• Anonym (Inte lat!)

    Arbetslivet passar inte mig

    Hej!


    Jag hittade en gammal tråd av en som inte känner att hen kunde/ville/orkade arbeta. Att hen provat olika arbeten och olika anställningsformer, olika tider på dygnet etc. Men inte funnit sin plats utan hatar att arbeta.


    Jag känner lite likadant. Jag är inte gjord för detta samhälle och denna arbetskultur som skapats. Hela jag känner att detta är fel och jag mår dåligt av det. Jag trivs allra bäst hemma och mår bäst där. Jag är ingen ensamvarg utan är snarare ganska social, däremot trivs jag med att vara själv också. Jag mår på riktigt dåligt av att arbeta och det krävs så otroligt mycket energi av mig att göra det och när jag gör det så orkar jag ingenting annat och behöver mycket återhämtning, vilket betyder att all kraft och energi läggs på jobb och sedan finns ingenting kvar av mig..


    Det handlar inte om att jag är lat. Tvärtom! Jag vill så himla mycket men klarar det inte. Min dröm är att vara hemmafru och hemma med barn (en viktigare "uppgift" kan jag inte tänka mig), och att starta eget någon gång, vara min egen chef. Det ställs så orimligt höga och konstiga krav i dag och jag upplever att få vara människa är ingenting som räknas, knappt ens i andra hand.


    Man förväntas att ställa upp när och hur som helst och man ses bara som en produkt och inget annat, och gör man inte det möts man med kalla handen. Hela tiden krav på att leverera men det finns inget motsvarande krav på att chefen/arbetsplatsen ska leverera, det är väl jävligt märkligt?. Jag klarar inte det här och känner samtidigt en stor jävla stress och press ändå eftersom jag behöver pengar.


    Hur svårt är det egentligen för vad som verkar vara majoriteten av detta (hjärntvättade) samhälle att förstå att vi fungerar olika och har olika behov? Att alla inte är gjorda för detta klimatet. Ni som känner likadant, hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Arbetslivet passar inte mig
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Ann) skrev 2019-11-07 13:23:33 följande:

    Man laddar batterierna genom bra mat och motion samt frisk luft.


    Du läste nog inte mitt föregående inlägg eftersom även du fortsätter generalisera.

    Och nej, ALLA kan inte ladda batterierna genom mat motion.

    Däremot är det en viktig aspekt för att försöka ta hand om sig själv.
  • Anonym (Mm)
    Kjell2 skrev 2019-11-07 12:32:13 följande:

    Nej, du har ingen absolut rätt att alltid bestämma din egen arbetstid. Du ingår ett avtal med en arbetsgivare där ni är överens om vilka regler som gäller. Den möjlighet du har är att säga nej till överenskommelsen, inte i efterhand ensidigt ändra reglerna så de passar dig.

    Ja, det innebär kompromisser, du kanske kan få arbetstider som passar dig men i övrigt tråkigt jobb. Eller så får du låsta arbetstider men mycket pengar och kul jobb.

    Som slutalternativ har du att helt skippa arbetsgivare och försöka få mat och husrum på annat sätt, genom eget företag, en partner som försörjer dig eller genom att vara självförsörjande.


    Men ändå växer inte dessa chanser på träd?

    För att få en chans att ha ett övertag i arbetslivet där det kommer till exempelvis arbetstider så måste du oftast ge något i gengäld. Eller helt sonika att du haft bra kontakter eller en vettig chef som ser till sina anställdas bästa, utan att förvänta sig världen tillbaka.

    En chef anställer folk för arbete. Dom anställer inte personer som gärna vill arbeta så lite som möjligt och antagligen prestera därefter.

    Det är nog aldrig en sk "högkänslig" person skriver i sitt CV, "Önskar jobba ca 30 procent, eller vad kroppen/ huvudet klarar av just då. Kan ev behöva många dagars vila mellan passen för att orka med livet".

    För att kunna faktiskt FÅ den chansen, lär du vara sjukskriven och kanske arbetsträna. Eller liknande.

