• Anonym (Arg)

    Skolan höll kvar barnet

    Igår när jag kom för att hämta mina barn i skolan så var den ena inte där jag förväntade mig och efter lite rundfrågning fick jag veta att hen och några andra barn pratade med läraren om en incident under dagen. Jag sa att vi har bråttom och jag kan inte vänta för vi har en viktig tid att passa, men trots det vägrades jag hämta mitt barn och de sa inte ens vilket klassrum de var i.

    Barnet går i fyran.

    Min viktiga tid avbokades för att jag var för sen och nu väntas en saftig faktura pga det.

    Är så arg!

    Har de verkligen rätt att göra såhär!?

  • Svar på tråden Skolan höll kvar barnet
  • Alessia

    Skolan har rätt att hålla kvar en elev för att utreda eller ta i något som hänt och skolan gjorde rätt som inte sköt på saken.
    Var tacksam att ditt barns skola tar incidenter på allvar och lär för framtiden att inte ha viktiga möten eller andra inplanerade saker alltför tätt inpå hämtning.

  • Anonym (Jag)

    Fast nu hade ju inte ts barn stulit. I vart fall finns inget bevis. Så jag vet inte vad barnet ska lära sig av det hela eller om det förtjänar att föräldern blir arg på det?


    Anonym (ansvar) skrev 2020-02-13 21:37:13 följande:

    Tycker det låter jättebra att skolan tar tag i dåligt beteende och tydligt markerar att det inte är okej att stjäla. Självklart ska man kunna ha saker framme utan att någon tar dem, man får ju inte ta andras mössor som ligger öppet på hyllan, gräva i lärarens väska som står framme, ta syskonens kakor om de går på toa etc.

    Också bra att ta sådana samtal efter skoltid, under lektionstid ska ju läraren undervisa eleverna och de som sköter sig ska inte drabbas av inställd undervisning för att de som felat ska slippa samtal efter lektionstid. 

    Hade mitt barn stulit hade jag blivit arg på barnet, inte på den pedagog som tagit ett allvarligt samtal med barnet. 

    Att du missade din tid var olyckligt. Om det händer igen skulle jag fråga personalen om barnet kunde stanna på skolan efter samtalet, eftersom jag verkligen behövde åka iväg i tid, och sedan hade barnet fått vara kvar tills jag var färdig. Kanske hade barnet lärt sig något på det.. 


  • Anonym (Lärare XY)

    Jag tog för givet att det handlade om bråk, slagsmål eller mobbning, allt sådant som ibland behöver redas upp samma dag. Alternativt något allvarligare att man avvikit från skolan, klättrat på livsfarligt ställe eller liknande. Att ta några godisbitar till är självklart inte okej, men inget som borde behandlas på det där sättet så länge och så förälder som hade tid att passa inte kunde hämta sitt barn.

  • fjanten

    Det låter helt klart överdrivet av läraren, jag håller med. Det borde ha klarats upp under skoltid, och du borde definitivt ha fått veta vars barnet befann sig! Det sistnämnda ser jag ännu mer allvarligt på än lärarens samtal efter skoltid - berätta för fasen vars barnet är! Oavsett om du hade en tid att passa eller inte...

  • Vinterankan

    Sjukt överdrivet för en chokladbit som ligger framme och jag är förvånad över att så många tycker det är ok att barnet hålls kvar så länge och att man vägrar låta föräldern hämta barnet. 

    Däremot så förstår jag inte riktigt hur det gick till med att stå och vänta i 40 minuter. Varför gick du inte runt och letade, krävde hjälp av en annan person än den första eller helt enkelt åkte därifrån och förklarade för personen som vägrade låta dig hämta ditt barn att de fick se till att ta hand om barnet tills du kom tillbaka från ditt möte och kunde hämta igen?

  • Anonym (Arg)
    Vinterankan skrev 2020-02-14 06:35:31 följande:

    Sjukt överdrivet för en chokladbit som ligger framme och jag är förvånad över att så många tycker det är ok att barnet hålls kvar så länge och att man vägrar låta föräldern hämta barnet. 

    Däremot så förstår jag inte riktigt hur det gick till med att stå och vänta i 40 minuter. Varför gick du inte runt och letade, krävde hjälp av en annan person än den första eller helt enkelt åkte därifrån och förklarade för personen som vägrade låta dig hämta ditt barn att de fick se till att ta hand om barnet tills du kom tillbaka från ditt möte och kunde hämta igen?


    Jag hade inte hunnit tillbaka innan fritids stängde och jag visste ju inte heller hur lång tid det skulle ta, de sa bara att ?de är snart klara?. Jag gick runt och letade, men skolan är stor. De var inte i något av deras vanliga klassrum.
  • Anonym (Hej)

    Jag kan bara hoppas att om detta händer mitt barn i framtiden, att dom ringer på dagen och meddelar. Dels vad som har hänt men även att ett samtal kommer att ske efter skoltid.

    Dom anser tydligen att händelsen är allvarlig, då borde även föräldrarna bli informerade innan samtalet. Jag tycker det är fel att anta att en förälder kan vänta såpass länge med hämtning, alt. få bli orolig om man inte finner barnet eller någon att fråga.

    Om samtalet/händelsen är rätt eller fel är nästan irrelevant. Det får skolan stå för. Men informationen och kommunikationen med vårdnadshavare har absolut brustit. Barnet går enbart i 4an!

  • Panduro
    Anonym (..'z) skrev 2020-02-13 14:11:52 följande:

    Det är du som har planerat så tajt att du inte hade någon tid att spela på och det är du som tycker att din tioåring inte är trafikmogen trots att barn normalt går till skolan själva redan från första klass. Vad hade hänt om det i stället hade varit en trafikstockning som gjorde att du kom för sent till ditt möte?


    Skitsnack att barn går själva till skolan från första klass. Kom ur din lilla bubbla och inse att alla inte bor som du gör.
  • Gena

    Det låter inte klokt och jag förstår att du är upprörd. Dels att du inte får tillgång till ditt barn och blir hindrad att hämta det, dels proportionen straff i förhållande till brott.

  • Anonym (Knas)
    Panduro skrev 2020-02-14 08:53:11 följande:
    Skitsnack att barn går själva till skolan från första klass. Kom ur din lilla bubbla och inse att alla inte bor som du gör.
    Eller hur! Där jag har mitt sommarställe, blir barnen avsläppta med bussen i vägrenen på 70-väg, sen kommunen drog in skolskjutsen. Väldigt få sjuåringar promenerar själva den vägen, kan jag lova!
Svar på tråden Skolan höll kvar barnet