för att de diskuterar den förda invandringspolitiken?

    Är det ok att utesluta folk ifrån facket pga att man engagerat sig i SD?

    Däremot bör man kunna ha en sansad diskussion om hur det påverkar ett sekulärt samhälle när 10-20% procent är praktiserande muslimer.

    Hur påverkar det jämställdhet, religionsfrihet, HBTQ-personers vardag, det vanliga livet för oss som inte är muslimer.

    Vi hade precis ett fall med busschauffören som inte släppte på folk på bussen pga bönestund. Är det rimligt tex. Eller att kräva rätt kön på sin läkare?

    Det måste vi kunna ha en sansad debatt om, hur mycket enskilda människors religiösa vanor ska få påverka övriga samhället utan att man direkt får höra att man fiskar i grumliga vatten för att man ens vill diskutera det.
  • klyban
    CarinaL26 skrev 2019-08-14 17:33:05 följande:
    Jag hittar ingenstans där du besvarar Överstens frågor. Däremot hittar jag att du lämnat svar på frågor som ingen ställt. Kan du ange det inlägg där du anser att du svarat på hans frågor?

    Du skriver att det är en del av problemet är att försvara högerextremismen. Vem i tråden har försvarat den? Anser du att Översten hör till dem?

    Om du inte hänger med, så låt bli och svara.
    Var inget med översten och göra ens och det nämnda.


     


    Det är många som är här som försvarar extremismen, men frågar du om de säger det är så.
    Nej, de är för fega för detta.
    Dock den röda tråden är klar.


    Dock har flera avslöjat sig med trumpen och tex han aldrig haft fel ens någonsin.
    Har en på pm han pratar om allt annat än sak, och använder ett språk som bara förekommer i extremismen.


    hur många meter var det? 88-ägd
  • klyban
    Anonym (H) skrev 2019-08-14 17:43:51 följande:
    Kan bara ge mitt fulla stöd till din konklusion. Jag skyr SD som pesten och håller helt med att det är pga personer som Klyban som de nåt sådana framgångar.

    Du menar han(Läs jag) som hela tiden berättat att man måste ändra IP, annars tar SD över?
    Det blir inte skoj och lägga orden i munnen på någon, och när man har så fel om någon.


    Men för all del, försök igen.


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Min åsikt)
    LuciferIV skrev 2019-08-14 18:05:46 följande:
    Folk har ju faktiskt dömts för inlägg på facebook som inte varit speciellt anmärkningsvärda, och vår regering har ju även försökt införa lagar som direkt syftar på att inskränka på folkets rätt att yttra sig kritiskt, så visst fog finns ju för oron, även om jag jan hålla med om att det tillägget inte tillför så mycket till debatten.

    Men det ÄR ju faktiskt så att det är oerhört känsligt i Sverige att tala om negativa aspekter av invandringen, och det sociala stigmat kan bli stort av att yttra något kritiskt runt fikarummet eller på sociala medier.

    Har varit med om chefer som kallat in personal på förhör för att man skrivet kritiska (men helt lagliga) inlägg på facebook, och som helt öppet sagt att får han reda på att någon röstar på SD blir det sparken direkt.

    Öppet samtalsklimat? Tror inte det.

    I våra grannländer har man en helt annan öppen debatt om ämnet, och konstaterar också att i Sverige står det inte riktigt rätt till.

    Givetvis är det fel att ge sig på folk pga deras hudfärg (oavsett hudfärg), men var har jag påstått det?

    Men tycker du det är rimligt att hota folj med sparken för att de diskuterar den förda invandringspolitiken?

    Är det ok att utesluta folk ifrån facket pga att man engagerat sig i SD?

    Däremot bör man kunna ha en sansad diskussion om hur det påverkar ett sekulärt samhälle när 10-20% procent är praktiserande muslimer.

    Hur påverkar det jämställdhet, religionsfrihet, HBTQ-personers vardag, det vanliga livet för oss som inte är muslimer.

    Vi hade precis ett fall med busschauffören som inte släppte på folk på bussen pga bönestund. Är det rimligt tex. Eller att kräva rätt kön på sin läkare?

    Det måste vi kunna ha en sansad debatt om, hur mycket enskilda människors religiösa vanor ska få påverka övriga samhället utan att man direkt får höra att man fiskar i grumliga vatten för att man ens vill diskutera det.
    Du och andra tycker inte att det har varit anmärkningsvärda men enligt Svensk Lag har dom varit det, fakta är att man har dömts, vad du eller andra tycker om detta är åsikter.

    Om man framför sina åsikter och sin kritik på ett bra sätt så blir man mer tagen på allvar och folk lyssnar på ett annat sätt n om man kommer med enbart fördomar eller framstår som en fanatiker(ovasett vilken sida man står på i debatten)
    Jag själv har kritiserat invandringspolitiken i mångt och mycket men jag försöker inte föra fram billiga politiska poäng eller fördomar därför har inte jag upplevt att man försöker tysta mig.