    Detta gäller såklart inte om du har en hög utbildning och kan ta ett jobb som inte kräver så mycket av dig. Men för att komma dit då?
  • Kjell2
    Anonym (Mm) skrev 2019-11-07 14:06:27 följande:
    Men ändå växer inte dessa chanser på träd?

    För att få en chans att ha ett övertag i arbetslivet där det kommer till exempelvis arbetstider så måste du oftast ge något i gengäld. Eller helt sonika att du haft bra kontakter eller en vettig chef som ser till sina anställdas bästa, utan att förvänta sig världen tillbaka.

    En chef anställer folk för arbete. Dom anställer inte personer som gärna vill arbeta så lite som möjligt och antagligen prestera därefter.

    Det är nog aldrig en sk "högkänslig" person skriver i sitt CV, "Önskar jobba ca 30 procent, eller vad kroppen/ huvudet klarar av just då. Kan ev behöva många dagars vila mellan passen för att orka med livet".

    För att kunna faktiskt FÅ den chansen, lär du vara sjukskriven och kanske arbetsträna. Eller liknande.

    Detta gäller såklart inte om du har en hög utbildning och kan ta ett jobb som inte kräver så mycket av dig. Men för att komma dit då?
    Nej, chanser växer inte på träd och ibland måste man offra lite för att få något. Kanske ha ett slitigt jobb ett tag eller leva på CSN för att utbilda sig.

    Men om man inte trivs med sitt nuvarande jobb får man överväga sin alternativ, vad kan jag ändra på, hur gör jag det, är det värt det? Kanske det finns annat jag kan göra för att må bättre.


  • Bjoer
    Anonym (Ann) skrev 2019-11-07 13:55:05 följande:
    Och svaret handlade om vardagen:

    Det är sant att informationsamhället är tröttande, men det är minst lika mycket i vardagen. Om du kopplat ner i vardagen, från sociala medier, från media (TV och internet) och ökar social samvaro, utomhusaktiviteter, motion och sömn kommer det mentala trycket minska och du kommer sannolikt må bättre.

    Tycker det är ett jättebra svar. Men folk vill ju inte göra avkall på sina mobiler, serier och annat digitalt.
    Fast svaret var riktat så som om jag pratade om informationssamhället. Det gjorde jag inte.

    Det jag pratade om var alltså inte mobiler, serier och annat digitalt. Utan vardagliga beslut.

    - Jag behöver olivolja, det finns 10 olika märken och varianter. Vilka är miljövänliga? Vilka har bra arbetsvilkor för sina bönder? Var kommer den ifrån? Använder de återanvänt glas i flaskan?

    - Vilka fonder ska jag spara i? Vilka går bra, vilka går dåligt? Vilka är etiska? Behöver jag kolla upp alla företag?

    - Jag behöver kläder. Använder den här kedjan barnarbete? Är färgningen är kläderna miljövänlig? Hur hanterar de sina utsläpp?

    - Jag behöver sätta mitt barn i en skola/på dagis. Har de utbildad personal? Rätt pedagogik? Använder de vetenskapligt bekräftade metoder?

    - Jag behöver ett par nya hörlurar. Vilka är bäst? Har de bra bas? Är de prisvärda? Klarar de trådlös uppkoppling? Går de sönder ofta?

    - Jag är stressad och behöver koppla av. Vilken metod fungerar? Meditation? Mindfullness? Kampsport? Är klubben bra, ansvarsfull?

    - Jag vill ge något till välgörenhet. Är organisationen bra? Hur mycket pengar går till de behövande och hur mycket går till organisationen i sig? Använder de olagliga metoder för sina protester (om de har några)? Är deras metoder effektiva?

    Etc. etc. etc. Det här är bara några exempel på vardagliga beslut. Sen finns det massor med annat som man "bör" vara informerad om. Livet idag är helt enkelt mycket mer komplicerat och har högre kvar på att invånarna är informerade. Att man dessutom spammas med reklam och desinformation vart man än går, så man måste sålla mellan det som är äkta och det som är falskt, källgranska och vara kritisk i allt gör inte saken lättare.

