• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-02 07:51:16 följande:

    Bedöms hennes sjukdomstillstånd utifrån att hon är del av ett förhållande? Utifrån hennes ekonomi överhuvud taget? Där ska man ju självklart utgå från symptom, diagnos och svårigheter som man har.

    Rätten till sjukersättning och sjukersättningens storlek påverkas inte heller av om man bor ihop med någon eller ej om det är det du menar.


    Sjukersättningen hade varit otrillräcklig för henne att försörja sig på som individ. Men övriga hjälpmedel står henne inte till buds eftersom hon är del av ett förhållande. Antingen är alla typer av stöd individuella och så även beskattning, eller så är beskattning samt alla former av stöd baserade på att vi är ett par. Det är rimligt ocj intellektuellt hederligt.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-02 08:16:10 följande:

    Samtidigt har man som den sjuke i ett par betydligt bättre förutsättningar till ett gott liv än vad en sjuk ensamstående har. Ändå anser du att det är rimligt att staten ska kompenseras er som haft turen att hitta någon att leva med men inte de som är ensamma? Vari ligger rättvisan i det?


    Det är helt olika saker. Då handlar det inte längre om beskattning på inkomst. Man kan säkert diskutera ersättningsnivåer för ensamstående men det är inte relevant i denna fråga.
  • Anonym (Johan)
    Fiona M skrev 2019-12-02 08:14:49 följande:

    Men VAD pratar du om nu?


    Att det är orimligt att vi bedöms som indivder och ett par samtidigt beroende på när det passar staten. Staten vill tex slippa betala bostadsbidrag. Därför får hon inget sånt pga vår GEMENSAMMA inkomst. Staten vill ha in så mycket skatt som möjligt. Därför tar skattesatserna INTE hänsyn till vår GEMENSAMMA inkomst.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-02 08:50:01 följande:

    Det är helt olika saker. Då handlar det inte längre om beskattning på inkomst. Man kan säkert diskutera ersättningsnivåer för ensamstående men det är inte relevant i denna fråga.


    Skattesystemet är delvis till för att utjämna förutsättningarna bland individer så jo, jag tycker nog det är relevant. Men du verkar vara extremt fyrkantig i ditt synsätt på den här frågan.
  • Fiona M
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-02 08:53:15 följande:

    Att det är orimligt att vi bedöms som indivder och ett par samtidigt beroende på när det passar staten. Staten vill tex slippa betala bostadsbidrag. Därför får hon inget sånt pga vår GEMENSAMMA inkomst. Staten vill ha in så mycket skatt som möjligt. Därför tar skattesatserna INTE hänsyn till vår GEMENSAMMA inkomst.


    Fast du ljuger ju när du påstår att hennes civilstånd räknas in i bedömningen av hennes sjukdomstillstånd.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-02 11:06:13 följande:

    Skattesystemet är delvis till för att utjämna förutsättningarna bland individer så jo, jag tycker nog det är relevant. Men du verkar vara extremt fyrkantig i ditt synsätt på den här frågan.


    Självklart. Men då kan vi bredda tråden till att diskutera allt mellan himmel och jord och kommer bort från den aktuella sakfrågan.
  • Anonym (Johan)
    Fiona M skrev 2019-12-02 12:39:34 följande:

    Fast du ljuger ju när du påstår att hennes civilstånd räknas in i bedömningen av hennes sjukdomstillstånd.


    Inte i hennes sjukdomstillstånd. Däremot beaktas hennes civilstånd i gällande vilka ersättningar hon berättigas till. Om det ska beaktas i förhållande till ersättningar är det fullt rimligt att det beaktas vid beskattning.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-02 08:13:03 följande:

    Hennes möjligheter att få bostadsbidrag påverkas av att hon bor ihop med en höginkomsttagare.


    Ja, och att dela bornde med någon annan överhuvudtaget. Det ts skrev var att bedömningen av hennes sjukdomstillstånd påverkades av om hon är en del av ett förhållande. Det stämmer mig veterligen inte. Och vore väldigt knasogt om det gjorde.

    Ens rätt till ersättning dör sjukdom påverkas i te heller av om man är sambo eller ej.

    Ens möjlighet till bostadsbidrag påverkas däremot av om man delar lägenhet med någon och om man är sambo med den man delar lägenhet med. Bostadsbidrag på verkas även av andra faktorer som tex ålder. En person över 29 utan barn har tex inte rätt till bostadsbidrag alls oavsett hur lite pengar personen har. Men det är ju en annan sak och inte det ts skrev om nu.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-02 08:37:45 följande:

    Sjukersättningen hade varit otrillräcklig för henne att försörja sig på som individ. Men övriga hjälpmedel står henne inte till buds eftersom hon är del av ett förhållande. Antingen är alla typer av stöd individuella och så även beskattning, eller så är beskattning samt alla former av stöd baserade på att vi är ett par. Det är rimligt ocj intellektuellt hederligt.


    Så du menar att om man inför sambeskattning ska alla stöd/ersättningar man har rätt till vara baserat på civilstånd och gemensamma inkomster? Man ska få lägre/högre akassa, sjukersättning osv beroende på civilstånd och partnerns inkomst? Alla stöd ska följa samma princip?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-02 16:43:53 följande:

    Ja, och att dela bornde med någon annan överhuvudtaget. Det ts skrev var att bedömningen av hennes sjukdomstillstånd påverkades av om hon är en del av ett förhållande. Det stämmer mig veterligen inte. Och vore väldigt knasogt om det gjorde.

    Ens rätt till ersättning dör sjukdom påverkas i te heller av om man är sambo eller ej.

    Ens möjlighet till bostadsbidrag påverkas däremot av om man delar lägenhet med någon och om man är sambo med den man delar lägenhet med. Bostadsbidrag på verkas även av andra faktorer som tex ålder. En person över 29 utan barn har tex inte rätt till bostadsbidrag alls oavsett hur lite pengar personen har. Men det är ju en annan sak och inte det ts skrev om nu.


    Så alla över 29 år med enbart sjukpenning bor på gatan alltså? Knappast..

    Av just den anledningen du beskriver är ju viljan att bo sambo med någon man inte är tillsammans med obefintlig i Sverige. Varför skulle någon dela lgh med någon annan om man får bostadsbidrag och samma kostnad om man lever själv?

    Däremot är det oerhört vanligt att folk i utsatta områden bor särbos av just denna anledning. Detta är en, om inte det största, fusket FK möter.

    Sen finns det andra områden där man defineras som en familj, tex när det gäller maxtaxa på dagis. Det man kan ge sig fan på är att det alltid sammanfaller med det som är ekonomiskt mest fördelaktigt för staten..Det är ju såklart i statens intresse att ha ett maxtak som i princip alla familjer med två jobb överskrider så att så många som möjligt ska behöva betala max.

    Du kan fortsätta sitta och försöka motivera varför det ser ut som det gör. Men alla nyktra personer ser givetvis att det ENBART handlar om maximering av statens ekonomiska utfall.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom