• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Sofia95
    bellis2 skrev 2020-11-25 13:03:37 följande:

    Hade de inte kollat sköldkörtelvärdena innan du började med allt?

    När du skrev om håravfallet i duschen så tänkte jag skriva om det eller om du har vitamin-och/eller mineralbrist av något. Jag tappar alltid massvis med hår så fort mitt tsh höjs. Helt sjukt hur känsligt det är.

    Sedan är det viktigt att du ständigt kollar tsh de första 12 veckorna under graviditet. Jag tycker att klinikerna testar alltför sällan, de låter det gå ca 4-6 veckor mellan och när man är gravid så vet man inte hur mycket Levaxin man behöver så jag har tagit privata tester. De kan beräkna ungefär men i mitt fall så var deras rekommendationer inte korrekta.

    Det låter klokt också att få låta kroppen vila. Det är inte mycket av 2021 ändå så snart är du igång igen :)

    Har du pratat med kliniken att fortsätta ta progynon under denna tid? Tror det är viktigt i ditt fall att bygga upp slemhinnan under en längre tid.

    Styrkekramar <3


    Både ja och nej. Inte nu inför försök, kollade vid tre tillfällen förra vintern, sista i januari.. vad är ett högt fsh för dig? Tack, jag hoppas innerligt att håravfallet minskar på köpet, det har blivit väldigt påfrestande psykiskt.

    Kliniken vill inte att jag fortsätter med progynon under uppehållet nu, men det vill jag. Jag läste att östrogen binder tyroxin, så det känns som att jag behöver fortsätta med progynon även för att kunna utvärdera dosen levaxin rättvist. Och så fick jag ju bättre respons på slemhinnan.
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2020-11-25 13:37:00 följande:
    Både ja och nej. Inte nu inför försök, kollade vid tre tillfällen förra vintern, sista i januari.. vad är ett högt fsh för dig? Tack, jag hoppas innerligt att håravfallet minskar på köpet, det har blivit väldigt påfrestande psykiskt.

    Kliniken vill inte att jag fortsätter med progynon under uppehållet nu, men det vill jag. Jag läste att östrogen binder tyroxin, så det känns som att jag behöver fortsätta med progynon även för att kunna utvärdera dosen levaxin rättvist. Och så fick jag ju bättre respons på slemhinnan.
    Inte bara för mig utan studier har visat att när man vill bli gravid och under graviditet bör tsh ligga runt 1. Jag har legat på allt möjligt men mår alltid som bäst när jag ligger runt 1. Med ditt tsh-värde får du ner det lätt och snabbt. De har nog satt dig på en lägre dos av Levaxin?

    Jag har ingen sköldkörtel så det är extremt känsligt, kan "leka" med värdena lätt. Jag har blivit tvungen att kliva av min andra sköldkörtelmedicin innan och under graviditet men den tillsammans med Levaxin stabiliserade det hela mycket mer så ser framemot att kunna ta den igen i framtiden.

    Det är olika hur/om progynon påverkar tsh:et. För mig verkade det inte göra någon skillnad. Fanns det någon anledning att kliniken inte ville att du skulle ta progynon under tiden? 

    Har du fått göra en allmän kontroll av vitaminer och mineraler? Viktigt att kolla järn, b12, zink och d-vitamin när man har sköldkörtelproblematik och det kan också påverka håret.

    Jag vet man blir skrämd när man ser hur mycket hår man tappar även om det växer ut igen.

  • Sofia95
    bellis2 skrev 2020-11-25 13:52:31 följande:

    Inte bara för mig utan studier har visat att när man vill bli gravid och under graviditet bör tsh ligga runt 1. Jag har legat på allt möjligt men mår alltid som bäst när jag ligger runt 1. Med ditt tsh-värde får du ner det lätt och snabbt. De har nog satt dig på en lägre dos av Levaxin?

    Jag har ingen sköldkörtel så det är extremt känsligt, kan "leka" med värdena lätt. Jag har blivit tvungen att kliva av min andra sköldkörtelmedicin innan och under graviditet men den tillsammans med Levaxin stabiliserade det hela mycket mer så ser framemot att kunna ta den igen i framtiden.

    Det är olika hur/om progynon påverkar tsh:et. För mig verkade det inte göra någon skillnad. Fanns det någon anledning att kliniken inte ville att du skulle ta progynon under tiden? 

    Har du fått göra en allmän kontroll av vitaminer och mineraler? Viktigt att kolla järn, b12, zink och d-vitamin när man har sköldkörtelproblematik och det kan också påverka håret.

    Jag vet man blir skrämd när man ser hur mycket hår man tappar även om det växer ut igen.


    Ja, jag har läst jättemycket om det nu :( jag fick 25mcg som startdos.

    Avvakta med progynon vill hon enbart för att få bättre spelrum med att öka från 0 till 8mg sen. Men det fick ju inte så bra respons sist..

    Nej, jag har inte kollat de nu, men jag äter tillskott av allt de du skrev :) men när ditt tsh stiger, vid vilken nivå märker du av det?
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2020-11-25 14:34:16 följande:

    Ja, jag har läst jättemycket om det nu :( jag fick 25mcg som startdos.

    Avvakta med progynon vill hon enbart för att få bättre spelrum med att öka från 0 till 8mg sen. Men det fick ju inte så bra respons sist..

    Nej, jag har inte kollat de nu, men jag äter tillskott av allt de du skrev :) men när ditt tsh stiger, vid vilken nivå märker du av det?


    Jag misstänkte det, lägsta dos och det räcker just nu.

    Konstigt med progynon.