    Kolla gärna på "The Paradox of Choice", ett 19 minuter långt TED Talk av Barr Schwarz som ligger lite på ämnet.

    https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice?language=en
  • Kjell2
    Bjoer skrev 2019-11-07 14:19:22 följande:
    Fast svaret var riktat så som om jag pratade om informationssamhället. Det gjorde jag inte.

    Det jag pratade om var alltså inte mobiler, serier och annat digitalt. Utan vardagliga beslut.

    - Jag behöver olivolja, det finns 10 olika märken och varianter. Vilka är miljövänliga? Vilka har bra arbetsvilkor för sina bönder? Var kommer den ifrån? Använder de återanvänt glas i flaskan?

    - Vilka fonder ska jag spara i? Vilka går bra, vilka går dåligt? Vilka är etiska? Behöver jag kolla upp alla företag?

    - Jag behöver kläder. Använder den här kedjan barnarbete? Är färgningen är kläderna miljövänlig? Hur hanterar de sina utsläpp?

    - Jag behöver sätta mitt barn i en skola/på dagis. Har de utbildad personal? Rätt pedagogik? Använder de vetenskapligt bekräftade metoder?

    - Jag behöver ett par nya hörlurar. Vilka är bäst? Har de bra bas? Är de prisvärda? Klarar de trådlös uppkoppling? Går de sönder ofta?

    - Jag är stressad och behöver koppla av. Vilken metod fungerar? Meditation? Mindfullness? Kampsport? Är klubben bra, ansvarsfull?

    - Jag vill ge något till välgörenhet. Är organisationen bra? Hur mycket pengar går till de behövande och hur mycket går till organisationen i sig? Använder de olagliga metoder för sina protester (om de har några)? Är deras metoder effektiva?

    Etc. etc. etc. Det här är bara några exempel på vardagliga beslut. Sen finns det massor med annat som man "bör" vara informerad om. Livet idag är helt enkelt mycket mer komplicerat och har högre kvar på att invånarna är informerade. Att man dessutom spammas med reklam och desinformation vart man än går, så man måste sålla mellan det som är äkta och det som är falskt, källgranska och vara kritisk i allt gör inte saken lättare.

    Kolla gärna på "The Paradox of Choice", ett 19 minuter långt TED Talk av Barr Schwarz som ligger lite på ämnet.

    https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice?language=en
    Håller delvis med men det gäller att utveckla egna strategier som förenklar, t ex böra köpa Coop blåvita varor, inga fonder, ta närmaste dagiset, gör som min man/fru/religiösa ledare säger. Inse att visa beslut är viktiga medans andra är skit samma.

    .


  • Anonym (Ann)
    Bjoer skrev 2019-11-07 14:19:22 följande:
    Fast svaret var riktat så som om jag pratade om informationssamhället. Det gjorde jag inte.

    Det jag pratade om var alltså inte mobiler, serier och annat digitalt. Utan vardagliga beslut.

    - Jag behöver olivolja, det finns 10 olika märken och varianter. Vilka är miljövänliga? Vilka har bra arbetsvilkor för sina bönder? Var kommer den ifrån? Använder de återanvänt glas i flaskan?

    - Vilka fonder ska jag spara i? Vilka går bra, vilka går dåligt? Vilka är etiska? Behöver jag kolla upp alla företag?

    - Jag behöver kläder. Använder den här kedjan barnarbete? Är färgningen är kläderna miljövänlig? Hur hanterar de sina utsläpp?

    - Jag behöver sätta mitt barn i en skola/på dagis. Har de utbildad personal? Rätt pedagogik? Använder de vetenskapligt bekräftade metoder?

    - Jag behöver ett par nya hörlurar. Vilka är bäst? Har de bra bas? Är de prisvärda? Klarar de trådlös uppkoppling? Går de sönder ofta?

    - Jag är stressad och behöver koppla av. Vilken metod fungerar? Meditation? Mindfullness? Kampsport? Är klubben bra, ansvarsfull?