    Jag tycker att bor man i Sverige ska man följa svenska lagar, detta gäller både rasister och homofobiska muslimer(om vi nu ska använda ex på vissa grupper)

    Alla har rätt till sin tro men det ska inte hindra en i ens arbetsuppgifter, då får man söka ett annat jobb, samma gäller om man har fördomar mot invandrare man fårinte låta dessa fördomar påverka ens jobb. För mig är det en fråga om personen är lämplig för sina arbetsuppgifter. Jag kan tycka många unga människor inte helelr förstått det här med arbetsmoral och har blivit för curlade för att inse vad arbetsuppgifter innebär.

    Jag tycker man både kan och bör ha en debatt, däremot hjälper det inte debatten utan snarare tvärtom om vissa försöker ta billiga politiska poäng eller kränga böcker osv, dessa personer når ju inte den stora massan, så kom med kritik på ett bra och sakligt sätt så är det motståndare som gör bort sig när dom skriker hysteriskt och det är dom som framstår som oseriösa, just nu beter sig båda sidor som barnungar trots att dom själva och deras anhängare anser motsatsen, och undet tiden blir inget gjort

    Tack för debatten förresten :)
  • Anonym (H)
    klyban skrev 2019-08-14 18:12:47 följande:

    Du menar han(Läs jag) som hela tiden berättat att man måste ändra IP, annars tar SD över?

    Det blir inte skoj och lägga orden i munnen på någon, och när man har så fel om någon.

    Men för all del, försök igen.


    Goddag yxskaft!!
  • LuciferIV
    Anonym (Min åsikt) skrev 2019-08-14 18:19:03 följande:

    Du och andra tycker inte att det har varit anmärkningsvärda men enligt Svensk Lag har dom varit det, fakta är att man har dömts, vad du eller andra tycker om detta är åsikter.

    Om man framför sina åsikter och sin kritik på ett bra sätt så blir man mer tagen på allvar och folk lyssnar på ett annat sätt n om man kommer med enbart fördomar eller framstår som en fanatiker(ovasett vilken sida man står på i debatten)

    Jag själv har kritiserat invandringspolitiken i mångt och mycket men jag försöker inte föra fram billiga politiska poäng eller fördomar därför har inte jag upplevt att man försöker tysta mig.

    Jag tycker att bor man i Sverige ska man följa svenska lagar, detta gäller både rasister och homofobiska muslimer(om vi nu ska använda ex på vissa grupper)

    Alla har rätt till sin tro men det ska inte hindra en i ens arbetsuppgifter, då får man söka ett annat jobb, samma gäller om man har fördomar mot invandrare man fårinte låta dessa fördomar påverka ens jobb. För mig är det en fråga om personen är lämplig för sina arbetsuppgifter. Jag kan tycka många unga människor inte helelr förstått det här med arbetsmoral och har blivit för curlade för att inse vad arbetsuppgifter innebär.

    Jag tycker man både kan och bör ha en debatt, däremot hjälper det inte debatten utan snarare tvärtom om vissa försöker ta billiga politiska poäng eller kränga böcker osv, dessa personer når ju inte den stora massan, så kom med kritik på ett bra och sakligt sätt så är det motståndare som gör bort sig när dom skriker hysteriskt och det är dom som framstår som oseriösa, just nu beter sig båda sidor som barnungar trots att dom själva och deras anhängare anser motsatsen, och undet tiden blir inget gjort

    Tack för debatten förresten :)


    Om någon framförde de åsikterna du skriver här på tex en ledarsida på större medierna, eller var politiker utan för SD, så skulle den bli kölhalad direkt (inte bokstavligen).

    Jag tycker du resonerar sunt, men i den lilla klick som bestämmer vilka åsikter som är ok så är det inte ok att påstå att man ska söka ett annat jobb om det krockar med ens religion. Det skulle stämplas som "islamofobi" direkt.

    Även om de flesta tycker att man ska anpassa sig till de lagar och regler som gäller här, osv, så i praktiken är det oerhört känsligt att yttra detta offentligt.

    Ex.

    En SVT-anställd twittrade im hur hon avbrytet ett rånförsök mot sin mor ifrån en ung Afghan, och blev genast påhoppad ifrån alla möjliga håll för att hon skrev som det var. Att en äldre kvinna blir rånad mitt på dan var det ingen som var upprörd alls över.

    En moderat riksdagsledamot delade en artikel ifrån Nyheter Idag, blir också direkt påhoppad och det ska brunsmetas och ha sig.

    Men det är ju som du säger, det är idiotisk på båda sidor.

    Tack själv!
Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?