    För mig räcker det att jag passerar tsh 2 så mår jag dåligt. Men som sagt för patienter utan sköldkörtel kan kombinationsbehandling fungera bättre och det gäller i mitt fall.
  • Sofia95
    bellis2 skrev 2020-11-25 14:47:33 följande:

    Jag misstänkte det, lägsta dos och det räcker just nu.

    Konstigt med progynon.

    För mig räcker det att jag passerar tsh 2 så mår jag dåligt. Men som sagt för patienter utan sköldkörtel kan kombinationsbehandling fungera bättre och det gäller i mitt fall.


    Jag ska fortsätta med progynyn nu! Jag sa att jag vill det och hon sa att jag kan göra så då :)

    Tack för stödet och för att du delar med dig av dina erfarenheter!
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2020-11-25 16:23:12 följande:
    Jag ska fortsätta med progynyn nu! Jag sa att jag vill det och hon sa att jag kan göra så då :)

    Tack för stödet och för att du delar med dig av dina erfarenheter!
    Vad bra, jag tror det är viktigt att hela tiden bygga upp den långsamt istället för allt på en gång.

    Självklart, vill ju att det ska gå bra för dig och alla andra i tråden. Hoppas att du snart mår bättre med Levaxin också.
  • PeeWee44
    Sofia95 skrev 2020-11-25 16:23:12 följande:

    Jag ska fortsätta med progynyn nu! Jag sa att jag vill det och hon sa att jag kan göra så då :)

    Tack för stödet och för att du delar med dig av dina erfarenheter!


    Jag mår också bäst när tsh är runt 1 eller lägre. När jag tar östrogen behöver jag höja levaxindosen för det påverkar mitt tsh. Jag har fått tjockare hår sen jag började med levaxin.
  • Sofia95
    PeeWee44 skrev 2020-11-25 17:16:12 följande:

    Jag mår också bäst när tsh är runt 1 eller lägre. När jag tar östrogen behöver jag höja levaxindosen för det påverkar mitt tsh. Jag har fått tjockare hår sen jag började med levaxin.


    Intressant! Gud vad jag önskar att jag tagit tag i detta tidigare.. eller att någon uppmärksammat mig på det.. Så att det sluppit gå så långt, om det nu är det som kan hjälpa mig då behålla det lila hår jag har kvar :( men det tjänar inget till att vara efterklok! Hjälper det nu är jag supertacksam!
  • Autumn leaf

    Hej alla,

    Vi hade testdag 24/11 och det visade sig vara negativt. Vi var lite förberedda på negativt test men som ni vet är hoppet det sista som lämnar en. Jag hade nämligen tyckt jag hade fått metallsmak i munnen, var enormt törstig, fick känslig näsa för dofter och var så törstig. Sen försvann det efter 3-4 dagar. Å det tolkade jag som ett dåligt tecken. Man önskar ändå att det ska fungera av hela ens hjärta, att man får bli gravid och mamma. De två veckornas väntetid är ju för mig en konstant symptom-safari där man tolkar varenda känsla varenda sekund.

    Vi var så ledsna och bara grät tillsammans i sängen efter testet. Så nu har jag slutat med medicineringen och väntar på min mens ska komma. Vi börjar sen direkt igen med meds på dag 2-3.

    Vi har sagt att vi testar de två embryon vi har kvar sedan är det över för vår del. Vi vill / orkar inte mer och vill inte börja om med ny donator.

    Jag vill på något vis gå vidare med mitt liv och läka efter detta traumat som pågått så länge nu.

    Detta låter kanske knäppt men en liten tröst är att jag ska prata med ett jätteduktigt medium. Jag vill vad hon ser i min framtid och få lite hjälp med hitta mitt fokus igen. På annat.

    Som ni förstår så är det ju så rått fortfarande och är fortfarande ledsen. Så såhär känner och resonerar vi här och nu.

    Sänder alla stora kramar

  • bellis2
    Autumn leaf skrev 2020-11-25 17:52:30 följande:

    Hej alla,

    Vi hade testdag 24/11 och det visade sig vara negativt. Vi var lite förberedda på negativt test men som ni vet är hoppet det sista som lämnar en. Jag hade nämligen tyckt jag hade fått metallsmak i munnen, var enormt törstig, fick känslig näsa för dofter och var så törstig. Sen försvann det efter 3-4 dagar. Å det tolkade jag som ett dåligt tecken. Man önskar ändå att det ska fungera av hela ens hjärta, att man får bli gravid och mamma. De två veckornas väntetid är ju för mig en konstant symptom-safari där man tolkar varenda känsla varenda sekund.

    Vi var så ledsna och bara grät tillsammans i sängen efter testet. Så nu har jag slutat med medicineringen och väntar på min mens ska komma. Vi börjar sen direkt igen med meds på dag 2-3.

    Vi har sagt att vi testar de två embryon vi har kvar sedan är det över för vår del. Vi vill / orkar inte mer och vill inte börja om med ny donator.

    Jag vill på något vis gå vidare med mitt liv och läka efter detta traumat som pågått så länge nu.

    Detta låter kanske knäppt men en liten tröst är att jag ska prata med ett jätteduktigt medium. Jag vill vad hon ser i min framtid och få lite hjälp med hitta mitt fokus igen. På annat.

    Som ni förstår så är det ju så rått fortfarande och är fortfarande ledsen. Så såhär känner och resonerar vi här och nu.

    Sänder alla stora kramar


    Jag beklagar, så tråkigt att höra. Även om man är realistisk så är det jättejobbigt att gå igenom.

    Nu kommer jag inte ihåg om du hade testat flera gånger med ÄD? Två embryon är två chanser till, det är inte dåligt.

    Har ni diskuterat med kliniken om de kommer göra något annorlunda i behandlingen framöver?


Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020