    - Jag vill ge något till välgörenhet. Är organisationen bra? Hur mycket pengar går till de behövande och hur mycket går till organisationen i sig? Använder de olagliga metoder för sina protester (om de har några)? Är deras metoder effektiva?

    Etc. etc. etc. Det här är bara några exempel på vardagliga beslut. Sen finns det massor med annat som man "bör" vara informerad om. Livet idag är helt enkelt mycket mer komplicerat och har högre kvar på att invånarna är informerade. Att man dessutom spammas med reklam och desinformation vart man än går, så man måste sålla mellan det som är äkta och det som är falskt, källgranska och vara kritisk i allt gör inte saken lättare.

    Kolla gärna på "The Paradox of Choice", ett 19 minuter långt TED Talk av Barr Schwarz som ligger lite på ämnet.

    https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice?language=en
    Det är ju ett medvetet val man gör, om man tänker så varje gång man ska handla något.

    Vi har inte de bästa räntorna, vi har inte valt elbolag, vi satte barnen i den närmsta skolan, jag tar samma olja som jag gjorde sist osv. Vi behöver inte göra varje val till det bästa valet. Gör man det, då får man ju också leva med konsekvenserna.

    Sedan tycker jag att detta du drar upp hänger ihop med informationssamhället. Om man låter bli sociala medier, drar ner på skrämtid osv, så matas man inte med de olika valen.
  • Anonym (f)
    Kjell2 skrev 2019-11-07 14:14:19 följande:
    Nej, chanser växer inte på träd och ibland måste man offra lite för att få något. Kanske ha ett slitigt jobb ett tag eller leva på CSN för att utbilda sig.

    Men om man inte trivs med sitt nuvarande jobb får man överväga sin alternativ, vad kan jag ändra på, hur gör jag det, är det värt det? Kanske det finns annat jag kan göra för att må bättre.
    I mitt fall har jag ett funktionshinder och hade behövt förlängd studietid vilket jag inte fick godkänt av csn. Så då innebär det heltidsjobb och heltidsstudier samtidigt, något jag inte tror alla klarar. 

    Jag kan inte få mer csn och jag klarar inte arbete, familjeliv och studier samtidigt.

    Kanske jag är ett särskilt fall, men jag tror det finns många som jag.
  • Kjell2
    Anonym (f) skrev 2019-11-07 14:28:25 följande:
    I mitt fall har jag ett funktionshinder och hade behövt förlängd studietid vilket jag inte fick godkänt av csn. Så då innebär det heltidsjobb och heltidsstudier samtidigt, något jag inte tror alla klarar. 

    Jag kan inte få mer csn och jag klarar inte arbete, familjeliv och studier samtidigt.

    Kanske jag är ett särskilt fall, men jag tror det finns många som jag.
    Så ditt liv är helt fixerat och utstakat för lång tid framåt? Du kan inte påverka jobb, bostadsort, partner mm? Skulle du kunna släppa allt och åka till Australien för att skörda frukt?

    Jag tror det finns många som inte trivs med sin livssituation men inte är beredda att ge upp saker, offra något för att få en bättre situation, ändra levnadsmönster, chansa. Om du tillhör den gruppen kan jag inte svara på. Det finns en liten grupp som sitter mer eller mindre fast, ofta beror det på sjukdom eller liknande.


  • Bjoer
    Kjell2 skrev 2019-11-07 14:26:45 följande:
    Håller delvis med men det gäller att utveckla egna strategier som förenklar, t ex böra köpa Coop blåvita varor, inga fonder, ta närmaste dagiset, gör som min man/fru/religiösa ledare säger. Inse att visa beslut är viktiga medans andra är skit samma.
    Absolut, men då har du ju den pressen och ansvaret istället/också. Att utveckla strategier som gör att du klarar av vardagen och inte går in i väggen. Jag menar, läs det högt för dig själv. Man måste idag utveckla strategier för att begränsa antalet beslut man gör för att inte drabbas av mental ohälsa. Det betyder också att du nu har ett ansvar för din egen mentala hälsa och mår du dåligt, tja, då är det ditt fel som hade fel strategier.

    Kolla gärna det TED Talk jag länkade till. Det tar upp en del av det här.
    Anonym (Ann) skrev 2019-11-07 14:28:08 följande:
    Det är ju ett medvetet val man gör, om man tänker så varje gång man ska handla något.

    Vi har inte de bästa räntorna, vi har inte valt elbolag, vi satte barnen i den närmsta skolan, jag tar samma olja som jag gjorde sist osv. Vi behöver inte göra varje val till det bästa valet. Gör man det, då får man ju också leva med konsekvenserna.

    Sedan tycker jag att detta du drar upp hänger ihop med informationssamhället. Om man låter bli sociala medier, drar ner på skrämtid osv, så matas man inte med de olika valen.
    "... ett medvetet val", ja. Ännu ett val. Valet att inte välja. Och vilka val kan jag låta bli att välja i? Vilka är så viktigt att jag måste informera mig? Bara för att kunna ta det beslutet måste jag informera mig.

    Man kan ju också helt enkelt skita i det. Men det finns en press från samhället idag att man ska vara informerad, bildad och medveten. Dessutom, om alla sket i det så skulle de kriser vi har med planeten idag, och det är många, vara långt mycket värre.

    Kontentan är att samhället idag lägger en mycket större belastning på gemene man än det gjorde för hundra år sedan. Inte i form av fysiskt arbete, men mentalt. Detta är en delorsak till att folk bränner ut sig.
  • Anonym (Ann)
    Bjoer skrev 2019-11-07 14:44:57 följande:
    Absolut, men då har du ju den pressen och ansvaret istället/också. Att utveckla strategier som gör att du klarar av vardagen och inte går in i väggen. Jag menar, läs det högt för dig själv. Man måste idag utveckla strategier för att begränsa antalet beslut man gör för att inte drabbas av mental ohälsa. Det betyder också att du nu har ett ansvar för din egen mentala hälsa och mår du dåligt, tja, då är det ditt fel som hade fel strategier.

    Kolla gärna det TED Talk jag länkade till. Det tar upp en del av det här.
    Anonym (Ann) skrev 2019-11-07 14:28:08 följande:
    Det är ju ett medvetet val man gör, om man tänker så varje gång man ska handla något.

    Vi har inte de bästa räntorna, vi har inte valt elbolag, vi satte barnen i den närmsta skolan, jag tar samma olja som jag gjorde sist osv. Vi behöver inte göra varje val till det bästa valet. Gör man det, då får man ju också leva med konsekvenserna.

    Sedan tycker jag att detta du drar upp hänger ihop med informationssamhället. Om man låter bli sociala medier, drar ner på skrämtid osv, så matas man inte med de olika valen.
    "... ett medvetet val", ja. Ännu ett val. Valet att inte välja. Och vilka val kan jag låta bli att välja i? Vilka är så viktigt att jag måste informera mig? Bara för att kunna ta det beslutet måste jag informera mig.

    Man kan ju också helt enkelt skita i det. Men det finns en press från samhället idag att man ska vara informerad, bildad och medveten. Dessutom, om alla sket i det så skulle de kriser vi har med planeten idag, och det är många, vara långt mycket värre.

    Kontentan är att samhället idag lägger en mycket större belastning på gemene man än det gjorde för hundra år sedan. Inte i form av fysiskt arbete, men mentalt. Detta är en delorsak till att folk bränner ut sig.
    Om man medvetet ställer sig lite vid sidan om och downshiftar, så förbrukar man per automatik mindre än någon som springer i ekorrhjulet.

    Man behöver ju inte en massa prylar, man behöver ju inte följa normen i allt. Och bryr du dig så mycket om klimatet, då faller ju många val bort för dig per automatik.

    Så ta av dig offerkoftan och ta kommandot över ditt eget liv.

Svar på tråden Arbetslivet passar inte mig